• S79

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Obsession89 skrev 2015-12-05 20:08:43 följande:

Vi har också köpt brio smile paketet :) har hört massa bra om vagnen! Längtar till man får använda den:)

Jag har också hört och läst massa bra om den så det blir nog toppen!

Glömde ju svara på frågan om föräldragrupp. Vår grupp börjar på tisdag, ska bli väldigt spännande! Tyvärr får vi se om jag kanske får gå själv för att sambon har svårt att komma från jobbet då grupperna är på dagtid :/ men bm tyckte att jag skulle gå ändå.

Har ni börjat gå på grupper?
  • S79

Jag har turen att en av mina bästa kompisar också är gravid. Hon är beräknad 6 veckor före mig. Dock är det hennes tredje och mitt första men vi kan prata mycket gravidsnack. Det är kul. Hon är väl den enda i min närhet som väntar bebis. Har en hel del kompisar som redan har smått som man kan rådfråga om alla dumma frågor som dyker upp :)

• S79
    Linkken skrev 2015-12-07 17:05:22 följande:

Har ni kollat upp så man inte har möjligt till betald ledighet från jobbet för att gå på föräldrakurser? Åtminstone här i Finland lär det vara så... Bara ett tips. :)

Jo så är det här också. Problemet för oss är att han har ett jobb där det är väldigt svårt att bara gå ifrån några timmar på eftermiddagen. Men han har pratat med sin chef och de ska göra sitt bästa för att han ska kunna följa med :)
  • S79

Idag var jag hos barnmorskan igen. Den här gången fick jag träffa en annan barnmorska istället för min. En lite äldre kvinna som inte alls var trevlig :( när hon skulle lyssna på hjärtat så hittade hon inget hjärtljud. Istället för att säga något lugnande om att det kan vara svårt att hitta så började hon fråga mig hur bebisen ligger, det kan väl inte jag veta? Är inte det hennes jobb? Men jag sa att jag har känt den mest i de nedre delarna av magen. Sen fortsatte hon att leta. Hon hittade något som lät i alla fall och då andades jag ut lite. Då säger hon bara lite snäsigt att det var min puls och verkligen inte bebisens. Hon frågade om jag över huvudtaget har känt bebisen röra sig. Och det har jag verkligen gjort! "Men jag menar har du känt den de senaste dagarna? Har du känt den idag?" Ja! Det har jag! Nu började jag bli irriterad och rädd. Nog för att jag känt bebisen under dagen men tankarna for iväg och tänkte att det är klart att den kan ha dött. :( till slut efter MYCKET letande så hittade hon navelsträngens swoshande "ja det är ju faktiskt ett kvitto på bebisen" fortsatte leta lite till och till slut hittade hon även ett fint hjärtljud. Fy jag hann bli så rädd. Jag är så glad att jag inte har henne som min ordinarie barnmorska... de resterande besöken är planerade med min egen barnmorska som jag uppskattar sååå mycket mer nu! Ingen rolig upplevelse men allt såg bara fint ut. Alla värden var bra och magen följer kurvan bra. :)

• S79

Hur tänker ni med bäddning i vagnen? Vårt pyre är ju beräknat den 28/2, hur mycket behöver man? Ska man köra täcke/filtar eller åkpåse? Hur mycket kläder på lillskrutt? Ännu en djungel med frågor ;)

• S79

Tack för svar om hur ni tänker angående bäddning.

Det här med kudde eller inte är en annan fråga jag har tänkt mycket på. Efter mina googlingar så verkar rekommendationen vara att man ska ha en kudde från början som även barnets axlar ska ligga på. Sen när barnet har lärt sig att vända sig från rygg till mage själv ska man ta bort kudden.

• S79

V.31 här och nu börjar jag känna mig rätt så osmidig, trots en viktuppgång på endast 1kg än så länge. Däremot har jag mycket besvär av foglossningen. Det är svårt att hitta bekväma ställningar att sitta, stå eller ligga i.

Längtar tills Pyret är fött, men inte efter förlossningen ;) barnrummet är nästan klart, bara lite småsaker som saknas. Är så mysigt att gå in där och se spjälsängen och vagnen stå där och vänta. :)

Hur har ni det?

• S79

Idag var jag hos bm igen och fick träffa min egen bm den här gången. Det kändes mycket bättre än sist, allt såg bra ut, bebis ligger med huvudet neråt och hjärtat slår på så fint. :) jag har dock fått nåt konstigt tryck i huvudet när jag ligger ner, typ som att man har hängt uppochner och allt blod har samlats i huvudet. Men det var tydligen också normalt, beror på att livmodern trycker på pulsådern när jag ligger på rygg, så från och med nu är det sidoläge som gäller.

Vecka 32 nu, tänk att det bara är typ 2 månader kvar! :)

• S79
    elin1987 skrev 2016-01-18 11:14:37 följande:

Det var inget farligt kom just från vårdcentralen :) bara vätskeansamling men jag blev sjukskriven veckan ut och nästa vecka går jag på graviditetspenning så nu är det slut jobbat för mig för detta år :)

Skönt att allt var ok. Visst är det en konstig känsla när man tänker på att det dröjer ett tag innan man ska jobba igen? Jag blev sjukskriven fr.o.m. 30 november och nu har jag graviditetspenning fram till pyret kommer.
  • S79

Igår kväll tyckte jag att pyret i magen var väldigt stilla, jag försökte få igång den med puffar och tryck men kände inget gensvar. Samma sak i morse så då ringde jag förlossningen. Fick prata med en barnmorska som sa åt mig att lägga mig ner på vänster sida i två timmar och räkna rörelser. Minst 10 st skulle det vara. Jaha tänkte jag och fixade i ordning en film att se på under tiden. Sen ringde hon upp igen och sa att hon hade ångrat sig och ville att jag skulle komma upp på en undersökning. Väl på förlossningen mätte de bebisens hjärtfrekvens och tog blodtryck på mig och allt såg bra ut. Den har väl bara lite mindre plats att röja runt på nu. Men det var skönt att få komma dit och kolla upp det :) så nu fortsätter vi vänta och hoppas att den kommer snart, eller ja ganska snart men inte för snart ;)

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?