• LMG

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

S79 skrev 2015-12-21 21:11:22 följande:

V.31 här och nu börjar jag känna mig rätt så osmidig, trots en viktuppgång på endast 1kg än så länge. Däremot har jag mycket besvär av foglossningen. Det är svårt att hitta bekväma ställningar att sitta, stå eller ligga i.

Längtar tills Pyret är fött, men inte efter förlossningen ;) barnrummet är nästan klart, bara lite småsaker som saknas. Är så mysigt att gå in där och se spjälsängen och vagnen stå där och vänta. :)

Hur har ni det?

Vecka 31 här med, mår toppen förutom att jag har fruktansvärt ont i ryggen och en vidrig halsbränna. Jag längtar däremot jätte mycket efter förlossningen, längtar inte efter smärtan såklart haha, utan själva upplevelsen :)
  • LMG
    Linkken skrev 2015-12-22 08:22:39 följande:

Vecka 30 här. Jag är sjukskriven för foglossningar nu fram till nyår, sen får vi se. Utöver det mår jag bra! Dock en liten svacka nu efter att ha blivit dåligt bemött på sjukhuset där jag ska föda då vi diskuterade mitt önskade snitt. Egentligen första gången under graviditeten som jag inte känner mig jättelycklig och bara längtar, känns väldigt trist.

Usch vad tråkigt.. Man vill ju försöka njuta och slappna av den här sista tiden nu. Inte gå runt och vara orolig och rädd inför kommande förlossning
  • LMG
    Linkken skrev 2015-12-23 09:19:26 följande:
    Nej precis! Jag försökte få en tidigare läkartid, men de tyckte att vecka 34 var en lämplig tid för att diskutera saken. Är bara livrädd att de då ska säga absolut nej, finns inte så mycket tid kvar då för att hitta ett nytt sjukhus som vill snitta mig. Jag försöker slappna av så mycket det går och tänka att allt ska ordna sig, känns bara så trist då jag mått så bra psykiskt under hela graviditeten fram till detta.
    Hoppas dom låter dig göra ett planerat snitt till slut så du slipper gå runt med ångest. Jag kan ju tycka att man ändå ska få bestämma över sin egen kropp och sin förlossning så gott man kan

Jag är ju helt tvärtom och går runt och är rädd för att behöva göra akut kejsarsnitt om något går fel då jag verkligen vill föda vaginalt.. Intressant hur olika vi alla är ändå :)
  • LMG

Hur upplever ni sparkarna och rörelserna i magen? Är så himla orolig över att jag väntar en jätte bebis, när hon rör sig så känns det liksom både långt ner och vid revbenen samtidigt och hela magen skakar till. Känns som jag har bebis överallt i hela magen, är i vecka 32

• LMG
    älva85 skrev 2015-12-29 18:22:16 följande:
    Det är samma för mig och det blir nog så när de sträcker på sig. Ibland flyttar så hela magen åt olika sidor och ibland sparkar min lille så mkt att det känns som om han vill ut ?? vissa dagar dock mkt lugnare, antar att det är hans vilodagar. Är i v 31.
    Tycker det är så svårt när man inte har nått att jämföra med. Men det är nog normalt, men ska man verkligen känna bebisen ändå upp vid revbenen i vecka 32? vad har du för SF-mått? Får för mig att mitt mått är för stort också
  • LMG
    älva85 skrev 2015-12-29 18:44:12 följande:
    Jag var hos bm för 4 h sen o mätte faktiskt och nu hade jag 30 cm. För 3 v sen hade jag 25 så växt mkt. Vad har du?
    I vecka 24 hade jag 23, vecka 28 hade jag 27 och i vecka 31 hade jag 30 så ligger alltid 1 cm under den veckan jag är i :) får se nu nästa gång den 5 januari, då kommer jag vara i vecka 33
  • LMG
    Migas skrev 2015-12-29 21:18:52 följande:
    Då verkar vi ligga lika på kurvan hittills även om jag inte har gjort lika många mätningar som dig än.

Jag hade 23 i vecka 24+1 och 27 i vecka 27+5, så mellan 1 cm under aktuell vecka verkar jag ligga hittills (om man avrundar till närmast fulla vecka, dvs. vecka 24 och 28), så det ska bli spännande att se vad jag får för mått den 13 januari när jag precis går in i vecka 32. Om det följer kurvan borde det väl bli 30.   
    Då har jag nog inte alls för stort sf-mått då :) verkar som det är väldigt vanligt att ligga +/- 2 cm den veckan man är i
  • LMG
    Linkken skrev 2015-12-29 21:30:46 följande:
    Samma här, det är rörelser överallt samtidigt. Väntar fortfarande på att kunna börja känna igen olika kroppsdelar, som det sägs att man ska kunna göra, men jag tycks bara vänta en väldigt livlig bebis som snurrar runt och bökar överallt. Men jag är glad varje gång jag känner rörelser och blir nojig så fort det är lugnare en längre stund. Gillar att känna av att liten är pigg och glad där inne. :)

Sjukskrivningen fortsätter fram till mammaledigheten för mig. Mina foglossningar blir bara värre, speciellt i blygdbenet gör det riktigt ont nu. Så det är lugn och vila som gäller för mig nu...
    Tror min lilla dam har lagt sig med huvudet neråt för jag känner ofta små fötter uppe vid revbenen och en rumpa som trycker ut på höger sida, sen är det ett väldigt tryck neråt för det mesta :)

vad jobbigt med foglossning.. Har sluppit det än så länge. Har dock väldigt ont i svanken på kvällarna efter att ha hållit igång en hel dag
  • LMG
    safiia skrev 2015-12-31 16:08:04 följande:

Gott nytt år! 2016 blir speciellt för oss alla ?

Jag mår jätte illa igen och har spytt både igår kväll och i morse. Så det blir ingen firande för oss, orkar knappast vaka till tolvslaget heller.

Gott nytt år :) känns faktiskt helt sjukt att tänka att jag ska bli mamma detta år, men samtidigt helt fantastiskt
  • LMG
    safiia skrev 2016-01-04 20:57:41 följande:

Var på bm besök idag. Hade gått upp 5kg sedan sist (4 veckor sedan). Tror jag nu gått 12 kg upp nu från ursprungsvikten. Fram till vecka 16 gick jag ju ner 10kg så det är ganska stora förändringar för kroppen :D... Att äta är tyvärr det enda som gör att jag mår ok så det är nog bara att äta för att ta sig igenom detta. Babyn är livlig och sparkar på och det är det viktigaste att hon mår bra <3

Vecka 29 och sista trimestern nu för min del.

Hur mår ni andra?

Idag är faktiskt en riktigt dålig dag haha.. Känner mig enorm, otymplig och orkar ingenting. Sen ligger bebis och trycker rumpan rakt upp i revbenen på höger sida så det gör fruktansvärt ont :( inte vill hon flytta på sig heller. Känner typ hur f*n ska jag orka detta helvete i 7 veckor till, är så redo att träffa min bebis och få tillbaka min kropp
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?