• Linkken

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

ofverberg skrev 2015-07-18 20:00:04 följande:

Jag äter en massa skit som godis och chips. Äter väldigt små mat portioner, men några mellanmål och frukt när illamåendet blir för jobbigt. Alltid ätit barnportioner men tycker jag äter mindre sen jag blev gravid. Får oxå ta och sluta med godis, inte bra som sagt att redan gå upp en massa.

Är det någon mer som tänkt skriva en gravid dagbok och ge barnet sen? Jag har skrivit när det varit något speciellt, skrivit sen jag fick reda på det och det är 1v sen imon :)

Jag skriver lite då och då i en "graviddagbok", men det är mest för min egen skull, för att hålla koll på symptom som kommer och går. Tror inte jag kommer att ge den till barnet sen, men säkert dela med mig en hel del ur den.

Intressant detdär, för min del har det gått precis tvärtom. Jag har inget sötsug alls sen jag blev gravid, och annars är jag den största godisgrisen i världen. Nu vill jag bara ha mat och frukt...

Vi har för övrigt bestämt oss för att inte ta reda på kön, det blir mer spännande så. Har ingen känsla alls ännu för vad det kan vara, kanske är det för tidigt ännu för att gissa något. Jag är nöjd oberoende! Glad
  • Linkken
    DesireeB skrev 2015-07-19 07:47:23 följande:

god morgon! idag gick jag in i vecka 6 (5+0) Skrattande
    Mina tuttar gör nått så fruktansvärt ont vanlig bh kan jag inte använda längre så en sport bh måste införskaffas! någon som har tips på någon bra?
    Är det fler än jag som vaknar tidigt varje morgon? har semester och då får man faktiskt sova längre än till 7 varje morgon Skrikandes

Precis samma här, redan innan kl. 7 slår jag upp ögonen. Ofta mår jag illa då och kan därför inte somna om. Så typiskt då man är såååå trött och dessutom har semester och vill vila ut.

Samma sak med tuttarna också, grymt ömma! För min del går det dock bra med en stabil bh, men att gå utan bh är helt otänkbart, så fort jag tar av den känns det som att tuttarna ska explodera. Aj.
  • Linkken
    elin1987 skrev 2015-07-19 18:20:08 följande:

Är det någon mer som har börjat "boat" ?:) jag har blivit näst intill manisk med att ha det kliniskt rent hemma. Rensar och slänger hur mycket som helst bara det allra nödvändigaste behåller jag. Längtar till soptippen öppnar imorgon har några säckar med saker jag inte vill spara haha.. Vännerna blev då glad när dom fick välja och vraka på 3 Ikea påsar med kläder :)

Hahaha, sådär är jag alltid annars! Skrattande Tyvärr (eller kanske är det en bra sak) har jag fått lägga min pedantiska personlighet åt sidan nu, för jag är alldeles för trött för att få något gjort överhuvudtaget. Längtar efter att få börja rensa och sortera och framförallt att ordna i bebisens rum. Men det får väl vänta lite ännu... Tror det är ganska vanligt att man känner som du gör, ut med det gamla för att göra plats för det nya. Glad
  • Linkken
    Migas skrev 2015-07-19 18:30:36 följande:

Jag undrar om det är stressen inför imorgon i kombination med lite sömn i natt som gör att jag känner mycket mer symptom i både mage, bröst och mer illamående idag gentemot igår? Eller kan symptom öka så markant över en natt? Hur mår ni andra?

Tycker nog symptomen varierar ganska ordentligt från dag till dag. Men håller med dig om att sömnbrist verkligen inte hjälper situationen just nu.
    Har haft en bättre dag med illamåendet, inte spytt och bara känt mig lite bakfull hela dagen. Dock såååå trött nu, det är helt sjukt! Brösten har också plötsligt växt och vill inte riktigt rymmas i bh:n mera...
  • Linkken
    pannkakan87 skrev 2015-07-19 22:43:21 följande:
    Min bebis hjärta skulle börja klappa den 14e läste jag på en sån där uträknare. Det känns mäktigt att tänka på. <3
    Såg en på instagram som hade lyssnat på sin bebis hjärta redan i vecka 8 med en sån där doppler hemma. Galet att det går att göra så! Själv skulle jag aldrig våga prova, tänk om man inte skulle hitta hjärtslagen! :O kan ju vara svårt även om det slår osv. Min bebis är bara stort som ett blåbär nu, hihi.
    Oj, var hittade du en sån uträknare? Det vill jag också kolla!

Hörde att man inte ska försöka lyssna hemma, lär vara väldigt svårt. Däremot tror jag nog det får bli ett privat ultraljud i typ v. 10, jag orkar inte vänta längre än så...
  • Linkken
    fraizer skrev 2015-07-20 20:54:51 följande:

Var på inskrivning idag så nu börjar det kännas verkligt. Är i v 10 (9+5) och ska tillbaka till bm om två veckor och ta blodprover.  Får inget ultraljud förrän v18 eller 19 här så det känns väldigt långt borta just nu. 
    Molvärken i magen har nu bytts ut mot ett illamående som jag inte alls gillar plus att jag skulle kunna sova dygnet runt. Den extrema matlusten finns inte alls här just nu pga av illamåendet så det händer lite i kroppen vecka efter vecka. 

Så roligt! Vi ska på inskrivning om en vecka och jag längtar verkligen! Ska också försöka få ett privat ultraljud i v. 10 eller så, även om alla här får ett i v. 12. Jag är otålig, haha! Och vill veta att allt är som det ska eftersom vi försökt så länge.

Jag har mått väldigt illa och kräkts på morgnarna i en vecka nu (dock spyfri idag), är nu i v. 8 (7+3) och är otroligt trött och helt utan energi hela dagarna igenom. Det är förstås rätt jobbigt, men åtminstone känner jag mig rätt säker på att den lilla växer som h*n ska då och inte har försvunnit någonstans. Vilar så mycket jag kan nu bara och hoppas jag börjar må bättre så småningom. Jag lovade mig själv att inte gnälla om jag hade sån tur att jag blev gravid, så jag försöker hålla fast vid det!
  • Linkken
    DesireeB skrev 2015-07-22 10:42:41 följande:

God morgon på er! Skrattande

jag ser att det är många som inte har berättat för sina föräldrar Förvånad

hur lyckas ni hålla det hemligt?!
    jag ringde så fort jag såg + på stickan haha
    men vi har dock försökt så pass länge nu så vi båda blev överlyckliga och ringde våra närmsta med en gång! även dom närmsta vännerna vet om det ;)

symtomen är som det har varit från första början molvärk och ont i tuttarna.
    men illamåendet har jag tack och lov klarat mig ifrån än så länge! lästa dock att det kan komma senare i graviditeten.. gick in i vecka 6 (5+3) idag Skrattande
    om två dagar ska vi till MVC ska bli så spännande! vill att det ska bli fredag nu!

ni som jobbar när ska ni berätta för chefen??

Det är sååå svårt att hålla det hemligt, vill ju bara berätta NU! Men jag vet att min mamma kommer att bli överlycklig och skulle något gå fel skulle hon bli förkrossad, och det vill jag inte riskera. Därför väljer vi att vänta med det tills det känns mera säkert. Men vi får se hur det går, jag mår väldigt illa och är så trött hela tiden. Fortsätter det såhär kan jag knappast hålla det hemligt fram till v. 12 (är i v. 8 nu)

Jag kommer säkert att berätta för chefen och kollegorna också sedan efter v. 12, ser ingen anledning att hålla det hemligt då mera och är ju bara bra om chefen får tid på sig att hitta en vikarie. Men där gäller samma sak, nu just har jag semester, men mår jag såhär illa då jag ska börja jobba igen åker jag antagligen på sjukskrivning. Jobbar inom vården och har ett rätt aktivt jobb, skulle inte fungera i nuläget. Men har redan gått in i v. 11 då semestern är slut så jag hoppas på att må bättre då.

Ursäkta för långt inlägg... Flört
  • Linkken
    Nyholmskan skrev 2015-07-23 10:57:02 följande:

Herreguuuuuuud vad dåligt flås man fått sista veckan då. Är jag ensam om det? Bar upp tvätten och är tvungen att sätta mig ner en stund o "catch my breath". Sammy när jag gick med hunden igår. Phue*

Samma här! Redan innan jag visste att jag var gravid var jag ute på en löprunda och det gick såååå trögt. Tänkte då bara att jag hade en dålig dag, men märker ju nu att det dåliga flåset sitter i. Försöker röra på mig ändå, men är ju inte lika roligt när man flämtar som om man vägde 250 kg...
  • Linkken
    S79 skrev 2015-07-23 15:57:54 följande:

Jag är fortfarande rätt så symptomfri. Det enda är väl att jag är väldigt trött och totalt osugen på att äta, mår inte illa men villl liksom inte äta...

Igår var vi på inskrivning hos bm. Alla prover såg bra ut så det var ju skönt. Fick även tid för RUL den 2 oktober, känns väldigt långt bort! Just det, enligt hennes snurra är BF den 29 februari. Spännande datum som hon sa... Jag håller nog ändå fast vid den 27e ;)

Ska du inte få något ultraljud innan oktober?? Vilken vecka är du i då?
  • Linkken
    Nyholmskan skrev 2015-07-24 00:39:25 följande:
    Ja helt galet! Tänker verkligen försöka ge mig ut o springa i morgon. Behöver röra på mig och jag vill helst inte gå upp så mkt i vikt då jag redan bär på 10 kg för mkt. Hoppas andan håller! Haha
    Jag saknar faktiskt träningen, innan jag blev gravid tränade jag 3-4 gånger i veckan, men nu just är jag så trött hela tiden att det mest bara blir kortare promenader. Jag hoppas verkligen jag ska komma igång snart igen, men löpningen får jag nog lämna nu ett tag, tuttarna gör för ont...

Lycka till med löpningen idag! Glad
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?