• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • nihka
    grind skrev 2015-07-29 00:14:42 följande:
    Allt är relativt.

Detta feministsidospåret känns litet i förhållande till hennes hits som haft miljontals lyssnare.
    Jaså minsann det "känns" så. Eller om du kopplar på logiken så är det för att du inte har lyssnat på henne. Hon har ca 700 000 följare på Instagram och har beskrivits som Sverige största opinionsbildare och hennes följarskara växer hela tiden: "Tog en nap, vaknade upp med 20k mer följare på Instagram."
  • nihka
    grind skrev 2015-07-29 00:16:36 följande:
    Nja, att kvinnor är känslodrivna och män mer logiska? Det är ingen kontroversiell åsikt i världen utan norm.
    Är du undantaget som bekräftar den regel då för jag har BARA sett känsloargument från din sida så här långt.
  • grind

Ja, du får ursäkta att inte jag har full koll på tonårssångerskor.

• Smecker
    grind skrev 2015-07-29 00:32:07 följande:

Ja, du får ursäkta att inte jag har full koll på tonårssångerskor.

Vilket fint sätt att försöka förminska en framgångs- och inflytelserik opinionsbildare. Som råkar vara kvinna.

Du menar att du inte har full koll på en av Sveriges främsta opinionsbildare, som även är tonåring och sångerska.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • grind

Hon är inte en av Sveriges främsta opinionsbildare. Hon är känd såväl nationellt och internationellt som sångerska och det är en fullt legitim benämning.

• Ego Lovers
    Smecker skrev 2015-07-29 00:39:39 följande:
    Vilket fint sätt att försöka förminska en framgångs- och inflytelserik opinionsbildare. Som råkar vara kvinna.

Du menar att du inte har full koll på en av Sveriges främsta opinionsbildare, som även är tonåring och sångerska.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
    Tyvärr måste hon väcka opinion eftersom branschen som sångerska är extremt tuff och sticker inte hennes låtar ut måste hon sticka ut därav hennes feministiska sida. Tror helt ärligt att hon är en produkt av ett bolag som vill tjäna pengar och därför kör hon dessa uttalanden för att få folk att lyssna på hennes musik. Hon påstår i media att hon inte alls är ledsen över att hon inte var dragplåstret på Bråvalla ändå klagar hon på att hon fick spela på eftermiddagen. Samma sak när SVT strök hennes allsång från allsång på Skansen och hon istället fick sjunga den när etern var släckt. I tidningarna var hon politiskt korrekt "nä hag är inte ledsen, jag förstår. På sin Twitter eller Facebook eller var hon nu skrev skrev hon glöm nu inte att kolla på mitt allsångsnummer som SVT strök.

Så visst hon vill synas för sin sång egentligen men är inte mer än en medelmåtta ock måste tv stryka nummer är det hon som först och främst stryks för hon är ingen "riktig" kändis.
    Och detta blir hon givetvis ledsen för men säger en sak till Aftonbladet och sedan raggar tittare ändå. Hade hon inte brytt sig hade hon inte påtalat att det var sååå viktigt för hennes fans att kolla på hennes allsångsnummer.

Tom min elva åriga dotter tycker fenomenet Zara Larson tar för stora proportioner till vad hon levererar i musikväg.
  • nihka
    grind skrev 2015-07-29 00:29:22 följande:

@nihka

Nu gör du två misstag

1) Du utgår från att människor är ärliga på nätet.

2) Du gör en individfråga till en könsfråga.

Som sagt. Tro inte så mycket, var mindre fördomsfull och mindre dömande så kommer du att hamna mindre fel.

Bara två? Ja, det var ovanligt gentilt av dig.

1) Du har ingen aning om vad jag utgår från generellt. Inte en susning. För jag har inte berättat - förutom dina många uttalanden om din egen relation - som du inte ens behöver ha någon. Så mycket begriper jag.

2) Fel. Jag talar inte om ditt kön utan om DIG och hur DU resonerar och även om det skulle vara så att du hänger upp ditt resonemanget på en verklighet du hittat på så påverkar det hur du uppfattar omvärlden.

Varför säger du "som sagt"? Du har inte sagt så tidigare. Så ologiskt och så bara en massa uttalanden utan substans.

Nu var det mättat för ett par år. Hejdå.
  • nihka
    Smecker skrev 2015-07-29 00:39:39 följande:

Farfar Grind har inte förstått att Sveriges tonårskollektiv inte rättar sig efter hans syn på vem man lyssnar på. Sedan spelar det ingen roll man man lyssnar på henne för att man håller med eller inte håller med, men hon väcker debatt.

• grind
    Ego Lovers skrev 2015-07-29 00:51:38 följande:

Tyvärr måste hon väcka opinion eftersom branschen som sångerska är extremt tuff och sticker inte hennes låtar ut måste hon sticka ut därav hennes feministiska sida. Tror helt ärligt att hon är en produkt av ett bolag som vill tjäna pengar och därför kör hon dessa uttalanden för att få folk att lyssna på hennes musik. Hon påstår i media att hon inte alls är ledsen över att hon inte var dragplåstret på Bråvalla ändå klagar hon på att hon fick spela på eftermiddagen. Samma sak när SVT strök hennes allsång från allsång på Skansen och hon istället fick sjunga den när etern var släckt. I tidningarna var hon politiskt korrekt "nä hag är inte ledsen, jag förstår. På sin Twitter eller Facebook eller var hon nu skrev skrev hon glöm nu inte att kolla på mitt allsångsnummer som SVT strök.

Så visst hon vill synas för sin sång egentligen men är inte mer än en medelmåtta ock måste tv stryka nummer är det hon som först och främst stryks för hon är ingen "riktig" kändis.

Och detta blir hon givetvis ledsen för men säger en sak till Aftonbladet och sedan raggar tittare ändå. Hade hon inte brytt sig hade hon inte påtalat att det var sååå viktigt för hennes fans att kolla på hennes allsångsnummer.

Tom min elva åriga dotter tycker fenomenet Zara Larson tar för stora proportioner till vad hon levererar i musikväg.

Ja, att vara sånferska är att synas. Hon kan mycket väl bara föra fram ett budskap som skivbolaget uppmanat henne till.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?