Ettåring vaknar varje timma
Hej Allesammans
Vi har ett rejält problem med våran lilla. Hon har sedan födseln varit nattaktiv och vaknar ofta ofta för napp, mat, närhet, bekräftelse, ledsen osv osv
En typisk dag ser ut som följande:
vaknar kl 07.30 leker lite och får frukost vid 08.15 gröt eller macka.
leker vidare och får oftast smaka lite av min frukost som jag äter vid senare tillfälle. Sedan går tiden till 10.30-11.30 där någonstans blir hon seg och trött så då ger vi henne välling och låter henne vila någon timma.
Hon vaknar och får burkmat ganska omgående.
Sedan äter hon igen vid 16 tiden våran mat eller burkmat.
Sedan brukar hon vara helt färdig vid 18 tiden ibland fram tills 19.00 då hon får välling och somnar för natten.
hon vaknar kl 20.00 och får napp o tröst,
kl 20.45 vaknar hon igen och får tröst
kl 22.30 vaknar hon och får en flaska välling till.
kl 00.00 vaknar hon och sätter sig i sängen och man får lägga henne ned och ge henne nappen.
kl 02.00 vaknar hon och vi ger henne en halv vällingflaska så hon somnar om i ren desperation.
kl 04.00 vaknar hon och sitter i sängen och skriker/gråter.. lägger henne ned och ger henne napp o tröst
kl 05.00 ger vi henne en hel flaska välling.
någonstans mellan 07.00-08.00 vaknar hon upp för ny dag
Hon ligger över kurvan på vikt, 1 år och 12 kg
Sambon tar för det mesta natten då jag jobbar och sover i annat rum.
Jag har haft lite annorlunda jobbtider så har kunnat vara hemma till lunch så då har hon passat på att vila mellan 07.00-12.00
Nu kommer hon börja studera och jag jobba dag igen. Så nu har vi ett problem!
Vem skall ej få någon sömn alls? Hon eller jag eller bägge?
Har många gånger funderat rent hypotetiskt hur några droppar öl i vällingen skulle fungera MEN som sagt så vilka störda tankar får man inte när sömnen har uteblivit i över ett helt år!!
testa själva att ställa klockan på ringning varje 1,5 timma och gå upp och diska några glas eller sortera några böcker i bokstavsordning!
Kommer någon enstaka gång ibland (1 gång/vecka) då hon sover nästan hela natten från 23.00-04.00(välling) - 07.00... de dagarna är mirakel. :|
Hur får vi henne att sova iaf i 4 timmar i sträck?
Man hör alla prata om hur pass duktiga deras barn är på att sova och hur utvilade dem är men våran lilla natthäxa tar död på våran moral. ( i gutanamo bay basen använder dem uppväckningar och stressmoment som tortyr för fångarna) utebliven sömn går inte längre.
Någon som har något tips?
mvh