• S79

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Linkken skrev 2016-01-22 08:26:24 följande:

Hur går det för er nu, tjejer?

Jag går in i vecka 35 imorgon och nu börjar det nog vara ordentligt obekvämt och jag ser verkligen fram emot att få slippa vara gravid och träffa bebis. Har fortfarande stora problem med foglossningar, ont i ryggen och numera också riktigt ömma revben då bebisen ligger och trycker upp rumpan precis där. Sover väldigt dåligt och känner mig allmänt lite seg. Fortfarande väldigt lycklig och egentligen rätt nöjd, men det ska bli så skönt att slippa värken. Nåväl, drygt fem veckor kvar nu, det måste ju gå!

Jag går in i vecka 36 på söndag och även jag börjar bli riktigt less. Kroppen gör ont, det mesta är obekvämt, jag kan typ inte resa mig upp utan att få sammandragningar. Bebis ligger och trycker på revbenen som är alldeles ömma och jag har världens halsbränna :/ men utöver det så går det ganska bra. Hehe. Men jag längtar tills pyret är ute! Blev extra påmind om det häromdagen när min bästa kompis fick sin lilla skrutt. Jag vill också! Så vi kan vara mammalediga ihop sen :)

Både jag och min storebror är födda för tidigt (v.38 respektive v.36) går sånt i arv tro? Men det känns inte som att det är något på gång än i alla fall. Känns som att den här kommer vänta till typ vecka 60 med att komma ut :P
  • S79
    I norr skrev 2016-01-26 10:40:44 följande:

Halloj!

Tänkte höra med er som är lr kanske främst Nilson nyss blivit sjukskrivna vad ni är sjukskrivna för och om det va problem att övertyga läkaren?

Jag har haft turen att må väldigt bra under hela graviditeten går in i v 34 imorgon. Nu har jag som jag skrivit tidigare otroliga domningar i händerna och värk i handlederna och underarmarna. En natt i helgen började jag gråta för att det tog så ont. Detta gör ju såklart att man sover skitdåligt och får värk mer och mer även under dagarna. Är egentligen enda riktiga besväret jag har men är även helt slut efter en arbetsdag för att inte tala om efter en arbetsvecka. Kände mig typ helt sjuk i fredags och även under helgen så har stannat hemma från jobbet måndag å tisdag för att vila. Har oxå svag mensvärk och lite svaga sammandragningar i underlivet.

Ska träffa en läkare på torsdag för att försöka få bli sjukskriven halvtid men är grymt orolig att hon bara kommer säga att det är normala graviditetsvesvär. Står ju överallt att trötthet å ryggvärk ej är grund för en sjukskrivning samtidigt som det står överallt att man ska vila upp sig inför förlossningen. Vill ju inte börja ta av bebisdagarna än...

Sorry för lååååångt inlägg...

Jag blev sjukskriven i vecka 28 på grund av min foglossning. Jag jobbar som förskollärare och det blev omöjligt för mig att klara av mitt jobb. Höften låste sig så jag inte kunde gå, det ilade och strålade i benen och jag hade väldigt ont. Jag kontaktade läkaren hos min MVC och han sjukskrev mig utan några konstigheter. Han undersökte mig lite grann genom att böja mina ben på olika sätt och jag fick säga till när det gjorde ont. Sen frågade han hur jag sov på nätterna och jag svarade att det gör jag inte för det gör för ont, svårt att hitta någon ställning som är bekväm. Vilket han förstod helt. Så för mig var det inte alls svårt. När jag sen slutade jobba och fick ta livet i min egen takt så blev även mina besvär mycket lindrigare så jag hade nästan dåligt samvete för att jag var hemma. Men det är välbehövligt för jag vet att jag inte skulle må såhär bra om jag inte fick ta allt i min egen takt.

Hoppas att det löser sig för dig med. Du har inte ansökt om graviditetspenning?
  • S79

Här blev det en riktig sväng i bebisuppladdningen. Min pappa gick bort för ett par dagar sedan. Så från att ha hoppats och önskat att bebis ska komma NU går jag nu och hoppas och önskar att den ska stanna kvar minst 2 veckor till så jag kan vara med på begravningen. Och från att gå här hemma och bara mysa och förbereda allt till bebis är det nu fokus på helt andra saker, typ planera begravning. Jag har inte riktigt hittat balansen mellan den stora sorgen och lyckoruset som bor i min kropp samtidigt just nu. Får dåligt samvete vad jag än känner. Usch inte alls så som jag hade tänkt att sista veckorna innan bebis skulle vara :(

• S79
    Obsession89 skrev 2016-02-15 21:45:53 följande:

Har varit inne och kikat men inte skrivit på länge! Bebis kom i lördags morse 9 dagar före Bf och är världens finaste pojke! Förlossningen gick otroligt bra, hade dock förväntat mig mer smärta!

Stort grattis! Skönt att allt gick bra! :)
  • S79

Jag går in i vecka 40 nu! Herregud var tar tiden vägen? Min pappas begravning är avklarad och sakta sakta börjar fokus komma tillbaka till bebis. Känns skönt. (Förlåt för lite deppigheter i tråden tidigare) dock känns det som att bebis inte vill komma ut någonsin, har absolut inga känningar alls! Det enda är att det nyper till i ljumskarna ibland men det tror jag inte är så mycket förlossningstecken... Nu vill jag ju bara att den ska komma ut ju! Blir nog en marsbebis istället för februaribebis det här.

• S79

Min sambo jobbar ganska nära hemmet men har ett jobb som han inte bara kan åka ifrån. Är han på kontoret är det inga problem, då kan han vara hemma på tio minuter, men är han ute på jobb måste han först få tag på någon som kan hoppa in istället för honom och hur lång tid det tar beror ju på om det finns någon annan ledig eller inte. Det känns lite stressande men jag hoppas att det kommer gå bra :)

• S79
    LMG skrev 2016-02-24 10:51:00 följande:

Hade också en väldigt stark känsla av att min lilla skulle komma tidigare. Nu är det 4 dagar kvar till bf och verkligen inte ett ända litet tecken på att hon vill titta ut, så har ställt in mig på att gå över tiden.. Så tröttsamt. Hoppas din magkänsla stämmer i alla fall :)

Precis samma här. Har ju också 4 dagar kvar till BF och det finns absolut inga tecken alls på att en förlossning skulle vara nära. Så tröttsamt! Jag hoppas att den väljer att komma ut snart! Är tacksam att jag ändå mår så bra som jag gör och orkar sysselsätta mig om dagarna. Hade jag bara kunnat ligga på soffan hade jag blivit galen tror jag.

Var hos barnmorskan idag och allt såg bra ut, får väl se om jag kommer dit på nästa besök om två veckor eller om lillskrutt har valt att komma då. :)
  • S79

Nu får den lilla faktiskt ta och komma ut, jag blir snart galen av all oro över att något ska vara fel. Igår när sambon kom hem från jobbet så gosade han lite med magen och sa "värst vad lugnt det är därinne idag". Precis det hade jag gått och tänkt hela dagen. Det var inte mycket rörelser alls, började fundera på om jag hade känt den överhuvudtaget under dagen. Vi avvaktade under kvällen och jag buffade på magen, drack kalla drycker och hoppade runt lite men inget hände. Till slut ringde vi förlossningen och fick komma in på kontroll. Kopplades till ctg och det kunde konstateras att allt var bara bra. H*n hade väl bara en vilodag eller nåt. Fick även göra ett ultraljud som även det såg bra ut! Så roligt att få se skrutten igen! Försökte se om det är en kille eller tjej men det lyckades jag inte med. Vi kunde i alla fall åka hem vid 00.30 med betydligt lugnare tankar i huvudet. Hoppas att det är dags att föda nästa gång vi är där, och att det inte dröjer så länge...

• S79
    Linkken skrev 2016-02-25 12:59:28 följande:

Har hört från rätt många att bebisar kan ta någon lugnare dag och vila upp sig precis innan förlossningen sätter igång, kanske är det precis det din bebis gör. Hoppas på det! :)

Här är det min sista dag som gravid, en helt ofattbar tanke!! Otroligt många tankar i huvudet idag, men jag är säker på att de alla lugnar ner sig så fort liten är född. Ni får hålla tummarna för mig imorgon bitti, för då gäller det! :)

Ja jag har också hört det så jag håller tummarna att det drar igång snart!

Stort lycka till till dig imorgon!! Tänk att du har din lilla bebis snart! :D
  • S79
    Linkken skrev 2016-02-25 17:49:57 följande:

Haha, nej knappast! :) Tur att vi ska iväg tidigt på morgonen och inte behöver vänta där särskilt länge innan bebisen kommer! :)

Hur har det gått?

Här lyser bebis med sin frånvaro. BF imorgon men det blir nog ett marsbarn..
  • S79
    Natalila skrev 2016-02-28 12:51:07 följande:

Enligt bf listan så är de ju två stycken som har dagens datum, hur går de för er? :)

Jag har haft BF idag men det är tvärlugnt här. Jag och sambon har varit ute och gått och njutit av solen och åkt och handlat det sista till bebis. Jag har hela tiden trott att den ska komma på skottdagen, vilket jag inte vill egentligen, men det verkar inte som att det blir så heller. Jag är helt inställd på ett marsbarn :)
  • S79
    LMG skrev 2016-03-04 10:24:17 följande:

Bf+5 här och jag vill typ bara gräva ner mig och gråta hela helgen.. Är så sjukt less nu.

Blir inte bättre heller när folk skriver och tjatar och frågar om inte bebisen är påväg eller om jag inte ens har minsta lilla känning att hon vill ut :( har jag otur lär jag vänta tills den 18onde Mars innan det blir igångsättning också, det ger mig panik

Samma känslor här. Idag (fredag) är det BF+5 och inga tecken alls. Hade en hel del sammandragningar som var värre än tidigare häromnatten men de slutade lika tvärt och nu är det lugnt igen. Jag blir så himla less!! Kan den inte bara ta och komma snart! När man ringer till folk (typ mamma) så tror dom direkt att bebis är född och låter så besvikna när det inte är så, dom längtar så mycket säger dom. Ja, det är ingenting mot vad jag känner tänker jag då... Aaaah! Kom nu bebis!!!
  • S79

Här har just 41+3 passerat. Jag är så sjukt less på att vara gravid nu, vill ju träffa lilla pyret snart! Har i alla fall fått tid på förlossningen på söndag för att undersöka om jag kan få sättas igång då. Hade helst sluppit det så det får mer än gärna dra igång innan dess.

• S79
    LMG skrev 2016-03-06 00:04:48 följande:

Här gick det undan. 22.01 kom våran lilla tjej till världen :) hann inte ens med lustgas först jag fick krystvärkar

Stort grattis!!! :)
  • S79
    Linkken skrev 2016-03-10 10:45:31 följande:

Ser att det är flera nu som bara sitter och väntar på att förlossningen ska komma igång. Jag håller tummarna för er allihopa! Vill också säga att det faktiskt är okej att vara trött på graviditeten mot slutet. Jag hade dåligt samvete över det ett tag, men det är helt onödigt. Det ÄR tungt att vara gravid och det är ju bara bra att man längtar efter att få träffa sin lilla.

Imorgon blir min son två veckor gammal, och jag får bara instämma i den stora skaran föräldrar som säger att tiden verkligen går sjukt snabbt. Jag tar verkligen tillvara på tiden nu och njuter av alla stunder med honom, också nattammandet.

Hur känner ni nu när denhär tråden snart inte direkt är aktuell längre? Vill ni fortsätta hålla kontakten här? Går ju alltid att starta en ny tråd med samma gäng, om ni är intresserade...

Det vore kul att fortsätta tycker jag (om min bebis behagar komma någon gång). Kanske i en ny tråd så kan alla nya få ta över den här :)
  • S79

I måndags (42+1) kom äntligen vår lilla tös! Vi som var helt "säkra" på att det var en kille i magen blev lite chockade. Men det är så underbart!

Förlossningen blev långdragen, ca 24 timmar hemma och sen 16 timmar på förlossningen. Som många andra skrivit: epiduralen är fantastisk!! Slutade dock med sugklocka då både jag och lillan var väldigt trötta, hennes hjärtljud gick ner och det blev bråttom att få ut henne. 5 drag med sugklocka som inte riktigt fäste som den skulle så den lossnade och till slut fick jag ut henne själv. Vilken känsla! Trots att hon är född så sent vägde hon bara 3175 gram och var 51 cm lång. Vi blev kvar på BB till i torsdags kväll för hon blev lite slö och loj dygn 2 så hon fick gå genom massa olika prover. Men allt såg bra ut så till slut släppte de hem oss. Nu bara njuter vi i lugnet hemma med vår fina underbara tjej!

• S79
    safiia skrev 2016-03-19 18:37:23 följande:

Grattis s79 och I norr! <3 men hade dom sagt och sett på ul att det skulle bli pojkar? Eller var det bara en känsla? :D spännande med överraskning om man är helt inställd på att det är ett visst kön.

Jag ska pröva med bastu idag och se om det skulle få igång något ;)

Tack så mycket! Vi hade bara en känsla av att det var en pojke vi hade inte kollat på ul. Men nu när hon är här känns det så självklart att det var just hon som låg därinne.
  • S79
    Cissi90 skrev 2016-04-15 23:52:37 följande:

Vår tjej kom i morse kl 09 :) allt gick super fint! Hon är stor som tusan (4kg) inte konstigt jag har haft ont liksom.

Jobbigt med snittet, svårt att röra mig för att ta dottern och att kissa. Förutom det är jag så himla glad.

Stort grattis! Njut nu så mycket du bara kan! Den första tiden är så mysig! Vår tjej har nu hunnit bli 1 månad och har just spräckt 4-kilosgränsen ;)
Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?