-
Absolut! Köper från ställe med bra åtgång och absolut inte buffé. Och inga konstiga fiskar som kan ha legat lite för länge. Tack för omtanken!mariafii skrev 2015-09-22 06:40:56 följande:Tänk bara på att det ska vara färskt :)En dotter 2013 & BF Maj 2016
-
Vi berättade för våra föräldrar och syskon i v.5-6. Har jobbat på att bli gravid i 1,5 år och har ett missfall i bagaget, så det var ingen överraskning direkt, men känslosamt och känns skönt att de vet om det inte går vägen. Har berättat för min närmsta kompis med. Har däremot inte berättat på jobbet än (är i v9 nu) men med tanke på hur svullen min mage är på em så dröjer det nog inte länge till innan jag berättar där heller...
-
För min del så tog det ett år att bli gravid med min son (inga missfall på vägen, men det tog 12 månader att över huvud tager bli gravid). Nu denna gången tog det 17 månader, men med ett missfall på vägen. Så rent krasst räknar jag med att det kommer ta 6-12 månader tills jag blir gravid igen, om ifall jag skulle få missfall eller att det skulle visa sig att barnet inte skulle överleva utanför livmodern.LN2015 skrev 2015-09-23 14:39:37 följande:
Hej, jag måste bara få fråga- Vad är de ALLA är så oroliga för?? Vi har inte berättat till någon och är i vecka 9, men de är inte för att "om de skulle hända något"... utan bara för att chocka dom lite att vi är så långt på väg när de väl får veta. Min önskan är att kunna hålla de hemligt/osynligt till jul Men iaf, om man får MISSFALL (hatar alla förkortningar) är de ju för att något inte är som de ska, de går inte att påverka, och jag kan tycka att detta är helt fantastiskt att kroppen stöter bort något som inte är okej. Då får man ju vänta till nästa gång de är aktuellt att bli med barn och hoppas att allt fungerar. Jag har verkligen inte kämpat för att bli gravid utan jag har nyss blivit övertygad om att jag vill ha en till. Har en dotter på 3 år nu. Efter henne har jag blivit gravid 2 gånger, ena gången med minipiller och andra slarvat med p-piller. Då kändes absolut inte okej med en till, nu tror jag att de blir mysigt och kul. Jag tycker förresten många stressar med att skaffa massa barn, sen sitter dom där med två ungar och de finns ingen tid för att uppvakta sin partner eller göra något kul, han lessnar och de tar slut. Min mardröm. Jag tar mig alltid tid för min partner!
Jag tycker också att kroppen är häftig som kan upptäcka att ett foster inte utvecklas som det ska, men när min son fyller tre år i höst så ser jag åldersskillnaden bara växa och växa och önskar verkligen att det ska vara vår tur denna gången. Så jag är väl inte rädd för själva missfallet som sådant, det vet jag sker av en anledning, utan att det i så fall troligtvis kommer ta lång tid innan vi får efter efterlängtat syskon till vårt barn. -
Är den hemlig eller sluten? Håller aldrig ordning på dom men är det inte så att i en sluten grupp ser andra vänner att man är med i den gruppen men inte kan läsa? Eller kan de inte se att man är med i den alls? Känns lite tidigt att outa på fb än...Anna09 skrev 2015-09-23 19:51:37 följande:
Ni fantastiska mammor,
Jag är med i en facebook grupp där alla som fick barn i december är med i. Där har vi följtsåt från start. Jag tänkte skapa en sådan grupp nu.
Så ni som vill får gärna gå in och lägga till er som medlemmar i BF Maj 2016.
Ibland lite lättare att svara på varandras inlägg för då kan man svara på det direkt under.
Har gjort gruppen sluten för att inte utomstående skall kunna se vad som skrivs.
Kram på er.
-
Tänk bara på att man inte ska köra bil med postafen i kroppen. Använde det första graviditeten och funkade jättebra (bortsett från helt galen trötthet som biverkning) men bilpendlar denna gången, så får låta bli...carolinajohansson93 skrev 2015-09-27 10:53:37 följande:Jag har mått illa i 3 veckor nu o började i tisdags o ta en åksjuketablett, Postafen. De har faktiskt funkat. Tar en på morgonen
-
För min del hjälper det att äta i princip konstant, ca 1 gång i timmen. Börjar med nyponsoppa och salta kex innan jag går upp och sen snäll mild mat resten av fm. Då klarar jag av mat med lite mer lukt frampå em...grebdinl skrev 2015-09-27 10:31:41 följande:
Tips mot illamående mottages tacksamt! Att öppna kylskåpet, tanken på vissa maträtter, stekos från kött triggar illamåendet. Det håller i sig hela dagen men får ändå i mig lite mat, har än inte kräkts (tack!!). Det hör väl vackert till en graviditet ;) men någon kanske har ett superknep :)
Olika saker funkar för olika människor, man får nog prova sig fram och se vad som funkar bäst för en själv! -
För mig började det i början på v 7.tvetalan skrev 2015-09-27 12:00:57 följande:
Ni som är illamående, vilken vecka började det?
-
Välkommen!Miss Be skrev 2015-09-28 21:49:20 följande:
Hej
Jag har kollat in er tråd och tänkte hoppa in.
Beräknad BF 10maj (om jag räknat rätt)???? Det blir vårt andra barn 1:an är redan fyra år.
Är lite avis på alla som redan varit hos bm jag harinte tid förrän mitten av oktober, känns lite sent. Men det är väl bara för att man är så ivrig i början.
Ska bli kul att följas åt!
Jag ska på inskrivning v 12, har bf 1/5 och har inskrivningstid 13/10. Jag har inget emot en sen inskrivning men så har jag redan varit på ett vul i v 8 med... -
Med tanke på ditt tidigare missfall hade jag åkt in till gynakuten idag, istället för att må dåligt hela helgen.kicken skrev 2015-10-02 07:08:52 följande:
Är detta ett elakt skämt?
Jag har varit in och ut lite på tråden och inte kommenterat så mycket men jag var inne här i början och skrev om mitt missfall 5 augusti i v.9 8+0 och att det blev en ny grav direkt utan mens imellan. Nu är jag 8+3 och fick en ljusrosa blödning inatt vid 3. Jag grät och nu efter att jag lyckats sova känner jag mig inställd på det värsta. Sjukanmälde mig från jobbet nu om det drar igång. Jag orkar inte med ett nytt missfall. Det förra började såhär det är därför jag reagerar så starkt för så lite.
Jag har inbokat vul och inskrivning på tisdag vilket lika gärna kunde vara om ett år, känns det som nu.
Det känns bara så jävla orättvist. Jag har varit gravid i 18 veckor med 2 olika foster och så ska jag bara stå här helt tom och eländig med all kärlek och längtan. Snälla låt det vara en helt vanlig blödning och att det lilla livet i magen får fortsätta...
Hade ni åkt till gynakut?
Jag är rädd att det blir som förra gången och hela missfallet kom när jag var inne på gyn. Eller ska man bara bita sig i läppen och vänta och se vad som händer tills på tisdag?
Berätta gärna om era erfarenheter kring småblödningar och oro. Kram
Jag fick en störtblödning v 12 med förra barnet en fredag em. Det verkligen rann ur mig, men gyn tyckte de hade för mycket att göra och bokade in en tid på måndag fm. Den helgen var verkligen inte rolig, men på måndagen fick jag se en livs levande bebis med ett tickande hjärta, så det kan mycket väl gå vägen fastän man blöder rätt mycket! -
Det bör inte vara någon fara! Både nasonex och mommox inmehåller samma verksamma ingrediens, mometason. Troligtvis är enbart nasonex godkänd för gravida för att den har testats mer. Nässpray är dessutom lokalverkande och det du fick i dig idag stannar ju i första hand i näsan. Men jag skulle ändå undvika mommox framöver för att vara på den säkra sidan.fair skrev 2015-10-06 09:26:18 följande:
Åååh!
Jag tog en kortison nässpray som man inte får ta när man är gravid. Tog två spray i varje näsborre men drog inte in det då jag kom på att jag borde kolla fass först. Snöt ut så mycket jag kunde när jag läst att man inte får ta.
Är i v 8+1 idag. Tror ni det är nån fara?! ????
Tar nasonex i vanliga fall då jag har en konstant nästäppa (fått det utskrivet av läkare). Detta var mommox som jag inte brukar ta men det är kortison det med så tänkte att det spelar ingen roll.... Men tydligen!