• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 21:55:40 följande:
    Jag avfärdade bara dina påståenden om "väldigt störd kvinnosyn".

Vad var det som var tänkvärt med Zara Larasons sommarprat?
    Ja, varför gjorde du det? Har man inte en väldigt störd kvinnosyn när man som du kopplar på autopiloten med:
    "Du har bara en rigid syn på vad sund kvinnosyn är. Majoriteten män har störd kvinnosyn med dina mått mätt." utan att du har en aning. Jag har däremot lagt saker som du har sagt på minnet och har något att uttala mig om.

Att hon vet vad hon vill, är oerhört tydlig och balanserar på randen av odräglig kaxighet utan att passera gränsen utan istället visar en sårbarhet. Hon når ut och når fram och även om du inte vill lyssna på henne så gör så många andra det att du inte kommer att undkomma henne helt, så det är lika bra att ha hört henne first hand. Hon är bara 17 år och med hennes raketframfart är det hissnade att tänka sig vad hon kan komma att hinna uppnå i livet.
  • Ogenomtänkt

Har du inte sett den jätteroliga grotesco sketchen om hitlers svensexa? Producerad av SVT och finns på youtube.

(Ledsen att behöva ödeläggadin "intressanta" argumentation här i ämnet satirer på SVT.... ????)

Gert skrev 2015-07-28 11:49:18 följande:

Enda anledningen jag kan komma på att SVT inte har några problem med att producera Stalinkomedier men inte Hitlerkomedier är att SVT är lika röda som Stalin.

• nihka
    Har gjort det skrev 2015-07-28 22:28:42 följande:
    Jag har lyssnat på programmet och hon säger många tänkvärda saker men jag ställer mig samma fråga som någon innan: Varför är det okej att hata män?

Var ska alla män buntas ihop med psykfallen? Vad är vitsen med det?

Vad är det för skillnad på att hata alla män för att några är idioter mot rasister som hatar alla  alla invandrare för att några är idioter?

Kan någon förklara??
    Hon säger ju uttryckligen att hon inte hatar alla män och räknar upp exempel på män hon älskar och att hon hatar machokulturen och långt ifrån alla män omfattas ju av den.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-28 23:29:49 följande:

Ja, varför gjorde du det?

För att du inte vet vad jag har för kvinnosyn mer än i enstaka fragment.
  • Smecker
    FDFMGA skrev 2015-07-28 23:23:12 följande:

Jag vet - och i vanliga fall behöver man inte kommentera Grindslantens små utbrott,  men just i den här tråden så anser jag att hen indirekt uppmuntrar till brott genom att skriva "Män inser att kvinnor inte kan styra och tar rodret. Problemet är att vissa kvinnor inte förstår sitt eget bästa utan har svårt att acceptera detta /.../ kvinnohat är en naturlig reaktion då det är en konsekvens av mäns förakt för kvinnors sätt att hantera makt".

Och mot bakgrund av att Zara Larsson har utsatts för näthat med döds- och våldtäktshot för sina åsikters skull så tycker jag att Grindslanten inte bara legitimerar näthatet utan att hen också uppmuntrar det genom att påstå att det är en naturlig reaktion.

Här tycker jag att hens känslovallningar är motbjudande, i vanliga fall är de bara skrattretande.

Fast det blir ju lite fel med tanke på vad han tidigare har skrivit som sitt äktenskap. Och den indirekta implikationen, vad är en man som inte förmår ta rodret ens i sitt eget äktenskap? Grundar sig hans hat på självförakt, eller en internaliserad insikt om en förlorad och förlegad mansroll?

Så många frågor.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • grind
    nihka skrev 2015-07-28 23:29:49 följande:

Att hon vet vad hon vill, är oerhört tydlig och balanserar på randen av odräglig kaxighet utan att passera gränsen utan istället visar en sårbarhet. Hon når ut och når fram och även om du inte vill lyssna på henne så gör så många andra det att du inte kommer att undkomma henne helt, så det är lika bra att ha hört henne first hand. Hon är bara 17 år och med hennes raketframfart är det hissnade att tänka sig vad hon kan komma att hinna uppnå i livet.

Det är ju starkt att bli så framgångsrik sångerska. Fast det är ju också det hon är omtalad för och inte sina politiska alster.
  • nihka
    Ogenomtänkt skrev 2015-07-28 23:34:45 följande:

Har du inte sett den jätteroliga grotesco sketchen om hitlers svensexa? Producerad av SVT och finns på youtube.

(Ledsen att behöva ödeläggadin "intressanta" argumentation här i ämnet satirer på SVT.... ????)

Jag hörde en gång på radion en satir på Nalle Puh där Nasse i värsta gestapostil  och med tysk bytning på svenska röt åt de andra djuren och började skjuta vilt omkring sig med k-pist i Sjumilaskogen. Jag skrattade så jag skrek! Det var så not Piglet alltihop.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 23:36:12 följande:
    För att du inte vet vad jag har för kvinnosyn mer än i enstaka fragment.
    Se där har du fel. Jag vet mer om din syn är du om min för att jag lyssnar bredare än vad du gör.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-28 23:42:54 följande:
    Det är ju starkt att bli så framgångsrik sångerska. Fast det är ju också det hon är omtalad för och inte sina politiska alster.
    Där har du fel igen. Orsaken till medelålders män uttrycker sina önskemål till henne om att hon ska våldtas och mordhotar henne är inte för hennes sånger.
  • FDFMGA
    Smecker skrev 2015-07-28 23:42:39 följande:
    Fast det blir ju lite fel med tanke på vad han tidigare har skrivit som sitt äktenskap. Och den indirekta implikationen, vad är en man som inte förmår ta rodret ens i sitt eget äktenskap? Grundar sig hans hat på självförakt, eller en internaliserad insikt om en förlorad och förlegad mansroll?

Så många frågor.
    Lille Fridolf på korståg på FL i stället för att försöka slita sönder Selmas koppel.

Skämt åsido. Jag har nog inte läst någon av Grinds betraktelser över äktenskapets vedermödor. Men jag ska kolla om jag hittar någon, det är ju ofta intressant att se om man kan få en förklaring till ett visst beteende.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?