• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Cissi90 skrev 2015-11-22 16:31:44 följande:

Jag har en super konstig grej som fastnat i mig. Jag känner mig onormal för min mage syns mycket och jag gått upp i vikt.. Jag är 19+3 idag.

Gick på fest igår och såg bilder och fick panik asså verkligen. Jag ville verkligen inte att magen skulle synas. Tror det är gamla hjärnspöken från mindre ätstörningar som kommer upp igen. Skäms verkligen! Asså jag älskar ju min bebis i magen och vill verkligen ha barn men magen gav mig sån panik. Typ "varför ser jag så stor ut?" Mina vänner har varit små nästan hela graviditeten och sen sista 10 veckorna ploppat.. Jag växte direkt och har mage samt stora höfter.

Folk är olika, det är nog det viktigaste att minnas! Vissa hålls små hela graviditeten, andra växer sig stora direkt. Jag tror alla nojar över sin mage, är den för liten blir man orolig över det, och samma gäller om man tycker man är för stor. Så länge inte bm tycker något är oroväckande så är det inte det heller, det mesta är ju normalt!
    Personligen är det stor skillnad på vilket humör jag är på. Vissa dagar framhäver jag magen så mycket det bara går och tycker den är jättemysig, andra dagar tar jag till de stora tröjorna och döljer den mera. Men nu i vecka 26 är det nog svårt att dölja och jag har blivit van med magen. Däremot tror jag inte att jag, som många säger, kommer att sakna magen sen. Jag längtar efter min vanliga kropp! Men just nu är det meningen den ska bli större, huvudsaken är alltid att bebisen har det bra. För det ÄR faktiskt bara några månader av livet detta gäller.
  • Linkken
    En del av oss skrev 2015-11-23 09:54:43 följande:

Är det normalt att känna av typ ömhet av livmodern eller om det är urinblåsan? Jag kan känna av hur det hugger till långt ner i magen vid vissa rörelser och det är verkligen obehagligt och gör ganska ont. Tycker även urinen luktar skitäckligt och starkt. Känner någon igen dett? Är i v.9

Är urinen mörk? Kanske du dricker för lite vatten? Annars är det väl rätt vanligt att man tycker urinen luktar mer, dels kanske den faktiskt gör det, men dels har du som gravid skarpare luktsinne. Men ge ett urinprov och be dem kolla för säkerhets skull.

Jag har också periodvis ömt långt ner i magen, speciellt då jag sätter mig upp i sängen och sådant. Tror inte det är något farligt, det går ju över sen efter en stund.
  • Linkken
    En del av oss skrev 2015-11-23 15:48:56 följande:

Nej tycker mest den är ljus. Men luktar illa, stank kaviar om den igår ha ha. Tog kontakt med min BM och ska få remiss på onsdag för urinprov. Kan ju vara progesteronet jag tar vaginalt som gör det fast det tar jag ju i slidan iofs, massa klumpar gryning massa man kan gräva ut med fingrarna så snuskigt.

Det onda långt ner vet jag inte vad det är, känt ilningar ibland i underlivet också.

Det som gör ont kan ju också vara foglossningar, de kan ju också kännas av i underlivet. Men ta upp det med din bm, hon vet nog detdär bäst!
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-11-25 18:23:21 följande:

Är helt orolig :( gick in i v 24 idag och jag har inte känt av någon spark på hela dagen, kan inte komma ihåg någon direkt kick igår heller..

Det lär ju vara helt normalt, men jag förstår dig precis!! I vecka 24 hade jag också flera dagar som var riktigt lugna och jag blev totalnojig! Men sedan i vecka 25 satte bebisen igång igen och kan nu vara riktigt vild på kvällarna. Kanske bebisarna bara tar lite paus där i vecka 24 och satsar på att växa ordentligt, och sedan sätter dom fart igen.
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-11-26 17:28:17 följande:

Vilken tur att jag klarade av att ha lite is i magen för nu sparkar hon för fullt :)

Vad skönt, då slipper du oroa dig! Man tar absolut hellre en hel massa sparkar (även om de skulle vara på natten och störa sömnen) än inga alls. Lillan hade nog bara vilodag. :)
  • Linkken
    S79 skrev 2015-11-30 12:09:55 följande:

Varning för klagoinlägg!

Jag har fått så himla ont i ryggen, blygdbenet och ljumsken, foglossning säger barnmorskan. Idag fick jag lov att gå hem från jobbet för jag hade så himla ont :( ska träffa en läkare på onsdag så får vi se vad han säger. Jag hoppas lite på en sjukskrivning faktiskt, inte alls vad jag vill egentligen men det funkar inte att jobba på förskola med denna värk! Att hitta en skön sovställning är också näst intill omöjligt! Jag blir galen!!

Någon som har något liknande? Tips på hur man kan lindra besvären kanske?

För att avsluta med något positivt så lever Pyret rövare mest hela dagarna nu! Så mysigt! <3

Jag har ju varit sjukskriven nu för ryggont, antagligen bebis som trycker mot en nerv i kombination med foglossningar. Jättesvårt att hitta bekväma ställningar att sova i och jag vaknar fortfarande varje natt med värk och måste byta ställning. Men jag köpte en såndär jättestor kroppskudde. Jag ligger på sidan och har kudden fastklämd mellan knäna och ända ner till mellan fötterna. Håller om den med armarna också så får axlarna slappna av också. Jag tycker den är jättebra och rekommenderar nog en sån. Det tar några nätter att vänja sig vid den, men nu är sambon snarast orolig att jag aldrig mer ska kunna sova utan den, haha!

Och sjukskrivning, absolut! Så att du får känna efter var dina gränser går, hur aktiv du kan vara och hur mycket vila du behöver. Den möjligheten har du inte på jobbet, så se till att få ledigt åtminstone en vecka eller så! Lycka till!
  • Linkken
    LMG skrev 2015-12-01 19:53:28 följande:

Nån mer som börjar få svårt att andas? Vecka 28 nu och trycket på lungorna är verkligen skit jobbigt tycker jag :( har ångest för jag vet ju att det kommer bli värre ju större bebis blir

Ja, ibland känns det nog av att det trycker på både här och där och det blir jobbigt med andningen. Bm sa till mig att det ofta blir så på kortare kvinnor. Vecka 27 här och jag börjar också inse att det nog kommer att bli rejält obekvämt ännu, magen växer ju snabbt nu och ska hålla på så i tre månader till! Det gäller att försöka hitta så bekväma ställningar som möjligt bara och lyssna på kroppen.
  • Linkken
    LMG skrev 2015-12-01 21:57:05 följande:
    Men jag är inte kort (173cm). Men hon verkar gilla att ligga och trycka sig uppåt haha, känner även sparkar högt upp nu. Snart får hon nog in en spark på revbenen
    Hehe, jaa mycket möjligt hon bara trivs bäst högre upp då. Min bebis drar mest åt högra sidan så jag blir alldeles sned ibland, haha! Inte mycket att göra åt, vi får gilla läget bara. Glad
  • Linkken
    En del av oss skrev 2015-12-02 08:20:28 följande:

Vilka busiga bebbar ni har. Lägga sig så mamma blir helt sne ha ha. Det låter lite kul men måste vara jobbigt att ha så.

Nja, speciellt jobbigt är det inte, ser mest kul ut när jag ligger bara och så känner jag mest av sparkar och rörelser på höger sida. Glad Ska jag vara ärlig är jag så otroligt tacksam över att jag fått må såpass bra och jag lovade ju mig själv från första början att klaga så lite som möjligt om jag fick glädjen att vara gravid. Så jag försöker hålla mig till det och tänka att diverse små krämpor som kommer inte är så farliga i slutändan. Glad
  • Linkken
    safiia skrev 2015-12-02 21:09:02 följande:
    Nej säg inte så :( tre månader låter dessutom mycket mer än 13 veckor...

Tror jag har börjat få foglossning jag med. Stickande smärta bak i ryggen/ höften, kunde knappt gå idag då det var som värst.

I morgon har vi kontroll ultraljud :) hoppas innerligt babyns njurar ser ut som de ska nu.
    Det har du rätt i, jag ska hålla mig till att bara prata om veckor från och med nu! :)
    Om det är till någon tröst behöver inte foglossningar betyda att du kommer ha grymt ont hela tiden, mina har kommit och gått lite och så länge de inte är riktigt jobbiga lär man sig leva med det rätt bra.
    Problem med sömnen tycks dock hålla i sig, men är väl lika bra att vänja sig vid man inte längre får sova åtta timmar i sträck...
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?