• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

becka1989 skrev 2015-09-19 12:48:36 följande:
    Haha ja sambon är hel nöjd här med ;) ok ja men ska släpa med mig sambon idag och leta efter en nya skönt att slippa fixa ordning bh:n hela tiden då dom gärna vill hoppa ur ;)
    Vet precis vad du menar, jag vågade liksom inte böja mig framåt till sist, var rädd de skulle ploppa ut, haha! Lycka till med tuttarna! Skrattande
  • Linkken
    Migas skrev 2015-09-20 20:26:08 följande:
    Jo, det verkar vara många som har specifika åsikter om det och jag kommer aldrig att kunna förstå varför det är så viktigt att få "rätt" kön eller få en av varje.

Hörde nyligen om ett par som var frustrerade över att ha fått två tjejer då de verkligen ville ha en av varje och inte har möjligheterna att skaffa ett till barn till. Sen kanske många män vill ha söner och kvinnor tjejer innerst inne, vad vet jag, men att känna frustration och ledsamhet över att det inte blev som man önskade är väl lite väl överdrivet. För min del så känns det som om jag vill ha åtminstone två barn men om det blir av olika kön eller inte spelar ingen som helst roll. Vi är nog ganska övertygade om att vi inte kommer att ta reda på könet heller, just för att vi inte ser en poäng med det och inte känner behov av att göra ett pojk- eller flickrum redan innan barnet är fött.

Det låter ju som hemska bekanta du har, om du ursäktar uttrycket, som måste göra stor sak av det när ni inte gör det. Det är väl inte de som ska få barn, utan ni så varför är de ens viktigt för dem vilket kön det blir? Jag har dock en svärmor som är likadan och har väl uttryckt någon gång att de hoppas att de blir en pojke bara för att det är dåligt med pojkar i släkten (på sistone iaf). Så de tycker det skulle bli så roligt om det skulle bli en pojke. Jag vet inte varför, men kanske för att hon då anser sig ha möjlighet att köpa mycket mer kläder och sånt eftersom det nu finns med tjejgrejer. Men för mig känns det lite lagom irriterande då jag inte alls bryr mig och jag ser det bara som ytterligare en anledning att inte ta reda på kön (om vi ens hade tänkt tanken från början). 
    Haha, jo du är ursäktad. :) Det tycks finnas en hel massa åsikter, som sagt, och även om jag inte alls kan förstå att man önskar sig någondera könet så är det ju inte mitt problem att andra gör det. Nu är det nog bara en liten liten del av våra bekanta som uttrycker sig så, de flesta är nog som oss, bryr sig inte det minsta i vad det blir. Men det kan vara nog så frustrerande ändå, då det varje gång man träffas låter "Det blir nog en pojke, ska du se..." Nåja, huvudsaken är ju man FÅR ett barn. Och för oss blir det antagligen bara ett eftersom sambon redan har två och är lite äldre än mig.
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-20 21:56:36 följande:

Hej har alla berätta för släkt/familj och vänner??

Går in i vecka 11 imorgon och har bara berätta för mina föräldrar sambons bror och syster och pappa.

Syskonen tänkte jag kläcka ur mig det när vi ska fira min mamma och systerdotter den 7oktober är då i vecka 13 känns som att det skulle vara bäst visst alla mina syskon väntar på att vi ska vänta barn dom har tjatat sen min bror fick sin för 2år sedan så blir nog välkommet iallafall.

Törs inte berätta tidigare ifall det skulle hända något har ju sett den lilla i vecka 8 men kan ju hända mycket på dom veckorna. Är helt klart nervös för att berätta ivärsta fall få mamma berätta haha

Har bara 5syskon men vi är dom sista som ska ha barn min lillebror vill inte ha barn han lånar hellre.

Vi berättade för familjen i v. 11 efter att ha varit på ultraljud och sett att allt var bra. Efter det åt vännerna i takt med att vi träffade dem. På jobbet berättade jag i v. 14 och i v. 16 slutade jag försöka dölja det och berättade åt "världen". Glad Mina systrar och sambons bästa vän har vetat om det sedan några dagar efter plusset, då de visste att vi hade försökt länge. Visst var det jobbigt att hålla det hemligt men jag är ändå glad vi väntade såpass länge, det kändes mer som att alla vågade glädjas åt det då.
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-09-22 00:57:02 följande:

Ligger vaken och grubblar.. Är så himla rädd att något ska vara fel, tänk om den lillas hjärta inte slår.. Hemska tanke men får alltid katastrof tankar om nätterna :/ första ultraljudet om ca 3 veckor i v.18

Jag har haft massor med sådana tankar. Det lugnar sig efter ultraljudet, men tankarna kommer nog efteråt också. Jag tror de kommer att fortsätta göra det under hela graviditeten. Det är väl så det är att vara mamma? Man oroar sig jämt och ständigt för att något ska vara fel. Läste någonstans att den oron man känner är ett tecken på att man känslomässigt blir beredd på att bli förälder, så man får försöka ta det så.
  • Linkken

Foglossningarna håller på att ta fart här. Jag har nu egentligen lika mycket energi som jag hade innan jag blev gravid, vilket är jätteskönt, men kroppen säger emot betydligt fortare nu. Höfter och rygg blir nog lidande då jag tar i för hårt. Trist då orken finns, men kroppen säger nej. Får väl lära mig att ta det lite lugnare nu bara, antar jag, och börja sitta ner då jag klär på mig (att stå på ett ben gör för ont, speciellt på vänster sida). Någon annan som har foglossningar redan? Jag hoppas bara det inte ska bli värre än såhär!

• Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-24 21:54:13 följande:

Här har foglossning redan börjat visa sig är i vecka 11 och känt av det sen 9 så man får lära sig när kroppen börjar säga till. Skulle jag få ondare skulle jag ringa min bm så skulle jag få tid till sjukgymnast så får man övningar och kanske bäckenbälte inte så bra att få ont tidigt enligt bm kan bli att man blir sängliggande islutet vilket inte är bra

Nej, precis det är ju största skräcken, att man ska bli sängliggande!! Jag får nog bara acceptera att jag inte längre kan gå lika långa promenader eller städa hela huset på en gång, trots att orken och viljan finns där. Nu om någonsin får man lära sig att lyssna på kroppen då den säger att den vill vila. Jag är bara så dålig på det då jag gärna håller igång...
    Irmisans skrev 2015-09-24 19:33:05 följande:
    Yes det började redan kännas för två veckor sedan för mig. Är ju fortfarande hemma sjukskriven för kräkningar så känner nog inte riktigt hur illa det är än med tanke på att jag inte är så aktiv. Får mest ont när jag sätter mig och ska resa mig upp efter jag suttit. Det känns först som att något slår mig på svanskotan, sedan som något håller fast den. När jag ligger är det ok, bara att jag måste byta liggställning hela tiden innan det börjat göra ont. Bäst är det när jag står, men jag undviker trappor till varje pris, för då känns det som att höfterna bänds isär. Känner att min kropp är helt emot mig hittills i min graviditet, men har nu börjat känna fosterröreler flera gånger under dagen så det har muntrat upp mig något kolossalt! :)
    Ååh, vad härligt med fosterrörelser! Jag längtar så efter det, men det ser ut att dröja lite ännu (går in i v. 18 imorgon). Hoppas det kommer snart, tror det gör det lättare då att stå ut med både ett och annat. Även om jag försöker att inte klaga, jag har ändå sluppit förhållandevis enkelt undan hittills.
  • Linkken
    I norr skrev 2015-09-25 20:03:32 följande:

Tror jag blir knäpp... För 1-2 veckor sedan kände jag ingenting, inge molvärk och magen kändes mest mjuk och tjock. Då va jag orolig att något va fel. Denna vecka har jag molvärk mest hela tiden och nu är jag orolig över det. Gått in i v16 i onsdags så antar att det är växtvärk, ska ju som växa rätt mkt varje vecka nu.

Längtar till RUL den 12/10 så kanske man kan börja andas ut lite.

Va tvungen att skriva av mig lite...

Är dessutom så jäkla trött, var till BM igår och hade lite lågt blodvärde så nu äter jag järntabletter. Hoppas dom hjälper.

Jag har haft en hel del växtvärk sedan v. 15. Det är tydligen en väldigt aktiv tillväxtperiod och därför kan det också värka lite extra. Men jag känner absolut igen detdär, man är nojig om man känner för lite och sedan nojig igen om man känner för mycket. Sen när bebisen kommer blir man väl nojig varje gång han eller hon nyser. Vi är omöjliga, helt enkelt. Glad 
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-09-27 08:48:12 följande:

Ligger i våran husvagn ute i skogen funkar faktiskt jäkligt bra att sova där inatt trodde jag skulle få ont men inget sov nästan bättre där i än hemma i sängen haha kan vara att sängen i husvagnen är hårdare.

Ska strax iväg och fiska innan det blir för varmt. Men ligger just nu och kollar runt lite på bebisgrejer medans mannen fortfarande sover haha

Nämen vad mysigt det låter!! Skrattande Gäller att njuta av sådant nu så länge det går.

Själv inledde jag dagen med att spy, ännu i vecka 18 har jag inte sluppit eländet. Men eftersom det bara rör sig om 1-2 ggr i veckan får jag väl lov att leva med det. Efteråt är jag vrålhungrig och sätter glatt i mig en jättefrukost, så riktigt illa kan det ju inte vara, haha! Skrattande Magen börjar få riktigt bra form nu också, inte längre fluffig och knölig utan faktiskt en rund liten bebismage. Rätt nöjd just nu, måste jag säga, och mår ganska bra (bortsett från lite foglossningar till och från). Ifall någon undrade. Glad
  • Linkken
    safiia skrev 2015-09-28 05:21:32 följande:
    Bor i Finland så i en lokal barnvagns affär här. Dom har börjat sälja 2014 modeller billigare på de flesta ställen här. Möjligt att de blir ännu billigare senare det vet jag inte, de var redan slut i lagren på många ställen så vi vågade inte vänta.
    Var i Finland bor du? Är ju också finne och blev lite intresserad nu av vilka affärer som säljer de äldre modellerna billigare... Glad
  • Linkken
    Phialia90 skrev 2015-09-28 07:48:42 följande:

Jag plussade i torsdags :)
    Jag är nog antagligen redan i v10.
    Trodde mensen hoppade en månad som vanligt, jag har bara mens ca 4-5 ggr om året!
    Inga symtom, bara ömma bröst som inte gick över därav gravtest och se där de va ett mirakel i magen :)

Grattis, vad roligt! Solig Och välkommen hit! Glad
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?