• Cissi90

Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?

Hej allihop!

Idag slog jag i magen i handfatet (Akta er för halt golv i badrummet) är i v 35.

Allt såg bra ut, gjort CTG osv. Men, när vi gör ultraljud för att kolla till kakan osv så ser läkaren att min lilla vänt sig med huvudet upp igen.. Hon har legat ner i typ tre veckor ganska rejält. Då började läkaren prata om vändningsförsök eller kejsarsnitt om hon inte lagt sig ner igen vecka 37.

Någon som varit med om det förut? Kan ni berätta hur det känns/går till?

• Cissi90

Någon mer än jag som är sjukt illamående när ni ligger ner? Är i v37 nu och har sjukt svårt att gå pga foglossningen.

Tjejen har också vänt sig uppåt istället.. Ska på ultraljud på tisdag och om hon inte vänt sig ner ör det vändningsförsök på onsdag.

• Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-27 19:21:43 följande:

Jag är i samma vecka som dig men jag är lite lätt illamående i stort sett hela tiden. Aptiten är totalt borta och hade det inte varit för knodden så hade jag kunnat klara mig helt utan mat känns det som. Har inte alls mått så här tidigare men min lille sitter också på rumpan och min barnmorska tror att huvudet trycker på magsäcken och därför krånglar aptiten.

Jag upplever ett annat intressant fenomen när jag ligger ner, det känns som att luften går ur mig, nästan som att tappa andan och det spelar ingen roll hur jag ligger utan samma känsla... lite läskigt!

Du får jättegärna uppdatera när du gjort vändningsförsöket, hur du upplevde det och om det gick vägen

Samma här! Jag äter för hon i magen ska få i sig något men är konstant illamående. Ska också prata med BM om det.. Kan ju vara som din sa.

Ska på ultraljud först för att se om hon lyckats vända sig själv eller inte. Säger till om det blir vändningsförsök och hur det gick:)
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-27 19:21:43 följande:

Jag är i samma vecka som dig men jag är lite lätt illamående i stort sett hela tiden. Aptiten är totalt borta och hade det inte varit för knodden så hade jag kunnat klara mig helt utan mat känns det som. Har inte alls mått så här tidigare men min lille sitter också på rumpan och min barnmorska tror att huvudet trycker på magsäcken och därför krånglar aptiten.

Jag upplever ett annat intressant fenomen när jag ligger ner, det känns som att luften går ur mig, nästan som att tappa andan och det spelar ingen roll hur jag ligger utan samma känsla... lite läskigt!

Du får jättegärna uppdatera när du gjort vändningsförsöket, hur du upplevde det och om det gick vägen

Hon låg med huvudet uppåt fortfarande. Ska göra vändningsförsök nästa vecka då dom hade fullt denna veckan. Om det inte går så blir det kejsarsnitt veckan efter
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-29 15:57:38 följande:

Känns lovande att dom små redan nu är envisa och vet vad dom vill .

Tror att planen är nåt liknande för mig, bm på torsdag så det blir nog vändning nästa vecka och om det inte funkar så snitt veckan efter. Hur känner du inför ett ev. snitt?

Jag har varit så laddad inför förlossningen och sett fram emot den men har vetat i flera månader att min skrutt har huvudet upp och min bm är tveksam till att den går att vända så det tog ett tag men nu är jag mer inställd på snitt. Min bebis sitter helt fast på höger sida av magen med fötterna bredvid huvudet, kan inte vara skönt.

Försöker också se det som envishet och att hon är bestämd haha.

Jag har en tanke som jag skäms lite för "har jag kämpat såhär i 9 månader och nu ska dom bara skära upp och plocka ut?!" Haha. Känner mig lite snuvad på förlossning liksom. Men så länge hon kommer ut säkert och välmående så är jag nöjd egentligen.

Hur känner du? Ja om bebis ligger sådär fastkilad så förstår jag verkligen varför snitt är aktuellt. Hoppas bebis vänder på sig ändå så fötterna får komma ut :)
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-30 11:43:45 följande:

Jag har varit väldigt besviken, nedstämd och kanske lite arg just för att det aldrig har funnits nåt annat alternativ än en vaginal förlossning i min värld. Jättehäftigt med förlossningen tycker jag och har verkligen sett fram emot den och så blir det med största sannolikhet inget. Min bebis vände sig med rumpan ner redan i vecka 18 så den har suttit så ett bra tag.

Jag har peppat mig själv istället med att det bara är 3% som sitter med rumpan ner så nu är bebis ytterligare lite extra speciell. Precis som du säger är det viktigaste att bebis mår bra, jag har dock blivit varnad att eftersom min bebis har suttit så länge på rumpan så kan det bli skena för höfterna men det är inget farligt och väldigt sällan att det inte blir bra.

Massa positiv energi till dig! Förstår vad du menar. Min lilla vände sig helt plötsligt bara :/
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-03-31 21:25:28 följande:

Tack detsamma, som sagt dom mår ju bra iaf våra små envetna bebisar .

Var hos bm idag och läget kvarstår så på tisdag ska vi göra ett försök att vända, hoppas hoppas. Det ser inte så ljust ut men jag tar chansen att få se bebben en gång till och kanske få veta hur mycket den väger . Känns väldigt konstigt att om den inte går att vända så är bebis här inom två veckor. Längtar så mycket nu!

Känns Så overkligt typ? Haha
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-05 21:36:57 följande:

Idag gjorde jag mitt vändningsförsök och som jag misstänkte gick det inte alls men jag fick jättefint bemötande och det var på sin höjd obehagligt när de försökte vända bebis. Har inte tagit reda på kön men det är en lite mindre bebis som mår toppen.

Blev lite förvånad för jag har fått tid för snitt bara tre dagar innan beräknad och idag när jag kopplades upp på ctg visade det sig att jag har regelbundna värkar. Märkte i helgen att nåt ändrades och jag fick förvärkar och mensvärk och ändå ska jag vänta två veckor på snitt... kan bli intressanta två veckor .

Lycka till med din vändning Cissi90, det var lätt värt ett försök iaf

Tänkte gå in nu på morgonen och skriva om hur nervös jag är. Fick reda på igår att min bästa vän som skulle varit med på förlossning inte kommer hem till Sverige så är både lite ledsen och nervös.

Vad bra att det inte gjorde så ont! Varför väntar de så länge med snitt? I hopp om att bebis vänder sig ändå kanske?
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-06 10:31:12 följande:

Oj ja det förstår jag känns ledsamt, är du helt själv nu eller har du nån kille/sambo som ska vara med?

Är du nervös för vändningen så kan jag lugna med att det var lite obehagligt men alla var supergulliga . Är det idag du ska göra ditt försök?

Vet faktiskt inte varför dom väntar om det har med bebis att göra eftersom den är åt det lilla hållet men den väger ändå runt 2,9 kg och mår toppen. Ska på ordinarie besök till bm idag så då ska jag passa på att fråga en massa då .

Jag har som tur är en fantastisk sambo, men är lite jobbigt när man planerat för något som blir ens trygghet :)

Min vändning lyckades inte heller, jag hade tyvärr en helt annan upplevelse då hon satt fast och det gjorde något otroligt ont. Trodde mina revben skulle gå av typ då hon sitter där och antagligen spjärnar emot.

Totalt slut och sovit fem timmar nu här hemma. Deras snitt tider var ganska fulla så fick åka hem så ska dom ringa mig i morgon när det blir :) känns så tråkigt men så länge jag får ut henne säkert!

Ja då är bebis jätte fin ju! Hoppas du får svar på alla frågor :)
  • Cissi90
    Cissi90 skrev 2016-04-06 17:07:36 följande:

Jag har som tur är en fantastisk sambo, men är lite jobbigt när man planerat för något som blir ens trygghet :)

Min vändning lyckades inte heller, jag hade tyvärr en helt annan upplevelse då hon satt fast och det gjorde något otroligt ont. Trodde mina revben skulle gå av typ då hon sitter där och antagligen spjärnar emot.

Totalt slut och sovit fem timmar nu här hemma. Deras snitt tider var ganska fulla så fick åka hem så ska dom ringa mig i morgon när det blir :) känns så tråkigt men så länge jag får ut henne säkert!

Ja då är bebis jätte fin ju! Hoppas du får svar på alla frågor :)

LovisaC1982 skrev 2016-04-06 10:31:12 följande:

Oj ja det förstår jag känns ledsamt, är du helt själv nu eller har du nån kille/sambo som ska vara med?

Är du nervös för vändningen så kan jag lugna med att det var lite obehagligt men alla var supergulliga . Är det idag du ska göra ditt försök?

Vet faktiskt inte varför dom väntar om det har med bebis att göra eftersom den är åt det lilla hållet men den väger ändå runt 2,9 kg och mår toppen. Ska på ordinarie besök till bm idag så då ska jag passa på att fråga en massa då .

Har en* skulle det såklart stå haha
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-06 22:36:33 följande:

Oj vad läskigt att du fick en sån otrevlig upplevelse, jag tyckte det värsta var när läkaren grävde runt där nere för att komma in under rumpan. Det var inte så trevligt men hon försökte bara några gånger och sen fick hon kasta in handduken.

Skönt att du har din sambo, jag är ensamstående och har min fina mamma med mig på alla äventyr. Hon får vara med om en del saker som hon aldrig har gått igenom trots tre egna barn. Jo jag var också rätt trött igår efter anspänningen och slocknade två timmar på soffan när vi kom hem.

Jag har faktiskt varit mer nojig idag och verkligen känt efter så bebis rör sig och verkar må bra, jag har ju i princip aldrig känt några sparkar så nu känns det ändå bra att bebis snart är här

Har precis som du varit extra uppmärksam. Rör hon sig, hur rör hon sig, var det verkligen en spark osv osv. Har precis som du en väldigt lugn bebis och det har hon varit hela tiden så länge man inte trycker på magen haha.

Starkt av dig och fint att du har en så bra mamma!

Ja det var absolut inte en rolig upplevelse jag blev helt spänd i hela kroppen pga att det gjorde så ont och hon satt fast. Var nog skönaste sömnen jag har haft efteråt haha.

Fick snitt dag nu på onsdag. Är beräknad 23e. Känns skönt faktiskt.
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-07 23:32:36 följande:

Åh vad spännande, då är det inte långt kvar. Jag är beräknad samma dag men fick som sagt tid först den 20:e.

Jag blev också spänd och mamma blev jättenervös men det var fort över iaf. Efteråt levde bebis rövare men igår var det lugnt igen så den vilade väl upp sig efter den tuffa upplevelsen.

Jag däckade på soffan när vi kom hem och sov som en död så även om jag inte kände mig nervös så satte det sina spår haha.

Du får gärna uppdatera när du har gjort snittet och känner att du orkar skriva nån rad . Stort lycka till, snart är våra små äntligen här

Ja nu flyttade dom fram till 15e men ändå bra liksom :)

Absolut vi hörs av! Lycka till du också :)
  • Cissi90
    Linkken skrev 2016-04-08 09:49:28 följande:

Ser att ni är två som kommer att få planerade snitt nu. Jag förstår om det känns jobbigt då ni hade tänkt er det hela annorlunda, men jag vill bara säga att ni inte behöver oroa er. Det kommer att gå hur bra som helst, läkarna är vana och duktiga och vet vad de gör. Jag är åtminstone supernöjd med mitt snitt och har mått väldigt bra efteråt också, så det kommer nog att gå bra för er med!

Skönt med lite pepp på vägen! Tack! :) grattis till fina bebisen
  • Cissi90
    LovisaC1982 skrev 2016-04-12 07:51:46 följande:

Hej! Här går det fort i svängarna, efter att ha blivit nekad att komma in på kontroll på torsdagen eftersom jag trodde att det var nåt på gång så löste min ordinarie barnmorska det på fredag och 4 timmar senare kom min lille kille med akut snitt. Det var en stor välmående kille som gömde sig där inne, 3455 g och 49 cm lång. Jag blev så nervös men vilken underbar personal, helt grym upplevelse. Vi mår bra men jag mår dåligt mentalt och ska be om hjälp för att hantera det som hände

Stort stort grattis! Skönt att han är ute säkert och välmående. Prata med sjukhuset eller MVC om hjälp för psykiska delen.

Vi har snitt i morgon :)
  • Cissi90

Vår tjej kom i morse kl 09 :) allt gick super fint! Hon är stor som tusan (4kg) inte konstigt jag har haft ont liksom.

Jobbigt med snittet, svårt att röra mig för att ta dottern och att kissa. Förutom det är jag så himla glad.

Svar på tråden Nygravid med första barnet - någon som vill följas åt?