• Migas

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

elin1987 skrev 2015-09-02 19:40:48 följande:

V.13 idag (12+0) känns underbart..

Vad fin mage du fått redan Glad, vi ligger på dagen lika och min mage är inte alls sådär står och synlig (varken med eller utan kläder). Fast är ganska nöjd med det ännu då vi inte berättat för många än, även om man längtar lite efter att det ska synas på riktigt.
  • Migas

Har varit dålig på att uppdatera i tråden, jag har hunnit med både hälsosamtal, Aurorasamtal, inskrivning och KUB.

Jag måste väl ändå påstå att jag mår hyfsat mot vad många andra i tråden verkar göra, har mått illa av och till en längre tid men inte så att jag har spytt än så länge. Dock känns illamåendet starkare nu än tidigare när det kändes mer vanligt. Jag har dock börjat känna av växtvärk och värk i brösten mycket mer de senaste dagarna och kraftig huvudvärk av och till under dagen. Hoppas dock att tröttheten avtar snart.

Jag har fått äta järntabletter sedan v. 7+6, då mitt järnvärde låg på 14 vid kontrollen några dagar tidigare. Så tröttheten kanske börjar bero på det. Någon mer som redan behövt äta järn redan?

Sedan har jag en fundering; vid KUB fick vi veta att fostret växer ca. 1 cm per dag och alltså var ca. 14 cm från hjässan till stjärten i vecka 13+0. Om man däremot kollar i olika appar så säger de att den är betydligt kortare i den veckan. Så någon som hört en förklaring till denna skillnad?

• Migas
    LovisaC1982 skrev 2015-09-16 11:16:40 följande:

Är så glad, har varit på ultraljud nu och allt såg bra ut. Lilla Klumpen är 21.8 mm och jag blev flyttad 3 dagar från 8+3 till 8+6 så imorgon går jag in i vecka 10 .

Det rosa från igår har gått över till brunt och när jag läser här på forumet verkar det som ett bra tecken. Hoppas det nu när allt såg bra ut idag...

Vad roligt ???? Det är väl inte helt ovanligt med småblödningar i graviditeten, så tycker du kan försöka slappna av lite nu efter att ha sett att det lever på ultraljud också. <3

Ska ni göra kub om några veckor?
  • Migas
    Linkken skrev 2015-09-16 13:42:52 följande:
    Dendär skillnaden reagerade jag också på! Då jag träffade bm igår visade hon modeller av hur stor och tung bebisen är i olika veckor. Och det var rätt stora skillnader då man jämför med apparna. I dethär fallet litar jag mer på bm faktiskt! Rätt kul också att få klämma på små gummibebisar (låter ju helt makabert, men häftigt att se hur den lille växer). Men någon förklaring till det har jag ju tyvärr inte..

Jag går också på aurorasamtal då jag verkligen känner att ett planerat snitt är det bästa för mig och min bebis. Jag var väldigt nervös innan då jag vet hur kommentarer kring snitt kan låta, men det blev en positiv erfarenhet och jag har inget emot att gå dit igen. Hur var det för dig?
    Jo, det borde man väl egentligen göra, men det känns som om sidor som t.ex 1177 och andra appar/sidor som är granskade av en barnmorska borde stämma bättre överens med vad bm säger eller vad de säger vid ultraljud. Om det gällt sidor som inte varit seriöst granskade så kunde jag mer har förstått skillnaden, men nu känns det mest underligt. 

Har aldrig hört att man kan få se modeller av bebis på det sättet innan, men det låter ju faktiskt både spännande och lärorikt. Låter som om det är något som man faktiskt borde kolla upp om det finns möjlighet att göra i detta landsting också. 

Nu känner jag mig lite dum, jag måste ha varit lite trött och snurrig när jag skrev inlägget tidigare. Jag menade att jag har farit på frejasamtal, dvs. ett samtal om fosterdiagnostik som man i detta landsting rekommenderas att göra (eller jag uppfattade det nästan som man måste göra det) innan man bokar tid för KUB, för att bättre förstå vad det är och kunna fatta ett bättre beslut ang. valet att göra eller inte göra det. 

Men aurorasamtal låter ju faktiskt också bra och roligt att du fick en positiv erfarenhet utav det. Vilken vecka är du i? 
    LovisaC1982 skrev 2015-09-16 14:32:00 följande:
    Tack, jo det känns fantastiskt . Jag vet faktiskt inte, först var jag så himla säker på att jag skulle göra KUB men sen kände jag att jag inte vet vad jag ska göra med ett eventuellt dåligt resultat. Nu blev jag ju lite splittrad iom mina rosa/bruna flytningar men lugnar det ner sig i dom närmsta dagarna så väntar jag till RUL. Känner mig konstigt nog rätt lugn så får hoppas att den bra känslan är rätt ute, den lill* mår ju bra.
    Jag var lite som dig innan vi valde att boka det, att det var lite otäckt och läskigt att det bara var sannolikheter och vad man skulle göra om man fick ett dåligt resultat. Men då sambon resonerade som så att det ändå är bättre att ta reda på det man kan göra innan, dvs. att det är bättre att få veta om det är något fel redan nu än att få veta det på det sena ultraljudet eller t.om på förlossningen. Så i slutändan valde vi att göra det.

Jag förstår att du kanske resonerar annorlunda eftersom du gjort ett tidigt ultraljud och fått se bebisen innan RUL. Vi hade inte gjort något ul innan, så kände att de trots allt kunde vara skönt att få se att bebis levde även fast det var jobbigt med riskbedömningen.

Om man väljer att göra KUB är det väl viktigt att man vet hur man vill gå vidare om man hamnar på hög risk (1/200 eller mer). Jag resonerade lite som så att eftersom risken för mf vid fostervattenprov är 1%, så vid 1/100 eller högre risk så skulle jag nog garanterat gått vidare, för då var risken för missfall lika stor eller lägre än risken för att något var fel. Men mellan 1/100 och 1/200 så är jag inte lika säker på att jag gjort det, men hade iaf funderat kring det, då det ändå är en hög risk i sammanhanget.
  • Migas
    Linkken skrev 2015-09-16 17:59:59 följande:
    Tyckte nog första ultraljudet var det mäktigaste jag någonsin varit med om! Så skönt att få se att allt är som det ska med lille älsklingen och bra att också du var i skick. Glad för din skull!
    Kan nog hålla med om att det var en upplevelse alltid, helt fantastiskt att kunna se det sådär.
  • Migas
    Linkken skrev 2015-09-16 19:00:09 följande:
    Aah, ingen fara! Glad Jag är i vecka 16 nu, men redan på inskrivningen rekommenderade de att jag tar tag i det så fort som möjligt eftersom det tar tid och kräver flera samtal. Det är något jag känt i flera år, så tror faktiskt inte jag kommer att ändra mig.
    Intressant med frejasamtal, det har jag aldrig hört talas om tidigare. Men kan säkert vara bra för många. För mig var det självklart att behålla barnet oavsett, men nu visade KUB-testet väldigt låg sannolikhet, så vi behöver inte alls fundera på det. Hur kändes det för dig då?
    Ok, ursäkta om jag frågar men har du någon större bakomliggande anledning till att du vill ha snitt eller är det mer än allmän känsla? I vilket fall som helst så tycker jag det är bra att det finns samtal, då det kanske kan fånga upp någon som tror sig vara övertygad om att snitt är bäst men som efter lite samtalsstöd ändrar sig eller inser att det inte alls är det de vill. Missförstå mig inte, jag har inget emot snitt överhuvudtaget men anser det ändå bra med information innan man bestämmer sig, då det finns många som tror sig veta en sak men som totalt ändrar sig efter lite mer information. 

Vet inte om det finns i alla landsting, eller om det kanske kallas något annat, men jag tycker att det var bra att få informationen även om jag hade hört det mesta innan så hade man möjlighet att diskutera med barnmorskan samt att sambon också fick informationen och kunde vara med och bestämma mera. 

Jag var lite osäker angående att göra det eller inte, men då sambon tyckte att det vara bättre att ta reda på mycket fakta som möjligt nu, inom en rimlig gräns, en att få det som en överraskning senare så valde vi att gå på KUB vilket jag inte ångrar i efterhand. Vi fick också en väldigt låg risk, men vi hade nog gått vidare ytterligare ett steg bara för att få veta och kunna vara förberedd om vi fått hög risk. Men sen så anser jag till viss del att det är lite skillnad på downs syndrom och de andra avvikelserna som är allvarligare. 
  • Migas
    Bebbe81 skrev 2015-09-16 18:55:06 följande:
    Har beställt ett, så kommer säkert i morgon så ska jag testa på fredag tänkte jag. Ingen Mens än. O bim idag o alla har visat svagt sträck på
    Vad roligt hoppas att du får positivt på fredag
  • Migas
    LovisaC1982 skrev 2015-09-17 05:02:50 följande:
    Det här var väldigt tänkvärt som du skrev om KUB, får kanske fundera en vända till. Jag ska tillbaka på inskrivning på tisdag så jag har lite tid att tänka själv och sen kan jag ventilera med barnmorskan. Om det skulle vara nåt som inte är ok är det dessutom skönt att få lite tid att vänja sig så det inte kommer som en chock vid förlossningen. Finns många sidor och jag ska inte förneka att jag är väldigt sugen på att se den lill* igen .
    Tack, tänkte att det inte kunde skada så mycket att skriva hur vi hade resonerat och tänkt angående det, speciellt inte eftersom ni verkar vela så mycket fram och tillbaka. 

Får inte ni ha något frejasamtal, dvs information om vad fosterdiagnostik är och vad det innebär och därmed chans att diskutera med bm innan ni bokar? Här var vi rekommenderades vi, eller kändes som vi var tvungna, att gå på det samtalet innan vi fick boka KUB just för att ha mer på vad det innebar innan man boka.

Jag tror ju att i de flesta fall känns det skönt att ha gjort det och ha så mycket kunskap man kan innan, än att eventuellt upptäcka allvarliga avviker mycket senare. Då har man tid och förberedda sig och fundera kring hur man ställer sig till saker och ting.  
  • Migas
    Linkken skrev 2015-09-17 09:07:10 följande:
    Nejdå, fråga på du bara. :) Det finns ingen stor bakomliggande orsak, utan det är bara en känsla jag har och har haft länge, att det är det som är rätt för just mig. Men jag tycker också samtalen är bra, det är alltid bra att gå igenom allt sånthär. Dock hade jag läst på väldigt mycket innan och var väl förberedd, så hon hade inga överraskningar att komma med direkt. Många ändrar sig, absolut, så vi får väl se hur det går för mig. Åtminstone känns det jättetryggt nu efter att hon sa att om jag håller fast vid min åsikt så kan ingen neka mig ett snitt utan då får jag det. Så jag är väldigt lugn inför det hela nu.

Jag håller helt med dig om att det är skillnad å¨downs syndrom och många av de andra avvikelserna. Och det mesta kan man ju faktiskt inte få veta innan barnet föds. Jag gillar inte riktigt då folk säger "Det spelar ingen roll vad det blir, så länge det är friskt!". Jag har nämligen tänkt gilla mitt barn även om det inte skulle vara friskt...
    Det lät ju skönt att höra Tycker annars man har hört historier om folk som blivit nekade snitt, men vad skönt att det inte verkar vara så generellt. 

Det är väl sant att man inte kan veta allt innan barnet föds, men jag tänkte på att om man får hög risk på någon av de andra två avvikelserna som går att se på kub. Där åtminstone den ena om jag inte missminner mig inte är livsdugligt, så känns beslutet om hur man går vidare svårare än om det skulle handla om en avvikelse som man kan leva ett mer eller mindre normalt liv med. 

Kan hålla med dig om att den kommentaren låter taskig och dum när man tänker på den, för jag tror som du säger att det i slutändan inte spelar någon roll om barnet är friskt eller inte man kommer älska det lika mycket ändå. Man kan för barnens skull hoppas på att dee som använder den inte riktigt kan ha tänkt på vad de egentligen säger. 
  • Migas
    LMG skrev 2015-09-16 18:31:22 följande:

Måste bara fråga, jag har sån fruktansvärd "mensvärk" flera gånger om dagen och jag riktigt känner hur hela livmodern drar ihop sig. Har hört att sammandragningar inte ska göra ont men det här känns som en riktigt jobbig mensvärk och är jätte obehagligt. Tror ni jag bör oroa mig?

Är värken mer påtaglig efter att de stått och gått mycket eller är den lika svår även om du har suttit ner en längre stund? Jag är ingen expert alls men har upplevt att smärtan som jag tror beror på växtvärk blir värre om man har rört på sig mycket än om man vilat i soffan en stund och för min del så kan den kännas rätt bra emellanåt och för mig såg allt bra ut på UL för en vecka sedan. Men om du är orolig så tycker jag att du åtminstone kan ringa 1177 och höra vad de säger om det.  
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?