• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Niklas73
    felix le chat skrev 2015-07-29 21:59:07 följande:

Jag vet inte vad ni ser men jag ser en aspirerande popstjärna som insett
    vid ung ålder att hon inte kommer att bli någon stjärna och i stället satsar på
    politiken och tar som språngbräda sin ålder och sitt kön som alibi för
    ett antal krystade oneliners som skapar uppmärksamhet.
    Hon är riktigt media tränad och slipad för sin ålder.
    All lycka till henne och det parti som värvar henne. Gissar på MP.
    Fi självklart men utan riksdagsplats blir det ju inga pengar. No future.

Insett att hon inte kommer lyckas? Ehh du minns inte hennes citat "Jag ska bli mi,jardär då jag är 25 år?" OK föratt man tjänar degi politiken men kanske inteså mkt.
  • nihka
    Johan75 skrev 2015-07-29 22:04:19 följande:
    Jag ser en väldans massa "vuxna" människor som lägger alldeles för mycket krut på att försöka förklara vad en 17-årig flicka egentligen känner och tycker innerst inne. För de känner att det är en rättighet och en viktig sådan att få uttrycka detta. 
    Jag ser en "väldans massa vuxna(?) människor"  förklara vad någon menar utan att ha lyssnat på personen. Och så blir det också därefter.
  • Ego Lovers
    FDFMGA skrev 2015-07-30 09:46:17 följande:
    Tyvärr kommer det alltid att finnas personer som resonerar i termer att skulden är offrets.

Hon borde ha förstått att döds- och våldtäktshoten är en naturlig konsekvens av hennes agerande.

Eller mer generellt om kvinnor:

Hon borde ha förstått att när man klär sig så utmanande så inbjuder man till våldtäkt
    eller
    Hon borde ha förstått att när hon klär sig så utmanande så måste hennes omgivning vidta åtgärder som får henne att klä sig som en respektabel flicka.

Det är inte ofta jag läser en tråd där jag känner rent förakt. Men det är precis vad jag känner inför "kärringarna" i den här tråden som är kränkta av en 17-årig tjej.

Vilka lättkränkta primadonnor.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
    Skrev en kommentar en gång att vi inte vill ha kulturer där kvinnor/tjejer/flickor måste dölja sig eller hålla sig hemma för att inte bli våldtagna och tafsade på.
    Det näthatet jag råkade ut för då var från andra kvinnor mestadels utländska som skrev att svenskar jävlar är fan inte så jävlar bra kultur heller och svenskar minsann våldtar och taffsar också och ville få det till en ras fråga och att jag var en rasist. Hade bara skrivit kulturer. Försökte att kulturer inte är bundet med hudfärg. Är själv uppvuxen i en kultur där sex innan äktenskapet anses som icke okej och vi är vita svenskar. Så kultur som dessa invandrartjejer kopplar ihop med utlänningar beror väl på att de inte anser att vi svenskar har någon kultur. Men kulturen beror ju helt och hållet på grupptillhörighet och hur gruppens gemensamma värderingar ser ut och det är ju dessa som måste brytas då många tycker sex inte är något innan äktenskapet och det är ju därför kvinnor som klär sig lättklätt anses vara horor osv. Men även jag råkade på näthatet iom den diskussionen och blev kallad för hora, slyna och borde våldtas för att jag tog upp grupper vars sjuka kultur gör att man inte säger till sina små pojkar och lär dom under deras uppväxt om allas lika värde samt att man inte får röra någon sexuellt om inte personen sagt det med ord att det är okej. Tyvärr var det enbart utländska kvinnor som gick i taket av det uttalandet.
  • Mentat
    nihka skrev 2015-07-30 10:06:38 följande:
    Jag ser en "väldans massa vuxna(?) människor"  förklara vad någon menar utan att ha lyssnat på personen. Och så blir det också därefter.
    Nu är ditt inlägg väldigt luddigt men om det nu skulle vara så att du syftar på mig så har du inte läst vad jag skrivit. Det vore trevligt om du klargör vad du menar. Det kan f.ö. appliceras på FDFMGA:s inlägg också.

Tack.
  • FDFMGA
    Ego Lovers skrev 2015-07-30 10:21:46 följande:
    Skrev en kommentar en gång att vi inte vill ha kulturer där kvinnor/tjejer/flickor måste dölja sig eller hålla sig hemma för att inte bli våldtagna och tafsade på.
    Det näthatet jag råkade ut för då var från andra kvinnor mestadels utländska som skrev att svenskar jävlar är fan inte så jävlar bra kultur heller och svenskar minsann våldtar och taffsar också och ville få det till en ras fråga och att jag var en rasist. Hade bara skrivit kulturer. Försökte att kulturer inte är bundet med hudfärg. Är själv uppvuxen i en kultur där sex innan äktenskapet anses som icke okej och vi är vita svenskar. Så kultur som dessa invandrartjejer kopplar ihop med utlänningar beror väl på att de inte anser att vi svenskar har någon kultur. Men kulturen beror ju helt och hållet på grupptillhörighet och hur gruppens gemensamma värderingar ser ut och det är ju dessa som måste brytas då många tycker sex inte är något innan äktenskapet och det är ju därför kvinnor som klär sig lättklätt anses vara horor osv. Men även jag råkade på näthatet iom den diskussionen och blev kallad för hora, slyna och borde våldtas för att jag tog upp grupper vars sjuka kultur gör att man inte säger till sina små pojkar och lär dom under deras uppväxt om allas lika värde samt att man inte får röra någon sexuellt om inte personen sagt det med ord att det är okej. Tyvärr var det enbart utländska kvinnor som gick i taket av det uttalandet.
    Det ena ursäktar inte det andra.

Du kan alltså inte ursäkta hatet som drabbat en 17-årig feminist med att andra också minsann har drabbats av näthat.

Den här tråden handlar också om reaktionen hos en gäng gråtmilt snarstuckna kärringar som å ena sidan påstår sig inte veta vem Zara Larsson är men samtidigt vet allt om hur hon tänker innerst inne och vilket syfte hon har.

Lättkränkta spåkärringar, månne!

Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 06:29:24 följande:
    Tja, den här tråden handlar ju egentligen inte om ZL. Den handlar om en recensents artikel och det groteska faktum att denna propagerar för att hat mot män skulle vara något sunt. Sedan har den, som så många andra FL-trådar när man saknar överblick, gått off topic genom att börja diskutera ZL i stället.

Låt mig gärna säga, om nu någon skulle tvivla på det, att hot mot ZL är oacceptabla och brottsliga. Det är rimligen alla överens om så därför uppstår ingen diskussion kring det, Däremot verkar inte alla vara överens om att det är oacceptabelt att uppvigla till manshat.
    Fortfarande inte förstått, nej. Jag trodde faktiskt du skulle ha gjort det vid där här laget, på riktigt alltså.

Man uppviglar inte till manshat i bemärkelsen hata generellt personer tillhörande könet man. Det handlar istället om en kultur som finns inom gruppen - en kultur som drabbar kvinnor men som även drabbar män. Det är ju uttryck av den här kulturen (uttrycket är hot) som du menar är  "oacceptabla och brottsliga" och då borde det inte vara svårt att fördöma kulturen bakom handlingarna, men dit når inte tanken.

De här hoten började ju inte av att ZL uttryckte sina åsikter utan började redan när hon var 10 år och har eskalerat med tiden och nått en topp sedan hon börjat påtala problemet och vad hon menar ligger bakom. Det finns säkert en del hot som har sin grund i annat än det ZL kallar machokulturen, men de som uttrycker sina hot och förhoppningar om våldtäkt av "slynan" har ju tydligt visat att de använder machokulturens uttryck.
  • Johan75
    nihka skrev 2015-07-30 10:06:38 följande:
    Jo - precis. Många vet vad Zara känner bättre än vad hon själv ger uttryck för. De vet, eller känner, vad hennes planer är för framtiden. De känner att hon har bakomliggande dolda agendor. De verkar känna att de har tolkningsföreträde vad gäller hela hennes person. Och så det där ständigt uppdykande "men"...

Givetvis är det fel att dödshota 17-åringar - men...
    Givetvis är det fel att hota tonårstjejer med våldtäkt - men...
    Behold, i come as a thief.
  • Mentat
    nihka skrev 2015-07-30 10:54:38 följande:
    Fortfarande inte förstått, nej. Jag trodde faktiskt du skulle ha gjort det vid där här laget, på riktigt alltså.

Man uppviglar inte till manshat i bemärkelsen hata generellt personer tillhörande könet man. Det handlar istället om en kultur som finns inom gruppen - en kultur som drabbar kvinnor men som även drabbar män. Det är ju uttryck av den här kulturen (uttrycket är hot) som du menar är  "oacceptabla och brottsliga" och då borde det inte vara svårt att fördöma kulturen bakom handlingarna, men dit når inte tanken.

De här hoten började ju inte av att ZL uttryckte sina åsikter utan började redan när hon var 10 år och har eskalerat med tiden och nått en topp sedan hon börjat påtala problemet och vad hon menar ligger bakom. Det finns säkert en del hot som har sin grund i annat än det ZL kallar machokulturen, men de som uttrycker sina hot och förhoppningar om våldtäkt av "slynan" har ju tydligt visat att de använder machokulturens uttryck.
    OK, jag konstaterar att du använder begreppet "förstå" som synonymt med "hålla med". I så fall kan vi vända på steken och konstatera att du inte heller förstår.

Dessutom kan vi konstatera att det inte saknas apologeter för manshatet. Motsvarande hat mot andra grupper hade däremot aldrig, aldrig accepterats!
  • nihka
    Mentat skrev 2015-07-30 10:35:05 följande:
    Nu är ditt inlägg väldigt luddigt men om det nu skulle vara så att du syftar på mig så har du inte läst vad jag skrivit. Det vore trevligt om du klargör vad du menar. Det kan f.ö. appliceras på FDFMGA:s inlägg också.

Tack.
    Nej, du ingår inte automatiskt i "en väldans massa människor" när jag uttryckte det. Eftersom du särskilt frågar så vet ju jag att du har lyssnat och det vet ju du att jag vet, så därför är det underförstått att du inte kan ingå där.

Jag anser att innan man kritiserar något ska man vara insatt.

Vad kan man också applicera på FDFMGA:s inlägg?
  • grind
    nihka skrev 2015-07-30 10:54:38 följande:

Man uppviglar inte till manshat i bemärkelsen hata generellt personer tillhörande könet man. Det handlar istället om en kultur som finns inom gruppen - en kultur som drabbar kvinnor men som även drabbar män. Det är ju uttryck av den här kulturen (uttrycket är hot) som du menar är  "oacceptabla och brottsliga" och då borde det inte vara svårt att fördöma kulturen bakom handlingarna, men dit når inte tanken. .

Det går inte att separera den s.k. männens kultur med mannen på det sätt som du påtalar. Männens kultur är en produkt av männens gener. Ska du få bort männens kultur måste du också utrota männen.
Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?