• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Kristalii skrev 2016-01-25 08:35:22 följande:
    Jag har alla barnkläder kvar. Men många börjar bli slitna så det kanske blir lite inköp sedan. Fast en body borde jag gå och köpa nu när RUL är avklarat. Det har jag gjort med de andra barnen. Fira lite lixom.

Här är det oxå annat kön än innan. Men de första storlekarna av det jag har är ganska könsneutralt. Fast lite extra handlat just för att det är lite roligt med annat kön kommer det nog bli.

Har precis klickat hem ett par nya BH:ar till mig. Ett evigt bekymmer att hitta passande BH när boobisarna växer...
    ja bh:ar är väl ett ständigt problem, jag har inte en enda som sitter bekvämt nu men tycker det är så tråkigt att prova i affären så handlar och chansar på rean.. Men det har som sagt funkat sådär hittills...
    Spartacus skrev 2016-01-25 14:49:09 följande:
    Jag har bebis kläder i MÄNGDER "behöver" inget men brukar köpa några enstaka plagg som är bara just denna lilla persons... första plagget från BB t ex.

Det kommer... nojjar mer över barnvagn nu eftersomjag vill ha samma vagn som sist men måste ha syskonvagn
    Skönt att ha sen innan. Jag var alltid duktig och sparade med de tre stora tjejerna men vi var ju färdiga efter trean och sen fick jag en liten brorsdotter året efter så det blev ju naturligt att skicka över allt till henne efterhand.. Och nu väntar jag ju en liten kille så det mesta hade nog inte riktigt funkat ändå..
    Fast trots kostnaden så tycker jag att det ska bli rätt mysigt att få samla ihop en ny liten garderob nu..

Barnvagnen känns som en stor huvudvärk just nu, tycker det är så tråkigt att handla vagn, och alldeles för dyrt...
    Tolotoli skrev 2016-01-25 15:11:36 följande:

Hej! Jag har tre barn, tjej på 14 och två pojkar på 9 och 11 år. Min man gjorde en refertilisering efter att ha varit steriliserad och sen tog det nästan tre år tills vi blev gravida. Är i v. 18 nu och har bf runt 1 juli.

Vi blev minst sagt chockade då vi inte trodde det skulle bli något och jag ville inte försöka efter jag fyllt 35 vilket jag blir nu i februari. Började studera och drev företag samtidigt och helt plötsligt fick vi ett plus.

Har varit sjukskriven sen v. 8 på grund av blödningar och sammandragningar och nu foglossning så vilar massor fast min hjärna är väl inte riktigt överens med att vila mest hela tiden då jag är en väldigt kreativ och energirik person annars.

Vi gjorde Nipt i Malmö och fick finfina svar och väntar en pojke, nästa vecka ska vi på rutinultraljud.

Känner bebisen röra sig en del men mest på ena sidan och vi boar för fullt här. Vi har nu spjälsäng, bedside crib, barnvagn har vi köpt och ett skötbord håller vi på att fixa och ett annat har vi hittat på blocket och ska hämtas ikväll. Kläder är det en hel del av i garderoben, en del hade jag undanlagt, en del har vi fått tillbaka som vi lånat ut från tidigare barn, lånat lite av syrran och fyndat på second hand och rea. Speldosa i ett mjukdjur har han med som vi lägger på magen och spelar.

Iom. att jag inte kan göra särskilt mycket försöker vi bli färdiga med allt vi kan eftersom det tar längre tid och så sprider man ju ut kostnaderna med. Snart väntar husprojekt så fort vädret tillåter så då är det skönt att vara klar inne med.

Finns det några blekingemammor här så hojta gärna till, bor själv precis utanför Karlskrona?

Grattis och välkommen :) Bor inte i blekinge men inte så långt därifrån; norr om Kristianstad..

• lima76
    Kristalii skrev 2016-01-26 10:38:58 följande:
    Men jag har ingen aptit och vissa dagar blir jag så otroligt orkeslös. Så jag undrar vad är er favoritmat? Eller har ni andra bra förslag på lättäten och energirik mat?
    Jag äter rätt mycket havregrynsgröt till kvällen, det hjälper magen en del, jag har tagit extra järn sen typ vecka 12. Jag gör den i mikron, 1 dl havregryn och 2 dl vatten, 2,20 min i mikron. sen stoppar jag ner en massa frysta bär som får ligga och tina till sig i gröten, typ röda och svarta vinbär och lite blåbär.. lite socker på det och sen mjölk. jag är jättehungrig jämt men mår också fortf lite illa och blir liskom inte sugen på ngt så¨gröten funkar bra för mig.
    Bibi84 skrev 2016-01-26 12:32:45 följande:

:)

Ang. mat så är ju frisk mat väldigt gott, frukt som ananas, jordgubbar, banan, apelsin, mango. Lag smoothies med bara juice, du kan också ta i ett rått ägg och biola. Du smakar inte det råa ägget alls. 
    Själv har jag lagat sushi, skit gott. Jag lagar gärna makirullar med bla. lax, advokado, gurka och vårlök/salladslök. Mmmmm.... 

Grattis till lyckat UL, det var en rejäl flytt av datum! Var det första ultraljudet eftersom de flyttade så mycket?

Är gott med smoothies men jag tror inte man ska äta råa eller ens löskokta ägg som gravid pga salmonella-risken? Vilket jag tycker är synd för jag älskar löskokta ägg...
  • lima76
    RobzMarley skrev 2016-01-31 00:03:10 följande:
    Stackare

Längesen jag mådde så här dåligt

Hur hög feber är okej? Jag får 40, tar alvedon. Efter 1,5-2h har den sjunkit till 35,5-39. Efter tre fyra timmar kommer frossan tillbaka.

Lång kö till sjukvårdsupplysningen så provar här så länge.
    Mamacitaa skrev 2016-01-30 15:26:33 följande:
    Ligger i samma och kände mig som dig precis innan.. orkeslös som heter duga :(
    Usch era stackare! Influensan är min skräck. jag fick när jag väntade tvåan och utvecklade inom bara ngn dag lunginflammation och blev inlagd. Så sjuk har jag nog aldrig varit varken innan eller efteråt. Hoppas ni kryar på er snabbt men sök vård om ni känner att det blir för mkt, det är inte ovanligt att gravida utvecklar lunginflammation av influensa!

Idag var jag och tog influensa-vaccinet så jag hoppas slippa undan den här säsongen..
    Greifing skrev 2016-01-31 14:28:17 följande:

Hej! Vi åkte som sagt till Umeå v 22+0. I fredags 29/1 fölöstes jag med kejsarsnitt och våran dotter fick komma till världen i v 23+1. Jag blödde över 1 liter blod på fredag sen beslutades det om att det enda var att snitta. Hon mådde inte bra! Hade bajsat i vattnet och hinnorna var inflammerade pga av blödningarna. Hon fick blod då hon också tappat blod. Efter intuberingen och lite hjälp med allt så mår hon oförskämt bra. Hon vägde trots sin tidiga födelse 650 gram och var 29 cm kort. Vi är som sagt kvar i Umeå.

Inga hjärnblödningar eller nått annat oroväckande än. Hon är tapper våran Mini. <3

Jag kikar in och ser hur ni har det.

jag har tänkt på dig/er och hoppats att allt gått bra! Vilken dramatisk graviditet du fick! vad skönt att lillan mår bra, jag hoppas att hon fortsätter att växa och må bra! Stor, stor kram <3
  • lima76

Förutom att ta influensa-vaccinet var jag idag hos sjukgymnasten också och fick låna hem en TENS-maskin. Fler som använder? Jag tycker TENS är toppen, både mot foglossningen nu under graviditeten och också sen under förlossningen..

jag tackade nej till bälte, har provat tidigare graviditeter och tyckte inte alls om.

Jobbade tis-sön förra veckan och känner mig riktigt mör idag. jobbar tis, ons med sen ledig 5 dagar.. jag har satt slutet av feb som en milstolple att klara av att jobba till.. sen får jag se. I början av april får jag gå hem på gravidpeng men just nu känns det inte som att jag kommer att orka att ta mig dit fram. 

• lima76

jag har också en del sammandragningar men inte så ont att det oroar.. Däremot tycker jag att det gör ont som en sammandragning när jag blir kissnödig, vilket jag blir rätt ofta.. Ska inte till bm förrän 23 feb men ska absolut be om en odling då, framförallt med tanke på gbs..

En gladare sak är att jag snart jobbat färdigt (har jobbat 8 av de senaste 9 dagarna) och är ledig tors-sön, ska bli så himla skönt med en paus!

• lima76
    Moneal skrev 2016-02-10 00:21:21 följande:

Blä, har fortfarande en hel del SD, de trycker rejält neråt och det molar i rygg, ner i tappen och ilar ner I låren.

De är ju inte så regelbundna eller hårda men kommer ca var 5:e min och varar ca 3 min.

Får reda på.mitt urinprov I morgon, får se om det är de som.påverkar.

Har tagit alvedon och legat och viat sedan 21 men de slutar inte

Hur mycket kan "tysta" SD påverka?

är i vecka 22

Jag tycker du ska ringa in till förlossningen och se vad de tycker.. Jag hade som du runt v 30 förra graviditeten och blev inlagd, fick kortison och bricanyl, det visade sig vara en urinvägsinfektion.. tror nog de vill ha in dig för att kolla tappen osv.. håller tummarna att allt är bra! Kram!
  • lima76

jag är 23+0 idag, magen känns jättestor och bebisen har börjat med kullerbyttor och karatesparkar..

Massor med halsbränna de sista dagarna vilket inte är jättekul för jag är rätt sugen på typ apelsin och grape men det känns inte som att det skulle funka alls att äta.. Foglossningen är också rätt jobbig emellanåt men än så funkar det att jobba.

jag jobbar kväll/natt så jag får sovmorgon iaf, min man tar barnen till skola och dagis och jag ligger till runt 11 de flesta dagarna. Rätt lyxigt. Jag träffar barnen mindre än jag vill men jag tänker att det är bara ett par månader till innan jag kommer hem på heltid och jag behöver hitta så mycket vila jag kan, är så himla trött emellanåt...

• lima76
    Miaomiao skrev 2016-02-11 09:01:10 följande:

Hej tjejer, Får jag vara med här? Plussade igår och befinner mig fortfarande i chocktillstånd. Mina barn är födda 07, 08 och 15.

grattis och välkommen :)
  • lima76
    Moneal skrev 2016-02-11 21:18:27 följande:

Tack för omtanken alla! <3

var inne till fl i dag, och tappen var opåverkad som tur var!

Men livmodern är lite retad, så är beordrad vila så mycket det går, och fortsatt kontakt lm de inte ger med sig.

vad skönt! hoppas du får vilat nu :)
  • lima76

Ang träning blir det inte så mycket här heller. Jag tränar yoga annars men har inte haft ork eller tid att komma iväg på länge nu och att träna hemma blir jag bara inte färdig till. Hoppas hitta mer tid/ork när jag går hem med gravidpeng 2 mån innan bf.

Det enda jag tränar nu är avslappningsövningarna till förlossningen :)  Jag läste på/övade hypnobirthing till förra förlossningen och hade en jättefin förlossning där jag faktiskt inte behövde någon smärtlindring alls (förutom de två sista värkarna när jag tog lustgas). 

Jag måste säg att jag också önskar jag kunde snabbspola fram ett tag.. Det är tungt att vara gravid emellanåt.. samtidigt försöker jag säga åt mig själv att försöka stanna upp och njuta, det är sista gången jag får vara med om detta och jag vet att jag kommer att sakna det när bebisen är född.. Men när fogarna, halsbrännan och nästäppan tar över och jag är så trött att jag bara vill sätta mig på golvet och gråta, då är det inte så kul..

Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!