• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • topaz.
    Jamas skrev 2015-10-10 15:43:11 följande:

Vad roligt hörni! Så spännande tider med så många och stora förändringar :) Brio Gå blir det nog för oss.

Längtar ihjäl mig efter RUL! Och velar hela tiden om jag inte ska försöka tidigarelägga det. Vi fick tid v19+0, är inte det jättesent?

Ha en härlig lördag!

Nils-Eric skrev 2015-10-10 16:27:40 följande:
    Jag har RUL 19+3 men jag tycker också att det är sent!

Ha en härlig lördag du med!
    mirakelspektakel skrev 2015-10-10 23:42:06 följande:
    Nils-Eric skrev 2015-10-10 16:27:40 följande:
    Jag har RUL 19+3 men jag tycker också att det är sent!

Ha en härlig lördag du med!
    Jag hade också RUL sent (20+2 tror jag det var), jag har hört att om man gör KUB så gör man RUL senare.

Det låter som om det är väldigt olika! Jag fick tid för RUL 18+4. Och då har jag gjort både tidigt ultraljud och KUB redan. Det känns som om det bara är slump när de bokar in. Så man kan säkert byta till sig en tidigare tid med lite tjat :) 
  • Tessie83

När jag var på inskrivning bokade min bm in både kub och rul. Hon bokade in kub på 12+0 och rul 18+0, för det tyckte hon var det "tidigaste"men ändå inte för tidigt. Nu blev jag ju flyttad på kub så rul blir i 18+3.

Å nu till det här med vagn, så svårt. Vi vet att vi vill ha en Emmaljunga super nitro, men vet inte om vi vill ha liggdel med mjuklift (känns dock som att det kan bli väldigt varmt), endast sittdel med mjuklift eller med hårdlift. Bor ju på 3e våning med för liten hiss för vagn och då är lift det mest fördelaktiga, men samtidigt är det ju ändå snyggast med liggdel. Å, dessa val

• Jamas

Vad skönt att läsa era svar. Då utgår jag från att vi inte fick en "för sen" tid trots allt. Funderar dock ändå på att unna mig att boka in en tid under v18 på en privat klinik nära jobbet...bara kolla så att hjärtat slår och säga hej till lillen därinne :)

Är impad av att ni är så pålästa om vagnar och tillbehör, jag måste nog lägga på ett kol snart! Vet knappt vad 'liggdel' betyder! :) Tänker börja köpa grejor efter RUL.

• Nils-Eric
    Jamas skrev 2015-10-11 14:53:21 följande:

Vad skönt att läsa era svar. Då utgår jag från att vi inte fick en "för sen" tid trots allt. Funderar dock ändå på att unna mig att boka in en tid under v18 på en privat klinik nära jobbet...bara kolla så att hjärtat slår och säga hej till lillen därinne :)

Är impad av att ni är så pålästa om vagnar och tillbehör, jag måste nog lägga på ett kol snart! Vet knappt vad 'liggdel' betyder! :) Tänker börja köpa grejor efter RUL.

Har också funderat på att boka en tid innan RUL bara för att titta till. Men då fick jag höra av svägerskan att ultraljud i onödan är inte bra. Googlade lite och det verkar inte vara bevisat men nu tvekar jag! Sugen är man Ville göra ett nytt direkt efter KUB!

Var hade du tänkt boka? Jag har kollat på ulttsljudsbarnmorskorna!
  • Nils-Eric
    topaz. skrev 2015-10-11 10:44:10 följande:

Det låter som om det är väldigt olika! Jag fick tid för RUL 18+4. Och då har jag gjort både tidigt ultraljud och KUB redan. Det känns som om det bara är slump när de bokar in. Så man kan säkert byta till sig en tidigare tid med lite tjat :) 

Så är det nog. Jag funderade på att försöka boka om men min tid är synkad med jobb och jag vill inte vara "till besvär". Sugen är man allt!
  • Nils-Eric
    Tessie83 skrev 2015-10-11 12:11:24 följande:

När jag var på inskrivning bokade min bm in både kub och rul. Hon bokade in kub på 12+0 och rul 18+0, för det tyckte hon var det "tidigaste"men ändå inte för tidigt. Nu blev jag ju flyttad på kub så rul blir i 18+3.

Å nu till det här med vagn, så svårt. Vi vet att vi vill ha en Emmaljunga super nitro, men vet inte om vi vill ha liggdel med mjuklift (känns dock som att det kan bli väldigt varmt), endast sittdel med mjuklift eller med hårdlift. Bor ju på 3e våning med för liten hiss för vagn och då är lift det mest fördelaktiga, men samtidigt är det ju ändå snyggast med liggdel. Å, dessa val

Den är väldigt fin den vagnen!

Jag kände att jag ville ha liggdel till när barnet är så litet. Annars borde väl sittdel med mjuklift fungera?

Vi har inte hissproblem där jag bor nu (första våningen dock ca 8 trappsteg totalt upp), men håller på med lägenhetsbyte. Hoppas verkligen inte hissen blir ett problem! (Spontant kändes den stor och bra när vi var på visning).

Ibland känns Stockholm inte barnvänligt! Haha
  • mirakelspektakel
    Jamas skrev 2015-10-11 14:53:21 följande:

Jag fick lyssna på hjärtat innan Rul, fick ett extra besök iom att jag har mått så sjukt dåligt under graviditeten, tog extra prover samt passade på att lyssna på hjärtat, så beroende på vart du går så kan du få ett extra besök (dock utan ul) utan kostnad.
  • Jamas
    Nils-Eric skrev 2015-10-11 16:01:23 följande:

Har också funderat på att boka en tid innan RUL bara för att titta till. Men då fick jag höra av svägerskan att ultraljud i onödan är inte bra. Googlade lite och det verkar inte vara bevisat men nu tvekar jag! Sugen är man Ville göra ett nytt direkt efter KUB!

Var hade du tänkt boka? Jag har kollat på ulttsljudsbarnmorskorna!

Precis, samma här :) Jag skulle bli väldigt förvånad om det finns risker med ul, då riskgraviditeter ju innebär ul varannan/ varje vecka. Men känner igen mig i nojandet :)

Jag blev rekommenderad att gå till Stein Olsen på Sibyllegatan, han ska vara varm och trevlig och otroligt erfaren. Så tänkte ta en spontan promenad dit om jag har en lugn em ngn dag (har oreglerad arbetstid).

Fortf inga graviditetssymptom för dig?
  • Nils-Eric
    Jamas skrev 2015-10-11 19:23:33 följande:

Precis, samma här :) Jag skulle bli väldigt förvånad om det finns risker med ul, då riskgraviditeter ju innebär ul varannan/ varje vecka. Men känner igen mig i nojandet :)

Jag blev rekommenderad att gå till Stein Olsen på Sibyllegatan, han ska vara varm och trevlig och otroligt erfaren. Så tänkte ta en spontan promenad dit om jag har en lugn em ngn dag (har oreglerad arbetstid).

Fortf inga graviditetssymptom för dig?

Sant det där om riskgraviditeter. Det har jag inte ens tänkt på!

Ah! Tack för tipset! Vet du vad det kostar där? Har de drop in eller är det tidsbokning? (Nu blev jag väldigt sugen).

Jag är energilös men det är allt. Så jag ska inte klaga!

Hur mår du?
  • Jamas
    mirakelspektakel skrev 2015-10-11 17:55:17 följande:

Jag fick lyssna på hjärtat innan Rul, fick ett extra besök iom att jag har mått så sjukt dåligt under graviditeten, tog extra prover samt passade på att lyssna på hjärtat, så beroende på vart du går så kan du få ett extra besök (dock utan ul) utan kostnad.

Stackars, har du också mått illa eller har du haft andra besvär? Ansåg bm att det fanns risker för barnet pga ditt hälsotillstånd? Hoppas det är bättre nu.
Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)