• Migas

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Linkken skrev 2015-10-15 11:38:23 följande:
    Jaa, folk blir lite hyper då man blir gravid, det är bara att konstatera. Gäller nog speciellt de blivande far- och mormödrarna, verkar det som. Ibland kan jag tycka det är riktigt skönt att umgås med folk som inte alls vill prata om min graviditet, utan om helt andra saker. För som jag skrev tidigare upplever jag ofta att folk numera enbart ser mig som "gravid", och glömmer bort allt annat.

Det där med rörelserna behöver du nog inte oroa dig för. Det är ju väldigt olika, beror på var moderkakan sitter och sånt. Och som förstföderska kan det ju dröja flera veckor ännu, allt lär vara normalt. Jag började känna i v. 19 och nu i v. 20 känner jag rörelser dagligen, men jag är också inställd på att det kan komma dagar då jag inte känner något alls och det är fortfarande helt normalt i detta skede. Men tror som sagt blivande far- och mormödrar blir så otroligt taggade och otåliga att de liksom vill att allt ska hända NU. Därför är det också enormt fokus på magens storlek, vilket verkligen retar mig ibland!
    Jo, det verkar som det och det blir lite irriterande när vi bor så pass nära svärföräldrarna att man får höra det i princip varje vecka och frågan om vilken vecka det är nu. Hur svårt är det att komma ihåg det från föregående vecka liksom om man är så intresserad.  

Kan hålla med om att det är skönt att bara komma bort från graviddiskussionen ibland och ha normala diskussioner igen. Jag ser just nu jobbet som en lite tillflyktsort på så sätt, då jag endast berättat för chefen och är uthyrd till en annan avdelning så vet ingen om graviditeten ännu, folk kanske misstänker det, och därför blir det inga sådan diskussioner där. Jag förstår inte att någon annans graviditet kan få vissa personer att enbart diskutera den i dennes sällskap och totalt sakna intresse för att diskutera normala saker som man gjorde innan. Visst jag tycker det är intressant att diskutera min och andras graviditet ibland, men när det blir nästan det enda samtalsämnet för vissa personer kan det kännas för mycket. 

Jag kan inte påstå att jag är direkt orolig över det då jag vet att det varierar stort när man känner det och inte, och likaså när man uppfattar det man aldrig upplevt sen innan. Jag måste därmed erkänna att det satt sig lite i huvudet ändå, eftersom det lite känns som det kanske är rimligt att man borde ha känt något vid det här laget  i och med att två personer som båda ha upplevt det mer än en gång var undrar över det. Även om det är länge sen de båda gjorde det dock och det säkert är lätt att glömma. Jag hade nog inte reagerat lika mycket på det om det var två personer som inte vet lika mycket själv som frågar. 

Har du varit på ultraljud än och vet hur moderkakan ligger? För är i vecka 19 nu och borde väl snart börja känna något då, även fast det kanske kan dröja ytterligare en vecka eller så. 

Sen så tror jag nog att tjatet om mage beror på att jag nog fortfarande har en ganska liten mage, kanske vanligt i början av vecka 19, för med en lös kortärmad tröja, luvjacka samt gravidbyxor så syns det faktiskt inte så mycket än så länge och att de kanske inte alltid så lätt ser skillnaden. Men däremot i mer tajta kläder så syns det ganska bra och det börjar synas att tröjorna börjar bli lite korta också, så nog händer det nåt också  
  • Migas
    LMG skrev 2015-10-15 15:02:11 följande:

Man märker verkligen hur hon växer på sig där inne och det är så kul :) inatt fick pojkvännen sig några rejäla sparkar och boxar när han la handen på magen. Börjar även märka att hon är riktigt livlig på kvällarna och nätterna när jag ska sova eller vilar i soffan

Vad roligt att du börjar märka rörelser och att pojkvännen kunde känna det också, det måste väl kännas mer verkligt för honom nu också antar jag?  Längtar efter rörelser och sparkar jag med även om det borde komma när som helst då jag är i vecka 18+1 idag. Vilken vecka är du i nu? 

Kanske mindre roligt för sömnen och vilan med en livlig bebis på kvällar och nätter dock.
  • Migas
    Linkken skrev 2015-10-15 22:03:18 följande:
    Jag var på ultraljud i vecka 13, men då kan man väl inte säga så mycket om moderkakan ännu, den är ju rätt tjock överallt då. Så jag vet faktiskt inte hur den ligger, ska på ul på måndag så får kanske mer info då.
    Men har din mamma och svärmor fått flera barn? Omföderskor brukar ju ofta känna rörelser betydligt snabbare, och det kan ju hända att de minns mest från de senaste graviditeterna? Och det borde ju ändå vara rätt längesen de var gravida, så de kanske inte heller minns exakt i vilken vecka allting hände?! Vad jag har förstått kan det dröja fram till v. 23 innan en förstföderska känner något alls, speciellt om moderkakan ligger i framvägg.
    Aha, jag hade för mig att du redan hade varit på rul, så det var därför jag frågade. Spännande med ul, ska själv dit på onsdag och längtar efter det nu när det närmar sig. 

Jo de har fått flera barn och det är ett antal år sedan nu för båda, så du har nog rätt och som sagt så tror jag även att det är lätt att glömma bort exakt vecka ganska snabbt om man inte har det uppskrivet, även om det bara finns ett barn och det är skapligt nära i tiden. Men känns ändå lite frustrerande av sådana kommentarer när man inte vet att man känt något oavsett om man vet att det är normalt eller inte. 
  • Migas
    LMG skrev 2015-10-15 22:05:15 följande:
    Ja nu tycker han det börjar bli verkligt när han både sett ultraljud och känner bebisen sparka. Jag kände ju första sparken i vecka 16, sen såg vi första sparken utanpå magen i vecka 19 :) nu är jag i vecka 21 och känner sparkar jätte tydligt flera gånger om dagen. Så himla mysigt är det :)
    Oj vad tidigt  men då har du ju känt sparkar länge redan, så mysigt för er att han också kan känna sparkarna samtidigt  
  • Migas
    Linkken skrev 2015-10-16 07:59:36 följande:
    Jo, alltså som sagt så får vi tre ultraljud här, så det första har jag ju varit på med KUB och allt det. Vi tycks få finna oss i att det ibland kommer frustrerande kommentarer, men blir det för jobbigt får vi nog helt enkelt säga ifrån. Det är trots allt ganska länge kvar ännu och man vill ju helst inte bli osams med alla man känner under den tiden. Flört
    Jo men precis, men skriver hellre ut mina frustrationer här ibland om det handlar om småsake, istället för att bli osams med allt och alla.
  • Migas
    Linkken skrev 2015-10-19 15:25:26 följande:

Idag har vi varit på ultraljud (v. 21) och allt såg så bra ut. Konstigt hur nervös man kan bli varje gång, jag blir alltid så rädd att läkaren ska säga något är fel. Men allt var bara bra, bebisen växer som h*n ska och läkaren hade inget alls att klaga på. Fantastiskt hur mycket kärlek som redan finns för det lilla pyret där inne. Hjärta
    Jag firar såklart med massiv bebisshopping! Skrattande

Vad roligt och skönt att allt så bra ut  

Jag var på ultraljud idag i vecka 20 (19+0) och vi fick sen en väldigt aktiv bebis där allt hon kunde se såg bra ut. Trodde de skulle göra en åldersbedömning idag, men de kollade bara så att den de gjorde vid kub verkade stämma och hon såg att det kunde skilja ett par dagar men att det inte var något hon tänkte flytta på datumet för. Vilken upplevelse det var och vilken skillnad det var på bebis från KUB, svårt att förstå att det hänt så mycket på så kort tid  

Jag blev lite förvånad över att barnmorskan frågade om jag hade känt rörelser redan och att hon sedan verkade förvånad när jag sa att jag inte var helt säker på att jag gjort det ännu. Jag sa sedan att jag förmodligen hade gjort det men inte kopplat ihop det med att det var bebis och inte tarm eller magrörelser så att säga. Hon höll med om att det var svårt att avgöra men att allt som man inte kände igen var bebis, men jag har ändå på ett eller annat sätt kopplat samman det jag känt med något annat. Troligen frågade hon för att den var så aktiv och bebis låg långt fram då moderkakan låg i bakvägg, så att det därför var stor chans att jag gjort det.
  • Migas
    LMG skrev 2015-10-21 19:56:26 följande:

Varför är man så sjukt sugen på allt man inte får äta under graviditeten? Jag håller på gå i taket här hemma.. Vill bara få äta en blodig köttbit, kallrökt lax och ostbricka med massa mögelost

Jag har inte fått det suget ännu tack och lov, men jag har uppfattat det som att man får äta mögelost på tub (Kavli) när man är gravid. Så det kanske är något du kan testa, det kanske dämpar lite av suget iaf.
  • Migas

Är det någon här som fått filma skärmen under ert ultraljud? Jag har hört att man på vissa sjukhus tillåter det, kanske inte under undersökningen, men lite efteråt. Men hos oss var det helt förbjudet att både filma och fota och egentligen fick man inte ens ha mobilen på. 

• Migas
    Linkken skrev 2015-10-21 20:49:09 följande:
    Så underbart! Jo, det är verkligen en obeskrivlig upplevelse och varje gång önskar vi att vi skulle få stanna längre och bara titta hela dagen.
    Men bra att bebisen var aktiv! Tror inte du behöver fundera så mycket på rörelserna, du vet ju att bebisen rör sig där inne nu och när sparkarna blir starkare känner du dem säkert! Huvudsaken är att allt såg bra ut och att du och bebis mår bra. Resten kommer tids nog. Glad
    Jo det känns underbart och bra, och mår faktiskt helt okej trots en riktigt förkylning

Jag är inte det minsta orolig och fundersam över det efter att ha sett hur den rör sig idag, hon hade nästan svårt att kolla vissa saker efter den helt plötsligt kunde ändra läge så att bilden försvann. Det kändes dock lite konstigt att hon fråga som hon gjorde och även blev förvånad över svaret, då hon i det yrket borde ha kunskapen att veta att det kan variera.    
    Irmisans skrev 2015-10-21 20:07:03 följande:
    Kan bara hålla med! Själv tycker jag att den minskade kaffe dosen är jobbigast. Och jag saknar verkligen ett glas vin till middagen på fredagar! Inte alkoholen, utan smaken. Salami och liknande är också jobbigt att skippa, är för lat för att först frysa i tre dygn för att sedan tina. Har också varit sjukt sugen på redbull! Tänker att jag kommer köpa hem en hel del saker i förberedande syfte inför att bebisen ska komma ut ;)
    Jag kanske ska vara glad att jag fick avsmak för kaffe tidigt i graviditeten och fortfarande har svårt att dricka det då jag tycker det enbart smakar beskt.

Jag vet inte om det är smaken av vin (eller öl) jag saknar, utan jag tror det är mer möjligheten att dricka något annat än vatten eller läsk till middagen. Så kanske är mer det sociala i att dricka vin som jag saknar än själva smaken och att det därmed börjar kännas ganska tråkigt att bara dricka läsk eller vatten när de flesta andra dricker vin (eller öl) liksom. 

• Migas
    Linkken skrev 2015-10-22 09:55:57 följande:
    Jo, det är verkligen märkligt att hon uttryckte sig så, hon borde ju dessutom veta att gravida kvinnor lätt blir oroliga ifall någon antyder att något är "fel". Men bra att du inte oroar dig, lättare att slappna av efter att ha sett den lilla vildingen. Glad

Jag kan ju tycka det speciellt eftersom hon var lite äldre och förmodligen har jobbat inom området några år samt att vi får göra ultraljud på sjukhuset på specialmödravården så borde ju dessutom vara lite större kompetens där än hos barnmorskorna på VC kan man tycka. 

Jo, och tror jag även började känna bebisen strax efter UL. Det känns både härligt och spännande men också lite konstigt och läskigt att känna rörelser sådär.
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?