• Gina43

FET/IVF 2015 Maj

Schatz81 skrev 2015-04-27 21:52:06 följande:

Hej!

Idag var vi äntligen på vårt första besök på Akademiska i Uppsala. Åtta fina äggblåsor i höger äggstock och mycket bra slemhinna. Den vänstra gömde sig bakom en tarm så den kunde läkaren inte se, men hon sa att det såg bra ut och överensstämde INTE med mitt AMH-värde, som låg på 0,7 för fem månader sedan. Hon menade att jag snarare har 2 i värde att döma av antalet blåsor.

Jag fick Gonal-F 200 enheter som jag ska ta "2a eller 3e mensdag". Får man själv välja om man vill ta 2a eller 3e?

Nu till ett litet problem. Jag vet inte om vi kan köra igång i maj eftersom det KAN hända att jag måste på UL just då vi är på weekendresa till Berlin. Haha oh the irony! Om jag har tur får jag mensen den 6 maj eller tidigare. 7e eller senare är det kört eftersom enligt mina beräkningar ska jag då komma på koll den 14-15 maj (7-8 sprutdag) och då är vi som sagt i Berlin. Hur strikt är det att man just kommer dit 7-8 sprutdag? 

Jag kanske för min egen skull borde rikta in mig på att vi kör igång i juni istället (BM 1 juni) men då kanske man inte hinner med innan de stänger för sommaren. Snark...

Hoppar in i tråden och svarar på några av dina frågor. Du ringer kliniken när du får mens (alltså börjar blöda färskt blod) och då talar de om för dig om du får börja behandlingen och på vilken dag (dag 2 eller 3). De kan säkert boka in UL dag 6 och 9. Dag 8 brukar man annars ställa in/justera dosen samt bestämma dag för äggplock. Kliniken kan säkert lösa det åt dig.
  • Gina43

Kingston, jag har fått det förklarat att de kan se på äggblåsans form. Om den har rätt storlek och liksom buktar i kanten/är oregelbunden i formen så har den brustit för någon/några dagar sedan.

ET måste inte vara exakt på korrekt dag efter ÄL även om det förstås är önskvärt. Lite plus/minus på är natuligt. Slemhinnan gör ingen skillnad på ett ägg som befruktats tidigt i äggledaren eller lite senare i livmodern. Det viktigaste är att den är mottaglig?

• Gina43

Kingston: Nej, jag tror inte att du behöver vara orolig angående förkylningen annat än för egen del! Trist att vara förkyld förstås!

En PantherTant skrev 2015-05-01 10:30:50 följande:

Hej i tråden! Hoppar in här jag också.

Gjorde ett misslyckat FET förra månaden (testade negativt i onsdags, idag kom mensen) men nu kör vi igen och siktar på en februaribebis istället! Dag 1 idag, tagit första Zumenontabletten nu.

Förra gången blev det insatt ett 3 dagars ägg dag 21, denhär gången ska de tina upp 2-3 och långtidsodla.

Hoppas verkligen det lyckas, har bara kvar ägg från 2008 i frysen till ett försök till annars.

Hej! Trist med misslyckat FET. Beklagar! Fint att du orkar köra på med nytt försök. Vi skulle ha gjort ett FET i april, men inget av mina embryon i frysen klarade upptiningen (6-dagars, bra kvalitet). Nu gör vi ett färskförsök istället - satte igång direkt efter besvikelsen vi också. Tänker att ibland måste man ha lite "motflyt" innan man får "medflyt".

Långtidsodla tinat embryo! Det visste jag inte ens att man gjorde. Det låter spännande!

Äggen från 2008 - det var ju ett tag sedan. Har ni fått barn emellan eller kämpar ni än? (Har inte kikat på din profil om du skrivit något där)
  • Gina43

En PantherTant: aha, ser nu att du till och med är tvillingmamma! Vad roligt! Full rulle där hemma då gissar jag? Tvåäggstvillingar?

• Gina43
    Schatz81 skrev 2015-05-02 14:47:22 följande:

Tack så mycket Gina för ditt svar. Då borde det nog inte vara några problem 

Vart i behandlingen är du?

Äggplock nästa vecka. Känner mig redan stinn. Spännande, men det ska bli skönt när äggplocket är över.
  • Gina43
    Kingston skrev 2015-05-02 15:38:05 följande:

Nej det var länge sedan man kände sig såhär ynklig... Inget roligt alls men det går över :)

Tråkigt att läsa att dina "isbitar" inte klarade sig. Är orolig för mina också... 2st 6-dagars som skall vara av bra kvalitet. Väldigt nervös för att de inte ska bli något alls. Men vad kan man göra? Ringer dom samma dag isf? Så att man slipper åka in dit i onödan?

Vet inte om jag kommer orka fortsätta med fler behandlingar när våra frysförsök är slut. Någon gång måste man ju inse faktum, hur svårt och jobbigt det än må vara...

Det är tydligen ca 90% av blastocysterna som klarar upptiningen. Vi hade otur! Det behöver inte innebära att ni kommer att ha det! Förstår din oro.

Ja, de ringer samma dag. Hör de inte av sig är det normalt bara att dyka upp för ET på den tid man fått.

Hur många behandlingar har ni gjort (alltså färskförsök)?

Känner mig ganska ynklig själv, haha! Äggstinn med molvärk! Nu har äggstockarna tydligen piggnat till igen.
  • Gina43
    Kingston skrev 2015-05-03 00:06:55 följande:

Vi har bara gjort ett färskförsök men det gav ingen större skörd som sagt...

Men jag känner att vi har försökt länge nog nu. Länge nog för att det här skall ta mer än det ger...

Vi har sedan tidigare ett barn och någonstans måste man inse att det räcker gott och väl. Det kanske inte var så vi hade tänkt, men det är så det kanske förblir. Vi skall vara lyckliga för det vi har och värna om det istället för att sätta hela livet på paus. Vill inte längre må dåligt psykiskt, fysiskt och vill inte heller "må dåligt" ekonomiskt.

Så efter det här får det vara nog tror jag. Dags att gå vidare... Men det känns svårt och jag vet inte riktigt hur det skall gå till. Men det får tiden utvisa :)

Ett färskförsök där du blev gravid och två till frysen är väl inte direkt något dåligt resultat? Att det blev missfall är förstås beklagligt och ledsamt, men behandlingen i sig gick väl bra? Fast det är förstås ni själva som väljer hur länge och hur mycket ni orkar med! Eller så tar ni ett nytt omtag lite senare igen.
  • Gina43
    Kingston skrev 2015-05-03 20:57:18 följande:

Nej det är inget dåligt resultat men jag blev lite besviken på "skörden till frysen".

Men sammantaget har vi kämpat med bebisverkstaden i över 2 år nu och har fått genomgå utomkveds, operationer, tråkiga besked, ivf, missfall, för att inte glömma alla månader av ägglossningstester, misslyckade graviditetstester och det tråkiga samlivet som blir med allt det här.

Dessutom kostar det för mkt för att vi ska ha råd att att fortsätta så mkt längre...

MEN nu är jag äntligen ruvare igen.

Första embryot klarade inte av upptiningen så nu är frysen tom. Och allt hopp ligger nu på den lilla "isbiten" som vi fick tillbaka.

Hoppas hoppas hoppas att det blir våran tur nu :)

Jo, jag känner väl till den ofrivilliga barnlöshetens tråkiga ansikten. Det "saboterade" samlivet är verkligen trist! I vårt fall har skadan blivit bestående, men vi ska jobba på det. Nu är vi ju föräldrar, så vi måste lösa det på något sätt. Utomkveds låter inte roligt. Blev det några skador av det som man känner till? I värsta fall kan det ju ryka en äggstock!

Inget av mina två embryon klarade upptiningen. Hör ofta att det är embryon som inte gör det. Är det verkligen så stor andel som klarar upptining som klinikerna påstår (80-90% för blastocyster)?
  • Gina43
    elisabeth1973 skrev 2015-05-03 12:27:00 följande:

Ni som håller på med IVF är det normalt att vara så här TRÖTT!

Gjorde mitt ägguttag igår det gjorde satans ont men efteråt kände jag mig pigg. Men efter  4km promenad tllbaks till stationen så började äggstockarna krampa. Så pass att jag knappt kunde stå upprätt och trycka på när jag kissade gjorde jätteont. Jag lade på en varm handduk och tog två Alvedon igår och nu har värken i stort sett släppt. Men jag är helt utmatttad. Har sovit nu i över 12 timmar är fortfarande helt SLUT i kroppen. Nästan så jag tror jag skulle kunna ha feber men har ingen termometer med mig så kan inte kolla.

Förstår inte hur ja ska orka ta mig till Köpenhamn imorgon (från Malmö) och sätta in ägg. (förhoppningsvis). Var precis ner och käkade frukost på hotellet och blev så trött så jag var tvungen att somna om.

Är det nån mer som upplevt detta? Är det normalt eller är nåt fel?

Jag vågar inte svara på om det är normalt. Att du är trött och upplever kramper efter ett äggplock är normalt - för man blir ju ganska mörbultad - men den bestående tröttheten vet jag inte. Kanske en reaktion mot det smärtstillande medlet som nu går ur kroppen? Kan det vara upplevelsen/hela IVF-svängen + resvägen sammantaget? Man blir ju trött av att resa också. Det kanske är signaler om att du bör ta det lite lugnare?

Lycka till inför ET! Hoppas att du känner dig lite piggare då!
  • Gina43

När min man lämnade spermaprov vid vår fertilitetsutredning kom den frågan också upp, fast mer i kontexten "anledningar till varför ditt resultat kan visa reducerat antal spermier". Men då är det allvarlig sjukdom (alltså modell jättesjuk) som de syftar på, inte "en liten febertopp". Om era män vanligtvis har ett normalt antal spermier, dvs är fertila, så borde det inte vara någon fara med en förkylning eller ens en kraftig sådan. Bra att ändå nämna för kliniken, men jag tror att de tittar på spermierna i alla fall eftersom de måste vara pigga vid befruktningen (jo, kollas även vid ICSI så klart).

Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj