• Tacksamföreraråd

Ruvardag 5 men inga symtom

Hej!

Skulle vara tacksam för era tankar och erfarenheter kring följande:

Jag har precis genomgått mitt första IVF pga PcoS. Äggplock var 13 oktober, fyra ägg blev resultatet varav tre blev befruktade. ET i fredags, 16 oktober med ett tre-dagars fint embryo. Ruvardag 1-2 hade jag lite molvärk och kände mig svullen (antagligen sviter av ÄP och ET). Ruvardag 2 fick jag en rejäl kramp i vänster sida/ljumske när jag ställde mig upp från sittande. Ruvardag 2-3 gjorde det lite ont på ett ställe i livmodern när jag gick (precis när höger fot slog i marken). Ruvardag 4-5 har jag inga känningar alls, varken i bröst eller livmoder. Möjligtvis blir jag lite febrig till och från men det skulle kunna vara inbillning, har inte kollat med termometer. Är dock varm i ögonen när jag blundar. Innebär bristen på symtom att det är kört? Tar lutinus vagiatorer 3 ggr per dygn.

Jag blev gravid efter sprutstimulering i mars men fick missfall i vecka 8.

Är såklart väldigt orolig... Har lagt ner oändligt med tid på att försöka ta reda på vilken ruvar dag/när hcg börjar utsöndras i kroppen och man skulle kunna börja få symtom men inte hittat något svar. Någon som vet?

• Svar på tråden Ruvardag 5 men inga symtom
  • Sophie16

Jag 30. Han 34

Friska. Oförklarligt barnlösa.

Primär infertilitet.

Oskyddat samlag i 5 år

aktivit försökt sedan 2013

Pergotime x 4 utan plus på Stickan

IVF nr 1 kort protokoll :

7 ägg plockades ut bara 1 var brukligt. 8-celligt sattes in - negativ graviditet

Noll embryo till frysen

IVF nr 2 inställd x 4 gånger pga tunn livmoderslemhinna

6 månaders östrogen kur

IVF nr 2 (kort protokoll) start oktober.

15 ägg , 11 befruktade , 4 i topp kvalité, 2 till frysen och

2 återfört för 3 dagar sedan. Ber till alla Gudar att något av äggen ska ta sig denna gången.

När börjar man räkna ruvardag 1? Dagen efter återföring ?

Jag har mensvärk på nätterna och ömma bröst men hade det sist också utan att vara gravid.

Fick också atopisk eksem på första IVF en.

Jag går på prednisolon denna gången och blodförtunnande sprutor.

Jag har kört "all in" denna gången.

Vi kan ruva tillsammans.

Jag har vart sjukskriven hela denna veckan men går tillbaka på jobbet på måndag. Du da ? Jobbar Du som vanligt ?

• skatten12

Grattis !! Håller alla tummarna för oss nu !! Ruvardag 6 här idag .

Hur gör ni med träning ? Kaffe ? Nikotin ? Snus / cigaretter ? Vin ? All mat ? Badar ni i badkar / simhall. Pandoil ? Vitaminer ? Etc ,..... Svara gärna :)

• mom2012

Jag är på rd7 helt ytan symptom men bbt har höjts till 37.37.5 idag. Min 2a temphöjning sedan äl. Men jag ser på tidigare cykler att jag har haft en höjning innan mens då bbt rasar.

Denna olidliga väntan på glädjande nyheter eller bakslag......

• Tacksamföreraråd

Jag är också på Ruvardag 7 idag, fick ett 3- dagars tillbaka. Har nästan inga symtom, blir väldigt varm till och från (ej förkyld) men kan ibland även frysa/rysa. Min man har känt på min panna och jag är varm. Annars känner jag inget. Pendlar mellan hopp och förtvivlan som ni andra! Har googlat och googlat men blir inte klokare. Antagligen för att det inte finns några svar... Men tufft är detta!

• Cyanea

Mitt råd är att sluta googla och sluta leta symptom. Det är skitjobbigt att ruva, men tyvärr något man måste ta sig igenom. Försök istället att fokusera på annat utanför IVF. Gör trevliga saker, gå på promenad, titta på film, läs en bok. Det är så tärande att bara leva mellan hopp och förtvivlan. Ni behöver en paus från det och få slappna av en stund :)

• skatten12

Håller med, Inget bra med google... Min barnmorska sa att alla som skriver massa konstigt är dem som har haft konstiga saker... En tempraturhöjning kan du ju få av att bara dammsuga. Ne jag tror på att fäster ägget så fäster de och ger olika symtom på dej mej eller en annan kvinna. NU Njuter vi av fredag, fint väder ( här iaf ) och hittar på massvis med mysiga o roliga saker :) 

Ha en goooooo ruvar fredag !! PS....... VI ÄR GRAVIDA nu till motsatsen är bevisad..... Tjohoo!Hjärta

• Jag är bara jag
    skatten12 skrev 2015-10-23 07:45:09 följande:
    Grattis !! Håller alla tummarna för oss nu !! Ruvardag 6 här idag . Hur gör ni med träning ? Kaffe ? Nikotin ? Snus / cigaretter ? Vin ? All mat ? Badar ni i badkar / simhall. Pandoil ? Vitaminer ? Etc ,..... Svara gärna :)
    Tränar inte ändå-och har anstängnings- och lyftförbud av kliniken. Dricker inte kaffe eller te alls även om läkaren sa att det var okey Efter allt vårt elände tar jag inte den risken!  Röka finns väl ingen vettig som gör under IVF! Helt bortkastat att ens göra IVF som rökare och de flesta kliniker vägrar också. Dricker inte alkohol i vanliga fall och det ska man självklart inte göra under ruvning heller. Äter vanlig mat utom det man inte får som gravid.  Badar inte varmt eftersom de flesta kliniker starkt avråder från det. Duschar inte varmt på magen heller. Badar absolut inte i bassäng. Slutat med alla vitaminer utom folacin och detta är första gången utan nån extra vitamin och första gången så långt med ett levande barn1 . 2 ggr när jag tatt gravid-omega har jag fått MA så det tar jag ALDRIG mer! Räcker att äta bra kost. Pandoil= panodil eller? Det får man ju äta,men jag har minskat rejält ändå.

Är medveten om att jag kanske verkar extrem, men efter 9 år,13 IVF:er varav 6 ED och 3 missfall gör man allt man bara kan.

Ruva lugnt! Glad
  • Cyanea

Instämmer i stort med dig, Jag är bara jag. 

Träning är ju kanon! Men man kanske inte måste göra de mest extrema grenarna. Men att röra på sig brukar vara en fördel. Jag tog det dock lugnt senaste ruvningen, vilket jag ångrar nu som gravid när jag har foglossning och sånt... Man behöver vara stark och ha bra kondition. 

Dricker inte mer koffein än rekommenderat under ruvning. Har aldrig brukat nikotin, men instämmer i att det vore direkt idiotiskt att bruka under ruvning och graviditet, så det bör man sluta med omedelbart. 

Alkohol skippar jag helt under ruvning. Alkohol hämmar fertilitet, och sen brukar jag må dåligt av Lutinus ändå, så jag behöver inte fler anledningar att bli illamående. 

Äter all mat (utom kött eftersom jag är vegetarian, men det har ju inget med ruvningen att göra). Det känns svårt och märkligt att bada alls när man tar vagitorier. Sen ska man ju undvika det en period efter återföring eftersom risken för infektioner är större då. 

Jag undviker alla mediciner i den mån det går. Har haft riktig spränghuvudvärk i flera dagar som gravid och då tillslut gett upp och tagit panodil, men annars har jag undvikit det och alla andra mediciner. 

Folsyra är ett måste. Jag har tagit Aco's vitaminer för gravida eftersom de har rätt mängd folsyra, men egentligen är nog det bästa att enbart ta folsyra om man inte har någon brist. Överdosering av vitaminer är oftast värre än att ha lite brist. 

Mitt tips är att leva så normalt som möjligt. Första ruvningen går det an att leva helt och hållet i bubblan, men fjärde gången är man rejält trött på skiten. Har man tur behöver man inte ruva så många gånger, men behöver man det kan det vara skönt att kunna leva normalt och ägna sig åt det man brukar. Det tar liksom på en att försöka, så varje liten sak man kan göra för att underlätta för sig själv är guld värt. 

• Jag är bara jag

Måste väl tillägga att p.g.a funktionshinder kan jag inte träna så det lilla jag rör mig är kanon för just mig ändå. Har räfsat löv idag en liten stund i solen.

Svar på tråden Ruvardag 5 men inga symtom