Irmisans skrev 2015-12-09 17:26:20 följande:
Det är till och från. Jag njuter mycket när bebisen sparkar och när den reagerar på min och min killes beröring och våra röster. Då kan jag ana att det kommer vara värt det. I övrigt så är det riktigt kämpigt och jag njuter inte alls. Jag har haft väldigt svårt att acceptera att jag har mått så här dåligt så länge. Hade graviditeten varit planerad och om vi hade fått hinna känna någon längtan efter att skaffa barn så tror jag att jag hade lättare kunnat hantera att det blev så här bättre. Nu känner jag ibland när jag är riktigt låg att det känns som att jag blir straffad för något och att det kanske inte var meningen att vi skulle behålla barnet. Jag är glad över vårt beslut att behålla och ångrar det inte, men jag undrar om vi tagit samma beslut om vi vetat hur min kropp och mitt psyke skulle må under graviditeten. Då hade vi kanske inte vågat utan valt att vänta tills vi verkligen ville. Vi är ju bara 21 och det hade inte varit hela världen om det dröjt 5 år till.
Jag känner mig ändå positiv trots alla tunga känslor för jag har helt enkelt bestämt mig för att det här ska gå bra och jag kommer att klara detta. Jag är en person som alltid försöker tänka att varför ska man gråta när man kan välja att skratta istället. Sedan har jag en extremt stöttande sambo och kille som dessutom är min bästa vän. När jag inte orkar längre så hjälper han mig med precis allt. Vi är ett bra team och vi ger aldrig upp utan vi fortsätter bara. Har nog aldrig varit mer tacksam för min vinnarskalle än under den här tiden.
Hihi nu blev det ett långt svar men det var en fråga som var skön att svara på :)
Det var ett bra svar och jag förstår hur du tänker. Vi försökte ju så länge så jag lovade alla högre makter att om jag får bli gravid ska jag minsann inte klaga över någonting. Och visst har det varit ganska enkelt att inte klaga eftersom vi längtat så mycket. (Helt utan att klaga går det väl knappast att vara.. :p )
Men det låter som att du har en bra och sund inställning till det hela och det kommer säkert att gå bra för er! Nu hoppas vi bara att tiden som är kvar rusar iväg så att vi snart får våra små, då kommer säkert allt att kännas helt annorlunda.