Nmm skrev 2015-11-10 09:03:45 följande:
[quote=75983824][quote-nick]Cherryay skrev 2015-11-10 08:07:22 följande:[/quote-nick]Min växtvärk påminner mer om mensvärk, alltså molande, när ligamenten drar blir det en huggande eller ilande spontan smärta, inget ihållande, sammandragningar, eller förvärkar som det kallas innan själva fl, brukar kännas som du beskriver, magen blir hård och när man vilar så släpper det efter en stund. Förvärkar är ju livmoderns sätt att öva inför kommande fl, därför är det vanligare senare i grav. eller när man väntar sitt andra/tredje/fjärde...osv. eftersom kroppen då redan varit med om en fl så börjar den öva tidigare.
Förvärkar är inget farligt, men det kan vara tecken på för mycket ansträngning i kroppen, tex. stress, isf är det kroppens sätt att säga "lugna ner dig lite". Kan också vara tecken på uvi, men oftast är det ingen fara :)[/quote
Okej tack för svaret:) Ringde och boka en tid till dr till imorgon
Men börjar sammandragningarna göra ont eller om de blir regelbundna så är det dags att kontakta bm. Så länge de är oregelbundna och inte gör ont är det ingen fara. Jag hade mycket sammandragningar förra graviditeten och ibland var de regelbundna även i vila. Blev halvtidssjukskriven från v 25 för att förhindra för tidig födsel, då jag märkte att vila lugnade ner sammandragningarna.