• Gina43

FET/IVF 2015 Maj

Liil skrev 2015-05-17 09:57:45 följande:

Vid de andra 2 ggr jag använt Lutinus har jag haft hemska livmoderkramper!  Jag menar mer som vanlig måttlig mensvärk - alltså inte kramper. 

Denna gång har jag inte haft en ända kramp tack och lov!

Hur skiljer du på livmoderkramper och "mensvärk"? Är det inte samma sak?

Det kan vara olika varje gång! Förra gången hade jag inte dessa kramper/magsmärtor och jag var gravid. Den här gången tror jag däremot inte att jag är gravid.
  • Gina43

Suck vad det är tråkigt att ruva! RD7 här idag. Testade negativt igår. Har väl haft på känn hela vägen att det inte skulle lyckas denna gång. Olidlig väntan! Tänkte testa på RD9 nästa gång, sedsn på TD om jag inte hunnit få mens

• Gina43
    Skuggan80 skrev 2015-05-17 20:12:33 följande:

Förstår din frustration i ruvartider! Men försökt att inte ge upp hoppet helt, RD6 är mycket tidigt! Kram och jag fortsätter hålla tummarna!

Tack! Hoppet är fortfarande kvar. Idag inbillade jag mig (eller inte?) att jag var lite illamående. Började genast känna att "wow, kanske reagerar på lite hormonstegring nu", men kom på att det kan ju också vara Lutinusen, heh. Allt analyseras, även om man vill det eller ej

Hade middagsbjudning igår. Kändes "udda på nytt" att inte dricka alkohol till maten (och vara den enda som inte gjorde det), men kände mig otroligt lättad och fräsch vid sänggåendet och tänkte att "nämen, det här är ju inte så illa"
  • Gina43
    Millavanilla skrev 2015-05-18 10:24:20 följande:

Hej! Jag ska på samtal på Sahlgrenska i morgon inför FET. Mitt enda frysta embryo. Ägglossning sker förmodligen i slutet av veckan så snart dags för insättning. Är sjukt nervös. Sista chansen för mig. Sen blir det inga fler försök. Har en lyckad ivf bakom mig med en snart 2-årig dotter. Hoppas på ett syskon.

Varför "sista chansen?" Sätter du inte lite väl mycket press på dig själv att lyckas med första syskonförsöket?
  • Gina43

Men Lutinuskramperna som jag får drar ju också ihop livmodern? Antar att de också förespråkar sexförbud då (orgasm drar ju ihop)?

• Gina43

elisabeth1973: det stämmer att överstimuleringssymptomen kan komma tillbaka när kroppen börjar producera egna hormoner, vilket ofta betyder att man är gravid. Tyvärr är det inte alltid så Jag har inte hört att överstimulering kan "störa" en graviditet om embryot fäst sig (har tvärtom hört att "ÖS light" till och med är positivt ur graviditetshänseende trots att det är negativt för kroppen i allmänhet förstås), men jag kan ha fel. Håll ut och testa på nytt!

• Gina43
    Millavanilla skrev 2015-05-18 20:31:33 följande:

Gina43: det är mitt sista ägg i frysen och jag tror inte jag kommer orka göra om allt som ivf innebär. Därför har jag bestämt att detta blir mitt enda och sista syskonförsök. Jag kommer vara glad och lycklig ändå. Jag har ju min underbara dotter.

Det är lite lättare andra vändan (full behandling). Allt är mindre läskigt eftersom man har gjort det förut och man är lite bättre rustad mentalt, i alla fall upplevde jag det så. Ruvningen är förstås lika olidlig som första gången, trots att jag redan har ett barn nu. Skulle jag säga något annat vore det lögn. Men stimuleringen och äggplock kändes lättare. Just saying, in case you would rethink your options
  • Gina43

Coocoo: Kan vara Lutinus/progesteronet?

Vincents mamma skrev 2015-05-20 22:45:19 följande:

Jag blöder igen nu.. Verkar som den lille inte ville stanna kvar hos oss... Usch fy och blä!

Fy vad trist med blödning! Vi får hoppas att det går bra ändå! Är det mycket eller lite som kommer?
  • Gina43

Dagen för återföring = dag 0? Dagen efter återföring är väl RD1?

Jag hade själv inte motionerat hårt eller medelhårt dagarna efter återföring. Det är för mycket på spel helt enkelt, särskilt när embryot ska fästa.

• Gina43
    faith88 skrev 2015-05-21 09:42:35 följande:

Hej!

Fick min mens i morse. Misstänkte att något var på G igårkväll.. så nu har vi inga gratis - försök kvar. Känns väldigt hopplöst! Har försökt bli gravida i 4 år nu. Under denna tid har man alltid fokuserat på mig (pcos). Men när vi kom till ivf kliniken pratade dem mest om min mans situation. Något vi inte kände till. Tydligen var hans sperma kvalité något nedsatt. Rörligheten var här ett litet problem. Dock långt ifrån något allvarligt menade dem på.

Nu.. sista behandling fick vi ett sammanfattning av vår behandling. Där de hade skrivit "manlig faktor" och några siffror som jag sedan googlade. Där stod det "kvinnlig inferilitet som följd av manlig faktor".

Vi har ju kört ICSI hela tiden dessa 3 försök. Men det gör ont i mig att dem inte tar sig tiden att diskutera detta med oss. Vi MÅSTE ju veta vad som händer.

Nu är jag som ni kanske förstår lite allmänt nedstämd. Vet inte riktigt hur vi gör...

Kram på er alla. Hoppas verkligen ni lyckas bli gravida!

Jag förstår att du är besviken. Jag delar din besvikelse. Fick också mens imorse. Nytt försök i aug/sep hoppas jag. Har inget i frysen. Nu är det bara att aktivera sina "stötdämpare". Engagera sig i något nytt som ger energi och som fyller på depåerna.

Vi kämpade också i fyra år. När vi sedan fick beskedet att vi behövde IVF för att få barn gick vi privat direkt (hade inte tid att vänta) och fick en son. Nu misslyckas vi med syskonförsök. Trodde att det skulle vara lättare denna gången eftersom vi redan har fått ett barn, men jag hade grymt fel. Det är lika jobbigt varje gång.

Tråkigt att man inte pratat mer med er. Att man gör ICSI kommer ju av manlig faktor. Vad underligt att man inte diskuterat det med er. Tyvärr är det väl så rent generellt i den offentliga vården att man pratar över huvudet på den som får vård.

Jag tycker att ni ska göra som vi! Rada upp lite sommarnöjen, njut av att inte vara gravid nu i sommar (och slipper oroa dig över tidigt missfall). Ut på cykeltur, dricka rosé på altanen/balkongen/uteserveringen, ha sex utan tanke på att skaffa barn osv. Ta nya tag efter sommaren. Skrapa fram till ett 3-pack, välj en riktigt bra klinik som pratar med er och hoppas på ett vårbarn istället! Kram på dig också!
  • Gina43

Jennie: Det kan ta tid innan man får några känningar som är "äkta". Lutinus och hormonmixen man fått kan lura. En del får inga känningar alls och det är helt normalt!! Jag hade nästan inga känningar när jag var gravid med sonen. Inga ömmande bröst, inget illamående osv. Det började att sticka lite i äggstockarna igen, men det var inte förrän 9 dagar efter ET och det var ett svagt plus.

Den första tiden som ruvare är jobbigast! Men tiden går, var så säker. Och blir det inte barn nu så vet vi som sagt att sommaren snart är här. Att den kommer vet vi ju

• Gina43
    Vincents mamma skrev 2015-05-21 16:10:44 följande:

Konstaterat missfall för oss... Lämnar tråden men önskar er alla lycka till!

Vad tråkigt!! Du hade trådens första plus efter behandling? Verkligen jättetråkigt att det inte höll!! Kram!
  • Gina43

Jag brukar försöka ta lediga dagar. Tyvärr händer det att chefen avbryter beviljad ledighet. Vid förra äggplocket fick jag fint stappla in till kontoret dagen efter ingreppet. Jag hade nog behövt den ledigheten då, var lätt överstimulerad och andfådd, stressad på jobbet. Tror till och med att jag blev utskälld av en chef. Hoppad att jag slipper sånt nästa gång (i aug/sep).

Jag vågar inte tala om för chefen vad jag sysslar med. Han är ingen ond person, men han är karriärsmänniska och är väldigt krävande på jobbet. Förståelsen för hur man mår när man är hormonstinn och negativt allmänpåverkad pga IVF är nog väldigt låg. Han vet dock att vårt barn kom till via IVF - berättade i efterhand.

• Gina43
    mom2012 skrev 2015-05-21 20:03:58 följande:

Själv är jag på RD 1 med vår första blastosyst ever Testdag 4/6. Känns som en evighets väntan.....

Heja heja!!
  • Gina43
    faith88 skrev 2015-05-21 23:17:22 följande:

Tack snälla för all omtanke och alla positiva idéer! Det är välbehövligt!

Ja du.. long story. Har varit en riktig berg och dalbana, allt mellan hopp och förtvivlan. Men just när man bestämmer sig för att ge upp så finns det alltid någon som bevisar motsatsen. Idag var jag verkligen ledsen. Grät i mängder. Men sen läste jag ditt inlägg och såg att du lyckats! Du har en son som du fått genom denna resa. Vilket glädjer mig så oerhört mycket!!! Det får även mig att tänka att en dag ... så kommer det ske.

Jag önskar verkligen du blir gravid snarast! Ska ta till mig alla idéer nu till sommaren. Gjorde du något särskilt första gången när du lyckades? Och vilka bakomliggande orsaker ligger bakom er "inferilitet"?

Vilken klinik vände ni er till?

Kramar :)

Om jag kan glädja eller stötta någon så vill jag hemskt gärna göra det! Det finns dessutom fler i tråden som också lyckats, så visst kan det bli barn! En tuff resa fick ett slut vid en lyckad stimulering. Sedan blev det en tuff graviditet och en plötslig förlossning, men allt är värt det. Har en utåtriktad och glad liten son som upptäcker världen.

Vi har manlig faktor (kraftigt nedsatt spermieantal), så vi har gjort ICSI. Vi vände oss till Nordic IVF Center. De är duktiga och vi är i stort nöjda med dem, men det finns fler bra kliniker i Sverige. Tycker att ni bör kolla vilka kliniker som finns i er region och satsa på ett 3-pack.

Inför det försöket hade jag kinesisk akupunkturbehandling. Om det hjälpte vet jag inte, men jag blev definitivt mindre stressad genom behandlingen så jag kanske provar det igen. Sedan tog jag bara multivitamintabletter för folsyra och lite omega 3 och 6 i kapsel.

Ja, vi får hoppas att det blir syskon vid nytt försök i aug/sep. Det är jättedyrt och vi får skrapa ihop pengarna, men blir det barn är alla kostnader värt det. Jag tänker att vi bara gör detta under en begränsad period i våra liv (fertilitetsfönstret) och det är värt att satsa då. Sedan vet man att man gjorde så gott man kunde med de medel som stod till buds.
  • Gina43
    Pommac1 skrev 2015-05-22 13:37:08 följande:

Vi skulle också få tillbaka två men nu blev det inget. Åter igen så blev inget befruktat trots ICSI. Tror jag går och dör!

Vad tråkigt! Jag känner med er!
  • Gina43
    missmissis skrev 2015-05-22 20:45:37 följande:

Hej. Är på ruvardag 4 blir det va, satte in i måndags (0). Jag har levt på som vanligt. Högst tempo på jobbet och så en hel del på fritiden. Har en underbar treåring som längtar efter syskon.

Lider med er som fått mens denna gång. Håller tummarna för nästa gång!!

Nu har mannen köpt ost till kvällen. Älskar ost!! Men vet inte riktigt hur jag ska göra. Som sagt känner jag mig avslappnad med att jag inte kan påverka embryot där inne. Kaffe dricker jag men med osten blev jag osäker. När jag var gravid åt jag inte opastöriserad ost men det lilla embryot och jag delar ju inte blodomlopp än. Eller hur kan det påveras??

Jag tror att det är väldigt liten risk för listeriainfektion. Däremot hade jag inte velat få in listeria i kroppen ändå. Tror inte att det spelar roll om embryot är i ditt blodomlopp, det finns ju i så fall i din kropp och bakterien kan göra skada ändå. Du vet inte hur länge bakterien kan stanna. Ät av den pastöriserade osten, passa på resten. Du har ju kämpat för din IVF, lika bra att hålla sig till protokollet när du kommit så långt?
  • Gina43
    mom2012 skrev 2015-05-23 23:44:21 följande:

Ruvar dag 3 här med en blasto. Tiden går så sakta....

Jag vet! Jag tyckte dag 2-4 gick långsammast, sedan blev det bättre! Men du vet ju sedan innan Hoppas att du slipper fler gånger nu!
Svar på tråden FET/IVF 2015 Maj