• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • nihka
    Nidingbane skrev 2015-07-30 12:56:14 följande:
    Där sa du något viktigt. För om vi jämför med det är i Sverige och hur det är på de flesta håll i världen, så kan nog svenska män snarare ses såsom några riktiga mesar. Själv vill jag dock inte se det på så sätt. Nej men jag kan nog däremot tycka att tjejer, kvinnor här lätt glömmer hur djävla macho världen förövrigt är. Ja för att inte säga hur macho vi varit här i Sverige. Vad finns det egentligen kvar av det t ex vikingen? Om man kan se det så, så är det kanske inte så tycker då jag att det inte ärt konstigt att det finns "män" som försöker bevara något, ja något litet av sin ursprungliga macho kultur. För helt lika lär vi kvinnor och män aldrig bli hur mycket vi än kan önska det. Nej man kan inte rå för det man föds till. Nej även om mycket kan bli bättre så skall vi nog snarare vara glada att vi kommit så långt som vi har gjort här i Sverige. Och det kommer alltid att finnas både de som anser man gjort för lite och för mycket. Så är det bara.    
    Det finns människor som resonerat så i alla tider, nu får vi vara glada för hur långt vi kommit och nöja oss med det. Jag håller inte med. Utveckling ska aldrig sluta och man ska titta mer framåt/uppåt om man vill mäta sig och inte så mycket bakåt/nedåt. Om man hade lyssnat på de röster som tyckte vi skulle nöja oss  hade vi ju inte varit där vi är idag. Och varför skulle just idag vara en lämplig tidpunkt i historien att börja med att sluta utvecklas?

Känner du på samma sätt inom andra områden att vi ska vara glada för hur långt vi kommit och stanna där: elektronik, bilar, cancerforskning?

• nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 13:17:35 följande:
    Fast det du beskriver är väl knappast något som är i närheten av det manshat som förekommer i den diskussion som tråden slingrar sig kring?
    För den som har upplevt det är det säkert lika illa, men det är kanske inte lika utbrett eller iaf inte lika omtalat. Det finns ju en skämsfaktor också för män som utsätts för manshat eller machokultur vilket man nu vill välja att kalla det. När en manlig företrädare för machokulturen hotar en man som sätter sig upp mot machokulturen med "Jag ska döda dig din jävla fitta" ligger det en tanke av en typ av dubbelbestraffning.
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 13:42:46 följande:
    För den som har upplevt det är det säkert lika illa, men det är kanske inte lika utbrett eller iaf inte lika omtalat. Det finns ju en skämsfaktor också för män som utsätts för manshat eller machokultur vilket man nu vill välja att kalla det. När en manlig företrädare för machokulturen hotar en man som sätter sig upp mot machokulturen med "Jag ska döda dig din jävla fitta" ligger det en tanke av en typ av dubbelbestraffning.
    Jag har förstått det som att:

Manshat = hat riktat mot män och den mansbild man uppfattar finns.
    Kvinnohat = hat som riktas mot kvinnor och tar sig extrema uttryck just eftersom det är kvinnor som är målet för hatet. 

Men visst - båda begreppen är väl mer än lovligt odefinierade.
    Behold, i come as a thief.
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 13:59:49 följande:
    Jag har förstått det som att:

Manshat = hat riktat mot män och den mansbild man uppfattar finns.
    Kvinnohat = hat som riktas mot kvinnor och tar sig extrema uttryck just eftersom det är kvinnor som är målet för hatet. 

Men visst - båda begreppen är väl mer än lovligt odefinierade.
    Och jag:

Manshat = hat från både kvinnor och män riktat mot män (och kvinnor) som anammat machokulturen.
    Kvinnohat = hat från både kvinnor och män riktat till kvinnor som inte anammat machokulturen samt män som machokulturen definierar beter sig som kvinnor.

Eller hur!
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 14:12:22 följande:
    Och jag:

Manshat = hat från både kvinnor och män riktat mot män (och kvinnor) som anammat machokulturen.
    Kvinnohat = hat från både kvinnor och män riktat till kvinnor som inte anammat machokulturen samt män som machokulturen definierar beter sig som kvinnor.

Eller hur!
    Ja, då är vi väl överens antar jag, och min fråga kvarstår - var finns detta manshat rent faktiskt? Var möter jag det som vit medelåders man? 

Visst - det finns relativt odefinierat på några tonårsbloggar och är något som nämns i feministkretsar utan tydligt avståndstagande, men när man jämställer det med fenomen där människor rent faktiskt möter ett hat och hot så kan jag inte låta bli att tycka att det plötsligt vimlar av en massa grinollar som mest verkar gilla att just grina. 
    Behold, i come as a thief.
  • Smecker
    Johan75 skrev 2015-07-30 15:17:58 följande:

Ja, då är vi väl överens antar jag, och min fråga kvarstår - var finns detta manshat rent faktiskt? Var möter jag det som vit medelåders man? 

Visst - det finns relativt odefinierat på några tonårsbloggar och är något som nämns i feministkretsar utan tydligt avståndstagande, men när man jämställer det med fenomen där människor rent faktiskt möter ett hat och hot så kan jag inte låta bli att tycka att det plötsligt vimlar av en massa grinollar som mest verkar gilla att just grina. 

It's all in their heads. The voices.. the VOICES!
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • misil

Självklart är manshat ett problem alla samhällen som godkänt hat mot en utpekad grupp har alltid lett till diskriminering och förtryck av den utpekade gruppen.
    Enligt PISA så har Sverige dom största skillnaderna mellan killar och tjejers resultat i skolan av alla länder som ingår i studierna där killarna är förlorare,man kan säga att Sverige har den mest ojämställda skolan i västvärlden.Vilket borde leda till rubriker i medier.
    Men eftersom Sverige tycker manshat är helt okej så bry man sig inte särskilt mycket om detta,vilket den feministiska regeringen visar på ett bra sätt där man vill lägga resurser och fokus på tjejers psykiska ohälsa i skolan,vad man inte heller nämner eller bryr sig om är att 7 av 10 ungdomar som tar sitt liv är killar.
    Om man anser att manshat inte påverkar samhället i stort och pojkar/män,måste man ha någon allvarlig empatisk störning och inte förstå vilka konsekvenser ett godkännande av hat mot en specifik grupp gör med ett samhälle.

• themia
    grind skrev 2015-07-30 11:07:21 följande:
    Det går inte att separera den s.k. männens kultur med mannen på det sätt som du påtalar. Männens kultur är en produkt av männens gener. Ska du få bort männens kultur måste du också utrota männen.
    Hm... tål att tänka på ... Flört
  • Smecker
    misil skrev 2015-07-30 15:56:38 följande:

Självklart är manshat ett problem alla samhällen som godkänt hat mot en utpekad grupp har alltid lett till diskriminering och förtryck av den utpekade gruppen.

Enligt PISA så har Sverige dom största skillnaderna mellan killar och tjejers resultat i skolan av alla länder som ingår i studierna där killarna är förlorare,man kan säga att Sverige har den mest ojämställda skolan i västvärlden.Vilket borde leda till rubriker i medier.

Men eftersom Sverige tycker manshat är helt okej så bry man sig inte särskilt mycket om detta,vilket den feministiska regeringen visar på ett bra sätt där man vill lägga resurser och fokus på tjejers psykiska ohälsa i skolan,vad man inte heller nämner eller bryr sig om är att 7 av 10 ungdomar som tar sitt liv är killar.

Om man anser att manshat inte påverkar samhället i stort och pojkar/män,måste man ha någon allvarlig empatisk störning och inte förstå vilka konsekvenser ett godkännande av hat mot en specifik grupp gör med ett samhälle.

Det där var den mest långsökta teori som jag hört sedan någon påstod att Loch Ness-odjuret är scientolog. Intressant att Zara Larsson driver ungdomar till självmord, jag tyckte precis att någon påstod att hon inte har något inflytande.

På vilket sätt är män diskriminerade idag, som de inte var för 1-5-10 år sedan?
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-30 15:17:58 följande:

Eftersom jag själv inte är vit medelålders man har jag ju inget självupplevt att delge, men för att ta något näraliggande och lite mildare tror jag att det skulle räcka med att du talar om för Grind att du använder ordet "hen", har en rosa skjorta eller kissar sittandes :)

Jag kan däremot ge exempel på när jag som kvinna blivit utsatt för näthat här på FL från män som hotat och uttryckt sin åsikt om att jag borde gruppvåldtas i en mörk gränd för min antiSD-syn. Det var länge sedan jag slutade att chockeras över sådana uttalanden. Kommentarsfälten på Avpixlat och Fria tider är också ställen där näthatet utifrån en machokultur frodas mot både män och kvinnor som inte faller in i ledet.
  • nihka
    themia skrev 2015-07-30 15:59:42 följande:
    Hm... tål att tänka på ... Flört
    Han kommer inte att fatta utan ta det som att du vill utrota alla män. Jag tror det är en försvarsmekanism, för den som själv är del av machokulturen förstår ju inte att det är skillnad på män och män och att det är just den gruppen män DE tillhör som behöver evolvera snabbare utan vill få till det till att det är en attack mot hela deras biologiska kön.
  • Dr Nail
    themia skrev 2015-07-30 09:57:10 följande:

Ja, det är synnerligen intressant!

Synd att du inte fattar det.

Det är lugnt. Kul att du är road iaf :D
  • nihka
    misil skrev 2015-07-30 15:56:38 följande:

Machokulturen motarbetar ju att komma åt mäns överrepresentation i självmordsstatistiken eftersom att inte visa känslor ingår i machokulturen vilket innebär att fler män än kvinnor går miste om att kunna släppa ut lite tryck genom den säkerhetsventilen och söka professionell hjälp. En bra karl reder ju sig själv heter det ju inom machokulturen.
  • grind
    nihka skrev 2015-07-30 16:32:48 följande:

den som själv är del av machokulturen förstår ju inte att det är skillnad på män och män och att det är just den gruppen män DE tillhör som behöver evolvera snabbare utan vill få till det till att det är en attack mot hela deras biologiska kön.

Visst, det finns skillnader mellan olika män, men du kan ju inte välja vilka män du ska ha. Föds män fram ja då kommer du få en viss andel vanliga män, en viss andel psykopater och en viss andel empatiska och oroliga män mm mm. Du må kunna påverka dessa mäns värderingar till viss del i viss inriktning men instinkterna kommer att finnas där. Dessutom blir det allt svårare att styra värderingar i ena eller andra inriktningen då dagens samhälle är så öppet och globaliserat.

Vad som dock är klart är att hat föder hat. För varje uttalande i medierna om att män ska hatas då föds det fler kvinnohatare tillbaka.

Jag återupprepar dock att ZL inte släpps in för att hon ska hämma machokulturen utan för att det är ett led i en politik som syftar till att öka kvinnors makt i samhället.

Machokulturen är bara ett problem för feminismen då de som ansluter sig till den blir framgångsrika i karriären. Så även på äktenskapsnarknaden ska tilläggas.
  • Smecker

Hat föder hat. Något för alla misogyna män att lägga på minnet. Undrar vad som kom först, manshat eller misogyni..

• grind
    Smecker skrev 2015-07-30 17:23:49 följande:

Hat föder hat. Något för alla misogyna män att lägga på minnet. Undrar vad som kom först, manshat eller misogyni..

Misogyni kom först. Fast det var ju befogat då Eva var naiv nog att lita på ormen.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-30 18:20:53 följande:

Misogyni kom först. Fast det var ju befogat då Eva var naiv nog att lita på ormen.

Hat föder hat. Glöm inte det, alla ni misogyna män. Gäller att stämma i bäcken vid källan.
  • Tom Araya
    ?Så här flyttar nättrollen fokus?

26 september, 2018

DEBATT Lina Makboul har arbetat som journalist i över 20 år. Hon har granskat gängkriminella, politiker, terrorister och extremister. Aldrig har hon utstått lika mycket hat som när hon granskade mediernas roll under #metoo-hösten 2017. Här berättar Uppdrag gransknings reporter själv om hur hon upplevde arbetet bakom årets mest uppmärksammade reportage ?#metoo och Fredrik Virtanen?.
    ...
    www.journalisten.se/debatt/sa-har-flyttar-nattrollen-fokus

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?