Anonym (Sara90) skrev 2017-06-28 06:02:57 följande:
Hej och tack! :)
Han har faktiskt aldrig gjort en biopsi, vi står i kö egentligen för att göra "vanlig" biopsi på Sahlgrenska, det skulle troligen ha blivit av i höst. Men vi har ju valt att gå privat innan dess, till carlanderska. De sa där att utifrån min sambos provsvar ( kromosomfel) så skulle man inte ens med micro-tese hitta något. Vi skulle alltså bara ha betalat ca 70.000 kr o Sedan bli besvikna sa de. Så i och med det kör vi på donation! Jag är 28 och min man 32!
Carlanderska är för övrigt det enda stället vi blivit bra bemötta på. Vårt hemsjukhus var katastrofalt och läkaren på Sahlgrenska var tyvärr inte mycket bättre. Så carlanderska känns toppen! I höst ska vi till psykolog med för att bli godkända , men det var mest formell grej sa de!
Vart är du i processen NZZZ?
Hej!
Då förstår jag. Hur ställer sig din man till donation? Har du fått göra spolningen och allt?
Ni är i ungefär samma ålder som oss! :) Får jag fråga vem ni hade på Sahlgrenska? Vi har upplevt samma på SU. När vi fick beskedet och jag satt och försökte att hålla mig från att gråta sade vår läkare "men vadå, MÅNGA män har liknande problem?". Minns ännu den kyliga attityden. Stackars min kille fick inga konkreta svar på hans frågor heller.
Vi är färdig utredda med diagnosen "infertilitet pga manlig faktor (azoospermi)". Min kille ska göra en sista biopsi i september dock. Vi är ställda i kön men den ligger på 3-4 år så jag letar mig efter kliniker utomlands, dock ser det ut som att vi lär bekosta allt själva eftersom SU vägrar ha lämplighetsprövningen (psykologsamtalet) som vi behöver för att kunna ansöka om pengar från försäkringskassan i efterhand. Har ni haft det samtalet plus ställt er i kö i Sverige har ni rätt till ersättning för vård utomlands, bara så du vet!
Stor kram. Snart får vi våra bebisar!!