ninajessica skrev 2016-01-20 09:42:08 följande:
Hej Hoppas2014!
Först och främst, ledsen att höra att äggplocket inte gick som ni hade hoppats.
Jag är 40, 41 i mars och gravid med tvillingar i v20 och blev erbjuden insättning av två 'toppenembryon' av Staffan i Falun. Vi hade bara ett försök bakom oss, som slutade med att det inte blev någon insättning eftersom alla nio embryon kontaminerats (hur vet man inte) och därför förstörts. Det visade sig senare att det var bakterier.
Vid nästa försök hade jag 2 st toppenembryon och ett OK. Vi erbjöds insättning av två och tvekade inte. Vid vår ålder, resonerade jag, är chansen att det funkar liten och med två embryon ökar den i allafall lite. Jag trodde ärligt inte på att det skulle fungera alls.
Det gjorde det. Och nu är det två tvillingflickor på väg. Jag har en snart 7-åring sedan tidigare. Embryo nummer tre blev det inte ens nedfrysning på.
Tvillinggraviditeter är riskgraviditeter men det som tröstar mig är att i dessa fall är det ju nästan alltid tvåäggstvillingar dvs den lägsta riskgraden av tvillinggraviditet eftersom de har egen moderkaka och hinnsäck.
Åldern är ointressant hos barnmorskan - de fokuserar på tvillingarna och man är mycket väl omhändertagen. I min tvillinggrupp finns det de som är 10-15 år yngre som har mycket svåra graviditeter, så jag som 40+ skattar mig lycklig över att jag mår så bra som jag gör. Man blir ofta hel eller deltidssjukskriven från v25 pga risk för prematur födsel (sedan man började göra detta i Sverige mer regelrätt så har för tidiga födslar gått ner, billigare och bättre både för staten, barnen och föräldrarna).
Ultimat kan bara du och din partner bestämma vad som är rätt för er. Jag ville bara dela med mig lite av det jag lärt mig och min situation.
Tack snälla för dina tankar o erfarenhet <3