• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Migas skrev 2015-09-16 19:58:27 följande:
    Ok, ursäkta om jag frågar men har du någon större bakomliggande anledning till att du vill ha snitt eller är det mer än allmän känsla? I vilket fall som helst så tycker jag det är bra att det finns samtal, då det kanske kan fånga upp någon som tror sig vara övertygad om att snitt är bäst men som efter lite samtalsstöd ändrar sig eller inser att det inte alls är det de vill. Missförstå mig inte, jag har inget emot snitt överhuvudtaget men anser det ändå bra med information innan man bestämmer sig, då det finns många som tror sig veta en sak men som totalt ändrar sig efter lite mer information. 

Vet inte om det finns i alla landsting, eller om det kanske kallas något annat, men jag tycker att det var bra att få informationen även om jag hade hört det mesta innan så hade man möjlighet att diskutera med barnmorskan samt att sambon också fick informationen och kunde vara med och bestämma mera. 

Jag var lite osäker angående att göra det eller inte, men då sambon tyckte att det vara bättre att ta reda på mycket fakta som möjligt nu, inom en rimlig gräns, en att få det som en överraskning senare så valde vi att gå på KUB vilket jag inte ångrar i efterhand. Vi fick också en väldigt låg risk, men vi hade nog gått vidare ytterligare ett steg bara för att få veta och kunna vara förberedd om vi fått hög risk. Men sen så anser jag till viss del att det är lite skillnad på downs syndrom och de andra avvikelserna som är allvarligare. 
    Nejdå, fråga på du bara. :) Det finns ingen stor bakomliggande orsak, utan det är bara en känsla jag har och har haft länge, att det är det som är rätt för just mig. Men jag tycker också samtalen är bra, det är alltid bra att gå igenom allt sånthär. Dock hade jag läst på väldigt mycket innan och var väl förberedd, så hon hade inga överraskningar att komma med direkt. Många ändrar sig, absolut, så vi får väl se hur det går för mig. Åtminstone känns det jättetryggt nu efter att hon sa att om jag håller fast vid min åsikt så kan ingen neka mig ett snitt utan då får jag det. Så jag är väldigt lugn inför det hela nu.

Jag håller helt med dig om att det är skillnad å¨downs syndrom och många av de andra avvikelserna. Och det mesta kan man ju faktiskt inte få veta innan barnet föds. Jag gillar inte riktigt då folk säger "Det spelar ingen roll vad det blir, så länge det är friskt!". Jag har nämligen tänkt gilla mitt barn även om det inte skulle vara friskt...
  • Linkken
    Obsession89 skrev 2015-09-17 16:11:57 följande:

Hej allihopa! Har inte skrivit på ett tag pga semester :) har varit på RUL nu och allt såg fint ut! Har även fått veta kön och fått datumet 22 februari:) mår toppen och har i princip inga symptom! Känner rörelser i princip varje dag och har gjort det i ca en vecka! Är så mysigt att känna den lilla:)

Åååh, så härligt! I vilken vecka började du känna rörelser? Jag längtar så efter det, men bm sa att det nog kan dröja ännu någon vecka (v.16 nu) då det är första graviditeten...
  • Linkken
    Obsession89 skrev 2015-09-17 16:47:56 följande:
    Haha missade frågan om veckan :) började känna vecka 17 :)
    Vad kul! Går in i v. 17 på lördag så från och med då ska jag börja känna efter. Måste vara mysigt då man märker att lilla bebisen faktiskt lever och mår bra där inne. Glad
  • Linkken
    Migas skrev 2015-09-17 20:20:44 följande:
    Det lät ju skönt att höra Tycker annars man har hört historier om folk som blivit nekade snitt, men vad skönt att det inte verkar vara så generellt. 

Det är väl sant att man inte kan veta allt innan barnet föds, men jag tänkte på att om man får hög risk på någon av de andra två avvikelserna som går att se på kub. Där åtminstone den ena om jag inte missminner mig inte är livsdugligt, så känns beslutet om hur man går vidare svårare än om det skulle handla om en avvikelse som man kan leva ett mer eller mindre normalt liv med. 

Kan hålla med dig om att den kommentaren låter taskig och dum när man tänker på den, för jag tror som du säger att det i slutändan inte spelar någon roll om barnet är friskt eller inte man kommer älska det lika mycket ändå. Man kan för barnens skull hoppas på att dee som använder den inte riktigt kan ha tänkt på vad de egentligen säger. 
    Har också hört en del sådana historier, men så tycks det inte vara här i alla fall. Så länge det inte finns något trauma som kan bearbetas bakom och man bara känner att det är rätt så...

Ahaa, det är möjligt att kub visar på sådant också. Jag tänkte inte på det så mycket och bm sa bara att testerna visade låg risk, så jag nöjde mig så. Men klart det hade varit bra att veta ifall det funnits något där.
    Jag tror ju inte de som säger så menar något illa, det är klart att alla önskar sig ett friskt barn. Det känns bara ibland som om man ställer en hel massa krav på ett ofött barn, det ska vara friskt, ha ett visst kön osv. Sådant som varken barnet eller vi kan styra över.
  • Linkken
    LMG skrev 2015-09-18 00:46:31 följande:

Den här dagen tog en väldigt oväntad vändning då min sambo nu helt plötsligt ballat ur och lämnat mig. Han sitter just nu och skriver att jag ska "lösa problemet" alltså göra en abort.. Att jag är dum i huvudet som inte fattade från första början att han inte ville ha barn. Fast han senast igår sa att han älskade barnet och längtade jätte mycket, han har liksom vart och köpt spjälsäng och allt.. Är i vecka 18 och känner mig helt förstörd och vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till :(

Nej men hjälp!! Låter ju väldigt märkligt att han nu plötsligt ändrat sig ifall han tidigare glatt sig åt graviditeten. Kan det ha hänt honom något annat som fått honom att tvivla? Tycker nog ni ska ta en ordentlig diskussion tillsammans!
    Vecka 18 är onekligen sent för en abort och massor av kvinnor tar hand om barn på egen hand. Det klarar du också, om det skulle bli så! Kram till dig!!
  • Linkken
    LMG skrev 2015-09-18 08:08:13 följande:

Orkade inte citera er alla så skriver här istället. Ja det kom som en riktig chock med tanke på att vi dagen innan låg och pratade om hur mycket vi längtade till RUL med mera.. Har faktiskt inte fått en riktig förklaring till varför han nu i vecka 18 ber mig göra abort mer än att han tycker det är för tidigt och inte vill ha barn (det är inte en planerad graviditet). Är själv i chock och har fått två timmars sömn inatt.. Jag kommer självklart inte avbryta graviditeten nu såhär sent, jag vet ju att det ligger ett nästan fullt utvecklat barn där inne. Mitt barn dessutom som jag redan älskar gränslöst. Är bara så fruktansvärt ledsen och känner mig helt trasig för jag trodde aldrig att det här var nått jag skulle få gå igenom ensam :( och kan inte låta bli att få skuldkänslor för mitt stackars oskyldiga barn som kommer drabbas hårdast av detta i slutändan. Tack för era fina ord och peppning det behövdes verkligen nu i denna mardröm <3

Så behöver det inte alls bli! Ett barn som har EN riktigt vettig och duglig förälder klarar sig oftast alldeles utmärkt. Det enda du kan göra är att vara en så bra förälder som möjligt, dethär är ju faktiskt inte ditt fel! Det är ju din sambo som valt att inte ta sitt ansvar nu helt plötsligt.
    Jag tycker du ska kontakta din bm så att hon kan ordna det stöd du behöver. Din situation är förstås extremt stressande och det kan nog vara bra med extra hjälp just nu så att du orkar igenom det. Jag hoppas verkligen allt ordnar sig för dig!
  • Linkken
    Migas skrev 2015-09-18 10:59:07 följande:
    Det kanske är sådana historier man hört men inte fått all bakgrundsfakta så det låtit som beslutet är taget från ingenstans. 

Om jag inte minns fel så berättade hon vilka tre avvikelser det var man kunde upptäcka på KUB när vi var på samtal angående fosterdiagnostik innan och jag har för mig att det var någon riktig allvarlig.  

Jag kanske formulerade mig otydligt, men jag håller absolut med dig och samma sak med folk som i efterhand "ångrar" eller är besvikna över att de inte blev det könet det vill ha. Jag förstår att man kan önska sig och vilja ha ett barn av varje kön och bli lite ledsen om det inte blir så, men just hur man uttrycker det kan jag ibland reagera på eftersom det inte är något man kan styra över. Men återigen så vet jag att de flesta av dessa älskar sitt barn iaf även om det inte blev det könet de innerst inne önskade. 
    Jo, knepigt detdär med kön. För oss spelar det absolut ingen roll och vi har ju som sagt till och med bestämt att inte ta reda på innan barnet föds. Men jag har tagit väldigt illa upp då folk runtomkring har sagt saker som "Ni hoppas väl att det blir en pojke?" eller "Nu ska vi nog önska att det blir en pojke" bara för att sambon har flickor sedan tidigare. Det retar mig något vansinnigt!! Skulle kännas fruktansvärt om det blir en flicka och så är folk på något sätt besvikna över det.
  • Linkken

Fina magar ni har! Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket för om magen är ovanligt stor eller liten, den växer nog som den ska och alla växer ju olika snabbt i olika skeden. Åtminstone gör min det. Går in i vecka 17 idag och tycker fortfarande magen (och midjan) är onödigt fluffig, haha, men det blir väl en fastare kula så småningom, ska vi tro. Bm sa i alla fall att jag kan räkna med att det växer mycket nu och att vikten även fortsätter öka ett tag framöver nu. Det var skönt att höra, då jag faktiskt är lite nojig över vikten... Hur har ni andra det med den saken?

• Linkken

Tycks ju vara väldigt individuellt med viktuppgång (eller nedgång för vissa). Bm sa att vid första graviditeten är det vanligt att man går upp mer än de rekommenderade kilona, och det är tydligen helt okej då kroppen ändras från att vara "flickkropp" till att vara "mammakropp". Jag försöker att inte tänka alltför mycket på det, men det är klart, skulle ju helst inte gå upp typ 30 kg, även om jag var smal från början.

• Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-19 12:04:21 följande:

Jag har hittills gått ner 2kg och sen gått upp 2kg igen så ligger på samma vikt som från början. Magen har börjat växa men inte så mycket ser lite svullen ut, var inte speciellt smal innan jag blev gravid men heller inte tjock. Brösten har iallafall blivit större nästa 1storlek större så snart dags att köpa Annan bh men har ingen aning om vad för någon jag ska köpa

Jag fick också köpa nya bh:ar redan i vecka 10. Köpte helt vanliga bekväma nu, amningsbehåarna behöver antagligen vara ännu större sen. Lite jobbigt då jag alltid önskat mig mindre bröst, men sambon är suuuupernöjd, haha! Skrattande
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?