• Migas

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Tror jag hoppar in i den här gruppen, då den verkar vara mer aktiv än många andra som mest verkar hänvisa till hemliga fb-grupper. 

Plussade svagt redan i onsdags och lite starkare i fredags, men det var först idag som jag vågade tro på det, enligt graviditetsuträknaren på familjeliv är jag i vecka 5 (4+6), så BF den 14 mars 2016. 

Tycker dock att den verkar vara lite konstig, jag fyller i att första dagen i senaste mensen är den 10 juni och att min menscykel är 27 dagar (har mellan 26 - 28 dagar) och när jag går vidare får jag reda på att min graviditet började den 9 juni, så är det någon som kan svara på varför den har backat en dag mot vad jag fyllde i?

• Migas
    pannkakan87 skrev 2015-07-13 22:20:14 följande:
    Grattis! :) Jag har bf 13/3 och är på 5+2 idag enligt appen. Vilken app använder du? Jag har  natural cycles. Konstigt att den hoppar sådär!

Jag vill inte heller vara med i nån fb grupp. Vill inte att folk ska se vem jag är förrän jag gått ut med det efter ultraljud och så. Då kan jag gärna vara med i fbgrupper.
    Blev lite loj efter vårt mf tidigare i våras så har ju inte fört in mens, mys osv. så hade egentligen ingen större koll på äl och BIM denna månad mer än att det hade gått omkring 26 - 28 dagar den 6 - 8 juli. Så kanske var det tillsammans med att jag har haft mycket på jobbat på sistone som gjorde att det tog sig nu. :)  Men före det använde jag strikt menskoll (den med en rosa blomma), och den fungerade klockrent då. Men frågan är vilken app som man bör använda vid en graviditet? (minns inte vilken jag installerade förra gången). Fungerar natural cycles bra? någon man kan använda efter man plussat också?

Men min fundering som jag skrev om innan handlar alltså om familjelivs graviditetsuträknaren, så det är den som hoppar en dag bakåt, jag har nu testat och den gör inte det om man väljer samma datum men en cykel på 28dagar istället för 27. Varför ska den hoppa på den ena, men inte den andra liksom  
  • Migas
    märtanpärtan skrev 2015-07-13 22:33:56 följande:

Hej, jag hoppar mer än gärna in här!

Plussade i fredags och beräknad bf på sista mensen är 18 mars. Är i vecka 4+3 :)

Ringde mvc idag och fick tid 13/8, nervöst att ringa, kunde inte komma på hur jag skulle presentera mig, haha men det gick bra tillslut ändå!

Kan inte sluta tänka på detta!!!google börjar nog bli trött på alla mina sökningar:)

Grattis till plusset  

Kan hålla med om att det är lätt att bli ställd och det är lite klurigt med hur man ska presentera sitt ärende, men skönt att det löste sig för dig tillslut. Jag har inte själv ringt än, men borde väl ta tag i det under morgondagen.

Jo, det är inte lätt att sluta googla alla gånger, men försöker låta bli då det är lätt att man hamnar på sidor som gör att man blir mer orolig istället.
  • Migas

Tog en liten promenad i morse i inget märkvärdigt tempo mot vad jag brukade hålla för några veckor sedan, men gud vad lätt andfådd jag kände mig idag. Dock vet jag inte om det beror helt på graviditeten eller om det beror på att det var väldigt kvavt väder ute också. 

Nu har jag verkligen börjat känna av trötthet eller kanske mer rätt att kalla det orkeslöshet, jobbade kväll idag och det kändes ganska tufft då jag var seg hela tiden, på ett helt annat sätt mot vad jag varit tidigare kvällar. Jag hoppas dock att det ska kännas bättre att jobba tidigt imorgon, trots att sömnen blir lite lidande, men då har man trots allt inte varit vaken lika många timmar innan man börjar. Jag känner också allt mer av brösten, molvärk och illamående så symptomen börjar göra sig allt mer tydliga, så känns som om det kommer att bli några tuffa veckor framöver om det ska fortsätta stegras som det gjort hittills :/ 

Jag är dock lite förvånad över hur mycket symptom jag har denna gången (även fast jag är medveten om att varje graviditet är olika). Förra graviditeten som dock slutade i mf i vecka 8+1, så kände jag knappt någonting alls fram tills någon dag innan missfallet var ett faktum (lite illamående någon dag innan annars ingenting). Då kändes  det lite som om jag mådde för bra för att vara sant och det gjorde jag väl tydligen också eftersom det sen gick som det gick. Så hoppas att dessa tydliga och starka symptom tyder på att det kommer att gå bättre denna gång  Så jag är trots allt glad över att jag känner någonting denna gång, även om det är jobbigt att känna för mycket också  

• Migas
    pannkakan87 skrev 2015-07-15 14:17:30 följande:

Hallå tjejer hur mår ni? Kan ni inte skriva lite om era symptom och sådär? 

Jag är nyfiken och det är roligt att jämföra! Skriv gärna vilken vecka ni är i oxå!

Jag är i vecka 5+4 och mår rätt bra.. Glömmer bort ibland att jag är gravid. Blir trött fort dock och är hungrig. Inget illamående men fick en liten våg av det idag tidigt men det gick över snabbt så jag hoppas att det inte kommer tillbaka.

Vecka 6 (5+1):

* illamående; lite av och till, speciellt om jag är hungrig eller om jag har ätit för mycket på en gång. Har dock inte spytt än.

* växtvärk; känner numera ganska ofta en smärta i nedre delen av magen och det känns som om det stundtals är starkare än annars.

* spända och ömma bröst; känner numera en kraftig smärta i brösten av och till, oavsett om jag nuddar de eller ej.

* trötthet: känner av och till en förlamande trötthet och orkeslöshet som om jag varken vill eller orkar göra någonting fast jag borde. Och tröttheten verkar heller inte försvinna pga sömn, utan det känns som om jag ärligt lika trött iallafall.

* yrsel: känner mer och mer av yrsel om jag stått för länge eller om jag reser mig för snabbt upp.

* törstig; känner mig mer törstig nu än tidigare och får lättare huvudvärk om jag struntar i att dricka.
  • Migas
    Migas skrev 2015-07-15 20:06:07 följande:

Vecka 6 (5+1):

* illamående; lite av och till, speciellt om jag är hungrig eller om jag har ätit för mycket på en gång. Har dock inte spytt än.

* växtvärk; känner numera ganska ofta en smärta i nedre delen av magen och det känns som om det stundtals är starkare än annars.

* spända och ömma bröst; känner numera en kraftig smärta i brösten av och till, oavsett om jag nuddar de eller ej.

* trötthet: känner av och till en förlamande trötthet och orkeslöshet som om jag varken vill eller orkar göra någonting fast jag borde. Och tröttheten verkar heller inte försvinna pga sömn, utan det känns som om jag ärligt lika trött iallafall.

* yrsel: känner mer och mer av yrsel om jag stått för länge eller om jag reser mig för snabbt upp.

* törstig; känner mig mer törstig nu än tidigare och får lättare huvudvärk om jag struntar i att dricka.

Glömde att skriva även jag känner av snabba värmeväxlingar ibland även om jag mer ofta känner mig konstant varm. Numera är det även mer jobbigt att gå i trappor, då jag blir andfådd för minsta lilla .
  • Migas
    pannkakan87 skrev 2015-07-15 22:34:38 följande:

När ska man köpa sina första preggobrallor liksom? Jag är en riktig jeanstjej annars och min garderob är ju liksom anpassad efter det med en massa toppar och så. Trodde jag skulle komma undan med shorts och klänningar men sommaren är ju inte så varm! :/ ett riktigt lyxproblem! Är ju så glad över mitt lilla frö i magen att jag inte bryr mig så mycket. :) men jag vill ju samtidigt inte gå med stjärten bar hihi

Svår fråga, men än så länge så kan jag ha några av jeansen jag brukar använda utan några som helst problem. Just nu är jag ganska glad att jag har ett jobb där man byter kläder varje dag och att man då har möjlighet att ta en storlek större på både byxor och blus (väljer efter längd och vikt så finns lite att välja på) om det behövs. Det känns som om det ökar på möjligheten att smyga lite längre.

Idag på förmiddagen tog jag en promenad med ett par kompisar för att sedan stanna och äta/fika på vägen tillbaka till bilen så det var mysigt. På vägen tillbaka till bilen och sedan vidare mot jobbet så ångrade jag mig lite, då mat och sen direkt promenad inte var någon höjdare för illamåendet kändes lite jobbigt ett tag, men det värsta gick över ganska snabbt ändå
  • Migas

Imorgon åker vi på en resa som vi länge velat göra  (resan bokades redan den 18 juni), men som av olika anledningar inte blivit av tidigare.

Nu känner jag mig dock inte lika taggad på resan som när vi bokade den för en månad sedan (även om det fortfarande ska bli roligt att komma iväg ) då jag de senaste dagarna har känt mig ganska trött och orkeslös, jag har börjat känna av ett starkare illamående av och till (och jag oroar mig för hur resan till flygplasten och flygningen ska gå), jag börjar behöva kissa allt oftare, brösten ömmar mer ofta nu och jag får ständiga attacker av växtvärk. Samtidigt som jag är glad över att känna en massa symptom denna gången (då det känns som mer hoppfullt då jag knappt kände något förra gången och då gick det inte så bra heller), så känns det jobbigt med tanke på att jag troligtvis inte kommer att kunna njuta av resan fullt ut som jag hade kunnat innan.

Jag glädjs åt både resan och graviditeten, men det känns lite "typiskt" att de skulle ske exakt samtidigt om man får säga så Förvånad

• Migas

Jag undrar om det är stressen inför imorgon i kombination med lite sömn i natt som gör att jag känner mycket mer symptom i både mage, bröst och mer illamående idag gentemot igår? Eller kan symptom öka så markant över en natt? Hur mår ni andra?

• Migas
    pannkakan87 skrev 2015-09-01 16:49:11 följande:

Ultraljudet idag blev det värsta jag varit med om. Fanns anledning till att vara så nervös. Min bebis dog för fem veckor sen men kroppen hade inte fattat det.
    Är helt förstörd och har gråtit hela dagen. Ska in till sjukhuset imorrn för att avsluta det hela. Gråter

Men gud vad hemskt  Jag hade ett missfall i vecka 8+1 i förra graviditeten (även om jag inte en fick en kontroll utav vården), så jag förstår dina känslor till viss del just nu. Det var bland det hemskaste jag hade gått igenom dittills och har väl egen inte kommit över det helt trots en ny graviditet som förhoppningsvis går bra, det återstår att se på KUB om en vecka  Jag tycker dock det verkar kännas bra mycket värre med MIssed abortion (MA) än ett normalt missfall, just för att man gått och trott att allt varit bra i flera veckor innan man får reda på att det dog för några veckor sedan.

Så jag lider med dig och hoppas att allt går bra för er i fortsättningen  
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?