• Anonym (Osäker)

Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige

Hej Allesammans! Jag väljer nu att skriva en känslomässig och viktig tråd som jag hoppas jag kan få lite tips och bollande med.

Jag vill inte bo i Sverige längre. Jag känner inte igen Sverige alls och för mig känns det bara så deprimerande av allt som händer där. och det är ett par olika saker.

Jag känner mig inte alls hemma i mitt eget land, jag känner mig inte trygg i mitt eget land, då jag är helt svensk och uppvuxen i Sverige. Varför känner jag såhär? Ska jag känna såhär?

2 stora skäl.

1. Börjar med att säga att självklart är jag glad att Sverige tar in folk som flyr från krig. Men det måste väl finnas en Max antal?! Det medföljer risker också, kriminalitet och kultur och misstolkning. Med kultur menar jag att det finns kulturer som är helt snedvridna och dom kommer hit till Sverige och det förstörs och framförallt folk tror det är Islam pga att dom människorna är muslimer, många fattar inte att det spelar ingen som helst roll vad du ÄR man är fortfarande olika och människan gör misstag och det finns bra och dåliga människor, och framförallt det kommer från KULTUR.

Med misstolkning så menar jag lite samma sak, folk misstolkar mycket, många tror att man är terrorist, förtryckt osv bara för att man är muslim. Och då är vi där igen, det är för att det finns sjuka människor i världen muslim eller inte, sjuka kulturer som också är muslimska länder, där det förekommer dom här sakerna. Dessutom är det bara några få länder där det förekommer förtryck och dåliga muslimer, men har ni tänkt på alla andra muslimska länderna som inte är något fel på? Men ska jag Som själv är muslim och lycklig, bli drabbad och förtryckt av ER!? Snälla fina människor dra inte alla över en och samma kam. Döm inte utan att ta reda på fakta, vi har också känslor.

2. Denna moderna utseendefixerade Sverige. (Jag vet det finns över hela världen men Sverige toppar väldigt högt).

Jag vill så gärna ha barn (vi har inga) men jag vill inte sätta mina barn i Sverige, Då det är fruktansvärt hur omgivningen ser ut idag, jag ser barn med massor med smink, klackar det skall ha instagram och det ska has mobiltelefoner och iPad och ena och det andra. Och jag som råkar vara Make Up artist och ha tiotusentals följare på instagram? så är det inte okej någonstans att barn växer upp för fort och tros sig vara okej att göra såsom vuxna gör? Vad jag menar, många föräldrar och vuxna är för lata med uppfostran.

Jag har nog redan bestämt mig nu, inom snar framtid vill jag och min man flytta härifrån. Men vart? Några tips? Vi vill bevara den vita kulturen, gärna ett engelskt land, eller kanske någonstans i Frankrike? Inte för något bort då vi gärna vill kunna ha nära hem då vi har familjen i Sverige. för och nackdelar?

Till sist vill jag säga att jag ber så hemskt hemskt mycket om ursäkt min rörliga text, jag hoppas den inte är allt för rörlig och svårläst.

• Svar på tråden Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige
  • Johan75
    Anonym (mor) skrev 2015-10-23 10:15:25 följande:
    Varför har vi denna religiositet? Jo det stavas DÖDEN! Sedan urminnes tider har människan fruktat detta ofattbara.....DÖDEN! Då duger det att dyrka en träpinne, en kossa, ett ben som kanske kommer från den heliga Birgitta eller "Robert Lind" från Kramfors.
    Ja, jo - så kan det nog vara. Men religion är mycket mer än bara en väg runt sin egen dödsfruktan. Religion är vår arts första försök att förstå världen. I religionen hittar vi fröna till vetenskap, stadsbildning, rättsväsende och mycket annat. Tidiga religioner har inte alltid med döden att göra. Oftare handlar det om att förstå varför naturen gör som den gör. Varför går jakten bra ibland men dåligt ibland? Vad påverkar tidvattnet? Varför blir det missväxt? Skogsbränder, torka, regnperioder, vulkanutbrott, oväder, sjukdomar och mycket annat. Givetvis fanns även döden med som något man funderade över. 

Däremot går utvecklingen framåt. Vi har idag mycket bättre modeller att använda för att förstå vad som händer och sker runt omkring oss jämfört med religiösa skrifter. Nya upptäckter medför att allt färre fenomen går att förklara med religion. 

Vad jag menar är dock att religiösa samfund idag ofta erbjuder mycket mer än bara en väg runt döden. Där finns ofta mycket social gemenskap och även socialt tryck på medlemmarna. Att man hamnar inom något religiöst samfund har nog mycket, mycket oftare att göra med att personerna i ens omgivning tillhör detta samfund, och det har nog sällan att göra med att man försöker minska sin dödsfruktan. Det kommer senare i åldrarna, och då är man ofta redan djupt involverad i religionen. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (mor)
    Johan75 skrev 2015-10-23 10:38:33 följande:
    Ja, jo - så kan det nog vara. Men religion är mycket mer än bara en väg runt sin egen dödsfruktan. Religion är vår arts första försök att förstå världen. I religionen hittar vi fröna till vetenskap, stadsbildning, rättsväsende och mycket annat. Tidiga religioner har inte alltid med döden att göra. Oftare handlar det om att förstå varför naturen gör som den gör. Varför går jakten bra ibland men dåligt ibland? Vad påverkar tidvattnet? Varför blir det missväxt? Skogsbränder, torka, regnperioder, vulkanutbrott, oväder, sjukdomar och mycket annat. Givetvis fanns även döden med som något man funderade över. 

Däremot går utvecklingen framåt. Vi har idag mycket bättre modeller att använda för att förstå vad som händer och sker runt omkring oss jämfört med religiösa skrifter. Nya upptäckter medför att allt färre fenomen går att förklara med religion. 

Vad jag menar är dock att religiösa samfund idag ofta erbjuder mycket mer än bara en väg runt döden. Där finns ofta mycket social gemenskap och även socialt tryck på medlemmarna. Att man hamnar inom något religiöst samfund har nog mycket, mycket oftare att göra med att personerna i ens omgivning tillhör detta samfund, och det har nog sällan att göra med att man försöker minska sin dödsfruktan. Det kommer senare i åldrarna, och då är man ofta redan djupt involverad i religionen. 
    Blablablablablabla...........jag vidhåller med EMFAS att absolut INGEN skulle bett till gudar (av vilken sort det var månde.....sjuarmade eller stenstoder) om inte det var för det där med döden. Jag skulle kunna be till en parkeringsautomat om det kunde rädda mitt liv............................
  • Johan75
    Anonym (mor) skrev 2015-10-23 10:47:34 följande:
    Blablablablablabla...........jag vidhåller med EMFAS att absolut INGEN skulle bett till gudar (av vilken sort det var månde.....sjuarmade eller stenstoder) om inte det var för det där med döden. Jag skulle kunna be till en parkeringsautomat om det kunde rädda mitt liv............................
    Och jag vidhåller att det inte är särskilt troligt att du skulle tillbe den parkeringsautomaten ifall det inte var så att du växt upp, eller tillbringat en längre tid, inom en parkeringsautomatskult. Inom den kulten skulle det säkerligen även finnas många som tvivlade på att parkeringsautomater verkligen räddade liv, men som ändå stannade på grund av att det var så himla trevligt när alla samlades i parkeringshuset för mässa, samt att de var lite rädda för hur övriga följare av den heliga automaten skulle reagera ifall man började parkera på ställen med P-skiva. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (mor)
    Johan75 skrev 2015-10-23 10:57:03 följande:
    Och jag vidhåller att det inte är särskilt troligt att du skulle tillbe den parkeringsautomaten ifall det inte var så att du växt upp, eller tillbringat en längre tid, inom en parkeringsautomatskult. Inom den kulten skulle det säkerligen även finnas många som tvivlade på att parkeringsautomater verkligen räddade liv, men som ändå stannade på grund av att det var så himla trevligt när alla samlades i parkeringshuset för mässa, samt att de var lite rädda för hur övriga följare av den heliga automaten skulle reagera ifall man började parkera på ställen med P-skiva. 
    Jag växte upp i Pingstkyrkan på 70-talet. Det var domedag och helvete 24/7. Jag var en rädd tonåring som läste bibeln dagligen och bad om förlåtelse!! Jag hade inte syndat så våldsamt men visst hände det att jag kände lust att sminka mig och bära smycken! (vik hädan satan typ) Förlåt,förlåt, förlåt herre.Läste igenom hela Bibeln sex gånger faktiskt istf att roa mig med andra ungdomar och.....typ leva Ursäkta.Med "leva" menar jag synd.
  • Moderator
    Observera!
    Bemöt varandra med respekt.
    Hets mot folkgrupp eller andra främlingsfientliga uttryck är inte tillåtna och kommer att plockas bort.
    Håll debatten städad och anmäl inlägg som bryter mot våra forumregler.
    /Moderator
    Vid eventuella frågor vänd dig till supporten: support@familjeliv.se
  • maaammaaa

Nu finns det kvinnor i pingstkyrkan som ser ut och klär sig som hollywoodfruar också. Tiderna ändras. Å andra sidan tror jag att en muslimsk kvinna också kan se ut som en hollywoodfru och klä sig likadant. Alla muslimer använder väl inte slöja.

• Maria 434
    Aniiee skrev 2015-10-23 00:12:22 följande:

Jag kan int e låta bli att skratta mig halvt till döds när du i ena andetaget kalla svenskar för utseendefixerade och i nästa andetag själv är makeupartist och i tredje vill flytta till Frankrike.  Det är fail på så många plan att det finns inte.

• tobbe01
    maaammaaa skrev 2015-10-23 11:58:20 följande:

Nu finns det kvinnor i pingstkyrkan som ser ut och klär sig som hollywoodfruar också. Tiderna ändras. Å andra sidan tror jag att en muslimsk kvinna också kan se ut som en hollywoodfru och klä sig likadant. Alla muslimer använder väl inte slöja.

Men vad tycker han den där konfirmations-Guden? Vad anser Allah? Är det okej för dessa herrar att kvinnor plutar "anknäbb" och klär sig ekivokt? Svaret får vi inte förrän den yttersta dagen? eller ? Har ngn hört budskap från ovan?
  • Dasking
    Det är precis just det du inte ska göra. Sverige är inte vidrigt, det är ett av de bästa länderna på jorden och man ser inte skogen för alla träd dvs. det är ju ett av världens vackraste länder. Stå upp istället och kämpa för det du tror på, Det kommer att räcka långt som ett föredömligt beteende för dina barn.

Jag har själv en dotter, det är inte lätt att uppfylla alla krav på utseende och perfektion. I mitt tycke är det en sjuk modeindustri som skapar en hysteri som ingen tonåring mår bra av.Dåligt självförtroende, anorexia, en känsla av att man inte duger och är ful osv.Det är inte Sverige i sig som är felet utan att vi vuxna svenskar inte sätter ner foten ordentligt

Men, om du nu ska flytta, dra till Västindien!
  • tobbe01
    Dasking skrev 2015-10-23 12:31:46 följande:
    Det är precis just det du inte ska göra. Sverige är inte vidrigt, det är ett av de bästa länderna på jorden och man ser inte skogen för alla träd dvs. det är ju ett av världens vackraste länder. Stå upp istället och kämpa för det du tror på, Det kommer att räcka långt som ett föredömligt beteende för dina barn.

Jag har själv en dotter, det är inte lätt att uppfylla alla krav på utseende och perfektion. I mitt tycke är det en sjuk modeindustri som skapar en hysteri som ingen tonåring mår bra av.Dåligt självförtroende, anorexia, en känsla av att man inte duger och är ful osv.Det är inte Sverige i sig som är felet utan att vi vuxna svenskar inte sätter ner foten ordentligt

Men, om du nu ska flytta, dra till Västindien!
    "Sjuk modeindustri"? Jag är en smal mamma till två smala, vältränade döttrar och vi har inga som helst problem med "modeindustrin"! De funktionella kläder vi behöver köper vi och resten skiter  vi i.
Svar på tråden Jag vill inte längre bo i vidriga Sverige