Avsaknad av spermier
Vi!! Läkaren sa att han inte trodde de skulle hitta något pga att testiklarna var väldigt små. I den vänstra fanns inget men i den högra hittades! Läkaren blev väldigt förvånad och vi också då vi trodde chansen var noll...
Vi!! Läkaren sa att han inte trodde de skulle hitta något pga att testiklarna var väldigt små. I den vänstra fanns inget men i den högra hittades! Läkaren blev väldigt förvånad och vi också då vi trodde chansen var noll...
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det så, att barnet faktiskt inte skulle finnas till om det inte var för föräldrarna som gjorde det valet. Vilken fin tanke, tack för den :)
Min sambo tog det väldigt hårt när vi först fick veta. Han är inte som jag och vill inte prata lika mycket om det (verkar som att andra haft liknande upplevelser med sina män). Så det var rätt tufft. Jag behövde älta, han behövde tänka och prata om annat. Han har berättat nu i efterhand att hans första instinkt var att lämna mig och låta mig hitta en man som "var frisk".
Han var först emot donator. Vi pratade lite om det och han kände att han behövde tänka men att han var negativt inställd till det. Men han har tänkt om och känner nu att han inte vill vara barnlös resten av livet pga en oro som antagligen är obefogad (att han inte skulle känna att barnet var hans osv). Han vill så gärna ha ett barn tillsammans med mig och han är tacksam att detta alternativ finns.
Jag själv har aldrig känt att spermadonator skulle vara ett problem. Självklart kan jag sörja och önska att min man hade egna spermier, men nu är det som det är. Jag vill ändå försöka få fram egna spermier såklart. Men vill inte hamna i en evighetslång jakt på spermier som inte finns, förlora sparade pengar och bli besviken gång på gång. Jag kanske ändrar uppfattning och känner att det är värt det. Vi alla här vet nog att ingenting är hugget i sten. Ens tankar och känslor förändras dagligen. Tar en dag i taget.
Ja, vi blev överlyckliga!
Glömde skriva att min sambo även hade ett högt FSH värde så det i kombination med testiklarna gjorde att läkaren var väldigt skeptisk.
Vet inte varför han drabbats av detta. Ska fråga det när vi ska träffa läkaren nästa vecka.
Tror nog vi har lite sämre chanser tyvärr. Men hoppas kan man alltid göra :) försöker jobba med det. Att det är okej att hoppas på något. Jag tar nästan ut det värsta i förskott för att slippa bli besviken haha.
Det känns bara mer och mer konstigt att vi har fått så lite information när jag läser era inlägg! Vi har inte fått några provsvar alls förutom att min sambo har xxy! De tog ju mängder med prover. Är det någon som vet om det är något prov som kan visa stark indikation på avsaknad av spermier i testiklarna? Har telefontid med läkaren imorgon.
Har idag pratat med både min och min sambos arbetsgivare; ingen av dem erbjuder bruttolöneavdrag för ev. Microtese. Känns lite skit just nu. Händer det att sahlgrenska gör vanlig tese?
Hej! Hoppar in här om det är ok..
Vi gjorde 2 ivf försök under hösten pga att min sambo har få rörliga såermier..sen ville de inte göra ett till försök innan de undersökt min sambo igen. Han fick provsvaren igår.. Läkaren sa att det troligtvis är medfött och inte mycket att göra åt. Hormonerna hans såg bra ut så ingen behandling behövs. Han fick tips på några tabletter han ska prova i 3månader.
Vi inväntar samtal från ivf kliniken för att höra om vi ska göra ett försök till eller om chanserna är för små.
Känner mig tom..
Hur funkar det med donator, någon som vet?
Imponerad av alla starka kvinnor och män som kämpar med detta!
Inte bara via landstinget, På Carlanderska i Göteborg kan man göra IVF med donerade spermier. Man får ju bekosta själv men kan tänka mig att väntetiden är rätt kort.
Jaha. Insemination (inläggen hade inte laddats). Men det var också en nyhet för mig :)
Nej, det gällde inte IVF. De gör insemination med donerade spermier. De började med det i maj enligt hemsidan. Du får söka fertilitetskliniken Göteborg.
Nu har jag haft telefontid med läkaren. Fruktansvärd besvikelse! Kändes som att jag störde och inte kunde ställa alla frågor. Stressat och som att hon ville avsluta samtalet så fort som möjligt. Kände mig nästan gråtfärdig när vi hade lagt på. Detta är ju det första infosamtalet vi har fått och vi har räknat dagarna för att äntligen få lite mer information. Jättetråkig upplevelse. (förlåt för gnället men blev faktiskt riktigt deppig av detta)