FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
Om GBS värdet blir för högt så kommer de att ge behandling (penicillin), men hittills har det varit normala värden.
Däremot ska jag få antibiotika i samband med förlossningen pga att de känner till att jag har GBS, annars kan tydligen barnet få någon infektion, men jag kommer aldrig hinna få det för det ska ges 4 h före barnet föds.
De säger att jag inte ska oroa mig eller tänka på det, lätt för dem (bm och läkare) att säga!!
Jag födde på vårdcentralen men de hade ju inga grejer alls! Tur att de ens hade en barnmorska där då.
Känns läskigt att föda hemma (hemförlossning) när vi har så långt till sjukhuset, om det skulle vara något.
Men nu är jag ju livrädd att jag ska behöva föda i bilen!!!
Vadå får bm ett bidrag vid hemförlossningar?
Hoppas ni löser det med barnvakt, vi måste också försöka lösa det.
Skönt att ni har så nära till sjukhus.
Om det var lättare, hade du då viljat ha en hemförlossning?
Kanske igångsättning hade varit en tanke, för att säkert få pencillinet i tid och för att inte föda i bilen...?
Ang hemförlossningar så funkar det så att man hittar en barnmorska som är villig att vara med i hemmet och sen söker man bidrag för att betala hennes lön. Tror jag. Men det verkar mest vara godkänt i stockholm..
En massa kriterier som skulle vara godkända också och jag tror man måste bo så att man kan ta sig till ett sjukhus inom rimlig tid bl a.. Jag vet inte om gbs räknas som en komplikation heller.. (jag ska också få penicillin under förlossningen)
Jag har väl mest lekt med tanken, det hade varit skönt att slippa sätta sig i bilen och promenaden från parkeringen.. det stör lite när man börjat fokusera på värkarbetet tycker jag. Jag har en väninna som gick från förlossningsrädd till att föda hemma helt utan smärtlindring (första barnet) i England. Hon tipsade om Hypnobirth-tekniken och jag använde den förra förlossningen och tyckte det gick så himla bra att jag är lite frestad att testa hemma.. men det uppmuntras inte alls här i sverige och min man är inte heller öppen för det så det får nog förbli en fantasi.. :)