• velvet

BF december 2015 :-)

Stora inköp kommer vi nog att vänta med tills efter RUL, men småsaker kommer nog att inhandlas löpande efter KUB om en vecka. :)

• velvet

Carouline - välkommen! Vi har samma BF! Är också i vecka 11+2 idag, kub på måndag. Tiden sniglar sig fram... Gah!!

• velvet

KUB idag och jag är otroligt nervös. :( Var inte alls nervös när jag väntade dottern, men har sedan dess upplevt att vänner fått dåliga nyheter vid KUB osv.

Om det går bra så tänker vi berätta för dottern, familjerna och på jobbet efter idag. Eller är det dumt? För tidigt?

• velvet

Beya - Tack för att du frågar! Det gick jättebra, fick lägsta sannolikheten (1:20000) och allting annat verkade också vara som det ska (så gott som dom kan se vid det här laget) :) Ska berätta för dottern när vi kommer hem!

• velvet

evve88 - Underbara nyheter! Grattis! iChat roligt att som bonus få reda på könet såhär tidigt?! Hur känns det? ;)

• velvet

PlusLängtan - Jag vet inte hur det ser ut i Stockholm över lag, men jag behövde bara be min BM om att få göra KUB pga oro så fick jag en remiss.

• velvet

Så vit - Välkommen och grattis! Jag gjorde ett VUL i v. 8+0 där man kunde se hjärtat slå. Läkaren som gjorde undersökningen sa då att missfallsrisken hade minskat från över 20% till runt 3%. :)

• velvet

modernu - Jag förstår verkligen vad du menar med att man ska tänka till innan man gör KUB. Det var många tankar som snurrade i mitt huvud dagarna innan (jag är dessutom väldigt orolig och ångestladdad som person) och en av dom var hur jag skulle reagera om vi fick ett sämre resultat än vad vi fick med dottern för fyra år sen. Då var jag 26 år (vet inte hur mycket åldern påverkar dock?) och vi fick 1:20000. Om vi får 1:2000 liksom? Det är ju fortfarande väldigt låg risk men betydligt sämre odds än förra gången. Det ligger dock inte i min natur att inte kolla upp någonting som kan kollas upp, och nu fick vi 1:20000 den här gången också, men KUB hade kunnat resultera i en himla massa onödig ångest för vår del.

• velvet

Kan även tillägga att jag är väl medveten om att både KUB och RUL enbart kan ge indikationer/utesluta vissa typer av sjukdomar och missbildningar och inte på något sätt garanterar ett friskt barn då det är mycket som inte går att kolla upp med hjälp av fosterdiagnostik. Men samtidigt så är det klart att ett positivt besked är något lugnande.

• velvet

Det viktiga är nog bara ATT man har en plan gällande hur man ska göra med informationen man får. Att man inte bars räknar med att allting är toppen och står handfallen om resultatet på KUB inte är lägsta möjliga risk. Så tänker jag iaf.

Svar på tråden BF december 2015 :-)