• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Usch, började precis kräkas igen, inte gjort det på många veckor. Har också haft ont i nedre delen av magen inatt och en hel del sammandragningar, dock inte smärtsamma sådana. Går in i vecka 28 imorgon och är nojig hela tiden att förlossningen ska sätta igång för tidigt. Hur upplever ni andra det nu när man inte är "nygravid" längre, men inte heller vill att bebisen ska komma riktigt än.
    Har en läkartid på tisdag, ska be dem kolla då så att allt är okej med tanke på sammandragningarna, och så hoppas jag det lugnar sig under helgen. Åh, denna ständiga oro!

• Linkken
    becka1989 skrev 2015-12-04 10:16:59 följande:
    Åh vad jobbigt :( hoppas man slipper kräkas mer men det kommer väl tillbaka igen.

Har ont i nedre delen av magen typ precis innan benen men den lilla ligger där hela tiden oxå. Så den ligger på någon nerv oxå men vill verkligen inte ha sammandragningar tidigt det får gärna vänta till efter v 30 är bara i vecka 22 på måndag.
    Kanske det är så att bebisen ligger precis där och att det är därför det gör ont. Känns nog som att något bara sträcks ut eller så, men är såklart ändå jobbigt att ha ont.
    Sammandragningarna bekymrar mig inte så mycket, det är ju normalt att ha efter halva graviditeten, jag har haft dem sedan vecka 20. Så länge de inte gör ont eller kommer väldigt regelbundet är det lugnt. Blir ju bara bekymrad ifall sammandragningar och kräkningar börjar höra ihop, det känns ju inte så bra. Men jag följer med under helgen. Mår helt okej nu i alla fall, bara väldigt trött, så lär inte vara någon magsjuka åtminstone...
  • Linkken
    Irmisans skrev 2015-12-04 12:54:21 följande:

Varit på förlossningen inatt på grund av yrsel och magsmärtor. Som tur är såg allt bra ut och vi fick åka hem efter 2 timmar. Kräks fortfarande varje dag, men nu är det bara 13 veckor kvar och har ju kräkts i 18 så det känns ok. Räknar ner nu och vill bara att tiden ska gå i ultrarapid. Känns som tiden stått ganska still sedan ultraljudet för 10 veckor sedan. December brukar ju gå fort så hoppas att den gör det i år också!

Vilken tur att ni fick åka hem och att allt såg bra ut! Hittade de alls något som kunde förklara det?
    Jag har också haft ont i magen inatt och blir lätt bekymrad över sådant, men det tycks inte vara något allvarligare på gång här heller. Men jag är nog som du nu, räknar ner veckorna och hoppas att tiden ska gå supersnabbt! Väldigt tudelat detdär, man vill så gärna att graviditeten ska vara över snart, men samtidigt vill man ju inte att bebben ska komma för fort. Börjar dock ha svårt att tro att jag ska fixa att jobba resten av tiden (åtta veckor till mammaledighet), men det lär visa sig.
  • Linkken
    S79 skrev 2015-12-04 18:51:49 följande:

Jag har också haft lite sammandragningar men inte så farligt. Dock känns det ibland som att bebis ligger och pressar sig mot magen så den spänns ut och blir alldeles stenhård! Det känns lite obehagligt men den brukar flytta sig inåt igen om man trycker tillbaka lite :)

Det är kul att det känns lite som att man kan få kontakt med Pyret, om jag trycker ett finger mot magen så sparkar den ofta till det.

Herregud, vi går in i vecka 29 på söndag! Inte långt kvar! :)

Så har jag också, då kan det kännas som att ena sidan av magen är väldigt hård medan andra är mycket mjukare. Lite obehagligt, men samtidigt mysigt då man vet att det är bebisen som tränar sina små muskler där inne. Jag kan bli alldeles tårögd av "mysighet" då jag tänker på det, haha!
    Ja kära nån, jag går in i vecka 28 idag. Snart är vi framme vid vecka 30 och då är det faktiskt inte mycket kvar!! Glad
    Irmisans skrev 2015-12-04 14:05:40 följande:
    Eftersom jag har synbortfall och en lättare huvudvärk samt stark yrsel så kan det vara de första symtomen på havandeskapsförgiftning. Men som tur är så var det inte det, utan förmodligen är det att min kropp nu börjar bli väldigt utmattad efter att kräkas jämt.

Har också svårt att se att man som höggradigt ska klara jobba tiden ut. Jag får graviditetspenning pga. tungt jobb, men kommer förmodligen vara sjukskriven graviditeten ut ändå. Men men håller tummarna för att tiden ska flyga förbi :)
    Det låter ju logiskt att kroppen börjar bli trött, det har ju inte varit alldeles enkelt för dig. Och om du klarat dig såhär långt klarar du nog resten också, måste väl tänka så! :) För mig är största problemet att jag jobbar mycket kvällar och jag märker att jag får mer sammandragningar och värk i ryggen till kvällarna, så vet inte hur det ska gå. Men jag hoppas på att kunna jobba fram till nyår åtminstone, så får vi se sen.

• Linkken
    Obsession89 skrev 2015-12-05 13:26:08 följande:
    22 februari :) det närmar sig verkligen! Har inte varit så aktiv med att skriva men läser allas inlägg! Hur långt har ni hunnit med att fixa grejer? Själv har vi fixat barnvagn, babyskydd, spjälsäng, skötbord kläder och små grejer :)
    Vi har bf 5:e mars, men önskar planerat snitt så räknar med att det blir bebis några dagar tidigare. Vi har fixat det mesta till bebisen redan, rummet är nästan klart, mest småsaker kvar samt "mammagrejer" som jag behöver sen. Är ju inte våldsamt spännande att köpa amnings-bh:n och jättebindor, så kanske inte så konstigt att det blir kvar till sist. Flört
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-12-06 09:48:31 följande:

Brio primo har vi varit inne på men är en av dom tyngsta babyskydden. Så får väl se hur det blir med det.

Vi körde på en Britax istället, då vi fick höra lite klagomål på Brio. Svårt att bedöma något alls innan man haft den i bilen med barnet i såklart, men den verkar bra såhär långt.
  • Linkken
    becka1989 skrev 2015-12-06 20:45:20 följande:
    Jaha ja mina syskon har kört på Britax och graco så har ingen koll alls och dom valde dom för att dom fått bra tester och så med säkerheten men får nog kolla runt en massa och så
    Jag tror nog egentligen att alla är ungefär lika bra, de har ju gått igenom samma säkerhetstester, annars skulle de ju inte få sälja dem. Man får väl gå på känsla bara, som med allt annat. :)
  • Linkken
    Obsession89 skrev 2015-12-07 11:39:07 följande:
    Jag börjar också gå den här veckan. Tycker det ska bli riktigt spännande, men kommer också få gå själv då mannen inte har möjlighet att gå ifrån jobbet:)
    Har ni kollat upp så man inte har möjligt till betald ledighet från jobbet för att gå på föräldrakurser? Åtminstone här i Finland lär det vara så... Bara ett tips. :)
  • Linkken
    En del av oss skrev 2015-12-07 17:24:54 följande:

Om man pluggar kan man ju inte få betald ledighet för att gå fub väl? Får hoppas vår är kvällstid.

Nej knappast, man får ju inte betalt för att plugga heller så... Vi håller tummarna för att det är kvällstid!
  • Linkken

Någon annan som börjat kräkas igen efter långt uppehåll? Vecka 28 nu och har kräkts två ggr den senaste veckan, innan dess kräktes jag knappt alls efter typ vecka 16-18 (minns inte riktigt längre). Usch och blä!

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?