• FruGrävling

Nordic IVF Center Göterborg

pumpkinspice skrev 2015-10-11 17:06:12 följande:

Nej fy vad jobbigt för er! Ibland känns det nästan som om kroppen motarbetar en...

De kollade mitt AMH på utredningen, jag utgår från att de kollat allt de behöver iom att det var dem vi gick hos (eller Göteborgs kvinnoklinik då men de är ju "samma"). Men de här 2,5 åren som vi försökt har jag haft totalt 3 stycken 30-dagars cykler, så det ska nog mycket till om vi ska ha sån tur ändå... Det blir nog till att snällt vänta ytterligare en månad.

Vi gjorde också utredningen på Göteborgs Kvinnoklinik. Ja då har de nog allt klart och om du nu har tur med cyklerna kanske du får börja direkt!
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-10-19 21:45:39 följande:

Hoppas det gått bra :) tänkt på dig!

Nu är det bara 2 veckor kvar tills vi ska på vårt första möte. Gud vad tiden går fort!

Hur många dagar ska sprutorna tas nu då?

Vanligtvis tar man sprutorna i ca 10 dagar +/- några dar. Vid det korta protokollet får man även ta en andra spruta (Orgalutran) f r o m dag fem för att förhindra att man får ägglossning.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-10-21 05:19:49 följande:

Okej, börjar man på mensdag 1?

Finns det någon information där allt sånt här står som som missat? :)

Har du varit på läkarbesöket än? För där fick vi all information.

Du börjar vanligen med sprutorna på cykeldag 3 (om dag 3 är en onsdag får du istället börja på dag 4). Ultraljudskontroll sprutdag 6 och 8 (kan ändras lite beroende på veckodagar, första gången fick jag komma redan sd 5, vi andra försöket fick jag andra ultraljudet på dag 9)

Observera att du börjar på cykeldag 3 men därefter (ultraljud, äp osv) räknar man sprutdagar, dvs cd 3 = sd 1.

Jag har bara gjort korta protokollet (och som jag förstår börjar de oftast med korta på Nordic om man nu inte har särskild anledning att tro att långa blir bättre) så jag vet inte om det skiljer sig åt vid långa protokollet. Tror att sprutstart och ultraljud blir ganska lika, skillnaden är ju att man börjar med nässprayen innan mensen.
  • FruGrävling
    Lotten skrev 2015-10-21 05:23:20 följande:

När beräknas det äggutplock?

Bestäms det redan innan eller hur funkar det? :) massor med frågor från mig känner jag.

Vi bor ca 30 min utanför :) så det känns skönt. Ni då?

Inte Linny men kan svar ändå. Exakt dag för äggplock bestäms ej innan. Vanligen sker det ca dag 10-12 men beroende på hur man svarar på sprutorna kan det bli tidigare eller senare.

Jag gjorde mitt äp på dag 14 men då hade i princip inget hänt vid ultraljudet dag 6 och vi fick öka dosen. Ny kontroll dag 9 och läkaren varnade oss innan att vi ev skulle få ta ägglossningssprutan den kvällen men ultraljudet då visade att det inte var dags än. Jag fick ett tredje ultraljud dag 12 och samma kväll fick jag ta ägglossninssprutan. Sen äggplock dag14.

Man får liksom vara beredd på att allt kan ändras och flyttas både fram o bak. Men vanligast är nog ändå att äggplocket sker dag 10-12.
  • FruGrävling

Jag jobbar inom vården så jag har ju inte ett vanligt Mån-Fre 9-5 jobb. Det är både bra o dåligt i det här sammanhanget. Bra att jag ju faktiskt har lediga dagar mitt i veckan eller lediga förmiddafar då jag gör kvällspass men dåligt eftersom jag inte bara kan ta en timmes ledigt eller komma lite senare om jag har läkarbesör.

Vid själva IVFn nu i september hade jag sån tur att jag bara behövde byta ett pass i samband med ultraljudskontrollerna (hade två kollegor på jobbet som jag förvarnat och som visste vad det gällde och de var båda villiga att ställa upp o ta mitt morgonpass mot deras kvällspass om det var nödvändigt). Ringde sen o sjukanmälde mig vid äggplocket.

Tyvärr har båda dessa kollegor slutat så nu vet ingen på jobbet. Jag har funderat på att faktiskt berätta för min chef nu inför FET. Anledningen till att jag inte berättade inför IVFn är att hon var ny som chef o jag visste inte riktigt var man hade henne (skulle exempelvis aldrig berättat för vår förra chef för hon var en opålitlig bitch). Men nu ett par månader senare när jag känner henne bättre tror jag att det känns ok att berätta.

• FruGrävling
    pumpkinspice skrev 2015-11-03 11:56:48 följande:

På tal om att maximera sina chanser, gör någon av er något "extra" för att öka chanserna? Sitter och läser en hel del på nätet och många i USA verkar testa olika dieter, tar kosttillskott (t.ex. omega 3, D-vitamin, Co Q10) o.s.v.   

Omega 3 och D-vitamin har jag tagit flera år så det har jag fortsatt med. Har även tagit sk prenatal vitamins (multivitamin för gravida) sen vi började försöka så det har också blivit ett par år vid det här laget.

Min svägerska samt makens ena kusin som båda gjort IVF i USA/Kanada blev rekommenderade CoQ10 av sina läkare för förbättrad äggkvalitet så det tog jag också. Läste boken "It starts with the egg" som diskuterar just tillskott och diet (fördelar, nackdelar, dosering och vilka studier som finns) i samband med fertilitet och IVF.

Vi fick ju många mogna ägg och många som befruktades och slutligen många blastocyster till frysen så min äggkvalitet verkar ju ha varit bra. Men det är ju omöjligt att säga om det berodde på CoQ10 eller inte. Det är ju mycket möjligt att det skulle ha gått lika bra ändå.
  • FruGrävling

Hur var det nu igen - har vi nån här i tråden som gjort en (blastocyst) återföring?

Hur gick det till? Nåt särskilt att tänka på? Får man typ nån information om embryot? Typ gradering/betyg? Har hört om andra som fått se en bild på sitt embryo - får man det på Nordic?

Det börjar närma sig för oss nu och jag är lite nyfiken. Naturligtvis spelar det ju egentligen ingen roll så länge de har koll på allt (och det har de ju!) men jag skulle gärna vilja få så mycket info om vår isbit som möjligt.

• FruGrävling
    Lotten skrev 2015-11-13 19:09:13 följande:

Om man gör återförande av embryo i början av december. Hur tänker man med räkning av veckor? Alltså när är beräknad bf? Har jag fel om jag får det till sep?

ÄP motsvarar ju ägglossningen så du kan räkna därifrån.

Enklast är ju annars att använda denna

www.ivfconnections.com/forums/content.php/749-IVF-Due-Date-Calculator-by-Date-of-Transfer-Retrieval-Ovulation-or-Insemination
  • FruGrävling

BF för en blastocyst återförd 1 dec blir 18 augusti.

En blastocyst återförd 15 dec får BF 1 september

• FruGrävling

Nu är datum för vår återföring bestämt. På måndag 23 november ska det äntligen ske! Äntligen!

Svar på tråden Nordic IVF Center Göterborg