Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
Migas skrev 2015-09-16 19:58:27 följande:
Ok, ursäkta om jag frågar men har du någon större bakomliggande anledning till att du vill ha snitt eller är det mer än allmän känsla? I vilket fall som helst så tycker jag det är bra att det finns samtal, då det kanske kan fånga upp någon som tror sig vara övertygad om att snitt är bäst men som efter lite samtalsstöd ändrar sig eller inser att det inte alls är det de vill. Missförstå mig inte, jag har inget emot snitt överhuvudtaget men anser det ändå bra med information innan man bestämmer sig, då det finns många som tror sig veta en sak men som totalt ändrar sig efter lite mer information.
Vet inte om det finns i alla landsting, eller om det kanske kallas något annat, men jag tycker att det var bra att få informationen även om jag hade hört det mesta innan så hade man möjlighet att diskutera med barnmorskan samt att sambon också fick informationen och kunde vara med och bestämma mera.
Jag var lite osäker angående att göra det eller inte, men då sambon tyckte att det vara bättre att ta reda på mycket fakta som möjligt nu, inom en rimlig gräns, en att få det som en överraskning senare så valde vi att gå på KUB vilket jag inte ångrar i efterhand. Vi fick också en väldigt låg risk, men vi hade nog gått vidare ytterligare ett steg bara för att få veta och kunna vara förberedd om vi fått hög risk. Men sen så anser jag till viss del att det är lite skillnad på downs syndrom och de andra avvikelserna som är allvarligare.
Nejdå, fråga på du bara. :) Det finns ingen stor bakomliggande orsak, utan det är bara en känsla jag har och har haft länge, att det är det som är rätt för just mig. Men jag tycker också samtalen är bra, det är alltid bra att gå igenom allt sånthär. Dock hade jag läst på väldigt mycket innan och var väl förberedd, så hon hade inga överraskningar att komma med direkt. Många ändrar sig, absolut, så vi får väl se hur det går för mig. Åtminstone känns det jättetryggt nu efter att hon sa att om jag håller fast vid min åsikt så kan ingen neka mig ett snitt utan då får jag det. Så jag är väldigt lugn inför det hela nu.
Jag håller helt med dig om att det är skillnad å¨downs syndrom och många av de andra avvikelserna. Och det mesta kan man ju faktiskt inte få veta innan barnet föds. Jag gillar inte riktigt då folk säger "Det spelar ingen roll vad det blir, så länge det är friskt!". Jag har nämligen tänkt gilla mitt barn även om det inte skulle vara friskt...