• Migas

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

LMG skrev 2015-12-29 19:33:39 följande:
    I vecka 24 hade jag 23, vecka 28 hade jag 27 och i vecka 31 hade jag 30 så ligger alltid 1 cm under den veckan jag är i :) får se nu nästa gång den 5 januari, då kommer jag vara i vecka 33
    Då verkar vi ligga lika på kurvan hittills även om jag inte har gjort lika många mätningar som dig än.

Jag hade 23 i vecka 24+1 och 27 i vecka 27+5, så mellan 1 cm under aktuell vecka verkar jag ligga hittills (om man avrundar till närmast fulla vecka, dvs. vecka 24 och 28), så det ska bli spännande att se vad jag får för mått den 13 januari när jag precis går in i vecka 32. Om det följer kurvan borde det väl bli 30.   
  • Migas
    Hej alla,
    jag har läst alla inlägg men har tyvärr inte haft tid/ork att skriva så mycket på sista tiden. 

Är i vecka 36 (35+4) nu och har sedan en tid tillbaka lite ont i ryggen, känner av en skarp smärta precis i brösthöjd (fast i ryggen) om man sitter längre stunder i samma ställning och någon mer molande värk i ryggen när man står och går, så känns som det kvittar hur  jag gör för jag har ont iaf och ligga hela tiden går inte heller då man tillslut får ont i ryggen av det också

Jag har de senaste tre gångerna (dvs. fyra veckor) avrundat för kläder legat på samma vikt när jag vägt mig hos barnmorskan och om man går ytterligare tre veckor tillbaka i tiden så var det endast en viktökning på 1kg. Är det någon som har koll på hur vanligt det är att man har en platå på fyra veckor och om det är något som jag borde oroa mig för mer än att äta lite mer och hoppas på en viktökning efter två veckor igen? Vägde mig senast i vecka 35+0. 

Jag tycker att det är något speciellt och ganska viktigt att ha något helt nytt till bebis som första plagg så funderar jag på om man vågar köpa 50 (och riskera att det är för litet) eller om 56 är bättre (och ta risken att det är för stort istället). Har fått ganska mycket kläder i övrigt så vill inte köpa för mycket nytt i de små storlekarna därav mitt dilemma. Hur tänker ni?

Förresten, någon mer som tycker att det vore kul att göra en BF-lista så man har lite koll på alla andra?
  • Migas
    Linkken: 26.02

S79: 28.02 

LMG: 28.02 

Irmisans: 06.03 

I norr: 15.3

Migas: 15.3

Natalila: 23.03 

Katten95: 26.03 

Becka1989: 18.04
  • Migas
    Linkken skrev 2016-02-15 07:49:41 följande:
    Hejsan!

Vad sa din barnmorska om vikten då? Om hon inte hade något att anmärka skulle jag inte oroa mig. Hade du gått upp mycket innan? Det kan ju hända att kroppen bara vänjer sig. Så länge bebisen växer som h*n ska spelar ju vikten egentligen ingen roll. Beror ju också på vilket utgångsläge du hade med vikten, över/undervikt och sådant...

Jag ville också absolut ha något nytt till bebis som första plagg (och har nog också annars köpt rätt mycket nytt samt fått en hel del). Ibland läser man ju att man kan skippa stl 50, men de flesta av mina vänner håller inte alls med om det, utan säger att de haft stl 50 ett bra tag. Nu vet jag också ungefärlig födelsevikt på vår bebis eftersom det blir med snitt och vi varit på ultra nyligen, så jag vet att 50 blir lagom för vår lilla. Du behöver ju inte köpa av de allra dyraste plaggen, om du är orolig? H&M har ju t.ex. väldigt bra budgetalternativ och också KappAhls barnkläder är överkomliga. Så kan du ha åtminstone en uppsättning i stl 50. Det är ju inte heller kul, eller bekvämt, om bebisen drunknar i sina kläder.

Bra idé med en bf-lista, låter kul! :) Jag sätter då in datumet för vårt planerade snitt eftersom det ju faktiskt nu är den dag då bebisen förväntas komma, om än inte det ursprungliga bf-datumet. Så kan ni andra fylla i sen:

BF-lista:

Linkken: 26.02
    Hon sa gången innan när jag inte hade gått upp något på två veckor att det inte var någon fara utan att det var normalt att stå till ibland och att jag kommer att gå upp mera innan förlossningen. Sist så kommentera hon mera självmant att jag hade inte gått upp något på fyra veckor samt att det bara vara 1 kg skillnad mot för 7 veckor sedan och att jag borde lägga på mig mera inför förlossningen och att om jag var en sådan som gick lätt ner i vikt av amningen riskerad att hamna på undervikt istället. Hon var väl kanske inte jätteorolig för vikten i dagsläge men hon tyckte dock att jag skulle äta typ två ostmackor till och endast hålla mig till fullfeta produkter osv. 

På inskrivningen så vägde jag 61kg till 167cm, och nu de senaste tre gångerna vägde jag 69 kg, så en viktuppgång på 8kg, så kanske inte så mycket men tycker inte att det är så extremt lite heller. Dock så verkar hon dock reagera mer på bristen på viktökning sedan förra gången än vad jag faktiskt har gått upp totalt under de här veckorna.  Så hoppas jag åtminstone gått upp något kilo tills på onsdag. SF-måttet följer kurvan exakt och alla andra värden är bra så det är därför jag inte känner att det känns extremt viktigt att pressa i sig mer mat fast man är mätt och redan äter när någon frukt eller liknande även fast man inte är hungrig, hade varit skillnad om man något annat inte varit bra också. 

Har köpt ett plagg i 56 nu, men lutar väl lite åt att jag även kommer att köpa ett i 50 iaf, för att det är kul att köpa något nytt i de mindre storlekarna också trots att man har fått eller köpt mycket begagnat. 
  • Migas
    becka1989 skrev 2016-02-21 14:20:06 följande:

Här sitter vi och försöker komma på flicknamn som vi båda gillar men det är helt stilla i huvudet :P

Pojknamn har vi två och välja på men kan ju ändras när lillen kommer.

Men vi vill helst ha ett namn vi båda gillar så vi har något att prova med haha

Vi har också svårt för namn, har väl några tankar kring namn men inga vi är helt hundra speciellt inte om man ska försöka hitta ett eller ett par mellannamn som fungerar tillsammans med det valda namnet också. 

Är ni mer intresserade av namn ifrån en speciell kategori, typ äldre svenska namn, mer internationella namn eller moderna namn? 
  • Migas
    Tack alla för era kommenterar om klädstorlekar, det var intressant att höra hur alla andra resonerar. 

Det var även spännande att få en överblick över när alla andra har bf och det är ju riktigt nära för flera nu som är beräknade i slutet av februari.

Jag har nu bara 23 dagar kvar till BF och samtidigt som det känns skönt att graviditeten börjar lida mot sitt slut så känns det samtidigt jobbigt och skrämmande att det snart är dags för en förlossning. Känns liksom lite som att man så gärna vill vara där och snart ha bebis hos sig samtidigt som man inte känner sig riktigt redo och att det gärna hade fått dröja ett tag till, men man kanske aldrig känner sig riktigt redo för en erfarenhet som är svår att veta vad det är som verkligen väntar och hur det kommer vara gentemot vad tankarna på förhand är. 

Jag som gillar att ha kontroll över saker och ting känner att det börjar bli lite jobbigt med ovissheten ju längre bf man kommer, dvs. att inte våga planera för mycket för vet inte när bebis är redo att komma ut, att inte veta om man hinner klart med saker man påbörjat. Någon som känner igen sig?

Förresten är det någon mer som har en partner som har ett jobb som innebär att denne jobbar långt bort och inte har möjlighet att avbryta direkt utan att det kan ta några timmar innan denna har möjlighet att komma? 
  • Migas
    becka1989 skrev 2016-02-22 04:45:31 följande:

Min sambo jobbar 2timmar hemifrån men kommer kunna åka direkt hem när det är dags men kan ju ta längre tid hem just pga att det är utanför Stockholm han jobbar och det är ganska mycket olyckor och köer där. Han kommer att börja åka med egen firma bil i vecka 38 annars kan det bli stora problem då dom åker 6st i en firmabil så kommer den lilla tidigare kan det bli lite problem.

Har jag min pappa som backup ifall jag behöver åka in han har varit med så många gånger och är så långt ifrån stressad man kan bli.

Även om två timmar säkert kommer att kännas som en evighet när det väl startat så känns det ändå mer överkomligt än de timmarna det kan handla om innan mn sambo kan vara hemma/vid sjukhuset beroende på när det startar. 

Har också beslutat mig för att jag är tvungen att ha en plan B, när sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).

Så både mamma och en kompis har erbjudit sig att följa med om sambon inte kan. Nackdelen med mamma är dock att hon också jobbar natt men bara sju nätter per månad dock, men risken finns väl att hon jobbar exakt den natten isf. 
    safiia skrev 2016-02-22 08:21:20 följande:
    Vi har nog planerat in en hel del nära bf (med reservation för hur jag mår). Känns dumt att säga nej till allting då babyn lika bra kan komma först i v 42. Man får väl avboka sedan ifall det behövs. Tror folk har förståelse för det. :) jag har inte känt någon stress för att allt skall var färdigt och fixat innan babyn kommer (förutom nu säng och skötbord och sådant), dom sover (vanligen i alla fall...) så mycket i början så man hinner ju sedan. Dessutom mår jag fortfarande väldigt illa och är trött så jag orkar inte med så mycket om dagarna längre :(.

jag har tittat en hel massa på filmer och serier om förlossning för att lite kunna förbereda mig, men det hjälper inte alls. Så man får nog bara ta det som det kommer. Jag är alltså inte rädd utan snarare tvärtom...

Min man jobbar också långt borta. 2timmars resa från sjukhuset. Han åker dessutom buss till arbetet, och bussarna går inte hela tiden. Men har möjlighet att jobba på distans några dagar i veckan. Eftersom det nu är första barnet så kommer det ju inte att gå så fort. Och skulle det göra det så får jag väl ringa efter taxi eller ambulans. Huvudsaken är att han hinner fram tills babyn föds :) men tanken är nog att han jobbar hemifrån sedan då det börjar hända så att han kan komma med till förlossningen. Har ju bf på påskafton så det finns några helgdagar där runtom att försöka pricka in ;)
    Jo, det är klart att man får avgöra från gång till gång vad som är lämpligt att planera in eller inte. Jag tänkte mer på att jag borde väl egentligen försöka hinna klippa mig innan bebis tittar ut, men vet inte om jag vågar boka det då man inte ens vet om man är hemma eller inte och då riskerar att få betala för något som man inte utnyttjat. 

Det känns dock som en helt annan sak att boka in besök oss och av kompisar och släktingar, så det försöker jag väl inte undvika helt om det inte handlar om väsentligt mycket längre avstånd till sjukhus och det inte finns något annat närmre. 

Jag har väl kanske inte så mycket krav på att mer än det nödvändiga ska vara klart, vilket det inte är heller och är i vecka 37+4 idag så snart är bebis kanske här. Jag har dock en sambo som tyckte det var en bra ide att påbörja en renovering av vardagsrummet med nytt innertak och tapetsering vilket jag inte tyckte var en superbra ide att påbörja i februari när det lika gärna kunde ha påbörjats tidigare i höst eller skjuta upp det tidigare, med tanke på att jag ogärna färdigställde det när bebis var här med tanke på damm och lukt osv. Nu har vi dock bara lite lister kvar att sätta upp så nu känns det lugnare på den fronten också. 

Jag började kolla på de första avsnitten av "En unge i minuten" på youtube, då jag inte lyckats hitta det på TVplay, men lyckas inte hitta mer än några avsnitt tyvärr :-/ Har du något annat förslag på bra förlossningsserie? Är heller inte speciellt rädd för förlossningen mer spänd och nervös eftersom det är en helt ny upplevelse.

Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).

Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B. Du har ingen Plan B med någon som följer med  och stannar tills han är där annars?
    S79 skrev 2016-02-22 18:15:50 följande:

Min sambo jobbar ganska nära hemmet men har ett jobb som han inte bara kan åka ifrån. Är han på kontoret är det inga problem, då kan han vara hemma på tio minuter, men är han ute på jobb måste han först få tag på någon som kan hoppa in istället för honom och hur lång tid det tar beror ju på om det finns någon annan ledig eller inte. Det känns lite stressande men jag hoppas att det kommer gå bra :)

Låter ju lite som min situation även om det kanske inte handlar om lika många timmar eller lika stor risk att det sker då han inte alltid är ute på jobb då. 

Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).

Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B i form utav antingen en kompis eller min mamma följer med och stannar tills han kommer isf. 
  • Migas
    safiia skrev 2016-02-29 07:58:52 följande:
    Nej, kanske onödigt att boka in sådant som kostar. Jag borde också gå och klippa mig men jag tror jag tar det efter förlossningen, kan vara skönt att fixa till sig då. Men tiden går ju också fortare om man har lite program och har annat att tänka på. Fyller 30 en vecka innan bf och tänkte bjuda hem släkten om jag orkar baka, får avboka i sista minuten ifall jag måste åka in. Vill ju dessutom att hon får en egen födelsedag och inte samma som jag ;) Vi bor lite avsides så därför tar allt en del tid. Som att hälsa på någon eller bjuda hit någon.

Besvärlig situation med din sambos jobb. Vi får hoppas att det passar in så att han hinner med. Vi har ingen plan B. Mina föräldrar ska vara hund vakt (min mamma har dock brutit benet så det är oklart om hon kan komma alls, min pappa kan inte sköta hundarna och jag vet inte om han skulle hjälpa så mycket på förlossningen :D)... jag är helt ok med att åka in ensam om det behövs. Mannen borde hinna på max 5timmar (minst 3 timmar) och ifall värkarna börjar på kvällen eller natten så kan han jobba hemifrån. Tror nog det fixar sig också :) mina kompisar har alla barn och mina syskon bor rätt långt bort så de hinner ej snabbare på plats än mannen.

Min man har också renoveringsiver på gång. Ett rum är färdigt men nu började han med babyns rum (i övre våningen så hon kommer förstås inte att använda det på något år) och det är ett enda kaos :D... rummen i övre våningen är inte i användning så det är på det sättet ej så farligt. Det är säkert männens sätt att förbereda sig, att göra hemmet fint. ;)

Jag har tittat på de svenska avsnitten av en unge i minuten och även en del av de brittiska one born every minute. Av de brittiska finns det massor! Förstås ser förlossningarna kanske annorlunda ut där men ändå. Framför allt tycks epidural användas väldigt lite där, åtminstone syns det ej i serien att det skulle användas så ofta.
    Jo, det är nog det även om det kanske är svårt att hitta tid till det efter att bebisen kommit med. Får hoppas på att den vill titta ut antingen några dagar innan du fyller eller några dagar efter att du fyllt då. Låter ambitiöst att baka till ett så stort kalas så nära inpå förlossningen  Hur långt har du till sjukhuset? Tänkte på att du skrev att du bor avsides.

Jag fick ikväll ett sms från min syster att de planerar att fira vår mamma och min systers pojkvän,  som båda fyller år i mitten av mars, antingen den 8 mars eller den 15 mars. Problemet är att min syster bor (har för mig att vi skulle var där) ca. 9 mil från hos vilket känns ganska lång sträcka att åka just nu med tanke på att förlossningen kan starta när som helst, dock finns det ett par sjukhus i närheten av dem som i så fall det skulle starta när vi är där är närmre än det sjukhusen som är de närmsta om vi skulle vara hemma. 

Så nu sitter jag och velar ifall vi vågar åka och fira dem någon av dagarna trots allt, för att det känns ju inte direkt säkrare att boka in datum som är inom ett par veckor från BF. Sen är ju också frågan om hur snart efter en förlossning som man känner att åka och fira någon också speciellt så långt bort? Så med detta resonemang så känns det som om det inte kommer att ske inom den närmsta tiden om vi ska vara med. Hur långt ifrån ett sjukhus skulle det kännas ok att vara om det startar? Och hur skulle du resonera i min situation?   

Det låter som om du har en besvärlig situation också. Hur har du valt att lösa problemet med hundvakt om din mamma inte klarar av det? Skönt att du känner att du kan hantera situationen ifall det inte finns någon som kan/hinner följa med. Det skulle väl förmodligen jag med göra om jag var tvungen även om det inte är något som jag önskar. 

Kan säkert ligga något i det du skriver även om jag inte riktigt förstår hur det kan ha blivit så akut just nu när han har haft hela hösten på sig. 

Vart hittar du "en unge i minuten"? För hittar som sagt bara de tre första på youtube och skulle gärna vilja se fler av dem Har inte sett något av de brittiska avsnitten, så kanske skulle ta och kika på något av dem. Tack för tipset  
  • Migas
    Linkken skrev 2016-03-02 09:01:25 följande:

Hej på er!

Här är allt så underbart bra! Vi har fått komma hem med vår fantastiska lille son och det är verkligen en lycka som inte går att beskriva. Att man känner såhär starkt såhär snabbt för någon, det är otroligt!

Snittet gick jättebra, det var komplikationsfritt och min återhämtning har gått otroligt bra. Att stiga upp och börja röra sig första gången gjorde såklart ont och kändes väldigt konstigt, men jag var envis och ville röra mig mycket och det har absolut hjälpt. Så ifall någon av er måste föda med kejsarsnitt sen fast ni inte skulle vilja behöver ni inte vara rädda, det går hur bra som helst!

Glad för er skull som har detta fantastiska framför er ännu, jag hoppas ni alla får lika fina upplevelser som vi haft. Nu ska jag bara fortsätta njuta av mitt lilla mirakel! Hjärta

Kram på er!

Grattis och skönt att allt gick bra Får man vara lite nyfiken och undra vad han vägde och hur lång han var?
  • Migas

Hur är det med allihopa?

Har en lite fundering, hur hade ni tänkt i denna situation?

Jag fick ikväll ett sms från min syster att de planerar att fira vår mamma och min systers pojkvän,  som båda fyller år i mitten av mars, antingen den 8 mars eller den 15 mars. Problemet är att min syster bor (har för mig att vi skulle var där) ca. 9 mil från hos vilket känns ganska lång sträcka att åka just nu med tanke på att förlossningen kan starta när som helst, dock finns det ett par sjukhus i närheten av dem som i så fall det skulle starta när vi är där är närmre än det sjukhusen som är de närmsta om vi skulle vara hemma. 

Så nu sitter jag och velar ifall vi vågar åka och fira dem någon av dagarna trots allt, för att det känns ju inte direkt säkrare att boka in datum som är inom ett par veckor från BF. Sen är ju också frågan om hur snart efter en förlossning som man känner att åka och fira någon också speciellt så långt bort? Så med detta resonemang så känns det som om det inte kommer att ske inom den närmsta tiden om vi ska vara med. Hur långt ifrån ett sjukhus skulle det kännas ok att vara om det startar? Och hur skulle du resonera i min situation?   

• Migas
    I norr skrev 2016-03-03 22:59:42 följande:

Halloj!

Nu vill jag att pyret ska komma!

Då jag har dåliga levervärden så ville de att vi skulle träffa läkare på specialist mödravården igår (detta å även förlossningen ligger 13 mil bort) å de tyckte då att vi skulle ta med väskan för en ev igångsättning. Man blev lite nervös men när vi sedan åkte hem igen utan bebis så var man lite besviken.

Dessa värden var ingen fara för bebis men han gjorde ändå en grundlig undersökning med ul, ctg och upptäckte även att jag öppnat mig 1-2cm med två v kvar till Bf, så han trodde iaf inte att jag skulle gå över. Blev dock än mer nervös nu när man vet att livmodern är redo och på G. Har haft världens sammandragningar sedan undersökningen och nu känner jag mig helt trött å orkeslös. Hoppas att den vill komma ut nu under helgen. :)

Jobbigt med dåliga levervärden, men skönt att de tog det på allvar och kollade upp det ifall det skulle vara någon fara för bebisen. Har du haft problem med levervärdena sen innan eller är det något som du fått på grund av graviditeten?

Jag förstår att det kändes tråkigt att åka hem utan bebis när du var inställd på att det kunde hända och kanske t.o.m undermedvetet hade hoppats på att det skulle ske. Måste du åka till specialförlossningen när det startar med eller finns det någon närmre förlossning som är okej att föda på nu när de kollat upp så att allt är okej? 

Oh vad spännande att det börjat hända grejer för dig, speciellt eftersom jag i BF-listan kan se att vi har BF samma datum. Hoppas att det kommer igång i helgen för dig då du har sådana starka sammandragningar och redan börjat öppna dig.
  • Migas
    safiia skrev 2016-03-04 07:47:11 följande:
    Vi har 40-45 min till förlossningen, så relativt kort väg ändå. Så jätte snabbt lär det inte komma igång med första barnet. Nu hade min mans chef dessutom sagt att han får åka taxi från jobbet och dom betalar det ifall att det kommer igång då han är på jobb. Så jag känner mig lugnare :) jag vet inte hur vi gör med hundarna om vi inte får hund vakt. Jag är sådan som litar på att det fixar sig så på nåt sätt fixar det sig nog :) i värsta fall får mannen fara hem till dem. Tråkigt för honom men hundarna måste i alla fall få mat och få komma ut. Men vi får hoppas att det löser sig så att min mamma kan komma eller att vi för hundarna dit. Fick just veta att det endast är partner/stödperson som får komma på besök till bb (pga influensaepidemi) så mor och farföräldrar får ändå inte komma dit och hälsa på :(.

Jag tänkte baka innan och frysa in sådant som går. Hellre firar jag innan babyn kommer, kan vara jobbigt med mycket folk på besök samtidigt sedan då babyn är född.

Jag har i alla fall sagt åt mannen att sedan då babyn är född är det lite paus i renoveringen ändå :D får se om han lyckas hålla det.

När har du bf? Du måste nog känna hur det känns. Som sagt går det ju sällan väldigt snabbt med första barnet. Vi kommer att åka på födelsedagsfest en dag efter bf (om jag nu inte är och föder just då) och då är det ca 1 1/2timmes resa till förlossningen (och sjukhus). Blir det akut så finns det alltid ambulans. Som sagt så litar jag på att saker fixar sig ;) känns onödigt att låta bli att göra saker bara för att man inte vet när babyn föds. Tiden och väntan blir dessutom så mycket längre om man ej har inplanerat något.

Nej jag har inte heller hittat fler svenska avsnitt av en unge i minuten, bara de som finns på YouTube.
    Det låter ju inte så farligt direkt, det är ungefär vad vi skulle ha om vi skulle vara hemma hos mina föräldrar när det startar. Om vi är hemma när det startar har vi dock bara mellan 20 - 30 minuter beroende på vilket av sjukhusen vi väljer, så känns på något sätt ändå långt med 40 - 45 minuter i jämförelse. 

Skönt att din man får ta en taxi ifall det startar när han är på jobb, måste ändå kännas mer tryggt att veta det även om du inte kände dig beroende av det.  

Jag håller med om att allt oftast löser sig på ett eller annat sätt, men jag har nog lite för mycket kontrollbehov för att kunna hantera sådana här situationer utan att ha någon lösning eller backupplösning vid behov. Visserligen hade det kanske varit värre om det handlat om barnvakt, då en hund ändå klarar sig några timmar ensam så det kanske jag kunde ha tagit lite mera med ro. 

Tror att det är samma regler för besök vid vårat sjukhus under vissa månader, jag är dock osäker på om det är exakt nu men det borde det väl nästan vara med tanke på att det är nu influensan går. De reglerna är absolut tråkiga för dig och alla andra som hade önskat att kunna få besök redan på BB

Dock tycker jag det är ganska skönt då jag ändå gärna hade utnyttjat tiden på BB till att landa i situationen och vänta med alla besök tills vi var hemma. Speciellt som vi har en person i vår närhet som gärna hade kommit på besök så snart som möjligt och då känns det skönt med regler som hindrar det istället för att det ska bli en diskussion kring det. 

Det låter smart att baka lite pö om pö och även att satsa på att ha kalaset innan bebis har kommit även om det så klart kan vara jobbigt då också, men förmodligen ändå enklare än direkt efteråt. 

Jag har BF den 15 mars så känns lite dumt att boka in exakt BF iaf, även om det kanske är ganska osannolikt att den vill titta ut exakt den dagen. Jo, jag känner lite så också att det är dumt att isolera sig redan bara för att man inte vet när bebis kommer och om vi skulle vara hos min syster när det startar så skulle vi ha närmre till närmsta sjukhus än vi skulle ha om vi istället firade det hos mina föräldrar. Dock är det sjukhuset i ett annat landsting så då måste man kanske begära ut journalen från MVC och allting (eller kanske fungerar elektroniskt mellan landsting också?) innan om man inte vill åka ca 76km till vårt närmsta hemsjukhus istället. Frågan är ju då om man vill ta det närmsta sjukhuset för stunden eller om man vill vara nära hem när det är klart? 

Jag vet inte om det är den lilla risken för att det ska gå fort som gör att jag tvekar lite eller om det är pga. att det känns lite jobbigt att ha så pass långt att åka ifall man har ont. Jag har dock inget problem med att planera in besök hemma av vänner eller släkt eller besöka folk som inte bor jättelångt bort från sjukhuset, så isolerar mig ju inte helt iaf, det är nog att det är så lång resväg dit och hem som gör att jag tvekar lite också. Men får nog ta och fundera på det ett varv till innan jag bestämmer mig. 

Synd att de inte går att få tag i på ett enkelt sätt då jag tycker det var trevliga att kolla på :-/
  • Migas
    safiia skrev 2016-03-04 17:42:10 följande:
    Visst är det bra med regler om besöksförbud sådana tider. Jag är hellre i lugn och ro de första dagarna med nya familjen, släkten hinner komma och hälsa på senare ändå. Annat kanske om man av någon anledning måste bli längre tid på bb.

Jo, det kan säkert vara lite jobbigt att åka bil om man har väldigt ont. Men här (bor som sagt i Finland) så skickar de en hem tillbaka ifall man ej är tillräckligt mycket öppen så det är ju väldigt svårt att vänta tillräckligt länge känns det som. Så tätt ni har med förlossningssjukhus där! Här har dom stängt alla mindre förlossningsavdelningar så avstånden är rätt långa (vi har inte långt dit jämfört med många andra).

Jag tror nog det kan vara bra och skönt att vara nära hemma då man föder och är på bb. Om man nu t.ex. glömt något och partnern måste hämta det och sen vill man nog fort hem då man får åka hem.

15 är ju snart! Spännande :) kanske det börjar hända något tidigare så behöver du ej fundera firandet.
    Börjar misstänka att du kanske har ett sjätte sinne eller något, för värkarna började tidigt på morgonen den 5 mars och sen födde jag en flicka på kvällen. 
  • Migas
    LMG skrev 2016-03-06 00:04:48 följande:

Här gick det undan. 22.01 kom våran lilla tjej till världen :) hann inte ens med lustgas först jag fick krystvärkar

grattis  
  • Migas
    LMG skrev 2016-03-06 00:04:48 följande:

Här gick det undan. 22.01 kom våran lilla tjej till världen :) hann inte ens med lustgas först jag fick krystvärkar

grattis  
  • Migas
    Irmisans skrev 2016-03-13 05:19:26 följande:

34 timmar varav 10 mer aktiva! När de tog vattnet fick jag genast väldigt ont och fick ryggbedövning efter ca. 1h. Då var jag öppen 4 cm. Sedan sov jag mellan de mycket mjukare värkarna u ca. 1h och 15 min och när se kollade då var jag fullt öppen och hade två kanter kvar. Sedan var det 4 h kvar. Jag fick provkrysta först för bebisen låg så högt, sedan fick jag ligga och andas genom värkarna i ca. 40 min så kroppen tillslut nästan krystade utan mig. Då var det dags och 25 min senare, när de hade klippt mig lite och var påväg in med sugklocka så fick jag en ordentlig värk och lyckades få ner bebisen förbi blygbenet och huvudet halvvägs ut så det fick stå och spänna. Blev riktigt chockad! Två värkar senare kom bebisen ut! En liten knubbig kille som är det vackraste jag sett. Illamåendet har varit helt borta nu i 5 h trots att jag ätit så jag mår bättre än på många månader. Löjligt lycklig känner jag mig!

Stort grattis  
  • Migas
    elin1987 skrev 2016-03-14 04:47:47 följande:

17:12 igår kom min lilla flicka till världen 9 dagar tidigt. 44 cm kort och 2110 gram liten. Blev ett akut snitt vilket jag är tacksam för :)

Stort grattis  Men vad liten hon var då och så söt Jag fick en flicka den 5 mars i vecka 38+3 och hon vägde 3450g och var 51cm lång, så lite skillnad trots att de är födda i ungefär samma vecka  
  • Migas
    elin1987 skrev 2016-03-17 19:07:49 följande:

Hejja hejja snart får ni också träffa era bebisar :) själv blev min lilla inlagd på 56an idag för att hon är så liten och har fått gulsot. Varit på sjukhuset sen vi åkte in i lördags natt nu :/ lär bli kvar hela helgen också. Och ja epiduralen var magisk!!

Lider med dig, vi blev också kvar länge på sjukhuset på grund av gulsot, först fick hon sola ett par omgångar inne på bb då det såg bra ut på morgonen men stigit igen när de kolla på kvällen. Då fick hon sola ytterligare en natt och när värdet hade stigit trots solningen så blev vi överflyttade till barnkliniken och hon fick sola totalt ytterligare två dygn (varav det första med två lampor), efter det fick vi permission i två dygn innan vi var på återbesök och blev utskrivna då värdet fortsatt sjunka trots att hon inte solat. Så totalt var hon inskriven 9 dygn varav vi var de första 7 dygnen kvar på sjukhuset. 

Lovordar också epiduralen då det gick från att vara helt ohanterbart till fullt överkomligt.  
    Natalila skrev 2016-03-18 06:18:47 följande:

Inatt tittade min lilla kille ut äntligen! Kämpade oss igenom 24 timmar på förlossningen och 24 hemma innan ungefär!
    Nu är de mys och gos för fulla muggar :)

Stort grattis till Er  
  • Migas
    En uppdatering: 
    Lördagen den 5 mars (38+3) föddes vår flicka som var 3450g tung och 51cm lång. Just nu sitter vi och myser i soffan efter att äntligen har fått komma hem och bli helt utskrivna nu i måndags.  

Lycka till och hoppas att det snart kommer igång för alla som väntar på sina små.

Jag skulle gärna fortsätta följas åt en bit in i föräldraskapet, även om det kanske kommer bli lite mer sporadiskt, så det låter som en bra ide med att skapa en ny tråd för det ändamålet
  • Migas
    LMG skrev 2016-03-18 18:19:58 följande:
    Då fick ju vi samma dag :) min flicka föddes i vecka 40+5 så hann nästan gå till vecka 42. Hon var också 51cm lång, men vägde 3716gram
    Inte lätt att hinna med att skriva när man har en bebis som inte gillar att ligga ensam längre stunder utan helst sover på oss. 

Men vad roligt, du kanske redan har skrivit det men fick du en bra förlossning? 

Safiia skrev 2016-03-18 22:08:30 följande:
    Grattis! <3
    Migas skrev 2016-03-18 13:17:05 följande:

Börjar misstänka att du kanske har ett sjätte sinne eller något, för värkarna började tidigt på morgonen den 5 mars och sen födde jag en flicka på kvällen. 

Kanske det ;) Grattis till er också! <3 jag ska fira min födelsedag på söndag. Vi får se kanske jag inte behöver fira jag heller :D...
    Tack så mycket  
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?