• klyban

Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?

scanmia skrev 2015-09-01 03:46:06 följande:
    Kanske gjorde hundägaren bedömningen att hundens närvaro skrämde katt och barn och att det bästa var att avlägsna den från platsen för att inte förvärra situationen?
    Hundägaren tänkte kanske att hon varken var ansvarig för barnet, katten, eller bettet och därför tog hand om sitt ansvarsområde - hunden.

Själv hade jag inte gått ifrån ett skadat barn utan att försöka hjälpa. Inte heller en skadad vuxen.
    Svårt att se man ska behöver springa från platsen, för uppnå detta.
    Och finns goda möjligheter binda fast hunden
  • klyban
    Anonym (Barn ska inte gå själva!) skrev 2015-09-01 06:07:43 följande:
    Jag tycker att du som förälder gjort mest fel som släppt iväg barnet själv. Har man djur så får man tänka på att vad som helst kan hända på en promenad och fundera på om barnet klarar av att hantera situationen

Har 100% förtroende för barnet att  framföra katten även nu efter.
    Det var en situation där jag säkert hade blivit biten också.
    Även situationen över, och barnet gråter kraftigt pga den höga smärtan.
    Så ser h*n till att katten på ett adekvat sätt, då tanke på att den är vettskrämd och mycket svårhanterlig.
    Gjorde h*n det exemplariskt, och visade att h*n var förtjänat det förtroende jag gett.
    Detta förtroendet har h*n fått genom jag varit med många många gånger.

• klyban
    Anonym (;) skrev 2015-09-01 06:44:50 följande:
    Någon som varken är barnets förälder eller anser att barnets egen katt bitit det är nöd?

Så du menar att en hundägare ska avvika då den inte ens kan skapat sig en uppfattning om hunden bitit eller inte.
    Då barnet skrek jag har blivit biten.
    Sen i sig är inte situationen en nöd på liv och död, var det detta du inbilla dig?
    Jag vet inte med dig, men jag hade då aldrig avvikit från platsen hastigt, om jag hade hört ett barn gallskrika.
    Verkar som  du har just den där rätta empatin, och ser den bästa lösningen att bara gå därifrån.
    Vem vet, kanske karman kommer till dig en dag, och lämnar dig eller dina närmast till sitt öde utan att bry sig.

• klyban
    Anonym (;) skrev 2015-09-01 07:19:02 följande:
    Mina närmaste hanterar sina egna kattbett.
    Jaha, och?
    Knappast vad frågan är, eller hur

Och det med att hundägaren avvek från plats, utan att försäkra sig om att det inte var hunden som bet.
    Låter det som rätt agerat?
    Eller så man ska göra kanske, bara dra om man gjort nått fel.
    Men får väl hoppas karman kommer till dig en dag.
  • klyban
    Anonym (a) skrev 2015-09-01 07:28:56 följande:
    Men du brukar ju anse att barn ska lämnas åt sig själva även i späd ålder, så vad är problemet?
    Eller gör du möjligen skillnad på dina barn och andras ungar.
    Du sa något om karma. 

Så många gånger jag förklarat i den tråden, och du än inte fattat.
    Skrämmande!

Berätta gärna vad det är för skillnad?
    Jag hade då aldrig lämnat ett barn som börjat skrika så.
    Inte heller en vuxen hade jag lämnat, utan fråga vad som hade hänt och om personen behöver hjälp.
    Hade som någon sa ovan, kollat upp vad som hade hänt.
    Och sen ringt till föräldrar, om det visat sig om det hade behövts.

Kanske karma ska komma till dig, som antyder att hundägaren gjort rätt val genom avvika från platsen hastigt och inte ens kolla om det var hunden som bet ens.
    Personligen är inte jag så empatibefriad.
    Är du?

• klyban
    Anonym (B) skrev 2015-09-01 11:49:34 följande:
    Hej!

Jag skulle vilja påstå att det inte är normalt att lämna ett barn i det skicket som du beskrev.

Dock vet jag inte om det är någon mening att polisanmäla.

Håller med, var mest tänkt som en fråga.
    Men blev inte riktigt så.

• klyban
    Anonym (Åhhh) skrev 2015-09-01 13:33:31 följande:
    Okej, dåligt språk har nått en ny nivå!

"Varav" nu inte bara i fel sammanhang utan även särskrivet!! Grattis!

Och on topic, nej jag skulle inte lämna ett barn som blivit skadat så. Men man vet ju aldrig hur den personen tänkte. Kanske var bäst att gå iväg med hunden innan katten tog livet av ungen.
    Om du tycker detta är en ny nivå, så måste det vara ditt första forums besök i livet för dig.
  • klyban
    Påven Johanna skrev 2015-09-01 13:40:50 följande:
    klyban är en ganska flitig inläggskrivare på Familjeliv så du har goda chanser att öva upp den lite speciella läsning hans stil kräver. 

Här tycker jag dock synd om klybans barn som blev biten av sin rädda katt och därtill övergiven av hundägaren som var en vuxen person. Hundägaren borde ha ringt till klyban eller klybans fru efter att ha tagit kontroll över sin hund, bundit den vid ett träd eller en stolpe och sedan hjälpt barnet att hantera katten och den skadade handen. 

Och du har ju haft lite övning ;)

Det är just beteendet att bara dra, som jag är så förundrad över.
    Jag personligen skulle aldrig ha dragit, oavsett om det är en vuxen eller barn.
    Sen kan man diskutera vad man hade gjort när man säkert ställt att det var "okey".
    "Okey" som då att det är ett relativt ofarligt bett, men ack så smärtsamt.
    Säkrat katten, och fått upp och hem barnet, känns som ett bra hanterande av situationen.
    Frågat hur det gick anser jag som det absoluta minimum, göra inget känns totalt empatibefriat.

• klyban
    Anonym (;) skrev 2015-09-01 14:28:00 följande:
    Om du inte var på platsen är sannolikheten stor att hundägaren vet mer än du om vilket djur som bet vem.
    Hundägaren såg en katt bita den som var ute med den. Hunden har inte bitit någon. Vad har hundägaren gjort för fel?
    Och vad har min karma med saken att göra? Tror du att jag är hundägaren?

Hundägaren hade inte den kontroll på hunden som är förväntat.
    Då anfall inte stoppades i tid, då har kontrollen på hunden brustit.
    Det är buskar och går inte se vad som sker på marken.

Varför skulle jag tro att du är hundägaren i detta fallet för?
    Karman är för din framtid, förstod du inte detta?
    Oavsett, nu vet du!

• klyban
    Anonym (anmäl) skrev 2015-09-01 14:35:41 följande:
    Har du anmält än eller ligger ungen kvar i busken och gråter?????
    Nä, på bägge.
    Barnet äter antibiotika och tycker det är jobbigt att inte kunna använda en hand.
Svar på tråden Ett normalt beteende att lämna ett barn gallskrikandes i busken och blödande?