Inlägg från: SJLN |Visa alla inlägg
  • SJLN

BF maj 2016

Planritning skrev 2015-11-19 15:07:15 följande:

Hej tjejer.

Hur går det med graviditeterna?

Jag tempade förut och enligt tempen så haar jag BF 2maj. På vårt tidiga ultraljud i vecka 7 fick vi ett datum på 1maj och det var ju ingen större skillnad så inget jag tänkte på. Men på KUBen fick jag ett datum på 28april, vilket är 4dagar tidigare än vad ÄL visar. I början tänkte jag bara; bra bevis på att bebisen växer så det knakar :) men nu undrar jag vilket datum som stämmer och hur det kommer sig att bebis verkar ha vuxit snabbare än vanligt? Kan det vara farligt eller bara bra(inget att oroa sig för)? Vi har RUL om ca 1 vecka då får jag se om BF ändras igen och om bebisen mår bra (vilket det känns som och bebisen sparkar lite då och då <3).

Jag tror inte att det är något att oroa sig över jag frågade en läkare på Gyn angående embryots storlek i tidig graviditet och han sa att alla är exakt lika stora så länge de bara får sin näring från gulesäcken, men när moderkakan börjar ta över så blir det naturliga storleksdkillnader på fostren. KUB görs väl runt vecka 12-13? Och då har moderkakan tagit över helt, tror jag.
  • SJLN
    FruLundmark skrev 2015-12-02 02:42:50 följande:

Är det någon mer än jag som sover som en kratta? :/ Jag är i v16 och sover riktigt dåligt. Kan inte somna i vettig tid, oftast blir de mellan 03-07 någon gång, och när jag väl somnat så vaknar jag typ 1 gång i timmen/varannan timme :/ och allt som allt får jag 4-5 timmars sömn per natt.. :( Riktigt frustrerande..

Någon som har/har haft samma och har några tips att ge? :)

Jo jag sover också dåligt. Inte lika dåligt som dig men dåligt nog.. Det enda som hjälper mig lite är när sambon jobbar natt och jag får sova helt ensam, jag har väl blivit otroligt lättstörd antar jag. Sen vaknar jag till och från ändå när jag är ensam men inte alls lika ofta och det är lättare är somna om
  • SJLN

Vecka 16+1 här, eller 17+1 enligt BM. Hur stor bör min livmoder vara nu? Jag har två MA bakom mig så lite på grund av det oroar jag mig över typ allt ^^ Jag vet att bebis fortfarande lever, dels känner jag lite rörelser någon gång ibland sådär och dels har jag en doppler som jag lyssnar på hjärtat med någon gång då och då. Men jag får för mig att livmodern är för liten.

Det står i nån app att den nu ska vara stor som en bebis huvud och i nån graviditeter på nätet har jag sett en bild där livmodern går en bit ovanför naveln! Jag tror verkligen att jag bara nojar mig i onödan men livmodern går i alla fall upp till ett par centimeter under naveln, och ligger mer åt vänster. Låter det okej tycker ni?

Bortsett från mina nojor så mår jag i alla fall rätt bra. Ont av foglossning och trött då jag knappt kan sova men mår inte illa i alla fall

• SJLN
    Tallbarr12 skrev 2015-12-13 13:26:20 följande:

Jag har för mig att livmodern ska nå till naveln i v 20 och det gör min nu ( är i v 20). I v 17 så nådde den några cm under naveln, så det är nog ingen fara! Och så är det så olika hur livmodern ligger i magen så det kan säkert skilja från person till person med

Tack
  • SJLN
    FruLundmark skrev 2015-12-13 15:16:40 följande:

Du ska absolut inte oroa dig. Livmodern är olika från person till person. Det beror på hur den ligger osv. Jag är i v.17 (16+4 idag) och när BM klämde på min mage i torsdags så sa hon att min livmodern nådde precis till naveln, hon sa även att allt är väldigt individuellt hur livmodern växer och att man absolut inte ska vara orolig om man ligger under eller över de gravid-apparna säger :)

Jag har också MA och MF i bagaget så jag vet att det är lätt att oroa sig i onödan, men försök att slappna av och njuta när du känner det lilla livet röra sig ;)

Då är vi ganska lika långt gångna då ja BM har ju inte kollat hur min livmoder ligger utan det är bara jag själv som klämt lite så det kan ju mycket väl vara så att jag inte känner rätt också, jag har ju lite fett i vägen ^^ men jag längtar otroligt mycket efter ultraljudet nu, vill bara få veta att allt ser okej ut! Bara 15 dagar kvar..
  • SJLN
    FruLundmark skrev 2015-12-13 19:34:50 följande:

Min BM klämde på min mage och kollade i samma veva som vi lyssnade på hjärtslagen :) Nä, de är inte lätt att försöka känna själv, sen hänger ju allt på hur livmodern ligger och hur den växer :)

Jag längtar också! Ni har RUL den 28/12?, har jag räknat rätt då? :) Vi har den 29/12 ^^ Ska bli spännande att få veta vem som bor där inne :)

Jag har inte fått varit dit och kolla hjärtljud och sånt än, har första tiden sen inskrivningen först efter ultraljudet. Hon menade på att de flesta frågor kommer efter ultraljudet så vi skulle vänta tills dess ja du har räknat helt rätt, den 28e är det ÄNTLIGEN dags. <3

Har du barn sen tidigare eller blir det ditt första också? :)
  • SJLN
    FruLundmark skrev 2015-12-14 01:05:05 följande:

Okej.. Jag har haft hur många träffar som helst med min BM. Dock har jag mått fruktansvärt dåligt, har varit inlagd vid ett tillfälle och har ett undertryck som bråkar med mig så vi har varit in många gånger för blodtryckskontroll. Min BM är så fantastisk för hon föreslog att lyssna på hjärtljud just pga vår historia för att lugna all oro. Så vi har lyssnat i alla fall 2ggr än så länge. Sen har vi finaste BM på gyn som tar in oss för UL om vi är minsta lilla oroliga eller nervösa. Så fram till v.13 hade vi sett den lill* 4ggr ;)

Det ska verkligen bli spännande med RUL, ska ni ta reda på vem den lill* är som bor där inne eller vill ni bli överraskade? :D

Det är vår första, äntligen blev de vår tur efter 2 års försökande och bara MA & MF :( Känns helst underbart! <3 Är det er första också?

Oj, det låter som att du haft en riktigt jobbig start på graviditeten. Men skönt att du har en så bra BM jag har bara träffat min en gång hittills så jag har inte direkt hunnit bilda någon uppfattning om henne än.

Nej vi har inte tänkt att vi ska titta vad det blir, än så länge är jag faktiskt inte så intresserad av könet utan vill mer bara veta att den mår bra men sen kanske jag blir alldeles för nyfiken när vi väl är där och i så fall så tittar vi nog ändå. Ni då?

Japp, första barnet här med. Och vi har turen att "bara" ha ett år och två MA i bagaget
  • SJLN
    FruLundmark skrev 2015-12-14 14:06:06 följande:

Jo, och lika jobbigt är det än då illamåendet fortfarande håller i och har såna problem med att jag får såna svimnings-/yrselattacker. Känns trist att må dåligt och ha svårt att njuta. Men igår kände jag den första svaga lilla sparken så då vart allt helt helvete värt det <3

Synd att det ska vara så olika på BM och vart i landet man håller till :/ Jag hade förmodligen varit mer nojig och orolig om jag inte hade haft så bra BM & läkare runt mig. Får jag fråga vart i landet du håller till? Alltid kul att knyta kontakt med de som ska ha barn i så nära anslutning till sig själv :D

Vi ska ta reda på kön. Både jag och maken är för nyfikna för att kunna hålla oss i 9 månader ^^ Jag förstår att er första prio är att se att pyret mår bra! Ni har inte gjort nå UL alls? Tänkte har man haft besvärligt så brukar man kunna få hjälp och stöttning med tidiga UL osv. Det fick vi och de har varit guld värt. Men förmodligen så hänger väl de på vart man bor.

Vad kul att hitta en till som väntar sin första! :D Det är inte så bara, tyvärr. Alla gånger är de ju inte hur länge man försökt utan hur många gånger man ska lyckas slås ner innan man får bli lycklig av ett litet liv. Jag kunde känna mig relativt trygg ändå med att ha ett MA & ett MF i bagaget för BM vi har på gyn hon sa att blir det "fel" en gång till och det inte tar som de ska så skulle vi få en utredning. Så jag är bara glad att vi slapp det och att de faktiskt blev 3:e gången gilt för oss <3

Jo men kvinnokliniken har varit väldigt hjälpsamma så jag har fått komma in på två tidiga ultraljud, ett i vecka 6+5 och ett i vecka 8+6 tror jag det var. Bebis var exakt så stor som han skulle (han=önsketanke ) så efter det tyckte de att jag kunde vänta till RUL. En väldigt lång väntan men jag är glad att jag fick se en levande bebis där i början, de andra graviditeterna stannade av i vecka 5+ någon gång så det var ju skönt att se att jag tagit mig förbi det.

Ja jag bor i Borlänge, men går hos BM i Falun då jag jobbar där. Du då?

Ja att vänta ett år på att få till en lyckad bebis är ju inte så länge egentligen. men att vara gravid ett halvår av det året för att sedan få sina drömmar krossade, det är ju desto värre. Skönt att veta att pyret lever än den här gången, jag är otroligt tacksam för min doppler ^^
  • SJLN
    smellina skrev 2015-12-14 17:00:44 följande:

Åh, då har vi RUL samma dag. Har heller inte hört hjärtljud eller nåt än så jag är också jättespänd och nyfiken! :)

Har ni tänkt kolla vad det blir för kön då?
  • SJLN
    FruLundmark skrev 2015-12-15 01:56:21 följande:

Det är ju bra, att man fått lite hjälp och att man fått se de lilla pyret kliva över den "magiska gränsen" från där man haft MA'n :) Jag fick UL i vecka 9, 11 & 13. Hade fått mer om jag hade velat men kände att vi klarade oss från vecka 13 till vecka 19 då vi har RUL. Men BM få spec.mödra/gyn sa att var vi minsta lilla oroliga så var de bara höra av sig så fick vi komma in igen :) Det har varit skönt att veta, tror att de är lite de som gjort att man kunnat släppa oron och kunna fokusera på annat. Du tror/hoppas på en han? Spännande att se om du har rätt ;) Jag har en magkänsla som säger att vi väntar en han, så ska bli kul och se om jag har rätt ;D De är ju liksom 50/50 :D

Okej, jag bor långt norr ut, i Piteå faktiskt :D

Precis, det är inte alltid hur länge man försökt utan snarare all smärta som väntan/förhoppningarna osv åstadkommer då allt grusas :/ De kan jag tänka mig, dopplern inbringar ju lugn mitt i all oro & oro är inte bra i längden. Så skönt att kunna få lite lugnare emellanåt :)

Ja alltså det spelar egentligen ingen roll om det blir en pojke eller en flicka, men det finns så otroligt många flickor i min släkt så det hade varit så himla kul med en liten pojk. ^^ kollar man alla kusiner och så har de fått nio flickor och en pojke hittills.
Svar på tråden BF maj 2016