• JOHA80

Mensen sen efter misslyckat försök

Cina84 skrev 2015-09-19 08:01:23 följande:
    Det kan jag tänka att en del gör. Det är en riktigt påfrestande process. Jag försöker tänka så när jag är lite deppig över att det finns de som lyckas direkt, att andra faktiskt behöver några gånger på sig och att det är lika ok.

Har ni börjat kolla lite på vad det finns för alternativ? Det måste finnas en hel del kliniker runt er att välja mellan väl?

Här är det mest segt. Väntar och väntar.. Lever lite på hoppet( naivt nog..) att i och med att det tog sig naturligt sist att det kanske kan göra det denna gången med.. Chansen är så obetydligt liten att det egentligen inte är lönt att gå och hoppas men men. Ev är det bara 1 1/2 vecka kvar innan vi drar igång igen så det är nära men ändå så långt borta.

Kram
    Det låter väl inte så naivt, har det funkat en gång så visar ju det att det kan hända igen, även om det kanske inte är lika stor sannolikhet som för ett ett par som inte har ngt problem att bli gravida. Förstår att det är segt med väntan, hoppas allt går er väg nu!

Ja, vi håller på att kolla kliniker och det är svårt att veta vad man bör välja. Vi har reducerat det till 4 kliniker nu (Fertilitetscentrum i Stockholm, Fertilitetscentrum Göteborg, Carl von Linné och IVF-kliniken i Falun) och sedan kommer valet göras utifrån en avvägning efter samtal med dem, priser, resvägar, vilka behandlingsmetoder de använder och deras resultatstatistik.. Innan dess ska vi dock prata med sambons androlog för att se ifall det finns möjlighet för medicinering.

Vi har satt oss ner och gjort en plan för vilka steg vi ska ta och i vilken ordning, nya (och gamla) behandlingsmetoder som eventuellt skulle kunna vara intressanta för oss samt eventuella utredningar vi kanske skulle kunna komplettera med om det behövs. Det hjälper verkligen att känna att det finns flera saker att testa, flera steg som vi ännu inte tagit - för mig tar det bort lite av den enorma pressen på de enskilda ivf-försöken.

Hur har ni tänkt? I början valde vi att inte titta framåt så mycket utan mer bara vara i nuet med ivf-försöken, men nu med denna sista landstings-finansierade cykeln så började jag leta efter information inför eventuellla framtida försök..

Kram
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-09-20 20:18:21 följande:
    Ni har verkligen en bra plan tycker jag! Känns som att ni tänkt på allt.

När jag tänker på det så vet jag att jag har varit väldigt låst vid att om det inte går vägen med dessa försök så är adoption det enda nästa.. Och stressat över att vi måste se till att gifta oss för den processen är väldigt lång fram till ett barn. Men du får mig att inse att så behöver inte vara fallet, att vi faktiskt kan fortsätta med ivf. ( har absolut inget emot att adoptera men vill så gärna bära ett barn) Ibland behöver man någon som får en att se saker ur andra vinklar! Tack :). Jag har dock kollat upp att vi när vi ska göra betalförsök (förhoppningsvis syskonförsök) så kan vi göra bruttolönavdrag tror jag det heter. En sak som faktiskt lugnat mig en del. Visst det är ingen stor summa som vi tjänar på det men ändå en del. Jag tror faktiskt jag ska ta och göra som dig om vi inte lyckas denna gång, att börja kolla upp lite vad det finns för alternativ här nere.

Lycka till och kom gärna med tips på vad jag ska tänka på allt eftersom du kommer/ stöter på det.

Kram!
    Det var så lite så :)

Vi skulle faktiskt gärna adoptera men med tanke på hur strikta krav det finns på adoptivföräldrar så är vi oroliga för att inte bli godkända. Av den anledningen så känns det än så länge som ett säkrare kort att fortsätta med ivf. Som ett senare steg om vi inte lyckas med de privata försöken så kan vi även tänka oss ivf med donerade spermier eller ägg om det skulle behövas. Ju längre denna process fortgår desto mindre viktigt känns det hur man blir en familj och får barn och mer viktigt att man faktiskt kan bli det på något sätt (inom rimliga gränser dock, jag skulle t ex ha inte vilja använda mig av en surrogatmamma, eftersom det skulle kännas som ett utnyttjande av den kvinnan).

Eftersom vi har manlig faktor så håller jag på att kolla upp om t ex PICSI, IMSI eller PGS (det pågår forskning på detta i Göteborg just nu) skulle kunna vara alternativ för oss samt var man kan göra sådant. Vi har nu även bokat in samtal med sambons androlog och beställt hem journalerna från våra icsi-försök. Förhoppningen är som sagt att kanske sambon kan medicinera ett tag för att se om det kan hjälpa och i sådana fall försöka hemma på egen hand ett slag. Vi får se vad de säger...

Bruttolöneavdragen tror jag är väldigt förmånliga som jag förstått det - man kan spara in nästan halva summan om jag förstått det rätt. Om bådas arbetsgivare går in så tror jag det blir superbilligt. Tyvärr är jag egen företagare och sambon har precis börjat nytt jobb och känner sig inte bekväm att berätta om ivfandet riktigt än, så vi kommer vara tvungna att ta ett lån för hela summan.. 

Kram!
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-09-22 19:51:42 följande:
    Det finns ju så många sätt att prova när man tänker på det. Tänk så fantastisk det är att man faktiskt kan genomföra en befruktning utanför kroppen! Vetenskapen är himla fascinerande! En sak är säker i alla fall, jag kommer alltid se saker på ett annat sätt efter detta och inte ta saker och ting för givet..

Ja mellan 30-50% ska man visst kunna tjäna på det. Dock är det bara jag som kan utnyttja det. Sambon har inte den förmånen på jobbet. Men jag ska inte klaga, som sagt det ger mig ett viss lugn att veta att va kan göra så :).

Det är inte så att du kan skriva av det i deklarationen? Nu när jag tänker på det så har jag för mig att jag hört något om det men det kan också vara b.avdraget jag tänker på.

Kram
    Ja det är fantastiskt och ivf-tekningen verkar utvecklas hela tiden vilket känns hoppingivande :)

Tyvärr går det inte att göra avdrag från enskild firma. Jag gissar dock att det går att göra oom man har ett eget aktiebolag...
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-09-23 20:52:08 följande:
    Nu hittade jag det! Det gällde inte deklarationen men väl ersättning ändå. Man ska kunna få ersättning från försäkringskassan om man genomgår behandling utomlands som man skulle kunnat få i Sverige med det gäller inte alla länder. Finland funkar men fler länder har jag inte koll på. Googla gärna ersättning ivf Finland så kan du klicka in på föreningen barnlängtan och få mer info. :).
    Tack jättemycket för tipset! Det ska jag göra!! :)

• JOHA80
    Cina84 skrev 2015-09-24 21:47:20 följande:
    Så lite så :). Jag vet ju att du har kollat upp kliniker i Sverige men tänkte ändå det kunde vara intressant att veta.

Kram
    Mkt intressant :)

Hur går det för dig?
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-09-28 18:44:34 följande:
    Är inne på cd 30 idag fått lite rosa flytningar och lite värk. Får de vad som väntar imorgon..Om cykeln är normallång så ska den komma nu i dagarna. Så nära vi är nu igen!
    Vad härligt att det är på g! :)
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-10-02 11:53:34 följande:

Igår kom mensen igång ordentligt så efter samtal till kliniken så är jag nu på G :). Känns så skönt att bara igång igen efter uppehållet!

Ha en fin helg :).

Yeey - visst är det lustigt hur glad man kan bli över sin mens ibland! :D

Då är det inte långt till insättning med andra ord? 
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-10-09 19:37:10 följande:
    Ja visst är det! I ena stunden vill man inte ha med den att göra och i nästa är den ens bästa vän ;)

Om allt går som det ska så blir det insättning om två veckor :).
    Åh vad kul! Håller tummarna!
  • JOHA80
    Cina84 skrev 2015-10-27 18:37:14 följande:
    Svårt att säga. Jag tycker att jag känner något som jag inte gjort innan men så tar jag ju lutinus och progynon så det kan vara hormonerna som spökar.. Så emellanåt har jag hopp för att sedan tappa det och den få det igen. Typ som en ruvartid ska vara ;). Till helgen vet jag...

Hur går det för er? Bestämt klinik än?
    Vad spännande - håller alla tummar och tår för att det blir ett plus!

Jag håller på att försöka göra efterforskningar. Vill ta fler prover innan vi lägger ut en massa pengar på nya behandingar (t ex kromosomer, blodvärden, hormoner, infektioner, etc) men det verkar svårt? min gyn verkar obenägen att ta fler prover utan menar att det får en ivf-klinik göra. Känner mig lite vilsen just nu men ska försöka ta tag i detta. I värsta fall får man väl ta prover helt privat, men vet inte riktigt var jag ska vända mig. Ska även byta gyn och håller på att leta efter någon ny så det är mycket informationssökande just nu. 
Svar på tråden Mensen sen efter misslyckat försök