Linkken skrev 2015-09-16 13:42:52 följande:
Dendär skillnaden reagerade jag också på! Då jag träffade bm igår visade hon modeller av hur stor och tung bebisen är i olika veckor. Och det var rätt stora skillnader då man jämför med apparna. I dethär fallet litar jag mer på bm faktiskt! Rätt kul också att få klämma på små gummibebisar (låter ju helt makabert, men häftigt att se hur den lille växer). Men någon förklaring till det har jag ju tyvärr inte..
Jag går också på aurorasamtal då jag verkligen känner att ett planerat snitt är det bästa för mig och min bebis. Jag var väldigt nervös innan då jag vet hur kommentarer kring snitt kan låta, men det blev en positiv erfarenhet och jag har inget emot att gå dit igen. Hur var det för dig?
Jo, det borde man väl egentligen göra, men det känns som om sidor som t.ex 1177 och andra appar/sidor som är granskade av en barnmorska borde stämma bättre överens med vad bm säger eller vad de säger vid ultraljud. Om det gällt sidor som inte varit seriöst granskade så kunde jag mer har förstått skillnaden, men nu känns det mest underligt.
Har aldrig hört att man kan få se modeller av bebis på det sättet innan, men det låter ju faktiskt både spännande och lärorikt. Låter som om det är något som man faktiskt borde kolla upp om det finns möjlighet att göra i detta landsting också.
Nu känner jag mig lite dum, jag måste ha varit lite trött och snurrig när jag skrev inlägget tidigare. Jag menade att jag har farit på frejasamtal, dvs. ett samtal om fosterdiagnostik som man i detta landsting rekommenderas att göra (eller jag uppfattade det nästan som man måste göra det) innan man bokar tid för KUB, för att bättre förstå vad det är och kunna fatta ett bättre beslut ang. valet att göra eller inte göra det.
Men aurorasamtal låter ju faktiskt också bra och roligt att du fick en positiv erfarenhet utav det. Vilken vecka är du i?
LovisaC1982 skrev 2015-09-16 14:32:00 följande:
Tack, jo det känns fantastiskt
. Jag vet faktiskt inte, först var jag så himla säker på att jag skulle göra KUB men sen kände jag att jag inte vet vad jag ska göra med ett eventuellt dåligt resultat. Nu blev jag ju lite splittrad iom mina rosa/bruna flytningar men lugnar det ner sig i dom närmsta dagarna så väntar jag till RUL. Känner mig konstigt nog rätt lugn så får hoppas att den bra känslan är rätt ute, den lill* mår ju bra.
Jag var lite som dig innan vi valde att boka det, att det var lite otäckt och läskigt att det bara var sannolikheter och vad man skulle göra om man fick ett dåligt resultat. Men då sambon resonerade som så att det ändå är bättre att ta reda på det man kan göra innan, dvs. att det är bättre att få veta om det är något fel redan nu än att få veta det på det sena ultraljudet eller
t.om på förlossningen. Så i slutändan valde vi att göra det.
Jag förstår att du kanske resonerar annorlunda eftersom du gjort ett tidigt ultraljud och fått se bebisen innan RUL. Vi hade inte gjort något ul innan, så kände att de trots allt kunde vara skönt att få se att bebis levde även fast det var jobbigt med riskbedömningen.
Om man väljer att göra KUB är det väl viktigt att man vet hur man vill gå vidare om man hamnar på hög risk (1/200 eller mer). Jag resonerade lite som så att eftersom risken för mf vid fostervattenprov är 1%, så vid 1/100 eller högre risk så skulle jag nog garanterat gått vidare, för då var risken för missfall lika stor eller lägre än risken för att något var fel. Men mellan 1/100 och 1/200 så är jag inte lika säker på att jag gjort det, men hade iaf funderat kring det, då det ändå är en hög risk i sammanhanget.