• DrDonna

BF december 2015 :-)

gällka88 skrev 2015-05-08 13:09:56 följande:
    Äta gurka är de bästa jag vet! Så gott!! Läskande!

Men jag mår inte så illa som de verkar att många här gör. Kan komma någon våg av illamående ibland och har kräkts någon enstaka gång men inte så att de påverkar mitt ätande. Och pga detta tänker jag noga på vad jag äter och ser till att äta mycke grönsaker...

Jag väger egentligen alldeles för mycket.. Vid inskrivning 92 kg till mina 160 cm... Så BM sa att jag helst inte ska gå upp nåt i vikt under graviditeten....

Någon annan som också är stor i denna grupp?
    Vet inte hur stor som är stor men jag vägde 80 vid inskrivning, fast nu har jag gått ner lite. Mår jätteilla o äter hela tiden men antar att jag äter mindre totalt för jag kan inte äta så mkt på en gång. 
  • DrDonna
    MålaMittHjärta skrev 2015-05-08 15:51:58 följande:

Jag har också börjat känna av illamående, är en stor kaffedrickare annars men tycker inte det är lika gott längre. Har inte lika stort matsug, blev rostade mackor till lunch för jag var totalt osugen på mat. Hoppas det går över snart!

Har mest sug efter cornicons (inlagd mini gurka) och hyvlad ost. Sen är loka crusch en favorit helst citron. 

mmm cornichonger måste jag köpa! 
    mitt problem just nu är att jag inte kan äta matlådor för när jag åt maten dagen innan mådde jag illa så jag mår illa av tanken på o äta samma jag redan ätit, fast det var jättegott. så letar efter "nya" saker o stoppa i mig hela tiden... 
    var sjukt sugen på yoghurt igår o då hade dom som tur var smoothie med jordgubbar o yoghurt i fiket på skolan :) 
    Idag mådde jag bara pest i morse så jag stannade hemma vilket resulterade i att 3-åringen ville vara hemma från dagis (o det kändes ju juste mot dagis också då jag var hemma) så vi har haft en riktig mysdag :) 
  • DrDonna
    gällka88 skrev 2015-05-08 16:32:53 följande:
    Jag vill heller inte gå över 100 kg.. Skulle inte palla med de rent psykiskt, nog jobbigt att se siffran 92 på vågen i måndags.. Men måste kanske börja inse att så kommer kanske fallet vara...

De är ju fram till vecka 28 man kan försöka göra nånting åt de sa min BM.. Efter de sa hon att de är personligt hur mycket vätska å sånt man samlar på sig..
    Jag gick upp till 110 förra graviditeten och tänkte att jag skulle väga 75 dagen efter förlossningen, men det gick ju inte riktigt så ;) tog mig ett år att gå ner till 68 sen gick jag upp till 80 på ett par år men är nöjd med det, har lovat mig själv o inte gå upp till över 100 igen - men mår man skit så är gifflar o oboy rätt gott, så vi får se ;)
  • DrDonna
    MålaMittHjärta skrev 2015-05-08 18:57:53 följande:

Åh kul har du med en 3 åring hemma? Har en son på 3 år.

Jag fixar inte macka till frukost utan det går bara med yoghurt och flingor. Min nya grej är oboy, inte så jättenyttigt.

Själv är jag mest sugen på kvällen eller nöjer mig med att äta antingen lunch eller middag och istället äta mackor eller nåt annat lätt. 

Jag har oxå en kille :)

Hoppas man mår lite bättre snart :)
  • DrDonna
    velvet skrev 2015-05-09 08:51:01 följande:

evve88 - Usch ja, det är tufft. :( Jag har ätstörningar bakom mig som fortfarande inte är helt borta även om jag mår mycket bättre nu. Tycker dock att det är jobbigt med en massa fokus på vikten från alla håll och kanter nu när man är gravid. Allra minst från min barnmorska. Och då är jag ändå normalviktig med ett BMI på 22. Vi kan väll försöka hjälpa varandra att hålla upp en positiv attityd kring kroppen här inne? :)

Det låter som en bra idé! Jag är sjukt nöjd med min kropp o kommer säkert vara det efter graviditeten också oavsett vad jag väger, det var en låååång resa för mig att nå dit jag är idag. Mitt bästa knep är att alltid köpa en storlek större kläder. Mitt största problem är att jag inte får upp pulsen 30 minuter om dan, kanske vissa dagar men långt ifrån alla, cyklar mkt o är inte rädd för o ta i men sällan jag har tid o vara ute o gå raskt i 30 minuter, går jag ut tar jag med mig 3-åringen o han går låååångsamt o ska titta på allt och stanna så fort han ser en sten/pinne :)
  • DrDonna

Första dagen med lergigan idag, gu va glad jag är! Mår mycket bättre och kommer nog bli ännu bättre, tar ju ett par dagar till full effekt men åh vilken glädje :)

• DrDonna
    Anniiica skrev 2015-05-13 10:01:43 följande:

Okej!

Nej jag skulle aldrig stoppa i mig lightprodukter, har aldrig gjort kommer aldrig göra.

Jag är inte så stor i kolhydraterna heller, förutom nu, då jag i princip bara kan äta rostat bröd när jag mår dåligt.

Jag har ätit mediumwell kött 1 gång. Inte gravid äter jag köttet rare, så det är tufft för mig, då jag längtar efter en riktigt blodig biff!

Frys köttet i 3 dagar, tina över natten i kylen, sen kan du äta blodigt! Jag älskar bleu kött :)
  • DrDonna
    Anniiica skrev 2015-05-13 12:00:27 följande:
    Blodprov Om 2 veckor menade jag.
    Jag ska kubas i v 12+3 (13+0 enligt BM - vi räknar olika) o ska ta proverna senast en vecka innan dvs senast v 11+3 (12+0) men kan ta tidigare också om det behövs, i min obstetrikbok står att det ska tas i v 10-14 och är alltså inte mer specificerat än så. 
  • DrDonna
    Snobi skrev 2015-05-13 13:26:26 följande:

Oj, ska alla utom jag göra kub? Känns som att jag har missat något.

Min bm rekommenderade förresten lightprodukter för att de är d-vitaminberikade. Tror jag struntar i det rådet för det känns så jättefel för mig som annars har kört på mer (nyttigt) fett och mindre kolhydrater.

Det är olika i olika landsting, i skåne ska man ha fyllt 33 vid graviditetens bröjan för att bli erbjuden KUB. 
  • DrDonna
    TessOphira skrev 2015-05-13 13:45:50 följande:

Jag har velat fram och tillbaka över det här med kub och pratade med många bekanta och obekanta om det. Det visar sig att väldigt många gör kub enbart för att att få ett extra ultraljud och en bra bild att visa upp tidigare då rutin-ul görs så pass sent. Blev lite förvånad över hur många som faktiskt erkände detta.

Man slutat aldrig att förvånas :)

Det finns ju en idé med att veta. 1 om fostret är förenligt med liv, trist o få reda på det senare och 2 om det är ökad risk för down's så är det bra att vara beredd vid förlossningen så att man kan ta hand om barnet ifall det uppkommer andningsproblem, hjärtproblem etc.
Svar på tråden BF december 2015 :-)