• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

En del av oss skrev 2015-11-06 11:03:01 följande:

[quote=75966937][quote-nick]Linkken skrev 2015-11-06 09:06:08 följande:[/quote-nick]

Välkommen hit! Hur mår du såhär långt, bortsett från oron då?

[/

Tack, just nu består dagarna av att inte kräkas och försöka vara lite social när sambon kommer hem. Är otroligt trött, mycket tankar snurrar hur allt ska bli och oron. Känner mig som en heffaklump och mitt i detta ett par jättebröst som ömmar. Men jag ska inte klaga, denna graviditet är så efterlängtad.

Hur mår du?

Jaa, det låter ju rätt typiskt sådär som det brukar vara i början. För de flesta går det ju över. Själv mår jag bra, jag kräktes en gång om dagen v. 7-10 ungefär och sedan någon gång då och då de följande veckorna. Men de senaste veckorna har jag mått fint, känns mest av att magen växer. Tröttheten börjar nästan komma tillbaks nu efter många pigga veckor. Men kort sagt mår jag över förväntan, hade trott det skulle vara myyycket jobbigare att vara gravid. Är ju så individuellt detdär.

Oron kommer och går under hela graviditeten, tyvärr. Åtminstone är det så för mig. Men det lättar efter att de mest kritiska veckorna är över och efter att du fått se bebisen på ultraljud. Som jag sagt till många andra här rekommenderar jag att man går privat på ett tidigt ultraljud, speciellt ni i Sverige som inte får något förrän v. 18. Jag tog ett i v. 11 och efter det kändes det mycket lättare då vi fått se vår bebis.
  • Linkken
    Jennsan84 skrev 2015-11-06 11:55:44 följande:

Jag mår också väldigt bra. Är i v27 nu (26+1) va hos bm i onsdags och alla värden på mig va bra. Magen låg i mitten av kurvan och vår lilla tjejs hjärtslag var normala. På ultraljud och nu när dom lyssnade så är hon väldigt livlig och rör på sig mycket fast jag känner inte det så mycket. Moderkakan kanske ligger i vägen och agerar stötdämpare :) tycker det kan vara lite jobbigt ibland då jag nojar mig med att allt inte står rätt till :/ tror man kommer att vara orolig resten av livet nu haha!

Haha, jo så är det nog! Det har varit lugnare i magen på mig några dagar nu och genast blev jag nojig! Började nästan gråta av lycka igår kväll bara för att jag kände en redig spark innan jag somnade. Har nog känt av småbökande också, men det duger liksom inte längre. Herregud, vad jobbig man blivit! Skrattande
  • Linkken
    En del av oss skrev 2015-11-06 18:03:40 följande:

Jo efter två veckor utan symtom så kom den enorma tröttheten och illamåendet. Igår mådde jag skit på kvällen och ville inte ha någon middag och idag mådde jag sämst från morgon till sen eftermiddag. Jag kan bli illamående om jag är hungrig och då har det hjälp att äta tidigare men nu kan jag bli illamående om jag äter en bit för mycket. Har sluppit kräkas och hoppas slippa det helt för har fobi mot det.

Har gjort VUL i veckan men det var för tidigt, men har ett planerat inbokat besök den 19 nov.

För de flesta tycks detdär med ätandet vara så att det är bäst att äta lite grann hela tiden. Det är ju rätt jobbigt och tandläkarna gråter sig  till sömns över det, men det är faktiskt det som funkar bäst. Att äta för mycket har inte funkat för mig heller, tryckte i mig en hel pizza en gång och fick så problem med magen efter det, bara inte värt det. Bättre att äta mindre måltider, men ofta!
  • Linkken
    En del av oss skrev 2015-11-07 14:32:08 följande:

Det funkade tidigare att äta hela tiden för att stävja illamåendet när jag kände att det var på gång men nu kan illamåendet komma bara pang på från ingenstans eller komma om jag inte äter väldigt regelbundet. Verkar ha hamnat i något varannan dags limbo nu då jag känner mig mest trött varannan dag utan illamående och varannan dag med illamående och en kolossal trötthet. Komma på vad man ska äta är inte heller lika lätt då viss mat jag för avgudat kan vara totalt motbjudande nästa timme ha ha.
    Usch, grymt jobbigt med såntdär illamående. Enda trösten är nog att det blir bättre, för de flesta lättar det efter de första 12 veckorna åtminstone. Mot tröttheten finns tyvärr ingen bot, det är bara att vila då kroppen säger att den behöver det. Och tänka att det åtminstone är tecken på att något händer i magen.
  • Linkken
    Migas skrev 2015-11-08 20:38:05 följande:

Hur resonerar ni andra kring vinterjackor? Jag tror inte att jag kommer kunna ha någon av mina vinterjackor hela graviditeten (Även om det är lite rakare och inte insydd modell), så sitter och funderar på om det är värt att köpa en riktig gravidjacka eller om det är bättre att köpa en vanlig jacka i någon större storlek med risk att den ser plufsig och stor ut i stället. 

Jag upptäckte också att väldigt få av mina vinterjackor kommer att gå att stänga i år. Lyckligtvis får jag låna en gravidjacka av en vän, annars hade jag sökt en begagnad. Känns väldigt onödigt att köpa en ny, de är ju jättedyra, och sedan bara använda den en enda vinter. Men det går inte heller att gå en hel vinter utan stängd jacka, det blir nog väldigt kallt. Flört
  • Linkken
    Migas skrev 2015-11-08 21:10:18 följande:
    Jo precis, men känns nästan lika onödigt att köpa en ny jacka i en större storlek, som man troligtvis inte kommer att ha nytta av nästa vinter iaf Mina förhoppningar är åtminstone att ha gått ner det mesta av vikten tills nästa vinter så man kommer i sina vanliga jackor igen  

Bra ide med begagnat dock, men känns svårt att köpa begagnat utan att testa också, men ska nog överväga det alternativet. 
    Kanske du hittar någon i närheten som säljer en begagnad gravid-/ större jacka, så att du kan pröva den? Jag utgår också från att jag ska ha gått ner alla kilon till nästa vinter, så det känns nästan vettigare att ha en jacka som inte passar helt perfekt då. Det är ju för en så kort tid och är jag helt ärlig passar inget annat särskilt bra nu heller så, haha!
  • Linkken
    anna89 skrev 2015-11-09 10:52:19 följande:
    Hej! Är du svullen på kvällen?
    Hej! I början var jag svullen på kvällen. Nu är jag i v. 24 och är tjock hela tiden, haha! Skrattande
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-11-09 10:54:48 följande:

Hur ska man gå till väga med allt pappersarbete ? När kontaktar man försäkringskassan ? Har hört att vissa fått ett modersintyg. Jobbigt när man inte har försäkringskassan där man bor :/ har ett väldigt fysiskt jobb och tror inte jag kommer orka jobba mycket längre än till årsskiftet.

Här i Finland funkar det åtminstone så, att efter vecka 20 nån gång får man moderskapsintyg av bm. Sedan önskar FPA (vår försäkringskassa) att man gör alla ansökningar elektroniskt och bara bifogar intyget. Uppgifter om inkomster får de direkt från skatteverket så de behöver vi inte lämna in separat. Däremot kan vi behöva ett intyg från arbetsgivaren huruvida de betalar ut lön för de tre första månaderna av moderskapsledigheten. Ett himla krångel är det med allt pappersarbete. Men ser ändå fram emot att få ansöka om vår fina mammalåda. Glad
  • Linkken
    anna89 skrev 2015-11-09 14:35:36 följande:

Hur kommer det sig att man får väldigt svullen mage på kvällen redan i vecka 5?

Tarmarna sväller och möblerar om lite i magen då det är mycket som händer där. Det är så för i princip alla. Beror säkert också på vad du ätit under dagen. Men alldeles normalt är det i vilket fall som helst.
  • Linkken

anna89: Du kan i fortsättningen räkna med att i princip allt är normalt. Rekommenderar att du läser en bok om graviditet, där brukar allt såntdär komma upp och efteråt känner man sig lugnare.

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?