• nikki06

BF december 2015 :-)

Winny87 skrev 2015-05-11 06:44:01 följande:

Jag har växtvärk, illamående och extrem trötthet och svårt att sova på nätterna.

Är i vecka 9 och läste att det är nu risken för missfall är stor då moderkakan tar över. Så lite orolig men försöker att inte tänka på det.

Nån mer än jag som redan har svårt att ha vanliga byxor då det trycker och blir obekvämt?

Jag med! Nu är jag i 10+2 och jag har fått en ordentlig mage, tror ju inte att det är gravidmagen än men har säkert gått upp massa i vikt! Jag vägde 56 från början och i v 9 hade jag gått upp nästan 2 kilo och då hade jag inte alls den här magen som inte får plats i byxorna längre, har inte vågar väga mig igen.. Haha
  • nikki06
    frida1991 skrev 2015-05-11 16:24:08 följande:

Känns helt plötsligt som mycket hets om kg hit och dit "jag har redan gått upp 4 kg" osv. Detta är inget jag mår bra av utan triggar bara igång. Klart man ska äta nyttigt och bra, men att räkna kg och få dåligt samvete när vi är gravida? Kan vi inte diskutera något roligare?:) kram

Ojj inte meningen att hetsa någon! Jag kommer nog räkna mina kilo för jag tycker inte jag ligger på en jättehög vikt nu, inte så att jag är underviktig men jag vill ju att bebis ska må bra så har en "idealvikt" som jag vill nå i slutet av graviditeten. Förlåt om jag kanske begklagade mig över min snabba viktuppgång redan men var inte beredd på att det skulle gå så snabbt ;) är rädd att jag äter osunt nu i början, och jobbigt när inte byxorna passar! Men inte meningen att skapa någon vikthets :)
  • nikki06
    BowserSchnauzer skrev 2015-05-27 06:13:46 följande:

Ska på inskrivning idag - lite nervöst men kul :)! Tar man prover och sånt nu och vilka prover är det - testar de ex för klamydia och sånt (inte för att jag är orolig men hört att vissa gjort det...)?

Annars tar jag var då i taget, den här tröttheten får faktiskt sluta snart! Jag har ett jobb att försöka sköta, jobbigt att typ nicka till på alla möten (inte likt mig!) och ännu är det inte ute på jobbet... Men tänkte nog bli mer officiell med det nästa vecka då vi passerat v12 (11+4 idag). Och intressant att illamåendet har blivit bättre men nu får jag kväljningar utan förvarning när jag går ut i köket...

Hur har ni andra det praktiskt med boende och så? Vi planerar att flytta till nytt större boende (lgh) men nu senaste dagarna har jag bara känt att jag verkligen vill bo i hus när bebis kommer! Vill inte sitta inne i en lgh hela föräldraledigheten... Vet inte om det är mamma-känslorna som spökar...

Ska också på inskrivning idag! Har inte varit där på något hälsosamtal eller så innan så känns spännande :)

Men jag tror jag tabbade mig!! Ska man inte lämna urinprov på första besöket? Fick ett rör med mig hem som jag tror jag skulle lämna på hälsosamtalet men dubbelbokade mig då så fick lov att ta det på telefon ist. Jag har nämligen kissat nu imorse och glömde bort det! Om jag håller mig till precis innan mötet så kommer jag ändå bara hålla mig tre timmar och man ska ju helst ha morgonurinet :/ någon som vet om det här gör någon skillnad??

På tal om boende så har vi flyttat till en trea nu som vi renoverar (hade velat göra barnrummet i någon fin färg men blev bara tråkig äggskalsvit eftersom jag egentligen ville veta könet då). Det kommer passa oss bra nu i början, det blir första bostaden som vi köper och våra föräldrar bor supernära, både hans mamma och min familj (de ska dock flytta om ett år) bor på samma postnr :) vi vill ju givetvis bo i hus sen men känns skönt att bo i stan intill föräldrarna och så jag enkelt kan ta tåget till skolan sen när jag ska göra klart min sista termin. Men tanken är att vi, när jag är färdigutbildad och jobbat något år eller två, ska kunna köpa hus. Så vi får hoppas det funkar med lägenhet så länge! Vi har stor hiss och bor längst bort i en loftgång så att vi kan ha barnvagnen utanför om vi vill. Men visst längtar man till hus :)
  • nikki06
    Förvirradsambo skrev 2015-05-27 13:53:24 följande:

Hej!
    Jag vill gärna vara med här :)
    Jag är i vecka 13 (12+4) och bf är beräknad till 4/12.
    Var på ultraljudet för KUB-test i måndags och allt såg bra ut. Hur går det för er andra?

Välkommen! Samma bf som mig :)

Här har jag precis varit på inslrivning och fått tid för rul 9/7, låååång tid till. Nu är man hemma igen med illamåendet. Blää! Hoppas det börjat släppa för er andra :)
  • nikki06

Kul med andra decembermammor på insta! Jag heter "marcusdotter", har inte gått ut med graviditeten än men tänkte göra det snart om jag inte lyckas hålla mig till rul ;)

• nikki06

Jag har rul imorgon då jag ska åka bort nästa vecka och veckan efter, så kommer va redan i 17+4. Hoppas de kan se allt!

• nikki06
    velvet skrev 2015-07-01 07:05:48 följande:

Jag har RUL om ca 1,5 vecka, är då i vecka 18+0. Det är ganska standard att göra runt 17+0 - 19+0 va?

Tror de vill göra det helst efter 18 fullgågna veckor, för till mig va de lite skeptiska men jag ville gärna inte vänta till v 21 :)
  • nikki06

Förlåt för dum fråga kanske.. Men är profylaxkurser samma sak som förlossningskurserna som mvc erbjuder? :)

• nikki06
    nikki06 skrev 2015-07-26 16:13:20 följande:

Förlåt för dum fråga kanske.. Men är profylaxkurser samma sak som förlossningskurserna som mvc erbjuder? :)

Ingen som vet?
  • nikki06
    Anniiica skrev 2015-07-27 10:23:15 följande:
    Profylaxkurs bokar du separat, och kan kosta allt från 1500-4000 för några timmar eller en dagskurs.
    Kurser som mvc eller dit sjukhus anordnar är gratis.
    Tack för infon! :)
  • nikki06
    summer13 skrev 2015-08-12 09:42:29 följande:

Tänker med gå någon profylaxkurs. Syrran gick en med andra barnet och tyckte det var enorm skillnad mot första förlossningen.

bor i södra sverige så finns kanske någon i skåne eller blekinge hoppas jag!

Jag tänkte också gå och har hittat en i Karlskrona om det är i närheten av dig, men det finns säkert på andra ställen med :)
  • nikki06
    gällka88 skrev 2015-09-12 23:14:42 följande:
    Jag sover halvt på mage åt höger oftast.. "Bäst" är de att sova på vänster sida, om man har problem att sova på rygg.. Läs om venacava syndrom.. Livmodern trycker ihop vena cava å aorta typ så att blodförsörjningen till hjärta/hjärna blir mindre å man får typ yrsel, illamående... Och man brukar säga att vänster sida är bättre för då avlastas vena cava mest...men spelar egentligen ingen roll om man ligger på höger eller vänster bara man inte ligger på rygg..
    Varför får man inte sova på rygg? Jag brukar aldrig få för mig att sova så men inatt hade jag hamnat på rygg och oj va ont det gjorde! Hemsk ryggsmärta vaknade jag av... Är det farligt för bebisen menar du? :/
  • nikki06

Hej mammor! Va ett tag sen jag skrev något men går ofta in och läser lite :) Grattis till alla nya mirakel, visst blir man lite avis ;) är i 41+1 så börjar känna mig lite otålig nu!

Jag undrar när man egentligen ska våga ringa in till fl? Jag har försökt klocka lite värkar sen 01 nu, alltså i snart fem timmar. Någon timme sket jag i det och försökte ta vara på vilan men nu är jag igång igen. Frekvensen är ca 4-7 min nu på de senaste 10 värkarna men alla är inte lika starka. Jag är rädd att ringa in och så säger de "nej men den här kan du prata dig igenom så du behöver inte åka in på ett bra tag". De flesta måste jag andas igenom men ibland kmr det någon svagis. Jag har visserligen inte bråttom in heller, vi bor nära sjukhuset men känns bättre att förbereda dom ifall de skulle bli tätare. Hur resonerar ni andra, både ni som fött och ni som ska?

• nikki06
    Fiiaaa skrev 2015-12-12 12:32:04 följande:
    Tack! De kommer typ en gång i kvarten och vissa gör för jvligt ont och andra är lite lugnare. Nånting är ju helt klart på g. Men vågar inte tro att det är på riktigt på riktigt än. Hoppas!!
    Låter som samma jag har som jag beskrev ovan :) får också jäkliga ilningar neråt så jag inte kan stå.. Det avstannade vid sju dock men kom igång någon timme senare igen. Kommer var tionde minut för mig nu ungefär, ibland lite tätare. Ååh, snälla kom igång ordentligt!!
Svar på tråden BF december 2015 :-)