• Tjorven1980

1:a IVF behandlingsstart oktober/november

Efter att ha försökt få barn i  ca 1 1/2 år har vi precis genomgått en fertilitetsutredning. Vi fick då reda på att mannen har lågt antal spermier och därför kommer starta IVF. Väntar in min mens som ska komma nästa vecka sen startar vi vår första behandling. Nervöst och samtligt spännande!

Någon som är i liknande situation och vill dela tankar, fundering och hopp?

• Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november
  • Iskristall

Jag har också funderat på det där med att om man bör/vill vara ledig dagen efter äp. Min läkare sa att de flesta kan jobba dagen efter. Så jag har sagt till jobbet att jag troligtvis kommer på tisdag (äp på måndag) men de är förvarnade, att tycker jag det är för jobbigt så stannar jag hemma.Jag får känna efter då helt enkelt.

Och jag kommer jobba förmiddag innan insättning, sen vara ledig den dagen efter.

• hope88
    irrbloss_83 skrev 2015-12-04 21:10:37 följande:

Jag var ledig dagen efter äggplock och det var väldigt bra. Det hade gått att jobba, men var ganska ömt när jag rörde mig osv, så det var skönt att få slappa på soffan istället. Efter insättningen slumpade det sig så att jag hade en kompvecka (hade ET i måndags) så jag har mest legat på soffan och promenerat med hunden. Även det rätt bra, fast det är kanske bra att ha nåt som ockuperar hjärnan mer också...

Okej tack för svar :) Ja öm lär man nog vara. Ja det är nog på både gott och ont att vara ledig under denna process.. blir det insättning på fredagen har jag helgen ledig iaf
  • hope88
    Iskristall skrev 2015-12-04 21:23:16 följande:

Jag har också funderat på det där med att om man bör/vill vara ledig dagen efter äp. Min läkare sa att de flesta kan jobba dagen efter. Så jag har sagt till jobbet att jag troligtvis kommer på tisdag (äp på måndag) men de är förvarnade, att tycker jag det är för jobbigt så stannar jag hemma.Jag får känna efter då helt enkelt.

Och jag kommer jobba förmiddag innan insättning, sen vara ledig den dagen efter.

Ja man funderar ju hela tiden för vi vet ju inte så mycket nu liksom när det är första ivf. Känns som om man bara flyter med.

Min chef vet om att det blir äggplock på onsdag men ska prata med henne på måndag och förbereda lite. Säger som du att planen är att jobba om det känns bra men har jag ont blir jag hemma för då är de i alla fall förberedda, känns lite bättre från min sida då också. Men som du säger man får känna efter när det är över :)
  • stajlish
    Lotten skrev 2015-12-04 20:30:50 följande:
    Jag hoppas det är bättre imorgon. Men är det som idag skulle jag inte kunna jobba dagen efter äggplock.

Jag ska jobba på förmiddagen innan insättning. Det ska inte kännas något säger de.
    Insättningen känns ingenting, som ett vanligt VUL bara
  • stajlish
    hope88 skrev 2015-12-04 20:51:20 följande:

Tack för svar lotten och nmg :) Jobbar inte helger jag heller men har äp på onsdag troligen. Får prata med min chef på måndag och förbereda henne om att det kan bli att jag blir hemma dagen efter.

Brukar insättning vara på eftermiddagen? Tänker också att jag jobbar insättning och kompar de timmar som det tar

Jag hade insättning 13.30 =)
  • hope88
    stajlish skrev 2015-12-04 21:41:11 följande:

Jag hade insättning 13.30 =)

Okej :) När får man besked om insättning?
  • Nmg

Vi har fått en tid kl 12. Vi har 1,5 timmkörväg, så får senom jag jobbar innan eller om jag kan jobba hemifrån.

hope88 skrev 2015-12-04 20:51:20 följande:

Tack för svar lotten och nmg :) Jobbar inte helger jag heller men har äp på onsdag troligen. Får prata med min chef på måndag och förbereda henne om att det kan bli att jag blir hemma dagen efter.

Brukar insättning vara på eftermiddagen? Tänker också att jag jobbar insättning och kompar de timmar som det tar

• Lotten
    hope88 skrev 2015-12-04 21:43:18 följande:
    Vi fick veta innan vi gick från kliniken idag när vi plockade ut. Så antar att de flesta får besked samma dag? :)
  • Nmg

Ni som tar lutinus hur mår ni av den? Biverkningar? nu när den värsta ömheten börjar gå över så börjar jag känna mig vanlig igen haha och just nu känner jag mig väldigt irriterad över det här med lutinus. Man tycker liksom att när man har tagit sprutor gjort ÄP och sen förhoppningsvis fått nåt återfört så har man liksom gjort sitt. Men nä... Då ska man börja köra in en krita insett underliv 3 ggr om dagen. Vet att det bara är att gilla läget men jag är bara less just nu. Tar det aldrig slut? Jag kan inte ens få in en tampong ( har haft dålig erfarenhet av det och spänt mig så mycket så jag nästan blivit ur och det svartnat framför ögonen) och nu ska man hålla med 3 ggr om dagen. Ursäkta att jag är negativ men blir så less bara. Och då är jag ändå tacksam att jag slipper andra sprutor osv som vissa får ta.

• stajlish
    hope88 skrev 2015-12-04 21:43:18 följande:
    Det fick vi samma dag som ÄP innan vi åkte hem!
Svar på tråden 1:a IVF behandlingsstart oktober/november