• Nils-Eric

Första barnet 2016 (Stockholm)

Hej!

Jag fyller 30 i höst, bor i Stockholm och har precis plussat!
    Bf 2016-04-04

Något annan som är i samma situation och vill följas åt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-03 10:15
    IceIce
    28 år
    Bf 12/2

Joni
    30 år
    Bf mitten på jan

Miillaw
    26 år
    Bf 4/4

:)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-04 11:33
    cassandrah
    27 år
    Bf 10/4

topaz.
    27 år
    Bf 10/4

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-08-06 21:06
    Välkomna till vår gemensamma grupp: www.familjeliv.se/forum/group/123781
    (Heter som denna tråd om länken inte fungerar!)
    Gå gärna med där. Förutom att det är trevligt att samlas kan vi även prata privat där :)

junibarn19
    24 år
    Bf 22/2

Wadenholt
    25 år
    Bf 3/4

Roxie
    28 år
    Bf 6/2

Mlady
    24 år
    Bf 12/4

• Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)
  • Nils-Eric
    Jamas skrev 2015-10-12 21:49:59 följande:

Åh, gjorde du! Vad kul! Tycker absolut du ska behålla presenten till dig själv. Ska försöka ringa igen imorgon på numret du skrev och få en tid 1,5-2 veckor innan RUL jag med. Tack för tipset

Att vi håller på och nojar oss såhär över vikten är så synd egentligen. Samtidigt är det kanske inte så konstigt om man normalt har rätt höga krav på sig själv och sin träning, och nu fråntas kontrollen på något vis? Hoppas verkligen att det ska kännas bättre med tiden och ffa när magen är en tydlig gravidmage.

Grattis till v17!

Jag får fundera ett tag till. Men sugen är jag! Det som gör att jag tvekar mest är att jag inte vill få frågan av min barnmorska varför jag gjort ett extra ultraljud (det kommer väl att synas i min journal?).

Löjligt men hon får mig att känna mig som jag undrar för mycket. Även om jag de facto bara har skickat två mail till henne och inte varit på något extrabesök.

Ja det är tråkigt. Man ska ju bara njuta. Jag tror det blir lättare när det är mer verkligt. Känner mig inte gravid. Utan KUBen och att jag sett bebis på ulttaljudsskärmen hade jag nästan inte trott på det.

Tack! Det går framåt
  • junibarn19
    Nils-Eric skrev 2015-10-13 07:35:28 följande:
    Jag får fundera ett tag till. Men sugen är jag! Det som gör att jag tvekar mest är att jag inte vill få frågan av min barnmorska varför jag gjort ett extra ultraljud (det kommer väl att synas i min journal?).

Löjligt men hon får mig att känna mig som jag undrar för mycket. Även om jag de facto bara har skickat två mail till henne och inte varit på något extrabesök.

Ja det är tråkigt. Man ska ju bara njuta. Jag tror det blir lättare när det är mer verkligt. Känner mig inte gravid. Utan KUBen och att jag sett bebis på ulttaljudsskärmen hade jag nästan inte trott på det.

Tack! Det går framåt
    Ganska säker på att hon inte kan se att du gjort ett ultraljud någon annan stans :)

Gjorde ett på Odenplan (innan inskrivning) och det såg de inte.

Vad jag förstått så är det bara förlossningen som kommer kunna kolla i våra journalen och andra mama Mia kliniker :)
  • Nils-Eric
    junibarn19 skrev 2015-10-13 08:36:14 följande:
    Ganska säker på att hon inte kan se att du gjort ett ultraljud någon annan stans :)

Gjorde ett på Odenplan (innan inskrivning) och det såg de inte.

Vad jag förstått så är det bara förlossningen som kommer kunna kolla i våra journalen och andra mama Mia kliniker :)
    Åh tack för ditt svar.
    Så egentligen finns det inget negativt med att göra det? Förutom de få hundralappar det kostar! Bättre 30 årspresent kan jag ju inte ge mig själv :)

Tänkte bara på att vid inskrivningen frågade hon mig om min journal skall vara tillgänglig för andra i Stockholm (jag förstod det som att oavsett vilket BB jag besöker så ska de kunna se min journal). Och då tänkte jag att kanske alla inom länet ser exakt samma sak...
    Egentligen är det ju upp till mig om jag vill göra ett privat ultraljud men jag vill inte känna mig dum!

Hur har du det Junibarn19?
  • Nils-Eric
    Tessie83 skrev 2015-10-12 22:07:20 följande:

Hej!

En liten fjantig fråga kanske. Har ni gjort ringtestet och i så fall har det funkat?

Tog min vigselring i ett hårstrå och höll det först över handleden. Då jag är väldigt eg icke-troende på sånna här saker så väntade jag länge och såg först till att ringen var helt stilla och höll sedan även handen helt still. Efter några sekunder började ringen pendla hejvilt fram och tillbaka (ska tydligen peka på tidigare barn) som var en pojke (som jag tidigare berättat tyvärr dog 17 dagar gammal). Sedan höll jag ringen över magen och då började den snurra runt, först lite sen jättemycket. Lite skrämmande. Får nu dock se om drygt två veckor om det stämmer att jag har en liten tjej i magen (inte för att det spelar någon roll alls, men är ju sååå nyfiken) :)

Jag har inte provat! Men jag kan gärna göra det :)
    Hur gör man?
  • camillis86

Tessie83, jag har inte själv gjort ringtestet men min bästa kompis gjorde under båda sina graviditeter och det stämde! Hon har pratat om att hon måste få göra det på mig nästa gång vi ses så vi får väl se vad det visar! är också lite skeptisk! :P
    Var iaf på KUB igår och fick se vår lilla räka sprattla runt för fullt! Allt såg iaf bra ut och vi fick 1:6185 för down syndrom och 1:20 000 på trisomi 13 och 18! Känns jättebra! Mannen räknade ut att det innebär en risk på 0,02 % för ds så det är vi nöjda med! :)

• Bebisfeber84
    Nils-Eric skrev 2015-10-13 08:51:09 följande:
    Jag har inte provat! Men jag kan gärna göra det :)
    Hur gör man?
    Du tar antingen hårstrå eller sytråd och sätter ett ring i slutet på trådet. Sedan låter du ringen hänga nära magen.. Pendlar ringen så är det en pojke - gör den cirklar så är det en tjej. För mig visar det tjej. Gör gärna testet :) vore kul eftersom de tror Du väntar en kille ju. Har du gjort bikarbonatstestet?
  • Nils-Eric
    Bebisfeber84 skrev 2015-10-13 14:51:00 följande:

Du tar antingen hårstrå eller sytråd och sätter ett ring i slutet på trådet. Sedan låter du ringen hänga nära magen.. Pendlar ringen så är det en pojke - gör den cirklar så är det en tjej. För mig visar det tjej. Gör gärna testet :) vore kul eftersom de tror Du väntar en kille ju. Har du gjort bikarbonatstestet?

Provade. Ringen rörde sig inte alls! :-/

Nej det har jag inte gjort! Har du?
  • Nils-Eric
    camillis86 skrev 2015-10-13 09:22:16 följande:

Tessie83, jag har inte själv gjort ringtestet men min bästa kompis gjorde under båda sina graviditeter och det stämde! Hon har pratat om att hon måste få göra det på mig nästa gång vi ses så vi får väl se vad det visar! är också lite skeptisk! :P

Var iaf på KUB igår och fick se vår lilla räka sprattla runt för fullt! Allt såg iaf bra ut och vi fick 1:6185 för down syndrom och 1:20 000 på trisomi 13 och 18! Känns jättebra! Mannen räknade ut att det innebär en risk på 0,02 % för ds så det är vi nöjda med! :)

Grattis till fina siffror på KUB!
  • Nils-Eric

Vad hade ni gjort?

Hittade en vagga på blocket som skänktes bort. Hämtade den och köpte sprayfärg, sen målade jag den. Jag öppnade alla fönster och så i lägenheten, men det luktade så klart ordentligt ändå.

I efterhand kom jag på att det där kanske var dåligt och googlade.
    Och man skall tydligen ABSOLUT inte måla när man är gravid. Jag känner mig så jävla dum, och rädd för att det kan ha skadat bebis. 
    Vad tror ni? Behöver jag oroa mig? Ska jag göra något (typ kontakta BM)?

Önskar någon gav mig en manual för vad man får och inte får göra... Hur ska man veta allt?

Svar på tråden Första barnet 2016 (Stockholm)