• safiia

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Natalila skrev 2016-01-12 14:19:13 följande:

Inhandla ett par gravidbyxor idag och vilken ångest när jag fick lov att köpa ett par i storlek 42. Har 36 i vanliga fall, jobbigare än man tror de här men som sagt, man blir större av en bra sak!

Fast gravidbyxor tycks ha riktigt konstiga storlekar! Köpte två par i början av graviditeten i storlek 36 då jag hade gått ner 10kg. Nu minst 22 kg senare har jag fortfarande samma byxor :P... väger mig inte annat än hos bm och även försöker jag att inte tänka på det så mycket. En hel del försvinner nog automatiskt då babyn föds.
  • safiia

Jag har alltså gått upp minst 12kg sedan invägningen, inte 22 ;) men i och med att jag gick ner 10kg i början så blir variationen 22kg.

• safiia

Jag var på ul i fredags för att kolla moderkakan. Den har förflyttat sig så jag kan föda vaginalt. Det var en läkarstuderande med så dom kollade och visade en massa extra. Allt var bra med babyn, helt normal i storlek och hon låg och övade sig på att andas :) kollade även hjärtljuden så att vi fick se hjärtkurva. Barnmorskan tyckte att kurvan såg ut att vara för en lite äldre baby än vad hon är så vi får väl se, kanske hon är färdig lite tidigare...

S79 skrev 2016-01-18 14:41:46 följande:

Igår kväll tyckte jag att pyret i magen var väldigt stilla, jag försökte få igång den med puffar och tryck men kände inget gensvar. Samma sak i morse så då ringde jag förlossningen. Fick prata med en barnmorska som sa åt mig att lägga mig ner på vänster sida i två timmar och räkna rörelser. Minst 10 st skulle det vara. Jaha tänkte jag och fixade i ordning en film att se på under tiden. Sen ringde hon upp igen och sa att hon hade ångrat sig och ville att jag skulle komma upp på en undersökning. Väl på förlossningen mätte de bebisens hjärtfrekvens och tog blodtryck på mig och allt såg bra ut. Den har väl bara lite mindre plats att röja runt på nu. Men det var skönt att få komma dit och kolla upp det :) så nu fortsätter vi vänta och hoppas att den kommer snart, eller ja ganska snart men inte för snart ;)

Skönt att allt var bra med den lille. Jag tycker också det är lugnare nu och då, framförallt om jag själv varit igång mycket och inte hinner sitta eller vila så känner jag inte henne lika mycket.
  • safiia
    elin1987 skrev 2016-01-18 08:10:10 följande:

Fingrarna på min vänsterhand ser ut som grillkorvar och går inte längre att böja :(

Jag har också börjat samla på mig en hel del vätska. Mina händer somnar/domnar bort då jag sover eller arbetar vid datorn. Ringar kan jag bara drömma om att använda nu längre :D...
  • safiia
    Linkken skrev 2016-01-19 16:36:19 följande:

Jag har nu blivit beviljad ett planerat snitt, som kommer att ske i vecka 40 bara allt går som det ska. Jag är så lättad och så tacksam över att ha fått prata med en klok och förstående läkare som inte ifrågasatte mig och mina känslor utan förstod att detta är bäst för mig. Bebisens födelsedatum bestäms om några veckor då vi ska tillbaka för ett sista ultraljud.

Fick se bebisen på ultraljud också idag, lilla skatten växer som h*n ska och allt såg så fint ut. Jag känner mig verkligen så otroligt glad och tacksam just nu och önskar bara att resten av tiden ska gå snabbt! Men nu kan jag äntligen slappna av och njuta!

Vad skönt att du fick det så som du ville! Och tänk att du har så lite tid kvar! :) skulle vara skönt att veta exakt när babyn kommer, jag är lite planeringsfreak och speciellt om det går över tiden kommer jag att bli galen. :P
  • safiia
    Linkken skrev 2016-01-20 13:01:50 följande:

Samma här! Tycker det är så skönt att redan nu veta vilken vecka det blir och senare också exakt vilken dag. Blir så mycket lättare att planera allt, fixa med hundpassning och allt annat. Förutsatt att bebisen inte får för sig att komma tidigare förstås, då går ju planeringen åt skogen ändå...

Det är verkligen helt ofattbart att det bara är några veckor kvar. Visst känns det ibland som om man varit gravid i flera år, men samtidigt har det gått ganska snabbt.

Ja hundpassning också! Vi har ju tre hundar så vi får se hur det går. Mina föräldrar bor nära men jag vill inte att de ska behöva komma hit mitt i natten. Och ofta är det ju just nattetid som det brukar börja hända :P mannen pendlar dessutom 1 1/2h till jobb med buss så det oroar mig också att jag måste åka in ensam med ambulans. Men det fixar väl sig.
  • safiia
    Natalila skrev 2016-01-24 18:00:08 följande:

Kanske en konstig fråga men har någon börjat få ont nere mellan benen? Underlivet?

När jag tar i lite och ska byta liggställning tex så gör de ont och ibland behöver jag inte ens anstränga mig :s

Jag känner också så. För mig är det babyns huvud som trycker mot underlivet. Hon har legat med huvudet nedåt på varje ul och bm besök den senaste tiden. Kanske så för dig också. Känner det speciellt då jag går upp på toa på natten.

Jag har nog inte heller haft svårt att bli sjukskriven. Mina sjukskrivningar har varit pga illamåendet och spyendet. Jag har vara ringt och fått intyg, men ja det kan hända att vi får dem ganska lätt här i Finland. Jag är också lärare och man kan ju inte ha lektioner om man måste springa ut och spy emellanåt :D... stående blir nog också jobbigt. Jag är väldigt trött jag med men har inte så många veckor kvar nu!

Var och hämtade ut mammalådan idag (det är väl också något som vi bara får i Finland?). Lite besviken då färgerna är rätt tråkiga och det mesta av kläderna var ganska stora (babyn växer förstås...), ska väl inte klaga över gratis kläder men ;) I övrigt har jag börjat samla på mig rejält med vätska :( mina händer och armar domnar också mycket då jag sover, jobbar vid datorn eller kör bil. Syns förstås i vikten också att jag har mycket vätska i kroppen. Men det försvinner väl sedan.
  • safiia
    Linkken skrev 2016-01-26 19:23:26 följande:

Oj, och jag som tyckte kläderna och färgerna var så fina (förutom det 70-talsbruna) och jag var glad över att det mesta var lite större, vi har nämligen bara handlat i storlek 50 och 56 då vi inte vet kön. Tyckte lådan var fenomenal, en hel massa grejer som man nu inte behöver handla själv, bara åkpåse kostar ju massor. Men smaken är ju olika förstås. :) Läste att de skulle börja med mammalåda i Kanada nu också, kul om det sprids. :)

Vätskan lär ju försvinna rätt snabbt efter förlossningen, men kan tänka mig att det inte är speciellt kul...

Jag skulle väl föredra lite färggrannare kläder, helt ok med könsneutralt men lite för pastelligt i min smak. Vi har köpt ett fåtal plagg och fått resten och har igen ganska lite små storlekar. Främst kanske för att man ej vet hur stora de är då de föds. Vi har redan två mammalåds-åkpåsar som vi fått :P... En tänkte jag fixa om så att den kan användas i bilstolen. Men jag klagar inte. Lådorna är lådorna värdefulla och bra och det underlättar ju att man även har lite stora storlekar färdigt.
  • safiia

Vecka 33 började för mig igår. 6-10veckor kvar nu :). Mår fortfarande väldigt illa mitt hb har stigit till 119 och jag känner mig aningen piggare. Var och träna igår med hundarna och sprang en del under träningen. Skönt att ännu kunna springa lite. Aningen ont hade jag i fogarna efter det men inte idag längre, så jag är glad att ändå inte ha alla graviditetskrämpor! Har mycket vätska i kroppen fortfarande, och vaknar av att händerna är helt bortdomnade.

Har sytt ett babynest åt babyn också. Hade planerat att göra så mycket och det är första saken jag lagar åt henne, men jag hinner väl ännu.

Har ni förresten namn färdigt redan?

Vi har bestämt namn, tror jag. :D ganska tidigt bestämde vi oss för ett men det är rätt vanligt så hörde vi ett namn som liknar det men som är ovanligare och det tror jag det blir. Vill ändå träffa babyn först förrän jag är säker.

• safiia
    Katten95 skrev 2016-01-31 12:39:13 följande:

In i v. 33 idag, tiden går så snabbt nu, funderar på att jobba februari ut om det finns jobb som tillåter kan tänkas jobba fram till senar 11 mars. Beräknad 26 mars, någon annan som kämpar på?? :)

Skönt att du mår så bra! Jag har också bf 26.3. Jobbar till 15.2 (19 börjar egentligen min ledighet men har övertid som jag tar ut innan det), är trött och motivationen att jobba börjar tryta. Vill bli hemma och fixa och ta hand om mig själv innan babyn föds :)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?