999 skrev 2016-01-15 16:42:44 följande:
Kan länka till några studier och forskningsresultat senare, är inte hemma just nu. Men som sagt, chansen att hitta spermier via mikrotese är ju klart större, eftersom ingreppet inte görs i blindo som en vanlig biopsi. Men har man gjort en biopsi och inga spernier hittats så är ju chansen mindre, som för oss. Göran har sagt att chansen inte är så stor eftersom fem vävnadsprover togs från min man på varje testikel utan att en enda spermie hittades. Men vi kommer göra mikrotese i alla fall. Annars skulle vi aldrig kunna släppa tanken "Tänk om..." och det är värt mer än 50,000 kr.
Jag förstår att det är svårt för läkarna att svara på sannolikheten, t ex min mans alla blodprover har varit normala men ändå har inga spermier hittats hittills, samtidigt som vissa har jättehöga värden och spermier hittas, och så finns det dem som hittar spermier via en vanlig biopsi men sedan på nästa biopsi eller mikrotese så hittas inga, eller tvärtom. Men min man pratade med Göran på telefon för några månader sen och då nämnde han något om ca hur många som han hittar spermier hos tror jag. Kan fråga min man om han minns vad Göran sa då.
Ja jag känner verkligen igen mig i det där med "tänk om". Det har börjat komma mer och mer. Usch vad hemskt det känns att pengar är så avgörande.
Ja självklart borde microtese vara det bästa alternativet, men tyvärr blir det väl oddsen som får bestämma om det är värt det. Men om jag inte kan komma bort från tänk om-tankarna så blir det väl värt det ändå antar jag.. Men fy, vet inte hur jag hade reagerat på den besvikelsen.
Jag läste någonstans på en brittisk kliniks hemsida att chanserna för att hitta via microtese kan minska om man gör upprepade biopsier. Vet du något om det?
Och tack, skicka gärna länkar om du får tid :) ingen brådska. Går ju inte direkt snabbt det här ändå haha