becka1989 skrev 2016-02-22 04:45:31 följande:
Min sambo jobbar 2timmar hemifrån men kommer kunna åka direkt hem när det är dags men kan ju ta längre tid hem just pga att det är utanför Stockholm han jobbar och det är ganska mycket olyckor och köer där. Han kommer att börja åka med egen firma bil i vecka 38 annars kan det bli stora problem då dom åker 6st i en firmabil så kommer den lilla tidigare kan det bli lite problem.
Har jag min pappa som backup ifall jag behöver åka in han har varit med så många gånger och är så långt ifrån stressad man kan bli.
Även om två timmar säkert kommer att kännas som en evighet när det väl startat så känns det ändå mer överkomligt än de timmarna det kan handla om innan mn sambo kan vara hemma/vid sjukhuset beroende på när det startar.
Har också beslutat mig för att jag är tvungen att ha en plan B, när sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).
Så både mamma och en kompis har erbjudit sig att följa med om sambon inte kan. Nackdelen med mamma är dock att hon också jobbar natt men bara sju nätter per månad dock, men risken finns väl att hon jobbar exakt den natten isf.
safiia skrev 2016-02-22 08:21:20 följande:
Vi har nog planerat in en hel del nära bf (med reservation för hur jag mår). Känns dumt att säga nej till allting då babyn lika bra kan komma först i v 42. Man får väl avboka sedan ifall det behövs. Tror folk har förståelse för det. :) jag har inte känt någon stress för att allt skall var färdigt och fixat innan babyn kommer (förutom nu säng och skötbord och sådant), dom sover (vanligen i alla fall...) så mycket i början så man hinner ju sedan. Dessutom mår jag fortfarande väldigt illa och är trött så jag orkar inte med så mycket om dagarna längre :(.
jag har tittat en hel massa på filmer och serier om förlossning för att lite kunna förbereda mig, men det hjälper inte alls. Så man får nog bara ta det som det kommer. Jag är alltså inte rädd utan snarare tvärtom...
Min man jobbar också långt borta. 2timmars resa från sjukhuset. Han åker dessutom buss till arbetet, och bussarna går inte hela tiden. Men har möjlighet att jobba på distans några dagar i veckan. Eftersom det nu är första barnet så kommer det ju inte att gå så fort. Och skulle det göra det så får jag väl ringa efter taxi eller ambulans. Huvudsaken är att han hinner fram tills babyn föds :) men tanken är nog att han jobbar hemifrån sedan då det börjar hända så att han kan komma med till förlossningen. Har ju bf på påskafton så det finns några helgdagar där runtom att försöka pricka in ;)
Jo, det är klart att man får avgöra från gång till gång vad som är lämpligt att planera in eller inte. Jag tänkte mer på att jag borde väl egentligen försöka hinna klippa mig innan bebis tittar ut, men vet inte om jag vågar boka det då man inte ens vet om man är hemma eller inte och då riskerar att få betala för något som man inte utnyttjat.
Det känns dock som en helt annan sak att boka in besök oss och av kompisar och släktingar, så det försöker jag väl inte undvika helt om det inte handlar om väsentligt mycket längre avstånd till sjukhus och det inte finns något annat närmre.
Jag har väl kanske inte så mycket krav på att mer än det nödvändiga ska vara klart, vilket det inte är heller och är i vecka 37+4 idag så snart är bebis kanske här. Jag har dock en sambo som tyckte det var en bra ide att påbörja en renovering av vardagsrummet med nytt innertak och tapetsering vilket jag inte tyckte var en superbra ide att påbörja i februari när det lika gärna kunde ha påbörjats tidigare i höst eller skjuta upp det tidigare, med tanke på att jag ogärna färdigställde det när bebis var här med tanke på damm och lukt osv. Nu har vi dock bara lite lister kvar att sätta upp så nu känns det lugnare på den fronten också.
Jag började kolla på de första avsnitten av "En unge i minuten" på youtube, då jag inte lyckats hitta det på TVplay, men lyckas inte hitta mer än några avsnitt tyvärr :-/ Har du något annat förslag på bra förlossningsserie? Är heller inte speciellt rädd för förlossningen mer spänd och nervös eftersom det är en helt ny upplevelse.
Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).
Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B. Du har ingen Plan B med någon som följer med och stannar tills han är där annars?S79 skrev 2016-02-22 18:15:50 följande:
Min sambo jobbar ganska nära hemmet men har ett jobb som han inte bara kan åka ifrån. Är han på kontoret är det inga problem, då kan han vara hemma på tio minuter, men är han ute på jobb måste han först få tag på någon som kan hoppa in istället för honom och hur lång tid det tar beror ju på om det finns någon annan ledig eller inte. Det känns lite stressande men jag hoppas att det kommer gå bra :)
Låter ju lite som min situation även om det kanske inte handlar om lika många timmar eller lika stor risk att det sker då han inte alltid är ute på jobb då.
Min sambon jobbar tio timmars pass (11 inkl rast) och kör lastbil och inte har möjlighet att avbryta förrän han är tillbaka på terminalen igen. Om vi har tur så kanske han kan sluta efter drygt tre timmar (om det startat då) då han lastar en bit åt andra hållet och sen passerar hemorten på väg till Stockholm, men om det startar när han passerat hemorten så är chansen ganska liten. Så rent krasst kan det med lite otur innebära att han inte kan vara där upp emot åtta timmar kanske om vi inte tar hänsyn till restiden alls (och han få det värsta han brukar få hem).
Då jag helst inte är ensam så många timmar (eller överhuvudtaget om det är möjligt) så har jag en plan B i form utav antingen en kompis eller min mamma följer med och stannar tills han kommer isf.