• LMG

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

elin1987 skrev 2015-11-12 17:12:48 följande:

Hur mycket har ni ökat i vikt än så länge ? Gick in i vecka 22 och har redan lagt på mig 9 kg!

Är i vecka 25 och har gått upp 5 kilo hittills, 1 kilo sen vecka 13. Men tycker inte 9 kilo låter så mycket :) vet en tjej som hade gått upp 22kilo i samma vecka som mig :O
  • LMG
    elin1987 skrev 2015-11-12 17:37:07 följande:
    Nej som tur är känner jag mig inte så stor som jag trodde att jag skulle. Vägde in mig på 57 kg och igår stod vågen på 66 kg.
    Jag känner mig enorm trots att jag inte alls gått upp mycket. Men det sitter nog bara i mitt eget huvud för ingen annan ser att jag gått upp i vikt förutom magen då. Nu är jag bara rädd för att lägga på mig enormt med vätska, det ser inte alls kul ut
  • LMG
    En del av oss skrev 2015-11-12 16:56:36 följande:

Då är inskrivnivningen avklarad och det gick bra men är smått besviken att jag inte fick den BM som jag hade bokad tid till och att dom meddelade det bara nån timme innan pga att hon jag valt har så många mammor och den jag har något färre.

Mina värden var okej urin ua

Glukos lite högt pga coca cola zero så 7.3

Hb 116, ska jag börja med järn tycker ni så det inte sjunker ännu mer

Vikt 70 kg usch känner mig stor

Nästa BM besök blir v.15 i januari.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
    Jag skulle nog börja äta järntabletter om mitt Hb låg på 116. Jag började i förrgår med att ta Niferex och då låg mitt på 112, önskar jag hade börjat mycket tidigare då jag varit extremt trött och yr dom senaste veckorna. I vecka 13 låg mitt Hb på över 130 så det sjönk fort. Fick råd av min BM att börja med att bara äta en tablett varannan dag, ibland räcker det
  • LMG
    safiia skrev 2015-11-13 16:14:17 följande:

I början stiger ju järnvärdet (eftersom man inte får mens mer) så om man vanligtvis ej har lågt järn så är det nog onödigt att börja äta då redan. Jag hade 155 i början av graviditeten, i vecka 16 (efter en vecka helt utan att något hölls i mig) var det nere i 103. Så då tyckte bm att jag skulle börja med järn (i vätskeform eftersom det är snällare mot magen). Smakar dock så illa att jag har svårt att få det i mig. Nu var hb 115 och ska nog testa om jag tål tabletter och om jag skulle få ner dem bättre.

Jag äter tabletter och har fått en vidrig blodsmak i munnen nu. Kan det vara tabletterna tror du? Hur smakade den flytande?
  • LMG
    Irmisans skrev 2015-11-16 19:30:25 följande:
    Yes det skulle jag gissa att det är! :) Njut av att den är där nere, jag är i v. 25 nu och bebisen missar revbenen bara en 4 cm med sina sparkar ;)
    Oplanerad Mamma
    Känner igen mig här, vecka 26 nu och hon är farligt nära revbenen ibland. Men det är så häftigt nu när man verkligen ser hela magen röra sig när hon bökar runt där inne :)
  • LMG
    Migas skrev 2015-11-19 19:46:09 följande:
    Härligt, själv ska man på besök till bm för första gången sen innan KUB, så ska bli spännande. Är det något mer som händer vid detta besök än att man får lyssna på hjärtljud och mäta magen?
    Man får ju ta stick i fingret och väga sig och allt sånt där vanligt :) jag fick även information om järntabletter och order att börja äta det. Annars utöver det mäter man bara magen och lyssnar på hjärtljuden
  • LMG
    Migas skrev 2015-11-19 21:42:47 följande:
    Vad skönt att allt var bra   Lite seg i huvudet nu, men när har du beräknad bf då? 

Tack för ett bra tips på tv-program, ska jag nog se om jag kan hitta på webb-tvn någon dag jag inte har något annat för mig  
    LMG skrev 2015-11-19 20:56:20 följande:Man får ju ta stick i fingret och väga sig och allt sånt där vanligt :) jag fick även information om järntabletter och order att börja äta det. Annars utöver det mäter man bara magen och lyssnar på hjärtljuden
    Jo, att man troligen skulle göra det vanliga förstod jag, men osäker på om det var något annat nytt som tillkom. Ska bli så spännande att höra hjärtljuden, då vi inte har fått göra det tidigare. 

Järntabletter har jag redan fått order om att äta, då jag på inskrivningen hade ett hb på 135 (om jag minns rätt) vilket var bara, men ett järnvärde på enbart 14. Som jag förstod det så ska det väl inte underskrida 15 för fertila kvinnor. Så jag hoppas att en niferex om dagen har lyckats höja värdet tillräckligt mycket så jag slipper öka dosen ytterligare. Känns som jag vill slippa äta större mängd järn.
    Äter också Niferex. Har du fått nå biverkningar? Läste och hörde så mycket skit om det innan jag började äta det så vågade nästan inte börja med dom. Men som tur är verkar jag ha sluppit alla biverkningar
  • LMG
    En del av oss skrev 2015-11-20 07:49:23 följande:

[quote=76023796][quote-nick]LMG skrev 2015-11-19 20:56:20 följande:[/quote-nick]

Man får ju ta stick i fingret och väga sig och allt sånt där vanligt :) jag fick även information om järntabletter och order att börja äta det. Annars utöver det mäter man bara magen och lyssnar på hjärtljuden

[/

Man mäter väl inte sf måttet förrän v.25? Och inte i v.20

Ingen aning. Jag var i vecka 25 i alla fall, vem är det som ska mäta sf-mått i vecka 20?
  • LMG
    En del av oss skrev 2015-11-20 12:14:09 följande:

[quote=76024866][quote-nick]LMG skrev 2015-11-20 08:13:15 följande:[/quote-nick]

Ingen aning. Jag var i vecka 25 i alla fall, vem är det som ska mäta sf-mått i vecka 20?

[/

Det var väl nån som frågade vad som händer vid besöket då och fick svar det vanliga plus lyssna på hjärtljud och mäta magen.

Jaha nej som jag uppfattade det så skulle hon vara i vecka 24+4 vid det besöket hon skulle göra hos barnmorskan nästa vecka. Hon skrev det i ett inlägg högre upp
  • LMG
    En del av oss skrev 2015-11-20 12:14:09 följande:

[quote=76024866][quote-nick]LMG skrev 2015-11-20 08:13:15 följande:[/quote-nick]

[/

Det var väl nån som frågade vad som händer vid besöket då och fick svar det vanliga plus lyssna på hjärtljud och mäta magen.

24+1 menade jag
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?