oOHalalOo skrev 2015-07-08 19:47:44 följande:
Ja nåt sånt.
Jag har för min del väldigt svårt att få ihop det att någon annan skulle bära ens synder eller tillkortakommanden och att man på så sätt kan undandra sig att ta ansvar och konsekvenser eftersom det är så skilt från den vardag som vi människor lever i. Vi har både intelligens och kapacitet att resonera och därmed ta beslut i de handlingar vi gör. Nu talar jag givetvis om att man har mognaden för det och att man är vid sina sinnens fulla bruk. Är man inte det är det en annan sak. Men det är ju ungefär så också svensk rättspraxis fungerar, man kan inte skylla på någon annan och man måste ha uppnått en viss ålder för att ta konsekvenser.
Så vi resonerar nog lika där vad jag kan se.
Kristendomen bygger väl på att människan är syndig och inte kan göra sig syndfri på egen hand och skulle inte den dogmen finnas så försvinner ju det kristna fundamentet och budskapet helt och religionen faller.
Som sagt sen är det ju upp till var och en om man kan tro och efterleva det eller om det finns anledning att inte se den kristna tron som sann. Det är där våra val kommer in. En del är kristna, en del lämnar kristen tro, andra väljer andra vägar till tro eller väljer att inte tro alls.
Jag för min del har svårt att förstå hur någon kan komma in i himmelriket/paradiset fortfarande iklädd i sin mänskliga synd, utan att först blivit rengjord av Gud. Jag tror på en allsmäktig helig Gud som inte släpper in människor i himmelriket på måfå utan att de först också blivit helig-gjorda och fått sina synder försonade. Jesus blod fungerar litegrann som tvål, som rengör människans själ så att denne kan bli ren nog att komma in i himmelen.
Och detta kan endast ske genom Jesus.
Jag sa aldrig att människor inte kommer stå till svars för vad de gjort, alla kommer vi se våra liv spelas framför oss efter våran död nästan som på en filmduk och få höra vad vi gjort för fel och vad vi gjort för rätt. Bara att vi inte behöver hamna i helvetet på grund av våra synder, för att Jesus tog vårat straff på oss, han var den enda som var helig nog att kunna göra det då han var helt utan synd. Ingenstans i världen har det någonsin funnits någon annan människa, profet, andlig vägledare som samtidigt var Gud och helt syndfri, förutom Jesus. Han var den enda som kunde göra det och det gjorde han.
Dock så ser Jesus till omständigheterna och dömer därefter, han är rättfärdig och ser och hör allt.