• lima76

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Zoey83 skrev 2016-04-26 22:58:18 följande:

Ville bara skriva att jag går och lägger mig nöjd! ikväll.

Har fått gjort såååå mycket idag...

Skickat in min sista universitetsuppgift (för detta år).

Med hjälp av min mamma och sambo har vi fått i ordning den "nya" sängen som vi köpt begagnad (kontinental) till rummet där jag ska sova med babyn, fått spjälsängen fixad som vi vill (ny madrass och ena sidan borttagen).

Även fått sorterat 7 lådor och min mamma hjälpte äldsta sonen att städa rummet ordentligt!

Sambon har renbäddat, tvättat kläder, lagat middag (som vanligt) och jag hann t.o.m. gå till frisören och korta av håret lite+klippt upp det i etapper för fint självfallet och mer av en frisyr, färden får vänta tills jag slutat amma helt.

Nu hoppas jag att sängen blir skön! att sova i.

Jag kommer att sovs ensam här nu tills barnet kommer, man vet ju aldrig när det sätter igång så vill vara någorlunda utvilad då.

Kram till er alla och hoppas ni mår bra.

Föresten börjar jag bli grymt nervös nu inför kommande förlossning!!!!

Vad härligt! både att få lägga sig nöjd och att få sova ensam i en skön säng! (fast jag hade nog känt mig lite ensam också.. Det är rätt mysigt att vakna tillsammans iaf..)
    Kristalii skrev 2016-04-26 21:34:20 följande:

fy 17 för att kräkas nu... Jag kan få SD av att bara hosta och nysa ju. Och ont i ligamenten.

Var till BM idag. Vecka 36 i morgon. Allt såg bra ut. Förutom rumpan nedåt... BM var dock positiv. Som fjärde-föderska ska det tydligen finnas mycket plats och bebis har därmed lätt att vända sig. Hoppas hoppas hon har rätt.

Måste fråga en lite pinsam fråga. Nån mer än jag som dreglar förskräckligt på nätterna? Jag har ett visst minne av att jag gjort de nån tidigare graviditet men nu är det löjligt mycket. Visserligen är jag täppt i näsan och blir torr i munnen på natten så lite kanske skulle vara kompensation för det. Men tja...

Min bm har berättat för mig säkert 5 ggr hur dåliga magmuskler man har 4e graviditeten och hur mkt plats bebisen har att snurra runt i.. 

Dreglar inte och tror inte att jag snarkar heller men jag använder alldeles för mycket nässpray.. Hatar känslan av att vara täppt i näsan..
    RobzMarley skrev 2016-04-27 07:43:15 följande:
    Men tycker sambon är jobbig när han kommer nära. Har inte alls det behovet av närhet när jag ör gravid. Särskilt inte på natten när man inte kan sova och kanske är för varm så ligger han där intill.. Eller i mitten av sängen. Grr haha

Känner igen det.. :D
  • lima76
    Niyoh81 skrev 2016-04-27 14:40:42 följande:

Nu har man gått in i v.31 så 68 dagar kvar :) har börjat läka ur brösten men tidigare var de genomskinlig men nu är de mer gulaktigt. Som rå mjölk. Nån annan som fått så tidigt? Kommer ihåg att ja börja läka tidigt med dom andra men inte råmjölk.

På måndag börjar ja mitt nya jobb. Heltids tjänst på sjukhuset på Operation. Kommer jobba ända tills bebisen kommer. Får se hur de går å hur fogarna kommer må. Men får bita ihop för jag är så glad att jag får denna chans :)

ingen mjölk här än :) tror inte att det börjat innan bebisen kommit innan heller för mig,
    Vad roligt med ditt nya jobb! Är du sjuksköterska eller läkare eller vad? Blir väl mycket stående kan jag tänka mig.. jag tycker nästan det är jobbigare att stå stilla än att röra mig.. Hoppas det går bra iaf!
    killroy skrev 2016-04-27 16:34:51 följande:

Hej tjejer!

Här var vi in till förlossningsläkaren igår för att diskutera igångsättningen. Fick gjort tillväxtul och det visade att bebisen mådde fint och hon uppskattade vikten till ca 3 kg i nuläget. Fick en tid för igångsättning...nedskrivet på en post-it lapp. Känns väldigt surrealistiskt att ha fått mitt barns födelsedatum nedskrivet på en post-it lapp :D Så nu har jag inte lång tid kvar, denna veckan har jag fullt upp med besök av mamma och bror, sen i helgen blir det att besöka blivande hundvalpen ? Sedan är det bara en vecka som ska spenderas med behövlig vila inför näst påkommande veckas händelse.

Spännande! vad mysigt att få kika in också. Jag har varit lite orolig över att bebisen rör sig mindre (tror jag) men ibland så får han liksom ny fart och ställer till med värsta gymnastiken och fast att det kan göra rätt ont blir jag så lättad.. En liten sneak-peak in i magen hade varit skönt i vilket fall, litet bekräftelse att allt är bra..

Vilken vecka är du i nu?
  • lima76
    Niyoh81 skrev 2016-04-27 22:36:57 följande:
    Ska bli super kul. Är undersköterska, jo är ju de och som du säger är de gode jobbigt att stå.

Har ikväll haft massor av mensvärk och sd. Plus att de tryckt neråt..Trycker mycket bakåt mot ändan. Känns som bebis e på väg ut :/
    Vilken vecka är du i? Även om jobbet är jätteroligt så måste du ändå sätta dig själv först. Det förstår förhoppningsvis din arbetsgivare också..

Att det trycker nedåt är kanske "bara" bebis som borrar sig neråt och fixeras men glöm inte att lyssna på kroppen även om pliktkänslan kallar.. Kram!
  • lima76
    Zoey83 skrev 2016-04-28 10:01:24 följande:

Igår ringde jag förlossningen men eftersom det är så långt dit så tyckte de jag skulle gå till barnmorskan här, vilket vi gjorde. Visade sig "bara" vara fogen/ischias el.nerv i kläm som gav knivhuggen längst ner i vänstra delen av min rygg.

Jag är så sjukt nervös inför kommande förlossning!!!

Kan någon ge mig tips på hur jag ska lugna mig?!

Börjar få en panik känsla nu och tänker tankar som "vad har jag gett mig in i?"

vad jobbigt att känna så! Det finns många bra tips och böcker men en som verkligen gett mig fina förlossningsupplevelser är Hypnobirthing av Mary Mongan, förutom avslappningsmetoder och olika andningstekniker ger de också ett fint perspektiv på naturlig födsel. Tror boken kommer med en cd med avlappningar att lyssna på också. Sök gärna på youtube om hypnobirth också, det finns massor av fina förlossningar att kika på om du vill. Man kan också hitta exempel på andningsteknikerna där.

Det kommer att gå bra <3
  • lima76
    Bibi84 skrev 2016-05-01 10:25:34 följande:

för en natt, är fortfarande hemma, tog som sagt två panodil (500), dämpade förvärkarna. Men vet att det inte var SD då det var typiska "värkar". Har känt av milda nu på förmiddagen. Så får se vad som händer utöver dagen.  I natt var det typisk sånn extremt stark menssmärta och intens utstrålning av smärta på bäckenet bak. Men intervallet och längde på förvärkarna var helt sjuka. Det jobbiga var när dom gick in i varandra, bara tog över.
    Har haft mer flytningar nu.... Barnet kan komma när som helst, EFTER idag. haha...

Födelsedagsfirande av älsta sonen idag som blir 6 år. Så ja....för 6 år sen kände jag av förvärkar/värkar för första gången. hahaha...

Hoppas det lugnar sig! hoppas det blir ett fint födelsedagsfirande också..

Jag hade också en massa sammandragningar och ont i ryggen igår. Så pass att jag ordnade med en kompis att vi kanske skulle komma in med barnen om vi behövde åka in.. Men det lugnade sig fram emot kvällen.. Är inte redo än! bara v 34+4 och har massor kvar att ordna med..

Har ni andra skrivit förlossningsbrev och packat väska än? gårdagen fick mig att tänka att det kanske är dags att börja förbereda..

Beställde iaf purelan, babyolja, våtservetter och en massa annat smått och gott igår att ha i skötbordet..

Har fortf inte ordnat vagn.. 
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-05-01 19:43:08 följande:
    Jag har inte skrivit nåt förlossningsbrev än. Jag måste ta mig i kragen och göra det. Väskan är typ packad. Fick ett utbrott idag över att jag inte hittar mina amningströjor. Men det får väl funka med linne och vanlig tröja.

Vi har vagn men jag vet inte hur vi ska få plats med den i bilen om hela familjen ska med. Så jag har spanat in Kronan Duo S. Men häromdagen kom Råd & Rön i brevlådan och där hade den fått dåligt betyg. Nåt avstånd som var fel. Så nu vet jag inte.

Jag har lagt en massa sånna praktiska saker i korgen på Apotea. Det blev dyrt... Så jag klickade aldrig på Kassa.
    Du shoppar som jag hör jag :D Jag tog bort ungefär hälften igen från min lista hos apotea..

fast nu precis skickade jag en beställning till sovtex på ett stativ till att hänga en sänghimmel på spjälsängen och ett påslakansset till vagnen (som vi som sagt inte skaffat än...)

jag har tänkt antingen en brio happy eller en emmaljunga duo edge.. vi bor utanför stan så en stadig vagn med gott om plats under känns viktigare än att den ska vara stadsvänlig.. kronan är också rätt stora vagnar eller?

Nu är här kris med 4-åringen som behöver duscha och är alldeles för trött för att resoneras med... :D
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-05-01 22:04:40 följande:
    Jag vet inte vad jag ska lyckas ta bort ur den korgen tyvärr. Tycker jag behöver allt...

Den vagn vi har är en Duo Edge! Visserligen drygt 10 år gammal så det kanske inte är exakt samma längre. Men oj vad jag har trivts med den vagnen! Går över stock och sten. Stadig och stabil.

Kronan är oxå stor liggdel. Men själva chassit blir litet när det fälls ihop.
    Kikade lite på blocket nu på kronan men den ligger rätt så mkt högre i pris än vad jag sett både brio happy och duo edge.. Vi hade en emmaljunga förra ggn och trivdes bra med den så det lutar väl ditåt igen.. Enda problemet är väl då när man ska försöka få in hela familjen och en vagn i bilen..

Jag tittade på trygga barn appens lista när jag handlade till skötbordet, kanske lite hjälp? Måste fortf köpa blöjor. Läste någonstans att man inte längre får påsar från libero och pampers på bb, det är ju synd om det stämmer, var rätt mysigt att få små presenter.. men det jag beställde var väl mest barnolja, badolja och salva till rumpa och bröstvårtor..

Vad har ni andra för familjebil? Vi har en toyota verso och så har jag en liten citroen c4, till jobbet och när det bara är jag och barnen.. Är egentligen inte så bekväm att köra stora bilar, parkering och sådär blir så mkt krångligare.. Samtidigt har jag sett chrystler grand voyager somn verkar himla smidig och fin men vet från erfarenhet att de är dya bilar att äga och köra.. Vi ska försöka klara oss med en bil under föräldraledigheten så måste nog tänka till vad vi behöver och vill ha.. Så intressant att höra hur ni andra tänker/gör.. :)
  • lima76
    RobzMarley skrev 2016-05-02 10:21:41 följande:

Ser ni pratar om
    Bb väska osv.

Jag har packat det värsta. Men en del
    Är sånt jag använder som min morgonrock som jag absolut vill ha med haha. Så kommer kasta ner vissa saker på vägen och smink tex. Yes det vill jag också absolut ha.

Det jag funderar på nu är fysiskt arbete. Har problem m fogarna.. Men det har faktiskt känt bättre de senaste två veckorna när jag varit sjukskriven och fått vilat samt bebis är fixerad så jag tror det gör sitt,
    Nu är jag i v. 36+5 idag. Solen skiner och jag har sån lust att pilla o rensa undan i rabatterna. Vill inte greja m det så mkt när bebis kommit liksom.
    Bara försöka rensa. Men jag vet att om jag ligger på knä och grejar så kommer jag få betala det i em. Inte kunna gå bara ligga.
    Och natten blir hemsk när jag inte kan vända mig. Sen tänker man att nä vila nu du är snart 37+0 liksom. Dumt ta ut sig.

Jag tror på vila igång det.. Men också att det kommer när kroppen är redo. Hur tänkte ni? Kör på eller relaxa i en solstol istället haha

Nu dricks det iaf hallonbladste och jag ska köpa ananas.

Fler tips på sådant?

Jag är inte så bra på att vila.. Alla rabatterna är rätt fixade men jag ska nog köra igenom dem ett varv till innan bebis kommer. Just nu målar jag innerdörrar och har en sån lust att sortera bokhyllor och garderober, har börjat på några.. Jag har inte så ont i fogarna längre men känner att jag tar ut mig själv för mkt.. och kan ändå inte sluta.. fast jag har ju lite längre än du kvar, 34+5 idag.. så jag hoppas att när jag boat klart så finns det tid kvar att vila..

Jag har provat ananas innan men tyckte bara att det gav pinvärkar..

Tror att du har helt rätt med att vila igång det.. Måste bara fixa klart här först ;)

Var hos bm idag och bebisen ligger med huvudet ner iaf men har fortf gott om plats att flytta sig hit och dit.. sf-mått var 32.
    Jag har lämnat ny odling för att kolla gbs men hon hade inte fått svaret än. Jag kommer att få pencillin-dropp oavsett men det hade ju varit en lättnad om det var borta från urinen iaf..
  • lima76
    Bibi84 skrev 2016-05-02 10:07:15 följande:

Kände imorse att jag måste ha uvi och som tur va hade jag det. Har precis börjat på en dunderkur på 3 dagar. :). Tänker att kroppen lugnar sig, vi få se. Nog om det. :)

Vi hace en city select vagn, kan användas både som dubbelvagn och enkel. Tänkte dock uppgradera vagnen med ny skötväska och kopp/nyckel hållare.

Ang.bilar har vi en Ford s-Max och så har en Ford elbil. Måste ha två bilar där vi bor också.

vad är det för dunderkur? pencillin eller ngn hemma-kur? Är intresserad för min äldsta dotter får mkt uvi..

Hur är ford s-max?
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-05-02 09:48:40 följande:
    Igår kväll lekte vi ta fatt, jag och bebisen. Kändes som en liten fot som jag nästan kunde nypa om. Så flyttade sig foten men kom strax tillbaka igen.
    Så himla mysigt :)
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!