Inlägg från: Cherryay |Visa alla inlägg
  • Cherryay

BF maj 2016

Förra gången berättade vi för sambons föräldrar i v 15 och mina i v 19, denna gång tänkte vi vänta och se hur länge det tar innan någon kommenterar något eftersom kulan syns så tydligt redan nu i v 12 :P garanterat flera som misstänker men inte vågar fråga, vilket bara gör det hela ännu roligare ;)

• Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-11-01 13:39:53 följande:

Haha kul! den är så kul, att se OM o när de vågar säga nått.

Minns när min syster var gravid och ingen sa något.. mer bakom ryggen till oss andra.. "ska de ha en till?" Jag visste ju om det men jag sa inget :p

Ja precis! Tror det är just så det låter i sambons familj just nu, tisslande och frågar varandra lite försynt men utan framgång :P moooahahaha :D
  • Cherryay
    MakeitHappen skrev 2015-11-01 15:04:55 följande:

haha spännande! Men klart det är ju kanske inget man direkt frågar... menar en kan ju bara va lite tjock med :p

Ja eller hur, sambon trodde någon skulle kommenterat för längesen men jag sa som du, man frågar inte just ifall att det skulle vara fel, vill ju inte få någon att känna sig tjock utan låtsas istället som ingenting :P
  • Cherryay
    Nmm skrev 2015-11-10 07:50:56 följande:

Hej tänkte kolla med er som fått barn tidigare hur man vet skilland på växtvärk och sammandragningar. Har nu dom senaste två veckorna till och från fått så ont i magen att jag inte kan gå knappt röra mig hela magen blir jättehård och det spänner massor, brukar släppa när jag ligger ner men ömmar ett bra tag i magen efter. Så e det växtvärk eller sammandragningar?

Min växtvärk påminner mer om mensvärk, alltså molande, när ligamenten drar blir det en huggande eller ilande spontan smärta, inget ihållande, sammandragningar, eller förvärkar som det kallas innan själva fl, brukar kännas som du beskriver, magen blir hård och när man vilar så släpper det efter en stund. Förvärkar är ju livmoderns sätt att öva inför kommande fl, därför är det vanligare senare i grav. eller när man väntar sitt andra/tredje/fjärde...osv. eftersom kroppen då redan varit med om en fl så börjar den öva tidigare.

Förvärkar är inget farligt, men det kan vara tecken på för mycket ansträngning i kroppen, tex. stress, isf är det kroppens sätt att säga "lugna ner dig lite". Kan också vara tecken på uvi, men oftast är det ingen fara :)
  • Cherryay
    Pell skrev 2015-11-16 18:13:13 följande:

Åh är så avis på alla er som fått se era gryn redan!!! Får snällt vänta till december jag..

Samma här, eller alltså jag hoppas att jag får rul i slutet på december, beror ju på hur fullbokat det är... Skulle så gärna vilja se innan dess men bara att snällt vänta.
  • Cherryay
    FruLundmark skrev 2015-12-02 02:42:50 följande:

Är det någon mer än jag som sover som en kratta? :/ Jag är i v16 och sover riktigt dåligt. Kan inte somna i vettig tid, oftast blir de mellan 03-07 någon gång, och när jag väl somnat så vaknar jag typ 1 gång i timmen/varannan timme :/ och allt som allt får jag 4-5 timmars sömn per natt.. :( Riktigt frustrerande..

Någon som har/har haft samma och har några tips att ge? :)

Sova, vad är det? :P har iofs sovit dåligt enda sen jag var gravid förra gången, och nu med en liten blir det ju inte mer sömn direkt, men ändå kan jag med säkerhet säga att ja, jag sover ännu sämre nu. Foglossningen som ställer till det mest, hur jag än vrider o vänder på mig så hittar jag ingen bra sovställningen, sen upp o kissa flera ggr per natt, så blir nog sammanlagt max fyra timmars sömn utspritt under en natt... Men oftast får jag sova middag med min lilla ett par ggr om dagen så då går det ok ändå, men trött är man konstant känns det som. Bra övning inför livet med småbarn sen, bara att se det så ;)
  • Cherryay
    Hajarna skrev 2015-12-22 21:35:50 följande:

Tjejer jag har fått världens halsbränna.. Är det någon som har något att rekommendera mig att äta, eller inte äta?? 

God Jul på er =)

För mig hjälper det inte vad jag än äter eller inte äter. Har problem med halsbränna Ävenom vanliga fall men nu under graviditeten är det olidligt. Jag tar en omeprazol på morgonen (långtidsverkande mot just halsbränna) och Novalucol däremellan. Det funkar än så länge, men vet att de sista månaderna av graviditeten kommer jag antagligen få öka upp till två omeprazol/dag för att klara natten också, så har det varit mina två andra ggr iaf.
  • Cherryay
    SJLN skrev 2015-12-23 07:43:02 följande:

Idag är det dags för en glukosbelastning, och jag som är så hungrig på morgonen jämt! Fy vad jobbigt det är att bara sitta och vänta på att få åka till vårdcentralen och dricka sockerlösning :-/ dessutom vaknade jag två timmar (!!!) före väckarklockan, så jag har inte direkt blivit mindre hungrig under den tiden.

Jaja, nu ska jag inte gnälla mer. Jag håller tummarna för riktigt bra blodsocker istället

Usch! Tycker inte heller om glukosbelastning, jag ska göra min runt v 25, längtar ju inte direkt :P behöver isf bara göra en, har bekanta som fått göra två eller tom tre under samma graviditet, bläää!

Håller tummarna för bra resultat iaf, ska säkert gå bra! ;)
  • Cherryay
    hennaah skrev 2015-12-23 20:35:31 följande:

Hej! :) Jag hoppar också in här nu känner jag! :) var på RUL idag och fick sen en envis liten krabat därinne. Vilken upplevelse alltså! Bästa starten på julen! Blev lite förvånad dock när jag blev framflyttad hela 2 veckor!! Så barnmorskan fick BF till 13/5 medan vi varit inställda på 27/5... Blir spännande att se när liten kommer!

Härligt! Hände samma för mig förra grav., jag var dock inställd på att bli framflyttad rejält eftersom mitt grav.test visat att jag var i en senare vecka än min bm fick det till :) bara skönt att flytta fram det lite tyckte jag :P
  • Cherryay

Rul idag, blev flyttad från 24 maj till 1 juni, hade jag inte räknat med men får väl se när korven vill ut helt enkelt ;) Könet vägrade busungen visa så det får visst bli en överraskning trots allt :P

Svar på tråden BF maj 2016