Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?
Det där med rörelserna behöver du nog inte oroa dig för. Det är ju väldigt olika, beror på var moderkakan sitter och sånt. Och som förstföderska kan det ju dröja flera veckor ännu, allt lär vara normalt. Jag började känna i v. 19 och nu i v. 20 känner jag rörelser dagligen, men jag är också inställd på att det kan komma dagar då jag inte känner något alls och det är fortfarande helt normalt i detta skede. Men tror som sagt blivande far- och mormödrar blir så otroligt taggade och otåliga att de liksom vill att allt ska hända NU. Därför är det också enormt fokus på magens storlek, vilket verkligen retar mig ibland!
Kan hålla med om att det är skönt att bara komma bort från graviddiskussionen ibland och ha normala diskussioner igen. Jag ser just nu jobbet som en lite tillflyktsort på så sätt, då jag endast berättat för chefen och är uthyrd till en annan avdelning så vet ingen om graviditeten ännu, folk kanske misstänker det, och därför blir det inga sådan diskussioner där. Jag förstår inte att någon annans graviditet kan få vissa personer att enbart diskutera den i dennes sällskap och totalt sakna intresse för att diskutera normala saker som man gjorde innan. Visst jag tycker det är intressant att diskutera min och andras graviditet ibland, men när det blir nästan det enda samtalsämnet för vissa personer kan det kännas för mycket.
Jag kan inte påstå att jag är direkt orolig över det då jag vet att det varierar stort när man känner det och inte, och likaså när man uppfattar det man aldrig upplevt sen innan. Jag måste därmed erkänna att det satt sig lite i huvudet ändå, eftersom det lite känns som det kanske är rimligt att man borde ha känt något vid det här laget i och med att två personer som båda ha upplevt det mer än en gång var undrar över det. Även om det är länge sen de båda gjorde det dock och det säkert är lätt att glömma. Jag hade nog inte reagerat lika mycket på det om det var två personer som inte vet lika mycket själv som frågar.
Har du varit på ultraljud än och vet hur moderkakan ligger? För är i vecka 19 nu och borde väl snart börja känna något då, även fast det kanske kan dröja ytterligare en vecka eller så.
Sen så tror jag nog att tjatet om mage beror på att jag nog fortfarande har en ganska liten mage, kanske vanligt i början av vecka 19, för med en lös kortärmad tröja, luvjacka samt gravidbyxor så syns det faktiskt inte så mycket än så länge och att de kanske inte alltid så lätt ser skillnaden. Men däremot i mer tajta kläder så syns det ganska bra och det börjar synas att tröjorna börjar bli lite korta också, så nog händer det nåt också