• Mentat

En del näthat är tydligen OK?

Zara Larsson har tydligen sommarpratat. Jag lyssnade inte och jag känner inte till mycket om henne men jag läste den här recensionen av hennes program: www.gp.se/kulturnoje/1.2785367-sommar-i-p1-25-7-zara-larsson

Redan ingressen sätter nivån: "Sjutton år och redan så klok. Zara Larsson går från ett traditionellt Sommar till att pedagogiskt förklara varför manshat är sunt."

Längre ner följer recensenten upp denna drapa med: "Hon förklarar pedagogiskt vad patriarkatet är och vad feminismen vill, skillnaden på kvinnohat och manshat och varför det första är ett samhällsproblem och det senare är en naturlig reaktion"

Helt sanslöst. Kvinnohat skall alltså (givetvis) fördömas medan manshat är en "naturlig reaktion"!?.Var finns konsekvensen och förmågan till logiskt tänkande? Inte här i alla fall.

Är det konstigt att begreppet "feminism" får en dålig klang när det används på det här sättet? Jag tycker ju inte det. Den här recensentens feminism har slagit över i ren sexism, något som är exakt lika avskyvärt som rasism.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-07-29 12:08
    Jag har i efterhand lyssnat på programmet. Det ändrar inte min kritik mot recensenten på något sätt. Det är fortfarande helt obegripligt att man kan hävda att "manshat är sunt"!

• Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?
  • Smecker
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:47:28 följande:

Eh...ja? Klart det blir en skitstorm om man uttrycker en obekväm åsikt? Eller hade hon så extremt lite koll på samtalsklimatet att hon trodde hela befolkningen skulle applådera? Komigen, ge henne LITE cred :D

Och ja, hon har ett team, du behöver inte ironisera. Hon är faktiskt på den nivån, tro det eller ej. Vi snackar manager, PR-konsult, A&R, plus ett helt fucking skivbolag i ryggen.

PR är PR, uppmärksamhet är valuta.

Skitstorm av medelålders män som skriver att hon borde våldtas och dödas? Fräscht. Klart man behöver ett team då. Intressant "samtalsklimat", det där. Skapat av medelålders män som anser att en sjuttonåring borde våldtas och dödas för att hon uttrycker en obekväm åsikt. Inte konstigt att det finns manshat i samhället. What goes around, osv.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:50:47 följande:
    Hon är säkert en superbra artist, men inte går man till sin bilmekaniker för juridisk rådgivning eller till en jurist för lite inredningstips.

Som Elvis sa när en journalist ställde en politisk fråga: "Fel adress, fråga en politiker"...eller nåt sånt :)
    Man kan tycka vad man vill om vad hon säger, men hon har en förmåga att få folk att lyssna på henne.
  • Drottningen70

Kalla det hellre självförsvar.

• grind
    Smecker skrev 2015-07-29 18:58:26 följande:

Skitstorm av medelålders män som skriver att hon borde våldtas och dödas?.

Det där med att det skulle vara medelålders män låter som en typisk fördom. På en annan sida läste jag att det var just vita medelålders män vilket återigen är en fördom baserat på feministisk ideologi snarare än fakta.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 19:13:10 följande:

Det där med att det skulle vara medelålders män låter som en typisk fördom. På en annan sida läste jag att det var just vita medelålders män vilket återigen är en fördom baserat på feministisk ideologi snarare än fakta.

Och att det inte är fakta vet du.. hur?
  • kvs
    Psykologistuderande skrev 2015-07-29 18:12:03 följande:
    Micromat; det finns en skillnad och den ligger i att hata uppåt eller att hata neråt i hierarkin. Som kvinna, som hatar män, hatar du uppåt. Kvinnor är underordnade män vilket i sig är grunden till feminismens kamp, att uppnå en total jämlikhet. Som rasist hatar du människor av annan härkomst, människor som är i minoritet i vårt samhälle och som homofob hatar du också en redan utsatt minoritetsgrupp. Där har du, enligt min åsikt, skillnaden.

Däremot kan jag anse att det finns ett stort problem i att gruppera människor som så ofta görs numera; man talar om män som en enda homogen grupp, om muslimer på samma sätt och tillskriver dessa grupper vissa egenskaper - när det kommer till hat; negativa egenskaper. Personligen håller jag med; hat är aldrig okej - att näthata/mobbas och dylikt är inte okej men jag ser ändock skillnaden när en underordnad person/grupp gör det mot en överordnad person/grupp.

/Linda
    Vem säger att kvinnor är underordnade? Gör du det? Tycker feminister det? Är det en objektiv sanning? Utveckla gärna hur du kom fram till att kvinnor är underordnade, exempel vore fantastiskt bra.

Överlag är problemet med "sparka uppåt"-mentaliteten att det är enormt subjektivt vem som är underordnad/överordnad. Det hela har en tendens att urarta i någon form av lynchmob vilket kanske inte är helt optimalt.
  • nihka
    Dr Nail skrev 2015-07-29 18:47:28 följande:
    Eh...ja? Klart det blir en skitstorm om man uttrycker en obekväm åsikt? Eller hade hon så extremt lite koll på samtalsklimatet att hon trodde hela befolkningen skulle applådera? Komigen, ge henne LITE cred :D

Och ja, hon har ett team, du behöver inte ironisera. Hon är faktiskt på den nivån, tro det eller ej. Vi snackar manager, PR-konsult, A&R, plus ett helt fucking skivbolag i ryggen.

PR är PR, uppmärksamhet är valuta.
    Du har ju uppenbarligen inte hört hennes sommarprogram heller om du inte hunnit ratta in henne mellan nu och när du frågade vem/vad hon är. Men du liksom många andra här i tråden som inte lyssnat på henne har ändå många synpunkter.

Hon pratar om egna upplevelser.

Sedan gör hon saker som att trä på en kondom på benet (hela vägen upp över vaden) för att visa att ingen kille är så stor att han inte kan ha kondom. Det är bra uppmärksamhet. 77k likes (och kommentarer i internationell press). RFSU kunde inte ha gjort det bättre.

https://instagram.com/p/xfGscFD1rW/
  • grind
    Smecker skrev 2015-07-29 19:20:53 följande:

Och att det inte är fakta vet du.. hur?

Ja, det vet jag då hon inte känner till identiteterna bakom hoten.
  • Smecker
    grind skrev 2015-07-29 19:30:54 följande:

Ja, det vet jag då hon inte känner till identiteterna bakom hoten.

Och du ser inte det enorma logiska hålet i ditt resonemang?
  • grind

Hon talar om en person som är medelålders man och som levererat sina kommentarer icke anonymt.

Om hon nu mutat Facebook och IT leverantörer och fått fram fler identiteter får hon gärna meddela det men det finns ingen rimlighet i det. Tills identiteter tagits fram är de att betrakta som anonyma.

Svar på tråden En del näthat är tydligen OK?