• Migas

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

En del av oss skrev 2015-11-19 20:49:20 följande:

Idag har jag varit på VUL och sett en liten på 13.6 mm med ett hjärta som slår, blev framflyttad 2 dagar så är nu i v.7+5. Så lättad.

Nu sitter jag och tittar på Prisjägarna på TV3 där kvällens tema är vad ett barn 0-18 år kostar.

Vad skönt att allt var bra   Lite seg i huvudet nu, men när har du beräknad bf då? 

Tack för ett bra tips på tv-program, ska jag nog se om jag kan hitta på webb-tvn någon dag jag inte har något annat för mig  
    LMG skrev 2015-11-19 20:56:20 följande:
    Man får ju ta stick i fingret och väga sig och allt sånt där vanligt :) jag fick även information om järntabletter och order att börja äta det. Annars utöver det mäter man bara magen och lyssnar på hjärtljuden
    Jo, att man troligen skulle göra det vanliga förstod jag, men osäker på om det var något annat nytt som tillkom. Ska bli så spännande att höra hjärtljuden, då vi inte har fått göra det tidigare. 

Järntabletter har jag redan fått order om att äta, då jag på inskrivningen hade ett hb på 135 (om jag minns rätt) vilket var bara, men ett järnvärde på enbart 14. Som jag förstod det så ska det väl inte underskrida 15 för fertila kvinnor. Så jag hoppas att en niferex om dagen har lyckats höja värdet tillräckligt mycket så jag slipper öka dosen ytterligare. Känns som jag vill slippa äta större mängd järn.
  • Migas
    LMG skrev 2015-11-19 22:36:44 följande:
    Äter också Niferex. Har du fått nå biverkningar? Läste och hörde så mycket skit om det innan jag började äta det så vågade nästan inte börja med dom. Men som tur är verkar jag ha sluppit alla biverkningar
    Jag skulle inte säga att jag fått några biverkningar som jag direkt kan koppla till järntabletterna. Det jag märkt av men som jag kanske skulle ha haft ändå är att jag i perioder är hård i magen och andra perioder kan gå varje dag eller flera gånger per dag på toa, jag känner fortfarande av ett svagt illamående av och till. Förutom detta så har jag mått helt ok mot vad jag trodde jag skulle göra innan, då jag som dig läste för mycket om dem innan.  Skönt att du också verkar må helt ok trots järntabletterna  
    Linkken skrev 2015-11-19 23:02:38 följande:

Någon annan som har problem med sömnen? Jag somnar helt enkelt inte på kvällarna, får ligga flera timmar och vrida och vända mig. Nu gav jag upp och steg upp igen, och om sex timmar ringer väckarklockan och det är dags för jobb. Suck...  Har haft svårigheter ibland tidigare, men har ju då kunnat ta melatonin. Nu vet jag inte vad som skulle hjälpa.

Vissa dagar så har jag problem och somna och sen när man somnar så känns det som om man bara halvsover och aldrig hinner komma ner i djupsömn mellan de gånger man vaknar för att man är kissnödig. Andra gånger så somnar jag enkelt men har svårt att somna om jag vaknat av någon anledning, så helt klart är sömnen mer påverkad nu än den var innan man var gravid. 
    En del av oss skrev 2015-11-20 07:47:53 följande:

Tack enligt senaste mens har jag BF 4 juli men kommer garanterad bli framflyttad till juni och ska dessutom bli igångsatt i juni v.38+0 pga det som hänt mig tidigare.

Spännande med ett sommarbarn Det lät inget trevligt med en sådan historia, men skönt att veta att du åtminstone kommer att bli igångsatt denna gång då. Det låter som om det är en lättnad för dig  
  • Migas
    En del av oss skrev 2015-11-20 12:14:09 följande:

[quote=76024866][quote-nick]LMG skrev 2015-11-20 08:13:15 följande:[/quote-nick]

Ingen aning. Jag var i vecka 25 i alla fall, vem är det som ska mäta sf-mått i vecka 20?

[/

Det var väl nån som frågade vad som händer vid besöket då och fick svar det vanliga plus lyssna på hjärtljud och mäta magen.

LMG skrev 2015-11-20 12:33:46 följande:
    Jaha nej som jag uppfattade det så skulle hon vara i vecka 24+4 vid det besöket hon skulle göra hos barnmorskan nästa vecka. Hon skrev det i ett inlägg högre upp
    Kanske var otydlig i min fråga men kommer att vara i vecka 24+1 imorgon när besöket kommer att ske  
  • Migas
    En del av oss skrev 2015-11-22 14:47:53 följande:

Gud vad tiden går sakta. Känns som det var en evighet man plussade men det har bara gått 1 månad och 2 dagar.

En del av oss skrev 2015-11-22 18:20:27 följande:

Jo går in i v.10 på lördag och då är vi fortfarande kvar i evighetsmånaden november. Brukar tycka att november och december annars går superfort och januari är superseg meni år tycker jag att november gått jätte segt.

Jag gick in i vecka 25 idag och tycker fortfarande att de flesta dagar och veckor går riktigt segt. För min del beror det nog till viss del på att jag har ett jobb där man står och går mycket och därmed känner en smärta i ryggen efter ett tag och som dessutom uppkommer om man håller på mycket hemma eller tar promenader, så känns som om man inte kan göra så mycket om man inte vill lida för det senare.  Men jag hoppas att tiden kommer att gå något snabbare nu när det kommer att bli tätare besök hos bm, så jag har något att räkna ner till.
  • Migas
    En del av oss skrev 2015-11-25 19:54:30 följande:

Jo skönt med sommarbarn men känns långt dit. Jo skönt att få ett datum längre fram.

Jo, men tror att det kommer att gå fort över alla helger snart och sen i vår när man kan vara ute mer, så tror att det kanske kan vara lite lättare på så sätt,. 
    En del av oss skrev 2015-11-25 20:03:45 följande:

Usch säg inte så, trodde at det kanske skulle gå fortare när man väl gick in i v.13, men tydligen inte då.

Jag har redan blivit gravid förvirrad, var säker på att läkarbesöket var 14.30 idag och satt där i väntrummet dö irriterad på att läkaren aldrig kom förrän 14.55. Ooups hade visst tid 15.30 men fick iaf min remiss för FVP men blev helt ställd när hon sa att det bara görs kort analys där trisomi 13 18 och 21 kollas och då kändes det som man lika gärna kunde göra KUB men så tänkte jag nej för ett svar på 1:300 tex anses inom sjukvården som låg sannolikhet och för mig skulle det innebära oro hela graviditeten och inga säkra svar som ett FVP ger.

Fick även recept på Lergogan Comp mot mitt illamående och fick veta att oftast är det värst under veckorna 8-10. Att jag hade gått ner 4 kg pga illamåendet tyckte hon inte var bra men sålänge jag får i mig och får behålla vätska är det inget alarmerande.

Tror nog det beror på hur man mår och hur mycket arbetet påverkar dig. Jag menar jag står och går väldigt mycket i jobbet samt har många lyft  vilket gör att jag känt av min rygg ett tag redan efter en arbetsdag. Det gör att jag helst inte vill göra så mycket när jag väl är hemma och har möjlighet att vila speciellt inte saker som gör att jag även känner av smärtan i ryggen när jag är hemma, så då blir det mest att ta det lugnt vilket gör att det känns ganska segt det med. Så om du har ett mindre fysiskt jobb så du slipper smärtor tidigt, så att du när illamående försvinner har möjlighet att njuta av graviditeten så tror jag absolut att du kan uppleva att tiden går fortare än jag gör. 

Det där känner jag igen, måste dubbelkolla saker flera gånger extra och vågar inte vara säker på någonting längre för det känns inte som om man minns något längre Vi valde att göra KUB efter viss osäkerhet, och tänkte att om det är något så vill man gärna veta, och vi tänkte som så att man kan alltid gå vidare med FVP om det visar sig att man får dåliga sannolikheter på KUB. För min del så kändes det bättre att gå den vägen och slippa FVP med de små riskerna för mf som finns om det inte behövdes. Är det enbart pga. av osäkerheten kring sannolikheterna du valde att hoppa över KUB eller har du någon annan anledning också? Du behöver inte svara om du inte vill men jag är bara lite nyfiken kring hur man resonerar kring den frågan. 

Skönt att du fick medicin utskrivet mot illamåendet, bara hoppas att det blir bättre av det också Det är väl aldrig bra att gå ner för mycket i vikt under en graviditet, men inte mycket man kan göra åt det alltid. 4kg låter väl inte extremt mycket ändå, och är säkert ingen fara om du har fått behålla lite vätska och mat ibland  
  • Migas
    elin1987 skrev 2015-11-26 17:28:17 följande:

Vilken tur att jag klarade av att ha lite is i magen för nu sparkar hon för fullt :)

Vad skönt, försök att njut nu när du slipper att oroa dig för sparkar  
  • Migas

Jag förstår att det är svårt att njuta fullt ut när man känner har ont i ryggen, jag har känt av det mer och mer nu och verkar inte helt bero på om man står och går mycket längre heller.

Det låter inget roligt att ha ont i fötterna också redan nu, jag har som tur var sluppit det, kanske mycket tack vare att jag sedan redan innan jag blev gravid har använt stödstrumpor av normal hårdhet (16 - 18mg), då jag går och står mycket i jobbet och har tyckt det varit skönt redan innan. Funderar dock på att köpa ett par av hårdhet 18 - 22 mg, då de rekommenderas till gravida av den sidan jag handlar av. 

Vilken tur du har att det finns kvällsöppna butiker, hoppas att det blir bättre av att använda stödstrumpor också. 

• Migas
    elin1987 skrev 2015-11-26 18:36:43 följande:
    Jag jobbar med hemstäd så jag går/står hela dagarna :(
    Då förstår jag att du känner av fötterna efter ett tag, om jag glömmer ta med ny stödstrumpor och behöver använda de vanliga en dag så märker jag skillnad på en annan typ av trötthet framförallt i benen efter ett tag. Så jag tror att du kommer att märka en stor skillnad på att använda det eller inte. Cocoz har många fina motiv på sina om du vill ha några flera än de du köpte idag
  • Migas
    elin1987 skrev 2015-11-26 19:02:01 följande:
    Tack för tipset :) men vad dyra dom var 399 kr! Eller allt är väl relativt men hade förväntat mig ungefär hälften av det priset.
    Tror du har kollat priset på något flerpack eller kollat fel sida för jag kan inte hitta ett par för över 200kr när jag tittar nu. T.ex alla som går under kategorin gravid (som förövrigt är samma för alla andra som har högt tryck) kostar 159kr. Så alltså mindre än hälften av 399 kr. (cocoz.se/stodstrumpor-0/stodstrumpor-hogt-tryck/stodstrumpor-gravid/)
  • Migas
    elin1987 skrev 2015-11-26 19:16:11 följande:
    Alltså på team Sportia där jag köpte dom :)
    Då förstår jag, men betydligt billigare på denna sidan och på apoteket med skulle jag tro Så det tog säkert i på priset för de riktar in sig på träning och jag har fått uppfattningen att folk verkar vara beredda att betala mer för sådana typer av kläder än annars.  
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?